Český sen

Země původu

Česká republika

Copyright

2004

Rok výroby

2004

Premiéra

3. 6. 2004

Minutáž

87 min

Kategorie

film

Žánr

sociální, společenský, sociologický

Typologie

dokumentárnídistribučnístudentskýdlouhometrážní

Originální název

Český sen

Český název

Český sen

Anglický název

Czech Dream

Pracovní název

Hypermarket s lidskou tváří

Anotace

Tvůrcům originálního dokumentu Český sen, Vítu Klusákovi a Filipu Remundovi, se podařil husarský kousek: vzbudili mimořádný zájem veřejnosti již při samotné realizaci své nevšední sondy do světa české konzumní společnosti. Když 31. května 2003 otevřeli před nedočkavými tisícovkami zákazníků (údajně 4 280) na zelené louce v letňanském areálu fiktivní hypermarket Český sen, jejž tvořila pouhá kulisa (namalované průčelí hypermarketu na plátně 10x100 m), rozpoutali tím lavinu vášnivých diskusí, jež měly ozvuky i v parlamentu. Studenti FAMU však ve svém absolventském snímku nemínili nikoho škodolibě zesměšňovat. Rozhodli se jen netradiční metodou prozkoumat fenomén doby, jímž je trávení volného času celých rodin nakupováním v obřích obchodech. Přitom je zajímala především jejich „vnější“ motivace, tedy podléhání tlaku všudypřítomné reklamy. Proto se oba autoři změnili v manažery, kteří si najmou příslušné týmy, s nimiž realizují masivní kampaň, na jejímž konci je „otevření“ neexistujícího Českého snu. Právě jednotlivé etapy kampaně tvoří jádro snímku, zatímco v médiích „proprané“ záběry na „podvedené“ návštěvníky (kteří neuposlechli výzvy na letácích) jsou jen logickým vyústěním. – Tvůrci zručně pracují s realitou a pomáhají si specifickým humorem a místy i sebeironií. Výsledkem je svěží, neotřelý a hlavně zajímavý dokument. – Tvůrci uspořádali dvě předpremiéry filmy pro „podvedené“ návštěvníky Českého snu.

Obsah

1972. Lidé stojí ve frontě před velkoprodejnou na Jarově. – 1989. Občané v ulicích zvoní klíči. – 2002. Lidé zdolávají překážky při otevření nového hypermarketu s atraktivními cenami. Na místě zasahuje policie. – Autoři se představí a vysvětlí svůj záměr. Chtějí se stát manažery a postavit fiktivní hypermarket. Na otázku proč chtějí někoho podvést, dá prý odpověď jejich snímek. – Oba mladíci prodělávají změnu svého image u fotografa Jadrana Šetlíka. Dostávají rady, jak se tvářit, jaká dělat gesta. – S grafikem se baví o podobě loga hypermarketu s názvem Český sen. Rozvíjejí nápad s komiksovými „bublinami“. – Ve firmě Hugo Boss je přivítá manažer a po povinné reklamě je předá zkušeným prodavačkám, které je obléknou do „manažerských“ obleků. – Následuje další fotografování. – Souběžně s tím se už vyrábějí přebaly zboží pro katalog. – „Manažeři“ navštíví renomovanou reklamní agenturu a s kreativci projednávají strategii kampaně. Šéf čtyřčlenného týmu Martin Přikryl souhlasí s akcí, jejíž podstatu samozřejmě zná. – V televizi je vyhlášen konkurz na „supermarketovou rodinu“. Toho se pod vedením psycholožky nákupního chování Jitky Vysekalové zúčastní několik rodin, jež mluví o tom, jak tráví čas nakupováním. – Vítězem se stane početná rodina Kudrnova. Ta si za odměnu může zadarmo nakoupit v Tescu, kde ji přivítají dva vrcholoví manažeři. Nakupování sleduje i šéf kreativců. – Ve studiu natáčí dětský sbor a zpěvačka hymnu pro kampaň. Skladatel vykládá, jaké parametry musí taková skladba mít. – Kreativci předvádějí návrhy na plakátovou kampaň, postavenou na „varování“ zákazníků, typu Nechoďte, Nenakupujte (čímž se vzbuzuje pozornost a vytváří se tak i alibi). – Natáčejí se televizní spoty a reklamy do rozhlasu. – „Manažeři“ se dohadují s kreativci, kteří trvají na tom, že reklama nesmí lhát. – Na louce nedaleko parkoviště se staví lešení a napíná se plachta, pomalovaná jako čelní stěna hypermarketu. – Dr. Vysekalová vede panel respondentů, vyjadřujících se k průběhu kampaně. Na jedné ženě se provádí i exaktní výzkum oční kamerou. Tvůrci se přitom dostanou do sporu s výzkumnicí, která nesouhlasí s mírou manipulace. – Kreativci mluví o filozofii reklamy obecně. – Rozjíždí se kampaň v médiích a na plakátech, distribuují se katalogy. – Manželská dvojice se před televizí vyjadřuje k reklamě na Český sen. – 31. květen 2003. Nervózní „manažeři“ ráno čekají na parkovišti. Scházejí se první zákazníci. Vítá je konferenciér. Lidé mluví o tom, proč přišli a co očekávají. – „Manažeři“ přestřihnou pásku a dav se rychle vydává přes louku k průčelí Českého snu. Filmové štáby zaznamenávají první reakce těch, kteří dorazili ke kulise. – Lidé to překvapivě většinou berou tak, že prostě naletěli. Jen někteří jsou rozhněvaní. S těmi potom tvůrci diskutují. Dav se rozchází. – „Podvod“ s Českým snem komentují různá média. – Srovnává se tato kampaň s vládní propagací vstupu do Evropské unie. – K večeru přijde bouřka. Na louce zůstává kulisa Českého snu. A ve městě se vyměňují plakáty. Byznys pokračuje… -tbk-

Písně

Hyperhymna Český sen

Hudba k písni Hynek Schneider
Text písně Tomáš Hanák
Zpívá Linda Finkovádětský sbor Sedmihlásek

Produkční údaje

Originální název

Český sen

Český název

Český sen

Anglický název

Czech Dream

Pracovní název

Hypermarket s lidskou tváří

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribučnístudentský

Žánr

sociální, společenský, sociologický

Studentský film

5. ročníkKatedra dokumentární tvorby FAMUabsolventský

Země původu

Česká republika

Copyright

2004

Rok výroby

2004

Premiéra

slavnostní premiéra 31. 5. 2004 (kino Světozor, Praha)
distribuční premiéra 3. 6. 2004 /přístupný/

Distribuční slogan

První česká filmová reality show!

Výrobce

ČESKÁ TELEVIZE, Centrum publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání (ČESKÁ TELEVIZE), Hypermarket Film s. r. o., STUDIO MIRAGE, Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění, SPI International (spolupráce), Taskovski Film (spolupráce), Cinemasound

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

87 min

Distribuční nosič

35mm

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Digital

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Akce: 16. výroční ceny Český lev 2008

2009
Praha / Česká republika
cena za nejlepší český dokumentární film (1993 – 2007), udělena 30. 1. 2009 při vyhlášení nominací cen Český lev 2008
Filip Remunda

Vítěz

Akce: 16. výroční ceny Český lev 2008

2009
Praha / Česká republika
cena za nejlepší český dokumentární film (1993 – 2007), udělena 30. 1. 2009 při vyhlášení nominací cen Český lev 2008
Vít Klusák