Scenáristka, režisérka a kameramanka Olga Špátová začala natáčet celovečerní časosběrný autorský esej o snech, hodnotách a morálce svých vrstevníků Největší přání (2012) dvacet let po posledním záběru, který pořídil její otec Jan Špáta (1932–2006) na Národní třídě 17. listopadu 1989 pro pokračování své stejnojmenné filmové ankety Největší přání (1964), nazvané Největší přání 2 (1990). Dcera uvedla dokument do distribuce při příležitosti jeho nedožitých osmdesátin; vznikl totiž na jeho přání a z jeho popudu, a i z těchto důvodů je mu tedy věnován. – Zpočátku autorka prolíná a konfrontuje archivní záběry z otcových snímků s novým anketním průzkumem mezi mladými (mj. během maturitních plesů a zkoušek), posléze se soustřeďuje na okruh pečlivě vybraných respondentů, zastupujících společenské kategorie napříč sociálním, profesním a názorovým spektrem (využila možnosti natáčet ve věznicích, v pasťácích nebo při demonstracích nejrůznějších uskupení). Protagonisty rozličných naturelů, úspěšné a naopak ty, co nevykročili úplně správnou cestou, spojuje odhodlání ovlivňovat životní směřování a snaha přemýšlet nad banální otázkou, jaké je jejich největší přání. K její obecnější podstatě se snaží dobrat i spolek studentů s názvem Inventura demokracie, seriózně se zabývající fungováním jedinců i současné společnosti se snahou probouzet aktivitu mladých lidí ve veřejném prostoru. – Oproti původním snímkům došlo k pochopitelnému posunu. Dotazovaní na rozdíl od svých předchůdců dospěli v demokratické společnosti. Shodují se v prezentovaných touhách, přiměřených jejich věku a životní situaci: udělat zkoušku, mít štěstí, zdraví, lásku, peníze, potomky, najít uplatnění, být tolerantní, prostě mít se dobře, prožít život plně a svobodně. Bezprostřední, možná otevřenější a méně cenzurované odpovědi se od těch desítky let starých ale výrazněji neliší (kromě kdysi zmiňované touhy po nedostupném cestování). Často však zaznívá rozčarování z vývoje české společnosti po roce 1989, především vadí přehlížení lží, korupce, rozkrádání veřejných financí a zneužívání moci či absentující tolerance (aktivity neonacistů, odpůrců homosexuálů apod.). Špátová záměrně poskládala převážně optimistickou mozaiku, s akcentem na snahu „přesměrovat“ občany-diváky od negativních pocitů k naději a perspektivě. To se jí podařilo i proto, že si ke spolupráci přizvala vstřícné spolupracující aktéry. – Z projektu vyplývá, že doba je sice nesrovnatelně otevřenější a mladí lidé disponují větším sebevědomím, ambicemi a odvahou, jsou však zároveň „zahlcováni“ nekonečnými možnostmi překotné a nepřehledné epochy, jež je někdy „matou“ a vystavují je náročnému rozhodování. Svoboda ty odpovědné „svazuje“. Vliv má i měnící se „role“ mužů a žen. – Volná trilogie tvoří ucelenější náhled na ideály několika po sobě jdoucích generací v návaznosti na politických poměrech (totalita versus „mladá“ demokracie), navíc pořízený „příbuznou“ lidskou i tvůrčí optikou. Na snímku režisérka spolupracovala s malým štábem, umožňující intimnější a autentičtější přístup. První záběry pořídila na pochodu z pražského Albertova při příležitosti 20. výročí sametové revoluce; hudbu zkomponoval skladatel Aleš Březina, ústřední motiv nazpívala Aneta Langerová.
Výběr z výpovědí: Nevidomá muzikantka Ráchel Skleničková z konzervatoře Jana Deyla nepovažuje slepotu za podstatný handicap. Během natáčení oslavila osmnáctiny. Chce zůstat ztřeštěná, mít kluka. Je spokojená, že žije nyní a v Čechách. Přestože je nevidomá, může dělat skoro všechno. – Rom Pavel a kamarádi z diagnostického ústavu měli problémy s vloupačkami a s drogami. Citlivý Pavel touží žít normálně a být lepší než jeho rodiče, kteří ho dali do děcáku. – Mladá adeptka herectví Denisa se zaměřuje především na kariéru. – Světově uznávaný dirigent Jakub Hrůša vnímá úspěch v profesi jako nezastupitelný protipól spokojeného osobního života. – Mladý pár, který se odstěhoval z „těsného“ města na venkov; Láďa touží po potomkovi, Karlu odrazuje velká odpovědnost. – Rodina Červeňákových z romské osady na Slovensku. Juliana přivádí na svět potomky od svých čtrnácti. Přejí si lepší bydlení. – Farář z malé vísky přemítá o hodnotách, jež stále častěji ve společnosti postrádá. – Zpěvačka Aneta Langerová přikládá největší důležitost svobodě, udržet si ji je však těžké. – Ekologický aktivista a bojovník za záchranu památek Martin Kadrman doufá, že lidé se budou snažit stále více ovlivňovat budoucnost a přijímat vize, jež jim chybí. – Sourozenci Fišerovi, dobrovolníci na povodních. Jejich prioritou je žít poctivý život. Hon za hmotnými statky považují za nesmysl. – Vězeňkyně Petra napomohla z nezkušenosti k nájemné vraždě. Doufá v podmínečné propuštění. Spoluvězeňkyně Michaela je bývalá feťačka. Trest ji nasměroval dobrým směrem. Doufá, že ji dcera jednou osloví mami. – Farní asistentka kostela sv. Salvátora v Praze si přeje projít životem jako dobrý člověk. – Mladí vězni v Ruzyni touží po odpuštění a propuštění. – Třicetiletá Tereza s neodvratnou prognózou konstatuje, že jí rakovina otevřela oči. Je vděčná za každý den s rodinou a poníkem, kterého si vždy přála. Zemřela v průběhu natáčení v červenci 2011. – Pečovatele Lenku a Jana z domova důchodců naplňuje služba potřebným. – Homosexuálové, účastníci pochodu Love Parade, touží po toleranci, partnerech, potomcích. Oponují jim mladí křesťanští demokraté, ortodoxně vyzdvihující tradiční rodinu. Svá hesla vykřikují i neonacisté. – Farmář, vyučený řezník a student operního zpěvu by chtěl pestrý svět opery vyvažovat prací na zahradě a obklopen zvířaty. – Rodinu z venkova naplňuje sepjetí s přírodou a chov koní. – Těhotná kominice Martina Vimerová si dobíjí energii při rozhledu ze střech. Císařským řezem se jí narodí vysněný syn, snad pokračovatel profese. – Hokejoví fanoušci na Staroměstském náměstí si momentálně přejí vítězství národního mužstva nad Rusy. – Podmínečně propuštěný mladík se chce dovyučit kuchařem. -kk-
VÝŇATKY Z FILMŮ: Největší přání (FP 42/64), Největší přání 2 (1990, FP 2/91).
dvacetiletá vězenkyně odsouzená za vraždu
těhotná kominice
dirigent
zpěvačka
Hana Stibralová, Alena Müllerová (šéfdramaturgyně ČT), Jana Škopková (šéfdramaturgyně ČT)
Petr Provazník, Martin Roškaňuk, Eliška Bejčková, Štěpán Mamula (mix zvuku)
Adam Polák, Petr Morávek (šéfproducent ČT), Peter Bebjak (D.N.A.), Rasťo Šesták (D.N.A.)
Roman Blaas (ČT), Natalia Guzikiewiczova (D.N.A.)
Bedřich Smetana (Má vlast), George Gershwin (I Got Rhythm), Antonín Dvořák (Hospodin jest můj pastýř), Gustav Mahler (Symfonie č. 3 d moll), Fryderyk Chopin (Fantasie Impromptu, op. 66)
Vladimír Strnad /klavír, fender piano/, Martin Sedlák /violoncello/, Petr Valášek /basklarinet/, Pražská komorní filharmonie (Dirigent Jakub Hrůša), Ráchel Skleničková /klavír/, Lenka Ebelová /klavír/, Ráchel Skleničková /piano/, Aneta Langerová /vokály/, Filharmonie Brno (Dirigent Jakub Hrůša)
Hudba k písni Aneta Langerová
Text písně Aneta Langerová
Zpívá Aneta Langerová
Zpívá Tomáš Sup
Největší přání
Největší přání
The Greatest Wish 3
Největší přání
Největší přání 3
film
dokumentárnídistribuční
esej, časosběrný, anketa
Česká republika, Slovensko
2012
2010
konec distribučního monopolu 31. 12. 2013
premiéra 20. 9. 2012 /přístupný/
bez sloganu
dlouhometrážní
80 min
DCP 2-D, DVD
1:1,78
barevný
zvukový
Dolby Digital, digitální zvuk
česky, slovensky
bez titulků
Festival: 26. festival českých filmů Finále Plzeň 2013
2013
Plzeň / Česká republika
Cena Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument autorky do 35 let
Olga Špátová
Festival: 12. festival dokumentární tvorby se sociální tematikou – NADOTEK
2012
Ústí nad Orlicí / Česká republika
Hlavní cena za nejlepší snímek
Olga Špátová