Debutující režisér Václav Kadrnka (nar. 1973) v autobiografickém rodinném dramatu rekonstruuje jeden den v komunistickém Československu tak, jak ho prožil ve svých čtrnácti letech. Prakticky jediným dalším aktérem vyprávění je matka dospívajícího hrdiny. Dvojice během onoho dne absolvuje další pochůzky po úřadech, od nichž se matka snaží získat povolení vycestovat do Velké Británie. Každou volnou chvilku žena tráví psaním dopisu manželovi, který tam nedávno emigroval. Se synem ji spojuje mlčenlivé, pevné pouto. Emocionálním vrcholem dne pak není úspěch v jednání s úřady, ale četba manželova/otcova dopisu. – Než se Kadrnkovým v roce 1988 podařilo vycestovat, napsala režisérova matka manželovi několik desítek dopisů. Ten, na němž pracovala 29. března 1987, byl čtyřicátý čtvrtý. – Film nezobrazuje 80. léta pomocí obvyklých prvků (chybějí v něm rudé hvězdy, uniformy VB i budovatelské nápisy na ulicích). Autor si při popisu komunistické reality vystačí s monotónní barevností, chladnou odcizenou atmosférou a akcentovanými detaily a zvuky (např. zabouchávaných dveří). Záměrná absence „příznačných“ dobových reálií posouvá vyprávění do obecnější roviny, k abstraktnímu existenciálnímu dramatu. Minimalistický, úsporný, jemně cizelovaný komorní snímek pracuje s přesahem ke spirituálnímu poselství, svázanému s pocity stesku a touhy, jež sdílí rozdělená rodina. Využívá i svébytného, přetržitého rytmu vyprávění, spojeného se střídáním „nekonečného“ čekání a pohybu (jízda autobusem, rychlá chůze). Hybatelkou veškerého dění je přitom matka, naplňující s mlčenlivým odhodláním přesně stanovený plán pochůzek. – Snímek sice pracuje s esencí normalizační zkušenosti, ale sotva osloví diváky tematicky obdobných, ale „uživatelsky přátelštějších“ snímků typu Občanského průkazu. Má však zřejmě nakročeno k mezinárodnímu úspěchu, čemuž napomáhá reflexí absurdní vypravěčské poetiky 60. let i evropské „duchovní“ kinematografie (např. Andrej Tarkovskij). Svědčí o tom i jeho zcela mimořádné uvedení v sekci Forum na MFF v Berlíně 2011. Film, který vznikl skutečně nezávisle na strukturách české kinematografie, pomohli debutujícímu autorovi dovést k výslednému, poněkud odosobněnému tvaru zkušení spolupracovníci; vedle kameramana Braňa Pažitky především dramaturg a scenárista Jiří Soukup, který se zasloužil o filmy Vojtěch, řečený sirotek, Cesta pustým lesem a Sentiment. – Do hlavních a vlastně takřka jediných rolí obsadil režisér neherce s profesionální hudební zkušeností, kteří neobvyklým způsobem dokázali zviditelnit intimní vazbu mezi matkou a synem. Zvláštní uznání zaslouží zejména známá cimbalistka a zpěvačka Zuzana Lapčíková.Rastafariáni v Etiopii oslavovali sedmdesáté třetí výročí korunovace posledního etiopského císaře Haile Selassieho, kterého považují za ztělesnění Boha a spasitele afrického lidu. Rastafariáni, kteří nejčastěji pocházejí z Karibiku, Spojených států a Velké Británie, začali do Etiopie přicházet v roce 1955, kdy se Haile Selassie rozhodl věnovat pět set hektarů půdy všem Afričanům, kteří se budou chtít vrátit tam, odkud byli kdysi jejich předkové odvlečeni do otroctví. Darovaná území se nacházejí v malém jihoetiopském městě Shashemene a pro rastafariány, kteří se tam usadili, představuje nový život v Etiopii naplnění jejich víry.
(29. březen 1987, Gottwaldov) Čtrnáctiletý Vašek se ráno probudí a uvědomí si, že matka odešla z domova. Vyběhne za ní z domu a povede se mu ji dohonit na zastávce meziměstského autobusu. Matka svolí, aby vynechal školu a jel s ní. V autobuse žena píše dopis, v němž manželovi dopodrobna popisuje začátek dne. Syn poklimbává. – (Brno) Zatímco matka cosi vyřizuje na úřadě u náměstka, musí na ni syn počkat ve vrátnici. – V nemocnici Vašek čeká v čekárně mezi pacienty. Lékař za úplatek napíše matce, která nedávno prodělala těžkou operaci, požadované doporučení. Týká se kladného vyřízení žádosti o vycestování zbytku rodiny za manželem do Velké Británie. – Na oddělení pasů a víz žena předloží úředníkovi tlustou složku, plnou nejrůznějších žádostí, formulářů a potvrzení. Díky Vaškovi, který zaběhne na poštu pro chybějící kolek, žena stihne podat další žádost včas. V dopisu manželovi, ve kterém pokračuje během čekání na syna, však poznamená, že ani tentokrát nedoufá v její kladné vyřízení. – Dvojice si odpočine v bytě kamarádky Alenky, která matce překládá příslušné části žádosti do angličtiny. Vašek si s matkou opakuje anglická slovíčka. – Matka koupí synovi nové prestižky. Druhé, větší, přibalí do kufříku s věcmi pro manžela, který celý den nosila s sebou. Je mezi nimi i stará černobílá fotografie školní třídy. – Zatímco čeká na matku, která zajde koupit manželovi ještě lovecký salám, objeví Vašek mezi dětmi na fotografii otce jako malého chlapce. Jeho tvář se však rozmazaná. – Matka se synem se v hotelové recepci na předem domluvené schůzce setká s anglickým manželským párem a vymění s ním nenápadně kufříky. Jde zřejmě o osvědčený způsob „komunikace“ mezi odloučenými partnery, dovolující vyhnout se úřední šikaně. Ve vyměněném kufříku je mimo jiné i dopis od manžela. Cestou domů si jej matka se synem pohnutě čte. – Večer si Vašek chystá učení do školy a pracuje na koláži, svědčící o jeho zájmu o zeměpis. Matka dokončuje další dopis. Je to v pořadí čtyřicátý čtvrtý, který manželovi napsala. Netuší, kolik jich ještě bude, než se setkají… -ap-
Arvo Pärt (Pari Intervallo), Johann Sebastian Bach (Ich ruf' zu dir, Herr Jesu Christ)
Osmdesát dopisů
Osmdesát dopisů
Eighty Letters
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika
2011
2010
premiéra 21. 4. 2011 /přístupný/ (kino Aero, Praha)
Film, který ukazuje minulost jinak...
dlouhometrážní
85 min
35mm , DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, anglicky
bez titulků
české
Akce: 2. ceny české filmové kritiky 2011
2012
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Braňo Pažitka
Akce: 2. ceny české filmové kritiky 2011
2012
Praha / Česká republika
Cena RWE pro objev roku
Václav Kadrnka
Festival: 24. festival českých filmů Finále Plzeň 2011
2011
Plzeň / Česká republika
Zlatý ledňáček – kategorie celovečerní hraný film
Václav Kadrnka
Festival: 52. soluňský mezinárodní filmový festival
2011
Soluň / Řecko
Cena FIPRESCI
Václav Kadrnka
Akce: 9. Ceny Andreje Nikolaje Stankoviče
2011
Praha / Česká republika
Hlavní cena Animus
Václav Kadrnka
Festival: 52. soluňský mezinárodní filmový festival
2011
Soluň / Řecko
Stříbrný Alexandr
Václav Kadrnka
Festival: 19. Třinecké filmové babí léto / Trzyniecke Babie Lato Filmowe
2011
Třinec / Česká republika
Cena mezinárodní poroty Zlatý debut
Václav Kadrnka