Kombinovaný (hraný/animovaný) krátký film Okénka natočil americký režisér Joseph Cahill, žijící v posledních letech v Praze. Snímek vychází z jednoduchého nápadu: jeho hrdinou je muž, čekající v hledišti kina na začátek představení a bojující s vizemi, jež v něm vyvolávají bezohlední sousedé. Ve zkratce se tak odehraje se satirickým podtextem několik fantaskních epizod na „současná“ témata: ke slovu se dostane vyčerpávající zběsilá technoparty či mobilní telefon, pojednaný jako zrůda, vysávající svého majitele. Nic netušící dvojice milenců se zase nevyhne hořce ironickému komentáři na téma své budoucnosti. V deseti minutách před začátkem filmu vidí hlavní hrdina také sám sebe jako King Konga, který v černobílém filmu zažije hořkou proměnu v člověka. Jeho údělem je pak prožít život mezi miliony dalších lidí a zároveň v osamělosti, podobně jako v hledišti setmělého sálu. – Joseph Cahill pracuje s kombinací živých herců a loutek obdobným způsobem, jako jeho učitel Jan Švankmajer. Zřetelný je také příklon k poetice surrealismu a k práci s předměty, jež získávají vlastní identitu a moc nad lidmi. Cahill však užívá modernější rekvizity a má „uhlazenější“ výtvarné pojetí. Paralelně se odehrávající scény s „nejslavnější opicí filmového plátna“ zase úspěšně parafrázují němé filmy třicátých let. -zk-
Muž-loutka je usazen do hlediště v prázdném kině. Jako živého člověka jej začne rušit divačka, která usedla za ním a šustí obaly z různých bonbonů. Z aluminiových papírků se vytvoří rockový kytarista, jenž svou hrou ruší diváka ještě víc. Muž má vizi s King Kongem: obří gorilí samec prochází ulicemi velkoměsta. Nikdo si ho však nevšímá. – Muže v hledišti začne rušit soused s hlasitě puštěnými sluchátky na uších. Bezmocný divák je vtažen na divokou technoparty, odehrávající se v sousedově hlavě. – Muž se chce začíst do novin; tam je celostránkový inzerát s King Kongem. Opice dál prochází městem a nahlíží do oken; postupně nabývá lidské rysy. – Dalším sousedem muže v hledišti je divák, jemuž vyzvání mobilní telefon. Přístroj se v mužově fantazii změní v pavoučí stvůru, jež omotá majitele drátěnou elektronickou pavučinou. – King Kong pozoruje hádky a domácí dramata v oknech mrakodrapů. Dále se mění v člověka. – Přímo před muže v hledišti usedne dvojice milenců, kteří se vášnivě líbají. Muž si všimne výtisku jejich novin: je stejný jako ten jeho, ale v reklamě s King Kongem na rozdíl od jeho verze jedno okno mrakodrapu svítí do tmy. – King Kong se nakonec změní v nahého muže (loutku), totožného s divákem v kině. Leze na mrakodrap. V oknech nad sebou je svědkem výjevů ze života dvojice milenců: partneři mají dítě, jež postupně vyroste a jako dospělý člověk odejde z domova. Milenci zestárnou. Žena zůstane sama, a v posledním patře je jejich byt prázdný. – Na střechu věžáku vyšplhá King Kong už jako oblečený (živý) muž. Hledí dolů… Pak se před ním otevře opona před plátnem. – Muž se probere v kině, zaplněném diváky. Představení začíná… -zk-
Snímek byl uváděn ve vybraných pražských kinech jako předfilm titulu Divoké mušle (2000, Wilde mossels; režie Erik de Bruyn).
Zdenek Fensel
Rik Allen, Shelley Allen, John Arndt, Daniel Bird, Joseph Cahill, Jan Čapek, Radek Rumbolo, Katarína Suranská, Dalimil Vrtal
Okénka
Okénka
Frames
film
animovanýdistribuční
satira
Česká republika
2000
2000
premiéra 19. 4. 2001 /doporučená přístupnost od 15 let/
bez sloganu
krátkometrážní
11 min
35mm
loutkový, kombinovaný, hraný
1:1,37
barevný
zvukový
Dolby Stereo
anglická
bez dialogů
bez titulků
anglické