Komorní psychologický snímek Nevěrné hry je celovečerním hraným debutem autorky animovaných filmů Michaely Pavlátové a také slovenské scenáristky Tiny Diosi. – Jednoduchý příběh o manželské krizi slovenského skladatele Petra a české klavíristky Evy, kteří žijí ve vesnici na slovensko-maďarském pomezí, poskytuje dostatečný prostor pro citlivou studii mezilidských vztahů. – Manželé bydlí ve venkovském domku s velkou zahradou. Zatímco Peter je pohlcen svou prací (kterou dělí mezi nutné kšefty a vlastní volnou tvorbu), Evě stále více vadí jeho nevšímavost i to, že se zde nemůže profesionálně uplatnit. Východisko se pokouší nalézt v milostném poměru se světáckým violoncellistou Andrejem, avšak záhy pochopí, že to je omyl. Peter se tajně trápí její nevěrou a postupně přehodnocuje své jednání. Nakonec si oba uvědomí, že jejich manželství má perspektivu... Do děje vstupuje ještě rozvedená sousedka Mária s dvanáctiletou dcerkou Jankou, které se přistěhují do domku na jejich pozemku. – Michaela Pavlátová přijala nabídku producentů a ujala se režie koprodukčního projektu. Podařilo se jí vyhnout se úskalím schematického modelu a oživit jej nevšední upřímností a chápavým přístupem k postavám. Mohla se přitom opřít o své spolupracovníky, zejména o kameramana Martina Štrbu a o herce. Zuzana Stivínová hrála svou roli v období těhotenství. Ve filmu je důležitá hudba mladého skladatele Petra Hromádky a významným prvkem je lokalizace příběhu do slovensko-maďarského prostředí, jež je několikrát konfrontováno s pražským životním stylem. – Film byl natáčen digitální technologií, kamerou DVCAM Sony DSR-PD 150P, a dlouho byl v tisku uváděn pod tituly Únava či Únava ve dvou. Název byl změněn na poslední chvíli. – Ve snímku se objevují výňatky z představení pražského divadla Archa Marné tázání nebes. -tbk-
Asi dvanáctileté děvčátko (Janka) si slibuje ve vlaku, že se nikdy nevdá... – Česká klavíristka Eva se vrací po záskoku hraní na svatbě do domku ve vesnici Kamenín na slovensko-maďarské hranici. Pozoruje svého slovenského manžela Petra při skládání hudby na počítači. Muž je pohlcen prací a ženino vyprávění o jejím připravovaném koncertu příliš nevnímá. – Manželé se sem nedávno přistěhovali. Peter ve volných chvílích jezdí na horském kole. Eva, která jen tu a tam dává hodiny, se v převážně maďarském prostředí trochu nudí. Petra ruší, když cvičí na klavír. Rozptýlení jí poskytuje hravá fenka maďarského ohaře Aida. – Za dvojicí přijede asi pětatřicetiletá žena Mária s dcerou Jankou. Zdědila po tetě domek na jejich zahradě a chce zde zůstat. Peter byl domluvený, že domek odkoupí na studio, proto se zlobí. – Manželé se večer dohadují, že Peterova láska už není taková jako dřív. – Klavíristka dostane dopis, že neudělala konkurz do filharmonie. – Mária požádá sousedy, aby nenechávali pobíhat Aidu volně po zahradě, Janka se psa bojí. – Za Petrem přijede kamarád, violoncellista Andrej, který působí částečně v Londýně a v Praze. Vřele se přivítá s dávnou přítelkyní Evou. – Andrej nabízí Petrovi, aby se pokusil o grant do Londýna. Ale skladatel, který se živí hlavně užitkovou hudbou pro rakouské banky, nechce z venkova. Žena lituje, že pro ni nic nesložil. – Andrej vycítí mezi manžely napětí. Zkouší s Petrem jeho skladbu, nazvanou Samota ve dvou, kterou si Eva přejmenovala na Únavu ve dvou. – Mladý farář požádá Petra o skladbu pro oslavu výročí zdejšího kostela, kam dochází Mária s dcerou. Muž odpoví vyhýbavě. – Eva se sbližuje s Jankou, která je často sama doma (Mária pracuje v závodní jídelně). Je svědkem nepříjemné scény, kdy se do zahrady dobývá opilý Máriin ex-manžel. Po jeho odchodu hledají ženy Janku, která před otcem utekla. – Manžel Evino vyprávění skoro vůbec nevnímá. Chystá se na abiturientský sraz. Manželé se zase nepohodnou. Smutná Eva volá sestře Ivaně do Prahy. – Peter se na večírku nijak zvlášť nebaví. – Eva v Praze navštíví sestru a pak v nahrávacím studiu svého známého muzikanta Martina. Potká se tam s Andrejem. Martin jí nabídne, aby si večer zahrála s orchestrem, doprovázejícím nekonformní představení. Spokojená a rozjařená Eva pak skončí po představení s Andrejem ve vinárně a při tanci se s ním líbá... – Cestou domů ve vlaku vzpomíná žena na minulou noc. – Peter se zatím sblížil s Máriou, když jí večer nahodil vypadlé pojistky. – Janka si ve zchátralém altánu zapisuje do deníčku, že by chtěla hrát na klavír jako Eva a že zbožňuje Petra. – Manželé se divoce pomilují. Peter ráno odjíždí do Vídně. Sveze Janku do školy a slíbí, že jí přiveze z Rakouska walkmana. – Zamilovaná Eva si telefonuje s Andrejem. Mária ji požádá, aby učila Janku na klavír, tak jako syna místní hospodské Pavla. – Peter po návratu manželce upřímně tvrdí, že mu chyběla. – Hudebník nahrává v Praze s Andrejem ve studiu svou skladbu, pojmenovanou nyní Bez názvu. Kamarád ho vezme do svého půdního bytu. Zatímco se sprchuje, slyší šokovaný Peter ze záznamníku Evino milostné vyznání. Podvedený manžel rozzlobeně odejde. – Eva spí, když se muž vrátí domů. Druhý den se na ni zlobí, ale ona nepochopí, co se děje. – Eva hraje na odpoledním koncertě, kde je jen pár posluchačů. Nevadí jí to, je spokojená. Pak místo domů zamíří do Prahy. Andrej je její nečekanou návštěvou nepříjemně překvapen, ale posléze se s ní pomiluje. Nechce však, aby za ním jela do Londýna. Vystřízlivělá žena pochopí, že o ni příliš nestojí, a zklamaně ho opustí. – Peter neví, jak se má vyrovnat se vzniklou situací. – Eva učí Janku na klavír a dá jí krabičku s mincemi, s nimiž si vykládala budoucnost. – Manželé spolu v noci hledají zaběhlou Aidu. Peter konstatuje, že Eva by možná byla šťastnější v Praze. – Mária s dcerkou ráno přemluví sousedku, aby s nimi jela do termálního bazénu v Ostřihomi. Starší žena vypráví, že manžel byl opilec a bil ji. Když zbil i Janku, rozhodla se od něj odejít. Teď chce, jen aby její dcera byla zdravá. Víc od života neočekává. Podle ní si Eva zbytečně komplikuje situaci a měla by být vděčná za hodného muže. – Klavíristka v Praze nahrává s Martinovým orchestrem hudbu z divadelního představení; na violoncello hraje místo Andreje někdo jiný. Kamarád jí nabídne, aby zkusila konkurz na místo ve škole. – Zatím Peter náhodou objeví Jančinu skrýš a začte se do deníčku. Dívka ho přistihne a urazí se. Muž se jí omlouvá. – Eva se vrátí domů. Peter jí ukáže skladbu pro dva klavíry, kterou pro ni složil. Zahrají ji spolu. V posteli se usmířeně obejmou. – Na slavnosti v kostele zní Petrova sborová skladba. – Eva jede do Prahy na konkurz. – Peter jede krajinou na kole. – Janka si píše do deníčku, že až bude dospělá bude mít spoustu chlapů a nikdy se nevdá... -tbk-
Ve filmu jsou použity výňatky z divadelního představení Marné tázání nebes (autoři: Aleš Roleček, Jana Svobodová, Ondřej Hrab; režie: Jan Antonín Pitínský).
Peter
Mária
Janka
Andrej
Ivanka
hudební skladatel Martin
sekretářka Miluška
Imro, zmrzlinář
Paľo
farář
Helenka
zvukař
hospodská
členka souboru představení Marné tázání nebes
členka souboru představení Marné tázání nebes
člen souboru představení Marné tázání nebes
člen souboru představení Marné tázání nebes
člen souboru představení Marné tázání nebes
člen souboru představení Marné tázání nebes
Tina Diosi /ž/, Michaela Pavlátová (spolupráce na scénáři)
Kristián Suda, Jana Skořepová (ST)
Kateřina Černá, Igor Hudec
Igor Hudec (Ars Media), Ilona Jirásková (ČT), Oľga Kovačovičová (ST)
Lada Bartošová (hra na klavír), Jana Vychodilová (hra na klavír)
Martin Jakubíček /klavír, varhany/, Dorothea Kellerová /housle/, Martina Himerová /viola/, Josef Klíč /violoncello/
Hudba k písni Dežo Ursiny
Nevěrné hry
Nevěrné hry
Faithless Games
Neverné hry
Únava / Únava ve dvou
film
hranýdistribuční
psychologický
Česká republika, Slovensko
2003
2003
premiéra 15. 5. 2003 /přístupný/ (kino Blaník, Praha)
Štěstí – neštěstí – svatba – manželství – nevěra – žárlivost – láska. Nový český film Michaely Pavlátové v hlavní roli se Zuzanou Stivínovou a Peterem Bebjakem.
NEGATIV s.r.o., Ars Media s. r. o. (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Centrum dramatické tvorby (Česká televize), Slovenská televízia (koprodukce), Producentské centrum literárno-dramatických programov (Slovenská televízia)
Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, MK SR
NEGATIV s.r.o., Ars Media s. r. o., Česká televize, Slovenská televízia
dlouhometrážní
93 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Stereo, Dolby Spectral Recording
česká
česky, slovensky, maďarsky
české
české