Důležitým zdrojem pro rozšiřování sbírky Národního filmového archivu byly a nadále jsou akvizice z nejrůznějších zdrojů. Od šedesátých do devadesátých let dvacátého století probíhala intenzivní výměna filmových materiálů mezi archivy sdruženými v Mezinárodní federaci filmových archivů (FIAF) napříč Evropou. Specifická byla výměnná spolupráce mezi archivy tzv. socialistických států. Distribuce v nich byla podřízena přísné kontrole a výběrové komise často odmítaly povolit k uvedení kvalitní, ale politicky „nevhodné“ tituly západních proveniencí. Kritéria však byla v jednotlivých zemích různá. Archivy si doplňovaly fondy výměnou kopií získaných ze svých distribucí. Tyto filmy, promítané v kině Ponrepo, tak významně  pomáhaly studentům i odborníkům získat lepší přehled o vývoji světové kinematografie a dílech významných tvůrců.

Kopii filmu Baziliškové (I basilischi, r. Lina Wertmüller, 1963) získal Československý filmový ústav do své sbírky jako trvalou zápůjčku z polského archivu Centralne Archiwum Filmowe v roce 1971. Je opatřena polskými úvodními titulky a podtitulky. Vykopírovaná je na polský černobílý materiál FOTON s formátem 1:1,85.

První výrobu filmových materiálů v Polsku zahájil v roce 1926 ve své firmě ALFA Marian Dziatkiewicz (1890–1956). Vyráběné materiály byly kvalitou srovnatelné s materiály Agfa či Kodak. Po válce byly továrny ve Varšavě a v Bydhošti znárodněny a přejmenovány na FOTON. Pobočka v Bydhošti dosáhla vrcholu své činnosti v letech 1960 až 1968. Pětina její produkce byla v tomto období exportována do zahraničí, mimo jiné do Brazílie, Indie či Turecka. Celková výroba i export FOTONU vzkvétaly až do roku 1985. Přechod na digitalizaci při výrobě filmů se negativně odrazil u většiny výrobců filmové suroviny. Problémy se nevyhnuly ani společnosti ALFA / FOTON. Její historie se uzavřela vyhlášením konkurzu v roce 2007.

Film Baziliškové uvede kino Ponrepo ve středu 26. 3. ve 20:30.