Poslední český film uvedený v tomto letopočtu do kin, Eliška má ráda divočinu, je debutem Otakára Schmidta. Všestranný autor zpracoval námět už v roce 1995 (tehdy pod názvem Sofie a Marčélo) a v roce 1997 vydal filmovou povídku knižně. Opožděná realizace oproti ní doznala některé změny. – Schmidtův snímek se vymyká z dosavadních českých filmových trendů a představuje osobitý experiment. Děj filmu nelze převyprávět slovy, neboť na plátně se odehrávají tvůrcovy zvláštní vize. Divák má být od počátku do konce pohlcen divokým atakem na všechny smysly. Schmidtova poetika se inspiruje Fellinim, pracuje s nabitým obrazem i zvukem a neustále útočí na diváka novými a novými „atrakcemi“ v postmodernistickém duchu. Takzvaný příběh vytváří jen leporelo epizod čtveřice protagonistů a mnoha dalších figur. Vše se odehrává v městečku s nostalgickou plovárnou, varietním barem a růžovou cukrárnou. V těchto prostředích spolu věčně „bojuje“ zamilovaná dvojice, stárnoucí playboy, plavčík a varietní umělec Marčélo, a jeho mnohem mladší žena Eliška. Jejich vzájemná setkání jsou plná žárlivosti a smyslné lásky. Vztah „narušují“ Marčélův syn Mican a zejména smyslná barmanka Hedvika. Ve hře je však také tajuplný režisér Motýlek, který má v městečku natáčet film. A to vše na pozadí četných varietních a hudebních vystoupení, nadčasových idylických obrázků z maloměsta a zároveň též vizí, vybuzených účinkem halucinogenních hub. – Schmidtův originální projekt bude jistě provokovat. Rozhodně je určen vyhraněnému publiku, jež je ochotno přistoupit na autorovo vidění.
Stárnoucí playboy Marčélo (Marcel Divočina), vypráví o svých láskách: varieté, Itálii a manželce Elišce. – (Předjímaná skutečnost) Do městečka přijíždí režisér Motýlek. Eliška ho fotografuje a Marčélo mu nabízí její vyhlášenou cukrářskou pochoutku, ježkovy oči. – Všichni muži v městečku jsou okouzleni vyzývavou Hedvikou, novou barmankou v podniku Marčélova syna Micana s názvem Bárquez. – Eliška je zaměstnaná v cukrárně Aloise Buchtičky. Marčélo pracuje jako plavčík na plovárně. Převážně se tu věnuje svádění tří mladistvých skútristek. Právě po svém „vyučuje“ ping-pong jednu z nich. Před žárlivou Eliškou ji ukryje do skříňky. V kritické chvíli však před podezřívavou manželkou vypadne ze skříňky nejen sváděná (a značně protřelá) puberťačka, nýbrž i její kamarádky. Veškeré dění sledují lovecký pes Divočinů Puňťa a jejich vnoučata Jolanka a Mikuláš. – V hotelu nad barem vyhazovač Hynek Kužílek s Micanem a s kapelníkem Belaboskem opijí jednoho z tajemných hostů, asistenta, který se s neméně záhadným doktorem Patočkou potuluje po městečku a okolí. Odvlečou ho za mohutnou Kužílkovou manželkou, pokojskou Renatou, a když opilec usne, seberou mu peníze. – Druhý den na plovárně láká Marčélo v amplionu návštěvníky na své poslední varietní vystoupení před italským turné. – Eliška v baru notně popíjí a dohaduje se s nevlastním synem Micanem, který je stejně starý jako ona. – Eliška se ráno setká v lese na posedu s tajemným mužem a recituje mu nacvičený text. – Marčélo se vytahuje před Hedvikou. Varuje ji před Micanem a jeho kumpány (Kužílkem a Belaboskem), kteří mají podivné kšefty s mistrem Buchtičkou, jehož zaměstnanec, nesmělý Vilík, se do barmanky okamžitě zamiluje. – Eliška se pohádá se smyslnou Hedvikou, v níž právem vidí sokyni. Marčélo ji však později při divokém řádění v kuchyni uklidní. - Během večerního vystoupení se manželé stále hádají. – Doktor Patočka s asistentem domlouvají v kuchyni kšeft s Micanem, Kužílkem a Belaboskem. V okolí rostou muchomůrky, vhodné jako drogy. Místní budou dodávat houbičky a oni zase dodají recept, jak je vařit. Rozhovor tajně poslouchá Hedvika, jež se však prozradí a musí prchat. Její útěk komentují Jolanka a Mikuláš z Motýlkova scénáře, který před chvíli ukradli asistentovi. – Buchtička v cukrárně varuje Hedviku před zdejšími muži, zejména před Micanem. Vykládá jí o svých cukrářských specialitách (sladkých doutnících, párečcích či tlačence). – Doktor Patočka přinese do cukrárny Elišce houby. Mican přijde za macechou s prosbou, aby pro jeho hosty udělala nějakou divočinu. Jeho kuchař je totiž stále opilý a neumí vařit. – Zatímco se Marčélo vytahuje na plovárně před skútristkami, Eliška se v lese znovu sejde s tajemným mužem (režisérem Motýlkem) , který je inkognito ubytovaný v hotelu. Sledují je Patočka s asistentem v lesnických uniformách. Oba „myslivci“ se potom zfetují muchomůrkami. – Eliška se v cukrárně porve kvůli Marčélovi s Hedvikou. Manžel jí pak „pomáhá vařit“. – Mican vydírá Buchtičku, který nemá dost peněz na zaplacení dluhu. – Hedvika na loďce koketuje s Marčélem, zatímco Mican u ping-pongu dopadne se skútristkou stejně neslavně jako jeho otec. – Marčélo s Eliškou se dostanou do rauše po polévce, do níž jim Patočka přisypal muchomůrky. – Marčélo se pak na půdě navleče do svého „létacího stroje“ (anděla). Za Eliškou přijde Renata pro odložené věci. Jolanka a Mikuláš se pak baví s mladou babičkou o konci světa, o ráji a o posmrtném životě. Eliška má podivné vize. – Manželé se po Marčélových marných výmluvách pomilují za zpěvu hymny. – Puňťa, který také okusil Eliščinu polévku, shodí Jolanku z kola a kousne rozzuřenou Elišku. Ta dostane hysterický záchvat. Chce, aby Patočka psa zastřelil. Marčélo mu v tom zabrání. – Dvojice večer opět vystupuje v baru. Hedvika využije chvíle, kdy Eliška zpívá na jevišti, a v šatně se vrhne na Marčéla. Dvojice pak raději odejde na zahradu. – Eliška má opět vize. V jedné z nich Mican s kumpány v mysliveckém zastřelí v autě Buchtičku. – Na náměstí slavnostně vítají režiséra Motýlka. – Marčélo se doma před dětmi pohádá s Eliškou. Vyčítá jí, že se za jeho zády schází s jeho synem – Motýlkem (ten je podobný Micanovi, ale má dlouhé vlasy a vousy) a že kvůli filmu chce obětovat italské turné. – Motýlkovi zfetovaní pomocníci, Patočka s asistentem, si v lese opékají buřty nad ohněm z modelu městečka. – Rozzlobený Marčélo se na plovárně, kde je velká slavnost na režisérovu počest, s nožem vrhne na svého dávno zavrženého syna. Mican se až teď dozví o sourozenci. Avšak žárlivý otec se vzápětí zhroutí; uklidní ho Eliška. Na plovárně pak vypuknou vodní hrátky. – Marčélo ráno cvičí na půdě s činkami. Vystraší Elišku, která si myslí, že dostal infarkt. Po jejím odchodu ho však opravdu dostane. Zdá se mu, že jako anděl letí nad městečkem. Jeho vnoučata odcházejí krajinou z Eliščiných vizí a míří na konec světa. – (Vzpomínka) Je podzim. Marčélo a Eliška uklízejí plovárnu. – Muž se před cukrárnou baví s Hedvikou o zájezdu do Itálie. Vrátí se opálený Buchtička, který byl na dovolené. Dorazí i Motýlek. Mluví o filmu a o tom, kdo by měl hrát Marčélovu roli. Snad Omar Sharif. A to už se blíží konec filmu, v němž manželé v letním kině vidí sami sebe a nad nímž diváci slzí. – Vypravěč Marčélo končí příběh. Odjíždí do Itálie na lodi s nápisem Fine (Konec). Jenže s Hedvikou. Ptá se, zda se ještě setká se svou největší láskou – Eliškou. Ta sedí v autě s Motýlkem... -tbk-
Marčélo
Eliška
barman Mican/režisér Motýlek
servírka Hedvika
lokační manažer Dr. Patočka
asistent Dr. Patočky
mistr cukrář Alois Buchtička
vyhazovač Hynek Kužílek
kapelník Belaboske
pokojská Renata
zrzka
černovláska
hnědovláska
Jolanka
Mikuláš
cukrářský učeň Vilík
holčička na hrobě
dáma u kulečníku
teta
štamgast
štamgast
štamgast
starosta
kuchař
Renata za mlada
Bakchus
učnice/víla
prodavačka párků
tanečník
abonent
varhaník
tanečnice
žena v kase
žena z hrobu
Punťa
Otakáro Schmidt, Jolana Schmidtová (spolupráce na scénáři)
Jolana Schmidtová (výtvarná koncepce), Martin Štrba (výtvarná koncepce), Olga Kaufmanová (výtvarná koncepce)
Radim Hladík ml., Ivo Špalj (mix zvuku)
František Janda, Antonín Prachovský, MC Art Production, Vladimír Kořínek (ČT)
Eliška má ráda divočinu
Eliška má ráda divočinu
Elisa Loves It Wild
film
hranýdistribuční
komedie, psychologický
Česká republika
1999
1999
konec distribučního monopolu 30. 9. 2009
premiéra 2. 12. 1999 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kino Blaník, Praha)
Neklidné rozmarné léto na přelomu století. Letní smyslná komedie pro mlsné diváky.
M.D.M. Production, S PRO ALFA FILM CZECH REPUBLIC, a. s. (koprodukce), ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), TS – Iva Procházková (ČESKÁ TELEVIZE)
dlouhometrážní
100 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999
2000
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Radek Rondevald
Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999
2000
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Ivo Špalj
Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999
2000
Praha / Česká republika
Nejlepší výtvarný počin
Otakáro Maria Schmidt
Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999
2000
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Radim Hladík ml.
Akce: 7. výroční ceny Český lev 1999
2000
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Martin Štrba