V autorském dokumentu Nový život popisuje Adam Oľha (nar. 1984) více než třicet let života svých pěti sester, rodičů a babičky. Využívá k tomu otcovy fotografie a rodinné filmové deníky a také vlastní filmové záznamy z posledních let. Ty začaly vznikat poté, co otec rodinu opustil a předal synovi pomyslnou štafetu v tvorbě domácí filmové kroniky. Sám s nimi začal už dříve, než se seznámil s manželkou. – Autorův otec Matúš Oľha, filmový a divadelní režisér a rektor akademie v Bánské Bystrici, a matka Jana Oľhová, charismatická herečka, zde vystupují jako dvě silné osobnosti, přičemž tu otcovu představuje snímek především prostřednictvím jeho starších fotografií, z nichž lze cítit vřelý vztah k rodině. I proto zůstává jeho odchod nesrozumitelný nejen pro diváka, ale především pro příbuzné. Rodinné archivy se organicky prolínají se současností, v níž autor sleduje život obou rodičů, sester a babičky ve stále poměrně neuchopené situaci. Autor doplňuje obraz věcným komentářem, k němuž vytváří kontrast neodolatelné rapové improvizace nejmladší sestry Evy. – Jana Oľhová hraje i ve snímku Ďakujem, dobre (2013; r. Mátyás Prikler), jenž byl, stejně tak jako Nový život, uveden v českých kinech jako součást podzimní přehlídky Současný slovenský film.
Na záběrech z konce sedmdesátých let autorova matka poprvé vede na návštěvu k rodičům Adamova otce. Matúš a Jana se seznámili na škole, matka studovala herectví, otec režii. – Archivní záběry představují Adamovy sestry: nejstarší Terezu, Majku, prostřední Julku a nejmladší Hanu a Evu. – Otec přestal rodinu natáčet a po třech letech se Adam rozhodl na jeho tradici navázat. – Nejstarší otcovy filmové deníky zachycují ulici, domy, sídliště a domácnost. – Matúš leží se začínajícím zápalem plic na pohovce a vysvětluje, že přestal fotit, neboť propásl přechod na digitální fotoaparáty. – Jedna z dcer konstatuje, že si dívky s matkou vystačí samy, ačkoliv by byla matka šťastnější s otcem. – Jana komentuje sekvence, zaznamenávající stěhování: všichni se těšili do velkého bytu. Otec však po necelém roce od rodiny odešel. – Babička si prohlíží snímky a říká, že nerozumí, co vedlo k otcově „zběhnutí“. – Adam s otcem sedí naproti sobě v kavárně a mlčí. V komentáři se režisér svěřuje, že nenašel sílu zeptat se na důvody otcova „dezertérství“. – Otec se zápalem plic na pohovce shrnuje vývoj ve svém životě po roce 2005: s novou ženou má dceru Tamaru a věnuje se víc škole. – V komentáři jedné ze sester zazní, že matka je komplikovaná žena a že možná mezi rodiči byly vždy rozpory. – Nejmladší autorova sestra Eva rapuje na balkoně: stěžuje si, že je matka málo doma. – V maskérně herečka konstatuje, že vždy hraje buď matky nebo prostitutky. – Dcera Julka ukazuje studentskou kolej na stejné škole, kam chodili oba rodiče. – Matka natáčí film s Janem Švankmajerem (Přežít svůj život). – Nejmladší sestra zpívá o pochvale ředitele a o tom, jak je její život dobrý. – Julča vzpomíná, jak našla kdysi v otcově mobilu fotografii Natálie. Ihned si uvědomila, že je to žena, která jí vezme otce. – Adam je poprvé na návštěvě u otcovy nové rodiny. Před tím se prý museli oba dopředu mírně opít. – Záběry matky se synem a dcerami před stanem a na koupališti doprovází komentář jedné ze sester o tom, že muži jsou z tolika dívek často nervózní. Babička si vzpomíná, jak byla nešťastná, už když se narodila třetí vnučka. – Matka balí množství vánočních dárků. – Babička si svůj život představovala romantičtější. Když se léčila s tuberkulózou, přála si nápadníka, který by prošel stejným peklem. – Mimo obraz vypráví matka, že v autobuse do Banské Bystrice viděla zezadu svého bývalého muže. Raději vystoupila zadními dveřmi, aby se s ním nesetkala. – Babička vzpomíná na svou životní lásku a na svou matku, která schovávala došlé dopisy, aby chránila její manželství. – Jana uvažuje o tom, že partnera možná nutila do věcí, jež mu vadily: nikdy například nechtěl jezdit stanovat. Ji zase vždycky uráželo, když už ráno vyzvídal, co bude k obědu. Vypráví o milostných dopisech mezi manželem a jeho milenkou, v nichž si vyměňovali recepty. Předobraz matky a kuchyně v sobě podle ní nosí každý muž. – Na Adamově promoci na FAMU se poprvé po rozvodu rodičů setká celá rodina. Otec prý teprve tehdy začal syna akceptovat. – Eva zpívá, jak je smutná z toho, že se nejstarší sestra Tereza přestěhovala do Bruselu. Ta vnímá otce jen jako odesílatele výživného. Zachoval se podle ní zbaběle a vzal jí iluze. – Do domácnosti přibyl muž, Majčin přítel Ivan. – Tereza po návratu z Belgie pracuje ve svatebním salonu. – Pro matku je hledání nového partnera nepředstavitelné. Na záběrech z konce sedmdesátých let autorova matka poprvé vede na návštěvu k rodičům Adamova otce. Matúš a Jana se seznámili na škole, matka studovala herectví, otec režii. – Archivní záběry představují Adamovy sestry: nejstarší Terezu, Majku, prostřední Julku a nejmladší Hanu a Evu. – Otec přestal rodinu natáčet a po třech letech se Adam rozhodl na jeho tradici navázat. – Nejstarší otcovy filmové deníky zachycují ulici, domy, sídliště a domácnost. – Matúš leží se začínajícím zápalem plic na pohovce a vysvětluje, že přestal fotit, neboť propásl přechod na digitální fotoaparáty. – Jedna z dcer konstatuje, že si dívky s matkou vystačí samy, ačkoliv by byla matka šťastnější s otcem. – Jana komentuje sekvence, zaznamenávající stěhování: všichni se těšili do velkého bytu. Otec však po necelém roce od rodiny odešel. – Babička si prohlíží snímky a říká, že nerozumí, co vedlo k otcově „zběhnutí“. – Adam s otcem sedí naproti sobě v kavárně a mlčí. V komentáři se režisér svěřuje, že nenašel sílu zeptat se na důvody otcova „dezertérství“. – Otec se zápalem plic na pohovce shrnuje vývoj ve svém životě po roce 2005: s novou ženou má dceru Tamaru a věnuje se víc škole. – V komentáři jedné ze sester zazní, že matka je komplikovaná žena a že možná mezi rodiči byly vždy rozpory. – Nejmladší autorova sestra Eva rapuje na balkoně: stěžuje si, že je matka málo doma. – V maskérně herečka konstatuje, že vždy hraje buď matky nebo prostitutky. – Dcera Julka ukazuje studentskou kolej na stejné škole, kam chodili oba rodiče. – Matka natáčí film s Janem Švankmajerem (Přežít svůj život). – Nejmladší sestra zpívá o pochvale ředitele a o tom, jak je její život dobrý. – Julča vzpomíná, jak našla kdysi v otcově mobilu fotografii Natálie. Ihned si uvědomila, že je to žena, která jí vezme otce. – Adam je poprvé na návštěvě u otcovy nové rodiny. Před tím se prý museli oba dopředu mírně opít. – Záběry matky se synem a dcerami před stanem a na koupališti doprovází komentář jedné ze sester o tom, že muži jsou z tolika dívek často nervózní. Babička si vzpomíná, jak byla nešťastná, už když se narodila třetí vnučka. – Matka balí množství vánočních dárků. – Babička si svůj život představovala romantičtější. Když se léčila s tuberkulózou, přála si nápadníka, který by prošel stejným peklem. – Mimo obraz vypráví matka, že v autobuse do Banské Bystrice viděla zezadu svého bývalého muže. Raději vystoupila zadními dveřmi, aby se s ním nesetkala. – Babička vzpomíná na svou životní lásku a na svou matku, která schovávala došlé dopisy, aby chránila její manželství. – Jana uvažuje o tom, že partnera možná nutila do věcí, jež mu vadily: nikdy například nechtěl jezdit stanovat. Ji zase vždycky uráželo, když už ráno vyzvídal, co bude k obědu. Vypráví o milostných dopisech mezi manželem a jeho milenkou, v nichž si vyměňovali recepty. Předobraz matky a kuchyně v sobě podle ní nosí každý muž. – Na Adamově promoci na FAMU se poprvé po rozvodu rodičů setká celá rodina. Otec prý teprve tehdy začal syna akceptovat. – Eva zpívá, jak je smutná z toho, že se nejstarší sestra Tereza přestěhovala do Bruselu. Ta vnímá otce jen jako odesílatele výživného. Zachoval se podle ní zbaběle a vzal jí iluze. – Do domácnosti přibyl muž, Majčin přítel Ivan. – Tereza po návratu z Belgie pracuje ve svatebním salonu. – Pro matku je hledání nového partnera nepředstavitelné. – Tereza se připravuje na cestu do Jeruzaléma za svým novým přítelem. – Matka shrnuje svůj život: byl naplněný, protože prožila velkou lásku. -jbh-
Jan Gogola ml. (dramaturgická spolupráce)
Pavel Berčík (Evolution Films), Alice Taberyová (Evolution Films), Marko Škop (Artileria), Ján Meliš (Artileria), Ondřej Šejnoha (FAMU)
Barbora Dlabajová (Evolution Films)
Helena Machová (FAMU), Marek Jindra (FAMU), Zuzana Janáková (FAMU)
Ľubo Burgr /klávesy, housle, kytara/, Daniel Hurtuk /kytara/, Dalibor Kocian /vibrafon/, Boris Lenko /akordeon/
Nový život
Nový život
The New Life
Nový život
Nový život rodinného alba / Nový život rodinného albumu
film
dokumentárnídistribučnístudentský
sociální, sociologický
5. ročníkKatedra dokumentární tvorby FAMUabsolventský
Slovensko, Česká republika
2012
2012
premiéra 19. 9. 2013 /přístupné bez omezení/
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Program Ex Oriente 2010, Audiovizuálny fond Slovenské republiky
dlouhometrážní
77 min
DCP 2-D, DVD
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
slovensky
bez titulků
Festival: 27. festival českých filmů – FINÁLE PLZEŇ 2014
2014
Plzeň / Česká republika
Zvláštní uznání studenstdké poroty za dokument
Adam Oľha
ČR koprodukce
Festival: 8. mezinárodní filmový festival Cinematik Piešťany
2013
Piešťany / Slovensko
Cena primátora města Piešťany
Adam Oľha
Festival: 16. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava 2012
2012
Jihlava / Česká republika
Cena diváků
Adam Oľha