Středometrážní dokument Doba měděná natočil student katedry dokumentární tvorby FAMU Ivo Bystřičan z podnětu mezinárodní nevládní organizace CEE Bankwatch Network, která sleduje projekty bankovních institucí s globálním vlivem. Bystřičan se vydal s kameramanem Jiřím Málkem do Zambie do oblasti měděných dolů v Copperbeltu. Bývalé státní podniky tu prošly po poklesu cen kovu privatizací a noví majitelé jsou podporováni Evropskou investiční bankou (EIB). Avšak místo slíbených rozvojových aktivit vyvádějí své zisky (včetně dotací) ze země pryč. – Dvoučlenný štáb natáčel, často s rizikem, místní lidi; ti přišli o práci, žijí v nuzných podmínkách a někteří se živí jako ilegální horníci v opuštěných dolech. Pokoušel se získat i stanovisko vedení dolů, avšak bez úspěchu. Závěr filmu přináší konfrontaci alarmujících záběrů z Afriky se zástupci EIB v Lucemburku, kteří reagují vyhýbavě a posléze zakážou natáčení v centrále banky. – Film tak předkládá všeobecně platné sdělení o zneužívání rozvojové podpory nadnárodními korporacemi a o nedostatečné kontrole platících institucí.
Během devadesátých let byly v Zambii privatizovány měděné doly, jež od sedmdesátých let provozoval stát. Doly získali zahraniční investoři. Evropská investiční banka (EIB), instituce EU, dotuje těžařské korporace rozvojovými půjčkami z peněz daňových poplatníků. Mezi podpořené patří i společnost Mopani, vlastněná firmami Glencore (Švýcarsko) a First Quantum (Kanada). Zambijské vládě zůstal pouze desetiprocentní podíl. – Území Copperbeltu nedaleko města Mufulira. Sbor, vedený knězem, zpívá o Ježíšovi. – Děti zasypávají hlínou díry v rozbité silnici. Muž požaduje od štábu povolení k natáčení. Vysvětluje, že vláda nezajistí ani opravu vozovky. Tu zde provádějí děti a žebrají za to peníze od řidičů. – Štáb získá na policejní stanici svolení k natáčení v doprovodu policejního detektiva. Nesmí filmovat doly zblízka a nahé děti. Detektiv jim však slíbí, že pojedou i k dolům. – Ve městě Mufulira se nacházejí doly Mopani. EIB jim poskytla půjčku 48 milionů eur, jež má sloužit ke zlepšení života v tamní komunitě. – Štáb projíždí chudinskou oblastí. Doly hromadně propouštějí a půda je tu k pěstování plodin naprosto nevhodná. – Osada Kankoyo. Muž si stěžuje na nelehkou situaci, prosí vládu o nápravu. Podle detektiva zde nedošlo ke zločinu, jen zklamal důlní průmysl. – Dům Reubena Mondoky, bývalého horníka a odborového předáka. Reuben filmaře varuje před detektivem a nechá je bydlet ve svém domě. Bude je se synem Luipem, studentem ekonomie, provázet sám. Po privatizaci dolů si rodina musela podnikový dům odkoupit za otcův důchod. Ve čtvrti už nefungují služby jako dřív. Doly postavily školu a platily dětem výuku. Nyní je škola soukromá. – John Lungu, ekonom z Copperbelt University, vysvětluje, že velká očekávání se od privatizace nenaplnila. Vláda vlastně prodala práva komunity, prý kvůli prodělečnosti dolů. Ale špatná infrastruktura neumožňuje fungování volného trhu. Nuzné životní podmínky lidí by podle něj mohly vyvolat převrat. – Štáb si marně snaží s vedením domluvit návštěvu měděných dolů. V oblasti byly zneužity investice určené na její rozvoj. Luipa si myslí, že doly vydělávají a nechápe propouštění lidí. Filmaři jsou důlní policií obviněni, že zneužívají místní obyvatele. Na stanici se řeší jejich povolení k natáčení. Nakonec jsou vykázáni. Luipa je varuje před možnými problémy. – Leonard Nkandu, horník a kněz letniční církve, ukazuje prostor bývalé průmyslové haly, přeměněný na kostel. Konají se tu tradiční obřady. Na štáb opět udeří důlní policie, kněz Čechům radí odejít. – Knězův syn pracoval v dole. Hovoří a rapuje o špatných pracovních podmínkách i o celkové situaci. – Filmaři jsou varováni ozbrojeným dohledem. – Štáb pozoruje primitivní dobývání hornin v oficiálně uzavřeném dole. Ilegální horníky, kteří načerno prodávají malachit, tu stíhá důlní policie. Zakázaná těžba je však jedinou šancí k obživě. – Štáb absolvuje v jiném dole oficiální exkurzi; důl nepatří Mopani ani nezískal půjčky od EIB. Manažer bezpečnosti vysvětluje, že měď je potřebná mj. k výrobě elektrických drátů. Režisér oponuje, že k elektřině v zemi nemá přístup sedmdesát procent obyvatel a že peníze z těžby připadají zahraničním investorům. Manažer vykládá o tom, že případná léčba horníků je zdarma. Vybízí k dalším investicím v Zambii. – Ilegální horníci ve své zemi trpí. Touží po svobodě a prosperitě. – Štáb promítl natočené záběry odpovědným manažerům EIB v lucemburské centrále. Ti zprvu nechtějí mluvit na kameru, nechápou sdělení filmu. Tiskovému oddělení vadí, že schází oficiální stanovisko dolu a že tak film není vyvážený. Vedoucí oddělení oblasti tvrdí, že situace v Copperbeltu je nyní lepší než v 80. letech. – Štábu je nakonec z malicherných důvodu natáčení v centrále zakázáno. -dh-
Štěpán Bartošek (grafika)
Doba měděná
Doba měděná
Copper Age
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2010
2010
premiéra 13. 1. 2011 /přístupný/
To není zločin, ale těžební průmysl.
středometrážní
54 min
DVD
1:1,78
barevný
zvukový
digitální zvuk
česká, anglická
anglicky
české
české
Festival: 8. mezinárodní festival filmů o ekologii a životním prostředí – TUR Ostrava 2011
2011
Ostrava / Česká republika
Grand Prix – cena primátora města Ostravy
Ivo Bystřičan
Festival: 4. mezinárodní festival studentských filmů Visegrádu – OSTRAVA PICTURE
2010
Ostrava / Česká republika
čestné uznání v kategorii cinema stylo
Ivo Bystřičan