Publicisticky pojatý dokument Silvie Dymákové (nar. 1982) s výmluvným názvem Šmejdi zkoumá závažný fenomén úmorných předváděcích akcí, na nichž prodejci nutí seniorům nesmyslně předražené a často nefunkční produkty. Zmanipulovaní zákazníci nejenže za ně obětují dlouholeté úspory, ale často se dostávají do dluhové pasti s hrozící následnou exekucí. I díky své přístupné formě již v průběhu vzniku (od srpna 2011 do října 2012) vyvolal film vlnu odporu vůči firmám, parazitujícím na starých a často osamělých lidech. Zároveň se stal účinnou zbraní v boji za přísnější kontroly a v šíření osvěty mezi potenciálními klienty nátlakových prodejů. Překvapivá není samotná existence akcí pro seniory, šokující je však míra ponižování, cynismu a agrese dealerů a delegátů podvodných firem; zarážející je také fakt, že protagonisté jsou na těchto akcích závislí a jezdí na ně navzdory otřesným zážitkům opakovaně. Žene je k tomu patrně především pocit samoty. – Psycholožka a právník komentují na základě záběrů ze skryté kamery někdy až sedmihodinové prezentace, během nichž dochází nejen k psychickému nátlaku, ale například i k odpírání slíbeného oběda a v některých případech i k fyzickému napadání. Zkušený kuchař posuzuje nádobí coby typický prodejní artikl a demonstruje jeho zoufale nízkou kvalitu. Režisérka se postupně zapojuje do dění: uklidňuje oběti, v závěru filmu dokonce zachraňuje jednoho z protagonistů před útokem prodejce. – Snímek doprovází Smetanova Má vlast jako zdůraznění skutečnosti, že pro příběhy ponižování a skupinového psychického teroru není třeba cestovat za hranice, ale stačí obrátit pozornost na život starších generací v české společnosti. – Burcující dokument mohou v českých kinech zhlédnout senioři nad šedesát pět let zdarma. -jbh-
Dana a Jaroslav u piva diskutují o tom, na kterou předváděcí akci pojedou. – Staří lidé na prezentacích poslouchají nátlakové fráze prodejců. – Paní Dana ukazuje svůj byt zaplněný nakoupenými zbytečnostmi a prozrazuje jejich nesmyslné ceny. – Podle komentáře v předváděcích akcích nejde o nic jiného než připravit seniory o peníze. – Letáky zvou za symbolické ceny či zdarma na různé výlety a na gastronomické akce. Autobusy se seniory však obvykle míří jinam. – Záběry na internetu, jež si pořídili promotéři, ukazují jejich cynickou zvrácenost: pro pobavení si natočili, jak se senioři vrhají na darované termosky, aby vzápětí zjistili, že jsou nefunkční. – Paní Anna na „předvádění“ jezdí od roku 2000. Začala po smrti manžela a někdy stihne i tři prezentace týdně. – Filmaři se snaží proniknout na Labužnické hody; mladí lidé sem však nesmějí. Režisérka úspěšně pronikne na další předváděčku v roli vnučky, doprovázející prarodiče. – Advokát Jan Černý hovoří o svém šoku ze záběrů natočených skrytou kamerou, o klamavé reklamě a o dobrých mravech. – Psycholožka Romana Mazalová vysvětluje princip chování zprvu vlídných prodejců, kteří se postupně stávají agresivnějšími a urputnějšími. – Záběry skryté kamery ukazují obskurní „přednášku“ o tajné a zázračné vrstvě v hrncích. – Dana cestou na další prodejní akci prohlašuje, že si nic nekoupí. – Prodejci vezou seniory, kteří u sebe nemají hotovost, k bankomatům. – Dana se upíše k zaplacení desítek tisíc korun a slíbí si, že je to naposledy. – Pan Josef má trvalé zdravotní následky po napadení prodejcem. – Ze záznamu telefonátu záchranné služby je slyšet, jak prodejci nechtějí volající ženu pustit k seniorovi, který dostal infarkt. – Své zkušenosti sdělují lidé, kteří se podíleli na tomto „podnikání“: Edita jako prodejkyně, Ondřej jako delegát a Martin jako řidič. – Podle České obchodní inspekce je firem zabývajících se obdobnou činností kolem pěti set, přičemž inspektoři zaznamenali nesrovnalosti na téměř sedmdesáti procentech akcí. – Roztrpčená Dana stojí před honosným zámkem v Klecanech, patřícím největší z těchto společností. – Dana zaplatí za poslední nákup přes šedesát tisíc korun, Božena bude pět let splácet „biolampu“, Josef se soudí s firmou, která mu způsobila zdravotní problémy. – Žádná ze společností nevyužila možnost se ve filmu vyjádřit. Policie zahájila vyšetřování prodejců, figurujících na záběrech, jež vznikly při přípravě filmu. -jbh-
Film byl natáčen od srpna 2011 do října 2012.
Silvie Dymáková, Romana Mazalová (spolupráce na scénáři)
Kateřina Krobová (ČT)
Silvie Dymáková, Martin Konečný, Erik Knajfl
Vít Mazánek (mix zvuku), Štěpán Mamula (mix zvuku)
Vít Mazánek (zvuk), TRITON FILM (zvuk)
Silvie Dymáková (DSi studio), Hana Třeštíková (Produkce Třeštíková)
Tomáš Baldýnský (FC ČT), Helena Uldrichová (FC ČT), Ivana Miloševičová-Pauerová (FC ČT)
Petr Morávek (ČT), Roman Blaas (ČT), Lucie Zvěřinová (ČT)
Ondřej Marek (grafika)
Tomáš Třeštík (fotograf)
Bedřich Smetana (Má vlast /Blaník, Šárka, Tábor, Vltava, Vyšehrad, Z českých luhů a hájů/), Julius Fučík (Vstup gladiátorů, opus 68), Jan Ryant Dřízal (Tenderness)
Hudba k písni Michal DvořáčekJan FikejzTomáš Kahl
Zpívá Michal DvořáčekJan FikejzTomáš Kahl
Slepotice, Jásenná, Provodov-Šonov, Borovnice u Nové Paky, Dlouhá Ves u Rychnova nad Kněžnou, Hradec Králové, Plzeň, Vyškov, Opočno, Praha, Klecany, Třebechovice pod Orebem, Jilemnice, Konětopy, Zlín, Dobrá u Frýdku-Místku
Šmejdi
Šmejdi
Crooks
film
dokumentárnídistribuční
sociální, společenský, sociologický
Česká republika
2013
2011—2012
konec distribučního monopolu 18. 4. 2016
premiéra 18. 4. 2013 /přístupné bez omezení/ (kino Světozor, Praha)
Varovný dokumentární film. Co se skrývá za předváděcímí akcemi?
DSi studio, Produkce Třeštíková, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize)
DSi studio, s.r.o., Produkce Třeštíková s.r.o., Česká televize
dlouhometrážní
74 min
DCP 2-D, DVD
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital, digitální zvuk
česká
česky
české
české
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší dokumentární film
Silvie Dymáková