Komedii Pražští adamité natočil průkopník českého filmu, divadelní a filmový podnikatel Antonín Fencl (1881–1952) již rok po svém debutu Zlaté srdéčko (1916). Zatímco jeho prvotina byla groteskou, situovanou především do divadelních kulis, Pražští adamité představují dílo narativně komplexnější, natočené takřka výhradně ve známých pražských lokalitách. – Příběh, založený na dvojnické zápletce, situoval Fencl zejména do prostředí ulic Malé Strany, podolských říčních lázní a skal nad Zlíchovem. Efektu dvojníka, který je zde využit k zobrazení záměny pana Šťovíčka a plavčíka Vény Vodopicha, dosáhl Fencl s kameramany Václavem Münzbergerem a Karlem Deglem pomocí dvojexpozice, zřejmě vůbec první v české kinematografii. – Při obsazování rolí režisér oslovil, stejně jako v předcházejícím Zlatém srdéčku, herce ze souboru Švandova divadla. V ústřední dvojroli zde debutoval Josef Vošalík, ztvárněním jeho manželky paní Šťovíčkové se zde zhostila své jediné filmové role divadelní herečka Terezie Javůrková. Zároveň se jednalo o poslední filmovou roli Katy Kaclové-Vališové, jež hrála Kačenku, Vodopichovu nešťastnou manželku. – Pražské adamity po jejich uvedení v rámci Českého týdne v kině Lucerna exportovala půjčovna Collegia do Německa, do Uher, na Ukrajinu a na Balkán. Šlo tak o jeden z prvních českých filmů, který byl uveden i v zahraniční distribuci. -hub-
Neděle v podolských lázních. Manželé Šťovíčkovi pozorují, co se tu děje. Pan Šťovíček by se rád zúčastnil veselí na plovárně, ale nemůže, protože manželka chce s přítelem na výlet. Při výletě se Šťovíček schová, zatímco manželka si myslí, že spadl ze skály a zranil se. Manžel zatím uteče na plovárnu, kde si jej návštěvníci pletou s novým plavčíkem Vénou Vodopichem. Po řadě komických situací manželka zjišťuje, že Šťovíček je na plovárně, a také si ho plete s Vénou. Toho mezitím hledá manželka, aby jí pomohl při pátrání po dítěti, které se jí ztratilo. Nakonec všechno dobře dopadne, vše se vysvětlí. Šťovíčková najde svého manžela, Véna se opije, dítě je nalezeno.
Pravděpodobně první dvojnické snímky v českém filmu. Jeden z prvních českých filmů prodaných do zahraničí – Uhry, Ukrajina, Balkán, Německo a jiné.
Snímek byl v říjnu 1963 pro představení Filmových klubů uveden v pásmu Začátky československého filmu spolu s prvními díly Jana Kříženeckého, Noční děs (1914; režie Jan A. Palouš) a Stavitel chrámu (1919; režie Karel Degl, Antonín Novotný).
pan Jan Šťovíček/plavčík Véna Vodopich
Šťovíčkova žena
Drbaný, domácí přítel Šťovíčkových
kandidát filozofie Ruda Pilník
švadlenka Čiperná
vrchní plavčík Maňas
Vrťátko, Šťovíčkův přítel
Kačenka, Vodopichova žena
švadlenčina přítelkyně
švadlenčina přítelkyně
sousedka
nosič
nosič
dítě na plovárně
dítě na plovárně
dítě na plovárně
muž v davu na plovárně
Pražští adamité
Pražští adamité
The Prague Adamites
film
hranýdistribuční
komedie
Rakousko-Uhersko
1917
1917
promítání povoleno 1963
vyřazení z distribuce 31. 12. 1991
premiéra 19. 10. 1917 /nepřístupný mládeži/ (kino Lucerna /4 týdny/, Praha)
obnovená premiéra 1. 10. 1963 /nepřístupný mládeži/ (filmové kluby)
Veselohra o pěti dílech. Napsal a vystavil Antonín Fencl. Snímky pořídil Karel Degl. (1917) / První filmy z tvorby průkopníků naší kinematografie. (1963)
Bratři Deglové (původní 1917), Ústřední půjčovna filmů (obnovená 1963)
středometrážní
48 min
1 271 metrů
35mm
1:1,33
černobílý
němý
česká
bez dialogů
bez titulků
české
české