Neúnavný filmař Karel Vachek ve svém dalším rozsáhlém opusu s názvem Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce (Božská komedie) pokračuje ve zkoumání „české reality“ devadesátých let. Dílo, jehož název byl inspirován knihou historika ze sedmnáctého století Bohuslava Balbína Bohemia docta (Čechy učené), věnované profilům českomoravských učenců a umělců a dějinám pražské univerzity, je třetí částí zamýšlené tetralogie s ironickým názvem Malý kapitalista (odvozeným z titulu sentimentální knihy Frances Hodgson Burnettové Malý lord). Vachek tu navazuje na styl a poetiku předcházejících snímků Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství (1992) a Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu) (1996), vstupuje však mnohem více do dějů, takže se stává nejen „manipulátorem“ zpovídaných osob, ale přímo protagonistou originálního „románového“ eseje o svobodě, o politice, o společnosti, o přírodě, o globalizaci, ale i o vědě a umění. Více než kdy dříve tu uplatňuje osobitý smysl pro humor a ironii, jež podle něj musejí být přítomné v každém lidském aktu. Tvůrce ve spolupráci s neuvěřitelně disponovanými kolegy, zejména s kameramanem Karlem Slachem, zvukařem Liborem Sedláčkem a střihačkou Renatou Pařezovou stále více spoléhá na „polyfoničnost“ obrazu a zvuku, často využívá zvukových přesahů a zároveň se často vrací do „načatých“, leč nedokončených sekvencí. Své postavy z různých oborů lidské činnosti uvádí do nevšedních prostředí (kostnice, české rodeo, hustý les) a při rozhovoru s nimi zároveň nepokrytě režíruje. Natáčí však také v autentických prostředích při konkrétních akcích (film vznikal v období 1997-2000), např. při znovuotevření kavárny Slavia, při setkání básníků na Bítově, při autogramiádách apod. V hudební dramaturgii využívá předělů pomocí úderů tympánů, dále využívá motivu české hymny v podání trubky, i písniček Plastic People, Jima Čerta nebo Pepy Nose. Výrazným „zcizujícím“ prvkem jsou proložené záběry českých hub na pozadí českých hradů s ohlášením názvu houby a místa. Nenápadným odkazem k politické realitě jsou fotografie českých vlád na scéně loutkového divadla. – Bez ohledu na očekávanou rozpornost přijetí je Vachkův tvůrčí počin významný už jen z důvodů budoucího historického povědomí. – Upozorňujeme na rozhovor s autorem ve Filmu a době č. 3/2000 s titulem Labyrint světa a ráj filmu aneb O tom, jak Karel Vachek učí záběry mluvit.
Při výstavě českých korunovačních klenotů popisuje odbornice obřad jejich vyjímání. – Na barrandovských ateliérech je vztyčena vlajka z Vachkova filmu Co dělat?... s portréty Darwina, Marxe, Freuda, Einsteina a Picassa. Ateliéry postavil v roce 1932 architekt Max Urban a inspiroval se přitom ptákem Fénixem, který umírá a zase se rodí (stavba má věž a dvě křídla). - Režisér Vachek bloudí s filozofem Egonem Bondym mezi obřími obrazy Muchovy Slovanské epopeje. Svérázný myslitel se hlásí k Marxově odkazu, tak jak to činil už před rokem 1948, a komentuje současný kapitalismus, ovládaný velmi úzkou finanční oligarchií. – Básník Ivan Jirous uvádí koncert skupiny Plastic People v pražské Akropoli. – Na Vyšehradském hřbitově mluví Milan Knížák s režisérem o spiknutí proti Klausovi, jež inspirovali Pilip, Lux a Havel. Mluví též o nepřípustnosti toho, aby se Zeman stal předsedou vlády. Vachek připomíná vizi ruského filozofa 19. století Michaila Fjodoroviče Fjodorova, podle níž mrtví vstanou z hrobů a zaplní svět natolik, že budou muset být dopraveni do vesmíru. Režiséra fascinuje představa mrtvých mezi námi. – Štáb natáčí při slavnostním otevření rekonstruované pražské kavárny Slavia. – Na bohémském večírku má hlavní slovo Karel Vachek. Mluví o očekávaném znovuzrození národa. Proto ho zajímá i romská komunita. Natáčí na konferenci romských aktivistů i na večerní demonstraci proti rasismu. – V maskérně se Vachek baví s poslancem Pavlem Dostálem. Pokouší se vložit do baňky ze žárovky jeho fotografii, pořízenou po napadení Dostála neznámými pachateli, kteří ho pořezali. Politik mluví o svých pocitech, jež měl těsně po přepadení, i o těch, jež v něm od té doby přetrvávají. – Režisérovi jde o „polidštění“ institucionalizovaných jevů či osob pomocí humoru. O tom se ostatně zmiňoval už při rozhovoru s Knížákem. – U vesnice Janov v Orlických horách probíhá inscenovaná recesistická bitva z 2. světové války. Režisér tu zpovídá vynálezce plastické trhaviny Semtexu a radiolokátoru Tamara. Oba staří pánové popírají, že by měli zájem na vraždění lidí. Místnímu opilci shoří při „bitvě“ jeho traktůrek. – Na setkání básníků na hradě Bítově je konfrontován obraz a rozhovory během recepce se záběry zdejší bizarní sbírky vycpaných psů, koček a veverek. – Vachek se vrací k Fjodorovově myšlence zmrtvých¬vstání, ale vášnivě mu oponuje básník Ivan Diviš. Podle něj nic takového neexistuje, je snad možná jen „evaporace“ určitých částic z mrtvého. – Později štáb snímá Divišův pohřeb, na němž arciopat Opasek mluví o zmrtvýchvstání. – Vachek se později při rozhovoru s bratry Saudkovými (fotografem Janem a kreslířem Karlem) zmiňuje o zvláštních souvislostech bítovského rozhovoru. – Režisér názorně předvádí esej filozofa Petra Rezka s názvem Kopyto. – V maskérně se baví s Pavlem Dostálem o zvláštním charismatu Edvarda Beneše a Alexandra Dubčeka. - Básník a houbař Andrej Stankovič mluví o životě a díle doktora Jana Lukeše (vystupujícího pod přezdívkou Car Osten), lékaře, vědce, politika a univerzálního umělce, který část života strávil v blázinci. – Na staveništi nedaleko Portmonea v Litomyšli rekonstruuje Lukešova hudební úderka, představovaná skladatelem Janem Klusákem a básníkem Petrem Králem (později ještě Andrejem Stankovičem a Vladimírem Boreckým), Lukešovu operu Úderka, věnovanou Martě Gottwaldové. - Na vyhlídce v Moravském krasu zpívá Jim Čert píseň s textem: „Každý den mezi ďábly vstával, pomalu sám se ďáblem stával...“ – Bondy u Slovanské epopeje mluví o disidentech a Státní bezpečnosti. – Jim Čert v Macoše zdráhavě vypráví o tom, jak ho StB „dostala“. – Vachek diskutuje na chatě s mystikem Eduardem Tomášem a jeho ženou Emilií o osudu a intuici, o determinaci a o svobodné vůli. Zazpívá jim písničkář a jogín Pepa Nos. – Nonkonformní teolog Odillo Štampach mluví v petřínském zrcadlovém bludišti o svém přestupu ke starokatolické církvi. – Štáb natáčí v nemocničním pokoji s jedenadevadesátiletým Jaroslavem Foglarem. Rozhovor o Rychlých šípech a politice pak pokračuje u zdevastovaného bazénu pod Barrandovem (s prostřihy na pozdější Foglarův pohřeb). – Režisér Jiří Krejčík se na jakémsi rodeu velmi rozčiluje kvůli diletantům, kteří nás řídí. Vypráví o anabázi, spojené se zamýšleným filmem Maturita v listopadu, a zlobí se i na Vachka, který podle něj mrhá drahou filmovou surovinou. – Štáb je v lese se skladatelem Hálkem, který tu složí skladbu podle ryzce vonného. Nakonec ji zahraje přítomný mladý houslista. – O své práci mluví výzkumník, sledující černé čápy, a dvojice vědců, zabývajících se zdravím lesa a sledováním jeho kontinua, jež je dáno zejména podhoubím. Režisér Vachek v lese dává slovo houbařícímu předsedovi Akademie věd Rudolfu Zahradníkovi i ženatému biskupovi tajné církve Fridolínu Zahradníkovi. – V kostnici diskutují Petr Uhl, John Bok, Ivan Dejmal a Václav Trojan o Romech a o dnešní policii. – Karel Vachek se zamýšlí nad reklamou a ukazuje vlastní výrobek: pizzu s křidélky. – Na Staroměstském náměstí se hraje Prodaná nevěsta. – Novináři jsou soustředěni ve stanu na dvoře Lidového domu v den voleb. - Václav Klaus mluví o situaci po volbách, jež vyhrála ČSSD. – Společnost, zabývající se dílem Jana Lukeše, srovnává v Portmoneu outsiderovu tvorbu s Váchalovou. – Pokračuje oslava ve Slavii. Vachek se baví s bývalým rektorem UK Radimem Paloušem o případu filozofa Rezka. Pak mluví s Rezkem a Johnem Bokem mimo jiné i o kauze billboardu Václavka a Dášeňka. – V knihkupectví Fišer je autogramiáda Lídy Rakušované, která napsala knihu o Havlových. Později dorazí i pan prezident s chotí. – V jiném knihkupectví exhibuje opilý Ivan Jirous před autogramiádou vydaných textů skupiny Plastic People. – Na Staroměstském náměstí tisíce fanoušků s vlajkami a s vlasteneckými hesly očekává příjezd hokejistů z olympiády v Naganu. – Ředitelka vinohradského divadla Jiřina Jirásková mluví o ukončení série benefičních představení hry Královna Kristina s Dagmar Havlovou v titulní roli. – Probíhají autogramiády a na náměstí dav hymnou vítá své idoly... -tbk-
teolog
rostlinný anatom
publicista
nezávislý politik
básník a filozof
literární vědec
člen skupiny Plastic People of the Universe
vynálezce Setexu
básník
písničkář
bývalý ministr
básník
poslanec
spisovatel
ministr školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a spisovatel
hudební skladatel
prezident České republiky a spisovatel
herečka a manželka Václava Havla
vedoucí skupiny Plastic People of the Universe
lékař a spisovatel
básník
předseda vlády České republiky
hudební skladatel
výtvarník a rektor Akademie výtvarných umění v Praze
výtvarník
básník a výtvarník
básník
spisovatel
filmový režisér
spisovatelka
básník
novinář
politička
písničkář
filozof a bývalý rektor Unoverzity Karlovy
náměstek ministra zahraničních věcí České republiky
vynálezce lokátoru Tamara
anarchista
novinářka
filozof
fotograf
kreslíř
rabín
básník
hudebník
právník
mystik
žena mystika
politik
politik
houslista
právník
mikrobiolog
biskup tajné církve
předseda Akademie věd České republiky
předseda poslanecké sněmovny České republiky
Jiří Grus, Milan Furman, Pavel Tarnovský, Tomáš Paleček, Panther Rental
Jan Šibrava, Aleš Novák, Pavel Cingl, Milan Petriskiv, Jaromír Šťastný, Jaroslav Kvasnička
Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce /Božská komedie/
Bohemia docta aneb Labyrint světa a lusthauz srdce /Božská komedie/
Bohemia Docta or the Labyrinth of the World and the House of Happiness of the Heart /A Divine Comedy/
Bohemia docta
film
dokumentárnídistribuční
komedie, politický, esej
Česká republika
2000
1997—2000
distribuční premiéra 14. 12. 2000 /doporučená přístupnost od 15 let/
slavnostní premiéra 16. 12. 2000 (kino Evald, Praha)
bez sloganu
KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s., Studio Šibrava (KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s.), ČESKÁ TELEVIZE, TS Anny Beckové (ČESKÁ TELEVIZE)
dlouhometrážní
254 min
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká, anglická
česky
bez titulků
české
Festival: 4. mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě 2000
2000
Jihlava / Česká republika
Cena za nejlepší český dokumentární film
Karel Vachek