Komedie Ženy v pokušení (2010) byla nejnavštěvovanějším titulem roku 2010 a scenárista, režisér a producent Jiří Vejdělek se proto k úspěšnému konceptu vrátil s prakticky stejným tvůrčím týmem. Ženské hrdinky však v komedii Muži v naději nahradil mužskými protagonisty, kteří se opět pokoušejí řešit své milostné problémy a vzájemné vztahy. Místo tří žen z jedné rodiny, zastupující tři generace, si tentokrát Vejdělek vybral dva muže, čerstvého důchodce Rudolfa, spokojeného bonvivána a sukničkáře, který si ze všech zbylých sil užívá života, a jeho nanicovatého zetě Ondřeje, svědomitého a ušlápnutého poctivce na prahu středních let, jenž nic netuše proměnil Rudolfovu dceru Alici ve zklamanou a pánovitou manželku. I tentokrát dává postarší mentor mladšímu „adeptovi“ lekci o tom, jak si správně uspořádat milostný život, i tentokrát vpadne do vyprávění nečekaně smrt. Zatímco Rudolf tvrdí, že permanentní nevěra utužila jeho letité manželství s milovanou manželkou Martou, jeho zeť svou poctivostí Alici nudí. I Ondřej cítí, že v manželství, jehož smysl žena vidí už jen ve zplození druhého dítěte, není něco v pořádku. Poslechne proto tchána a koneckonců ochotně podlehne svodům vnadné tanečnice Šarloty. Nějakou dobu skutečně vše funguje: nezávazný tajný poměr probudí v Ondřejovi sexuální apetit i na překvapenou manželku. Když Marta tragicky zemře, změní Rudolf radikálně své nezávazné postoje, zvlášť když odhalí ženina tajemství. Také Ondřej poznává, že si bude muset vybrat mezi zamilovanou milenkou a milující manželkou. Ve finále však diváka nečeká žádné tradiční „morální naučení“ o polepšených nevěrnících, nýbrž kvintesence cynického pragmatismu a vypjatého sexismu, čišícího z celého filmu. Snímek Muži v naději, jenž se prezentuje jako nezávazná, hravá erotická komedie s hořkým podtextem, v tomto směru ještě předčí Ženy v pokušení. Postavy ve své honbě za beztrestnou sexuální svobodou i tentokrát vyhlížejí nereálně, stejně jako apartní prostředí, v němž se pohybují (přičemž turisticky malebné staropražské lokace jsou často nesmyslně „pospojované“). Ve filmu, pojatém jako naplnění infantilních mužských snů (a obecněji konzumního ideálu), je promiskuita a amorálnost hrdinů (kterou, jak se ukazuje, sdílejí i jejich ženy) podána jako vzorová. Dojem, že si postavy zaslouží pochvalu a následování, neboť jejich chování je prezentováno jako záruka dobrých rodinných vztahů, má umocnit i herecké obsazení. To se opírá o populární herecké šarže (Boleslav Polívka, Jiří Macháček, Simona Stašová) a komické stereotypy (do nichž se bohužel dostávají i obě mladé představitelky). Překombinovanou zápletku, jež od základní psychologické věrohodnosti uniká k bezpříznakové situační komedii, zčásti kompenzuje profesionální zručnost režiséra, povrchně těžící z hollywoodských vzorů (zejména v oblasti dialogů, usilujících o „hlášky“ za každou cenu). Zůstává otázkou, zda Vejdělek svým filmem naváže na výše zmíněný úspěch: okázale šovinistický koncept Mužů v naději totiž může v ženské části publika vyvolat nepřízeň.
Třiašedesátiletý Rudolf Říha je čerstvý důchodce, který povolání úspěšného projektanta horských drah vyměnil na stará kolena za profesi taxikáře. Bydlí s manželkou Martou na jednom patře staropražského domu s rodinou své dcery Alice, zetěm Ondřejem a vnukem Pavlíkem. Stárnoucí elegán po dlouhá léta čile praktikuje svou tezi, že každé manželství utuží dobře skrývaná nevěra. Momentálně Martě tajně zahýbá s atraktivní průvodkyní. Protože jeho pravdomluvný zeť Ondřej neumí lhát, musí si Rudolf alibi tentokrát obstarat sám: oznámí Martě pravdu způsobem, který manželka považuje za chvástání. Ona i Alice pak usoudí, že muži se zdrželi před oslavou Pavlíkových šestých narozenin na kulečníku. – Pavlík večer sleduje v protějším okně bujné sexuální radovánky prarodičů. Vůbec to nepřipomíná vztah jeho rodičů, v němž dominuje odtažitá a chladná Alice. Ta snaživého manžela nutí k sexu jen proto, že je nejvhodnější doba k početí druhého dítěte. – Rudolf a Ondřej klepou koberce na náplavce. Děda vysvětluje Pavlíkovi, že si nesmí nechat od holčiček všechno líbit. Vystaví se tak zlobě emancipované maminky a její přítelkyně. Vysvětluje zeťovi, že uspokojivého sexuálního soužití s Martou dociluje tím, že si místo ní v posteli představuje krasavice, jež potkává na ulici. – Ondřej dělal účetního, ale teď už pár měsíců provozuje s Alicí pod Karlovým mostem malou restauraci Dobrý Apetit. Původně v ní chtěl vařit, ale kuchyni obsadil kuchař Louis (ve skutečnosti Pražák Luděk, který se shodou okolností narodil v Paříži). Nafoukaný a líný mladík neumí moc vařit, takže podnik zeje prázdnotou. – Rudolf představí Ondřejovi na kulečníku smyslnou Slovenku Šarlotu, která pomáhala jeho milence průvodkyni po úrazu s domácností. Kráska si tak odpykávala trest za veřejné pohoršení (koupala se s kamarádkami nahá ve fontáně). Šokuje oba muže tím, že si při hře sepne neposlušné vlasy místo gumičkou svými krajkovými tangy. – Zatímco tchán odveze dívku na noční projížďku na horské dráze, Ondřej se musí vrátit domů. Tam se dozví, že Alice neotěhotněla, a on proto bude muset absolvovat ponižující vyšetření spermatu. – Na klinice se v kabině pokouší vystresovaný muž získat potřebný vzorek prostřednictvím představy divoké soulože s Šarlotou v houpacím křesle. Manželka ho však vyruší a on pokořeně odevzdá prázdnou nádobku. – Šarlota překvapí Ondřeje v jeho restauraci. Přišla prý sama od sebe, protože se jí líbí. Majitel pošle Louise domů a udělá krásce omeletu. Kvůli vrácení saka, jež Ondřej zkřehlé dívce zapůjčil při seznámení, dvojice skončí v Šarlotině bytě. Po vášnivém sexu v hamace se dívka milenci svěří, že je vysazená právě na takové ťulpasy, jako je on. Suveréni Rudolfova typu ji prý nelákají. V pokoji se objeví Šarlotiny spolunájemnice Bára a Irena a baví se mužovými rozpaky. – Ondřej se po návratu domů vymluví Alici na náhodné setkání se spolužákem, s nímž šel do hospody. Když manželka najde v kapse jeho saka Šarlotina tanga, svede provinilec vše na Rudolfa. Marta (tentokrát nevinného) manžela vyhodí z bytu. Solidární Alice odmítne otci poskytnout nocleh, a tak muž skončí ve své staré dílně. Ondřejovi přizná, že Šarlotu zatím nedostal. Podle něj Marta neví nic o jeho sto třiceti osmi milenkách, jež měl během jejich manželství a o jejichž klínech si vede fotodokumentaci. Ukáže zeťovi své nejoblíbenější fotografie. – V té době ovšem Marta vypráví šokované dceři, že o všech manželových nevěrách ví, protože objevila jeho fotografický archiv. Toleruje je, protože provinilý muž se k ní chová vždycky pozorně. Také podle ní nevěry utužují každé manželství. Teď by za nevěru s Šarlotou ráda dostala kabelku od Valentina, což má otci naznačit dcera. – Rudolf drahý módní doplněk nechá doručit manželce až do zahradnictví, kde žena pracuje. – Na nábřeží Martu okradou zloději na motorce. Vezmou si peněženku a kabelku odhodí. Žena je šťastná, že ji má zpátky, vzápětí ji však srazí auto... – Truchlící Rudolf odmítne pokračovat ve vztahu s průvodkyní. Sedí doma, opíjí se a pravidelně chodí s růží k pomníčku na nábřeží. Alice na otce marně naléhá, aby se dal dohromady. Navrhne mu dokonce, aby k tomu použil některou ze svých bývalých milenek. Tak mu prozradí, že matka o všech jeho nevěrách věděla. – Ondřej tvrdí manželce, že si kondici udržuje na tenisu s kamarádem. Ve skutečnosti si však užívá s Šarlotou. Naprázdno nevyjde ani Alice, jíž se doma nenápadně podaří získat vytoužený vzorek mužova spermatu. – Podle lékaře je manžel v pořádku; chce to podle něj jen čas. – Při divokém souložení Ondřeje a Šarloty v borovém háji v malém smartu za šmírování pubertálních orientačních běžců se autíčko rozjede a nabourá do stromu. – Muž chce koupit větší vůz. Dostane nápad: začne vařit místo Louise a restaurace je brzy plná hostů, jež obsluhuje bývalý kuchař. – Rudolf, který po Martině smrti zkrotl, zetě marně nabádá, aby nebezpečný poměr rychle ukončil. – Rafinovaná Šarlota se navzdory milenci nechá od Alice najmout jako servírka. Šéfová jí dokonce nabídne, aby bydlela u Rudolfa, jemuž za to pomůže s domácností. Pro Ondřeje je teď vše ještě těžší. Dívka mu přizná, že se do něj zamilovala, a provokuje ho k riskantnímu chování. – Rudolf zjistí podle žlutých tulipánů u pomníčku, že na Martu věrně vzpomíná i jiný muž. Je to slepý masér, který jeho manželce „rovnal záda“ celých patnáct let. Ve vzteku a ponížení z letité nevěry, o níž neměl tušení, manžel posypává Martiným popelem z urny zledovatělý chodník, než ho Ondřej zarazí. – Protože Ondřej koupil manželce i milence k Vánocům stejný korzet (a dokonce omylem prohodil velikosti), pojme Alice konečně podezření. Sama měla poměr s Louisem, ale ukončila ho, protože jí to v poslední době s manželem dobře klape. Sleduje muže do luxusní restaurace Café Max, kam Ondřej pozval Šarlotu na večeři. Dívka si myslí, že jde o narozeninovou oslavu, milenec jí však oznámí, že se s ní chce kvůli Alici rozejít. Ta dorazí do restaurace. Muž se schová pod stolem a unikne pak s pomocí číšníka. Ženy se mezitím baví a on se tak dozví, že je Šarlota těhotná. Ondřej se u šatny domluví s Rudolfem, který tu ze svého taxi zahlédl příbuzné a který pak sehraje před oběma ženami scénku, v níž se přizná k otcovství. Šarlota přistoupí na hru. – Ondřej přivítá doma na terase uklidněnou Alici v Rudolfově velkém stylu. Žena mu oznámí, že čeká vytoužené dítě. – Ondřej poděkuje Rudolfovi, který nyní nezištně opatruje Šarlotu ve svém bytě. Tchán ho však znejistí, když zpochybní jeho otcovství nemanželského potomka. – Muž pak na horské dráze vzpomíná, jak se na ní vezl v mládí s Martou, a vysype za jízdy zbytek jejího popela. -ap-
zeť Ondřej
tchán Rudolf
Alice
Šarlota
tchýně Marta
Louis
masér
Pavlík
číšníkv Café Max
průvodkyně
Bára
Irena
mladá Marta
mladý Rudolf
zdravotní sestra
rozzlobená maminka
kamarádka rozzlobené maminky
kolaborant
dlouhonohá dívka
primář
Boris Masník (supervize), Universal Production Partners, a. s.
Roman Černý (fotograf), Petr Šimáček, Jaromír Šimek, Vladimír Pavlů, Jiří Nosek, Petr Boubelík, Marcela Bláhová, Vladimíra Kačírková, Markéta Procházková, Aneta Grňáková, Jiří Svoboda
FILMharmonic Orchestra Prague (Dirigent Adam Klemens), Martin Ledvina /banjo/, Terezie Kovalová /violoncello/, Ahmad Hedar /klavír/, Miloš Vacík /perkuse/, Stanislav Mistr /pískání/, Jan P. Muchow /kytara, basa, celesta, perkuse a další nástroje/
Hudba k písni Tomáš Polák
Hudba k písni Charlie Straight
Hudba k písni Miroslav Sekač /aranžmá/
Hudba k písni Miroslav Sekač /aranžmá/
Muži v naději
Muži v naději
Men in Hope
film
hranýdistribuční
komedie
Česká republika
2011
2011
slavnostní premiéra 24. 8. 2011 (multiplex CineStar Anděl, Praha)
distribuční premiéra 25. 8. 2011 /doporučená přístupnost od 12 let/
Nová komedie Jiřího Vejdělka.
Tomáš Hoffman, Jiří Vejdělek, INFINITY PRAGUE Ltd, a.s. (koprodukce), RWE Česká republika a.s. (koprodukce), HBO Česká republika, spol. s.r.o. (spolupráce)
dlouhometrážní
115 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, slovensky
bez titulků
české
Akce: 19. výroční ceny Český lev 2012 za filmovou tvorbu roku 2011
2012
Praha / Česká republika
Divácky nejúspěšnější český film
Jiří Vejdělek
Akce: 11. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin České republiky
2011
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejlepší režii
Jiří Vejdělek
Akce: 18. divácká soutěž premiérových českých a slovenských filmů uvedených v roce 2011 – Tachovská dýně
2011
Tachov / Česká republika
2. místo
Jiří Vejdělek
Akce: 11. ceny Novoborské akademie spojených kinematografií Asociace provozovatelů kin České republiky
2011
Nový Bor / Česká republika
výroční cena za nejlepší ženský herecký výkon za roli tchyně
Simona Stašová