Autorský debut Andrey Sedláčkové Oběti a vrazi je nevšední psychologickou studií incestního sourozeneckého poměru. V časovém období zhruba dvaceti let zachycuje proměňující se vztahy mezi- bratrem a sestrou, kteří jsou kromě lásky spjati i nenávistí a otcovraždou. Důležitou roli hraje v tragickém dramatu také prostředí maloměsta. Pocity dvojnásobné viny působí na charaktery obou sourozenců, kteří se marně pokoušejí jeden druhému uniknout v navazovaných známostech. Prokletí lásky je silnější. Zpočátku dominantní Jana ztrácí vliv na bratra Mirka, který po svatbě sestry s lékařem Josefem zoufale hledá dávno ztracenou rovnováhu ve vztahu k osamělé Olze. Stárnoucí Jana však nechce podivínského bratra ztratit, a stane se tak nechtěnou obětí dalšího zločinu. Vyprávění je konstruováno jako Mirkova písemná zpověď, v níž se neustále prolínají dvě časové roviny. Jedna ze sedmdesátých let, zachycující dospívání protagonistů, a druhá z devadesátých let, popisující současný střet pokřivených charakterů. – Nesporně silná látka však narazila na schopnosti scenáristky a režisérky v jedné osobě. Příběh je od počátku značně spekulativní. Nedokáží jej uhrát ani Karel Roden a Ivana Chýlková, jimž sekundují dvojníci z dospívání, Vladimír Škultéty a Monika Hilmerová. Nevyrovnaná je žánrová poloha, v níž se dramatické momenty odlehčují zdánlivě komickými situacemi či postavami (například Janin dlouholetý milenec Ludvík). – Dominantní složkou je spojení obrazu se strhující hudbou Bohuslava Martinů. Příběh se odehrává v Poličce, kde skladatel vyrůstal. Hlavní hrdina má ostatně od dětství hudební sklony a působí jako průvodce na poličské věži, kde Martinů s rodiči bydlel.
Město Polička. Mirek Vančura zapisuje příběh zvláštního vztahu. – (Minulost) Otec se zlobí na sedmnáctiletou dceru Janu, že si „hraje“ s nevlastním bratrem. Když se jí Mirek a matka zastanou, napadne i je. Sourozenci se ukryjí ve sklepě pod kuchyní. – Mirek a Jana běží na kostelní věž. Jsou zoufalí ze svého činu: zabili otce. Přísahají si mlčení nadosmrti. – (Současnost) Podivínský Mirek pracuje jako průvodce v muzeu Bohuslava Martinů, který žil v Poličce v kostelní věži, kde byl jeho otec pověžným. – Mirek se večer zastaví ve vinárně; Jana tu pořádá oslavu. Sestra mu představí kamarádku Olgu a lékaře Josefa. Ostýchavý bratr se baví s osamělou Olgou, servírkou z kavárny. Jana hraje na elektrické piano. – (Minulost) Po otcově smrti šetrná matka rozděluje denní příděl peněz do obálek podle svérázného klíče. Mirek navrhne, aby prodali piano, na něž rád hraje. Matka to odmítá, ale nakonec musí nástroj prodat. – (Současnost) Mirek doprovodí po večírku Olgu domů a zůstane u ní do rána. Když se vrátí do bytu po rodičích, kde žije s Janou, najde tam Josefa. Sestra mu sdělí, že se včera za sympatického lékaře provdala. Zároveň mu řekne, že požádala Olgu, aby se o něj „postarala“. Mirek běží do kavárny a zlobí se na nic netušící ženu. – (Minulost) Jana touží stát se herečkou, ale místo toho pracuje v kadeřnictví. Mirek tajně pozoruje její schůzku s panem Doubravou. Slyší, jak se dvojice miluje za závěsem. – V polích se vrhne na dívku Kateřinu, ale nedokáže se s ní pomilovat. – Jana si bratra udobřuje tím, že mu koupí nové piano. Mladík chce být skladatelem, ale ani on nedokáže realizovat své představy. Jakoby se svými „obyčejnými“ životy oba snažili odčinit hřích. – (Současnost) Jana vysvětluje bratrovi na věži, že se rozhodla začít znovu. Josefa miluje a hledá u něj oporu. Mirek jí vyčítá, že porušila přísahu, podle níž měli zůstat navždy spolu. On nechce Olgu, kterou mu tak trapně dohodila. – Na rozdíl od něj byla Jana od mládí posedlá sexem. Marně se pokoušela zbavit se chtíče. Dokonce se i sama zohavila. Ve městě měla pověst děvky. – Olga přijde za Mirkem, ale on ji odmítne. – Jana požádá bratra, aby zalhal Josefovi, že musela odjet za nemocnou tetou do Prahy. – (Minulost) Jana si dobírala Mirka, že se nedokázal vyspat s dívkou Kateřinou. Když je však přistihla doma, udělala mu scénu. – Sestra opije bratra, který si má brát Kateřinu. Vyčítá mu zradu. Sourozenci pak místo svatby ujedou vlakem. – Jana se při svých pravidelných cestách do Prahy seznámí v nočním podniku se staromládeneckým Ludvíkem a stane se jeho milenkou. Po roce známosti jí však muž jasně dá najevo, že si ji nemíní vzít. Uražená Jana od něj uteče, opije se a odejde s nějakým papalášem. – (Současnost) Mirek se doma odmítá bavit se vstřícným Josefem, který vůbec nechápe, o co mezi sourozenci jde. Nakonec se s ním pohádá a ve vzteku mu řekne, že Jana je nymfomanka. Lékař se z toho nečekaně zhroutí. Už dvakrát se rozvedl kvůli nevěrným manželkám. – Zatím Jana tráví v Praze čas s Ludvíkem, s nímž udržuje po léta vztah. Muž je na ní naprosto závislý. – Josef se ze žalu opije a hledá oporu u Mirka. Ale ten uteče z domu. Bloudí nočním městem a u hřbitova si vzpomene na dávnou epizodu. – (Minulost) Lidé, vedení bojovnou paní Doubravovou, přistihnou na hřbitově Janu s mladým Doubravou. - Farář musí znovu vysvětit hřbitov. Je u toho i ponížená matka s Mirkem. Cestou přes náměstí nemocná matka upadne do bezvědomí. – Doubravová s dalšími sousedy napadne Janu v kadeřnictví. Křičí na ni, aby vypadla z města. - Po matčině smrti přemlouvá Mirek sestru, aby spolu odešli do Prahy. Ale Jana to odmítne. Sourozenci si přísahají, že jeden druhého nikdy neopustí. – (Současnost) Promrzlý Mirek najde azyl u Olgy, s níž se usmíří. Chtěl by si ji vzít, ale bojí se, že to nedokáže. Olga vzpomíná na první manželství. Muž dostal patnáct let za rozkrádání. Ona na něj osm let čekala. Vrátil se z kriminálu, ale změnil se tam a záhy jí opustil. Byla z toho zoufalá; až Jana ji naučila zase žít. Jezdila s ní do Prahy, kde si nevázaně užívaly (to však už milenci neřekne). – Mirek si vzpomene na další pokus zbavit se závislosti na Janě. Při druhé svatbě s Kateřinou si ho chtěla nastávající tchyně pohlídat, ale sourozenci jí ujeli na kole. Při třetím pokusu řekl Mirek přímo před oltářem: „Ne.“ – Po noci u Olgy si k ní Mirek přinese své věci. – Josef čeká na nádraží na Janu, která mu nakonec podezření vymluví. Mnohem víc než hádka s manželem se však ženy dotkne zpráva, že se bratr odstěhoval. – Mirek píše svůj příběh, aby zapomněl. Miloval sestru, ale ta ho odmítala. Po pohřbu matky, kdy na kar přišli pokorní sousedé, se ze sourozenců stali milenci. – Čas běží. Olga si připravuje svatební šaty. Tentokrát se svatba vydaří. – Jana později zajde za bratrem a chce, aby se k ní vrátil. Vyhrožuje mu, že řekne Olze o otcovraždě. Ale Mirek chce žít jako normální člověk. Jana tedy vydírá Olgu: řekne prý jejímu manželovi o sexuálních hrátkách při pražských návštěvách. Má z té doby fotografie. – Mirek se vyptává manželky, zda by mohla žít s vrahem. Když zoufalá Olga odpoví záporně, urazí se a opustí ji. Vrátí se do rodného domku. Jana a Josef mu nabízejí, že se společně odstěhují do Pardubic. Nenadále se v bytě objeví Ludvík. Chce nabídnout milence sňatek. Když pochopí, jak se věci mají, zhroutí se. Mirek ho dovede k vlaku. – Vzpomíná si, jak se vrátila Jana z potratu. Slíbila mu, že už do Prahy nikdy nepojede. Prohlásila však taky, že už s ním nikdy nebude spát. – Mirek se rozhodne podat sestře důkaz své síly. Nařízne doma žebřík, vedoucí do sklepa. Tímto způsobem se kdysi s Janou zbavili otce, který si chodil dolů pro lahvové pivo. Teď se má stát obětí Josef. – Mirek se vrací domů. Pod žebříkem najde ve sklepě mrtvou sestru. – Josef se ptá po manželce. Netuší, že švagr má Janu ukrytou ve skříni jako oltářní obraz. – Zmatený Mirek se omluví Olze a vydá se na věž. Když se Olga dozví, co se stalo, běží za ním. Muž rozhazuje z kostelního ochozu rukopis. Olga tam vyběhne. Mezitím však Mirek skočí dolů. -tbk-
starší Jana
mladší Jana
starší Mirek
mladší Mirek
Josef
Ludvík
matka
otec
Doubravová
Doubrava
Kateřina
mladý Doubrava
Daniel Němec, Gérard Rousseau (mix zvuku)
Pavel Kryml (realizace obrazových triků), Ivan Haták (realizace obrazových triků)
Ilona Jirásková (ČT), Zuzana Vrbová (ČT), Gabriela Měchurová (ČT), Joël Farges (Artcam), J. M. Henchoz (JMH)
Gabriela Kopecká (grafika), Miloš Kohout (grafika)
Vladimír Asman, Adéla Bartoníčková, Renata Čihulková, Linda Dřevikovská, Zdeněk Fencl, Kateřina Forstová-Janíková, Pavel Frydrych, Marta Jenčová, Luboš Kadaně, Pavel Konopásek, Martin Kurel, Štěpán Mamula, Soňa Nemcová, Tomáš Nový, Jaromír Pávíček, Lucie Perlová, Eva Pítová, Martin Trojan, Tomáš Třeštík, Michal Vojkuvka
Aleš Březina (spolupráce), Adam Klemens (spolupráce), Blanka Žočková (spolupráce)
Bohuslav Martinů (Hry o Marii, H. 236), Bohuslav Martinů (Špalíček, H. 214), Bohuslav Martinů (Sinfonietta la Jolla, H. 328), Bohuslav Martinů (Sinfonietta Giacossa, H. 282), Bohuslav Martinů (Intermezzo pro housle a klavír, H. 261), Bohuslav Martinů (Koncert pro klavír a orchestr č. 1 D dur, H. 149), Bohuslav Martinů (Koncert pro klavír a orchestr č. 2, H. 237), Bohuslav Martinů (Koncert pro klavír a orchestr č. 3, H. 316), Bohuslav Martinů (Hora tří světel, H. 349), Ondřej Štajnochr (One Minute Dance), Josef Štěpánek (Inteligence of Flowers)
Flavoured Ensemble, Ondřej Štajnochr /kontrabas/, Josef Štěpánek /kytara/, Radek Zapadlo /saxofon/, Miloš Dvořáček /bicí/
Hudba k písni Jiří Suchý
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Jiří SuchýVokální kvarteto divadla Semafor
Hudba k písni Jiří Šlitr
Hudba k písni Jiří Šlitr
Hudba k písni Zdeněk Marat
Oběti a vrazi
Oběti a vrazi
Victims and Murderers
Victimes et assassins / Victimes et assassins
Zloději a vrazi
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Francie, Švýcarsko, Česká republika
2000
2000
premiéra 19. 10. 2000 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kina Lucerna a Světozor, Praha)
Vždy obětujeme víc, než jsme chtěli.
PROART PRODUCTION, spol. s r. o., ČESKÁ TELEVIZE, TS Alice Nemanská – Helena Slavíková (ČESKÁ TELEVIZE), ArtCam International, Joël Farges, J. M. H. Production, J. M. Henchoz, Barrandov Studio a.s. (spolupráce)
PROART PRODUCTION, spol. s r. o., Česká televize, ArtCam International, J. M. H. Production
dlouhometrážní
105 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo, Digital Theater System, Sony Dynamic Digital Sound
česká, anglická
česky
bez titulků
české
Festival: 1. mezinárodní transylvánský filmový festival Kluž
2002
Kluž / Rumunsko
Cena časopisu Cosmopolitan za herecký výkon
Ivana Chýlková
Festival: 1. mezinárodní transylvánský filmový festival Kluž
2002
Kluž / Rumunsko
Cena časopisu Cosmopolitan za herecký výkon
Vladimír Škultéty
Festival: 1. mezinárodní transylvánský filmový festival Kluž
2002
Kluž / Rumunsko
Cena časopisu Cosmopolitan za herecký výkon
Monika Hilmerová
Festival: 1. mezinárodní transylvánský filmový festival Kluž
2002
Kluž / Rumunsko
Cena časopisu Cosmopolitan za herecký výkon
Karel Roden nejml.
Akce: 8. Výroční ceny Český lev 2000
2001
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon
Karel Roden nejml.
Akce: Ceny Igric, výroční ceny Slovenského filmového svazu, Unie slovenských tvůrců a Literárního fondu SR za rok 2000
2001
Trenčianske Teplice / Slovensko
Prémie za vynikající tvořivý výkon v kategorii herecký výkon
Monika Hilmerová
Festival: Fort Film 2001
2001
Terezín / Česká republika
Hlavní cena poroty – skleněná Terezínská cihla v kategorii nejlepší dlouhý hraný film
Andrea Sedláčková
Akce: 11. mezinárodní scenáristická soutěž Hartley Merrill Prize
1999
Los Angeles / Spojené státy americké
Česká nominace do mezinárodního kola
Andrea Sedláčková
nominace za scénář vyhlášena 23. 1. 1999 do mezinárodní scenáristické soutěže začínajících autorů hraných filmů na Cenu Hartley Merrill Prize