Umělecký dokument Dana Krameše Argippo znovuzrozený představuje aktivity nadšeného cembalisty, muzikologa a dirigenta Ondřeje Macka v oblasti barokní opery. Mladý hudebník se zasloužil o restaurování dochovaného barokního divadla na zámku v Českém Krumlově včetně všech dobových prvků. Obnovila se tak unikátní scéna, na níž mohl Macek se svým souborem Hofmusici předvádět staré opery v původním provedení na staré nástroje, v dobových kulisách, za osvětlení sálu svíčkami a dokonale tak „vzkřísit“ barokní atmosféru. Macek také pátral v mnoha evropských archivech po ztracené Vivaldiho opeře Argippo, napsané pro Prahu v roce 1730. S pomocí hlubokých znalostí se mu podařilo rekonstruovat i toto hudební dílo. Svůj objev s úspěchem prezentoval na mezinárodní konferenci a operu nastudoval v jedinečné podobě i pro krumlovské divadlo.
Cembalista Ondřej Macek stojí v čele souboru Hofmusici, který hraje barokní hudbu dobovým způsobem na staré nástroje. Splnil si svůj sen dobově interpretovat barokní operu. – Na zámku v Českém Krumlově ho zaujalo zachovalé barokní divadlo, jež s odborníky zrestauroval. Scéna teď představuje skutečnou světovou raritu. – Občasné zkoušky v krumlovském divadle vyústily v roce 2000 v nastudování opery. Macek v tomto úsilí každý rok pokračuje. – Mackův soubor existuje od roku 1991, dříve pod jiným názvem, jméno Hofmusici odkazuje k dvorním kapelám. – Při nácviku opery se museli učit i „mašinisté“ (kulisáci). Systém ovládání kulis je původní, tedy bez modernizace. Prostor je osvětlen svíčkami, hraje se na staré nástroje, stylově nalíčení zpěváci a tanečníci mají dobové kostýmy. Podobné divadlo existuje jen ve Stockholmu. – Barokní divadlo má určitý fundus, s nímž lze hrát téměř vše. Macek se snaží o „barokní chápání barokní hudby“. Partitury z tohoto období jsou totiž vágní a skladbu přibližují jen v náznacích. – Houslistka předvádí, že staré housle vyžadují odlišný způsob držení. – Macek hovoří o nadšení ansámblu, který tvoří i cizinci. Zajímala ho ztracená Vivaldiho opera Argippo, napsaná pro Prahu. Vypráví, jak studoval barokní operu. Nejde mu o rekonstrukci, přestože používá „metodu vykopávek“. – Basbarytonový pěvec říká, že při interpretaci barokních libret zkoumá možná uchopení frází. Líbí se mu matný a přitom měkký obraz, který představuje barokní opera. Árie se kombinují podle pravidel; důležitý je vlastní prožitek v interpretačním procesu. – Zvláštní péče je věnována herectví. Macek a mladá režisérka Zuzana Vrbová se opírali o učebnici z počátku 18. století. Na díle se spolupodílí i choreografka. – Macek vysvětluje, že barokní operu tvoří komplex několika složek, jež do sebe musí zapadnout. – Vivaldiho opera Argippo byla kdysi pod autorovým vedením hrána italskými hudebníky ve Šporkově paláci v Hybernské ulici. Dochovalo se z ní jen libreto. – Podle muzikologa Stanislva Bohadla se benátská opera dostala do Čech s italskou hudební společností, pozvanou hrabětem Šporkem na zámek Kuks. Její působení v Čechách vyvrcholilo v roce 1730 uvedením zmíněné opery. – Macek chtěl dílo zrekonstruovat. Vydal se do Benátek, kde jsou shromážděny Vivaldiho rukopisy. Napadlo ho pátrat po cestách zpěváků, kteří v opeře vystupovali. Jelikož si libreto v knihovně ručně přepsal, znal ho, a tak byl schopen se orientovat v množství materiálů. Incipity árií shodné s textem Argippa našel v Řezně. Získal polovinu díla a musel v operách, jež Vivaldi napsal před a po Argippovi, najít chybějící hudbu. Navštívil proto mnoho evropských měst. – Své poznatky představil v Benátkách na konferenci o Vivaldim. – Macek líčí vztah Vivaldiho, o jehož životě se moc neví, k Benátkám. Ukazuje tam již zmizelé divadlo, kde mistr působil. – V krumlovském divadle hraje mezinárodní ansámbl na barokní nástroje. Při interpretaci barokní opery jsou možné úpravy i improvizace. – Macek hledal pro objevené dílo určité typy účinkujících. Role kastrátů obsadil ženami. Vysvětluje specifičnost árií, jež neposouvají děj, nýbrž zdůrazňují emoční vyznění scény. – Závěrečný sbor zpívá šťastný konec. – Je pravděpodobné, že Vivaldi Argippa napsal v Praze a sám řídil premiéru. Macek má rád spojení jeho hudby a benátského genia loci a lpí na dobové interpretaci. Muzikolog Bohadlo považuje objev Argippa za velmi cenný. – Libreto je podle Macka „věrohodné“ jen s dobovou hudbou, v dobovém prostředí a s dobovou interpretací... -dh-
soubor v opeře Argippo
Argippo v opeře Argippo
Osira v opeře Argippo
Zanaida v opeře Argippo
Silvero v opeře Argippo
Silvero v opeře Argippo
Tisifaro v opeře Argippo
Natálie Nádassy /ž/, Nat Schemark (šéfdramaturg)
Nat Schemark (šéfproducent), Dan Krameš
Ondřej Macek (rekonstrukce opery a umělecký vedoucí), Zuzana Vrbová (režie opery a barokní gestika), Marta Nádassy, Tomáš Míka, Bernie Higgins
Antonio Vivaldi (Agrippo – opera), Antonio Caldara (Scipione Affricano il Maggiore – opera), Johann Joseph Fux (Giunone placata – opera)
Barokní soubor Hofmusici, Veronika Mráčková Fučíková, Jana Bínová-Koucká, Pavla Štěpničková, Olga Krumpholzová, Barbora Sojková, Zdeněk Kapl
Argippo Znovuzrozený
Argippo Znovuzrozený
Argippo Resurrected
film
dokumentárnídistribuční
umělecký
Česká republika
2009
2009
festivalová premiéra 20. 4. 2009 (22. festival českých filmů Finále Plzeň)
festivalová premiéra 9. 10. 2009 (28. mezinárodní filmový festival Vancouver, Kanada)
distribuční premiéra 21. 10. 2010 /přístupný/
O unikátním objevu ztracené Vivaldiho opery.
ALPHA PLUS Pro, s.r.o. (DVD kinodistribuce)
dlouhometrážní
67 min
DVD
1:1,78
barevný
zvukový
digitální zvuk
česká, anglická, francouzská
česky, anglicky, francouzsky
bez titulků
české