Snímek Nebýt dnešní charakterizuje jeho autor Petr Marek jako realistické mystérium se sociálními prvky. Ve skutečnosti je to komorní experimentální film s originálním námětem, v němž se hrdinové ocitají v pasti časové smyčky. – Trojice přátel, závislých na heroinu, se rozhodne pro společnou odvykací kůru na vypůjčené chalupě. S důvěrou a optimismem se zde ubytují, ale záměr není snadné zrealizovat, zvláště když mezi nimi dochází k neshodám a když mají pocit, že s nimi je ještě někdo jiný... – Ve filmu vystupují herci amatérského ostravského divadla s nevyslovitelným názvem XXXH´XOˇXXOXX, jehož základním výrazovým prostředkem je absolutní civilnost. Natáčelo se ruční kamerou s přímým zvukem (protagonistům není tedy často rozumět) a s minimem techniky (v častých nočních scénách tak toho není moc vidět). Moc se zde mluví a málo se děje. Snímek je tak (podobně jako Markova předcházející Láska shora, 2002) určen jen velmi úzkému, především kamarádskému diváckému okruhu. -kat-
Trojice mladých lidí, Gerard, Jiří a Marta, míří ve tmě na vypůjčenou chalupu. Marta má s sebou kočku. Chtějí se zde zbavit závislosti na drogách. – Stavení je otevřené, ale hostitel nikde. – Jiří s Martou vybalují v ložnici. Dívka má s sebou fotoaparát. Její milenec Gerard venku kouří. Později si v chalupě všimne papírku s namalovanou šipkou. Další šipky ho zavedou do sklepa. – Marta se zatím vyptává Jiřího na jeho zájmy. Sama kromě drog žádné nemá. Jiřímu se líbí koně, ale nikdy na nich nejezdil. – Gerard najde ve sklepě novinové výstřižky o obětech heroinu a tři zabalené dávky. Rozčileně jeden balíček sebere a zmizí ven do tmy. – Marta marně volá Gerardovi na mobil. U čaje se baví s Jiřím o jeho bývalé dívce a o tom, co budou dělat, až budou „čistí“. Gerard prý plánuje rodinu, Marta však chce ještě něco zažít. – Marta opět marně volá Gerarda. Vadí jí, že porušil pravidlo nevzdalovat se od sebe. – Ráno se Gerard probudí na půdě. – Trojice obědvá na zahradě. Gerard má pocit, že je zde i někdo cizí. – Marta odpočívá v houpací síti a telefonuje. Gerard podezírá Jiřího, že mu chce dívku přebrat. – Marta přistihne na jedné ze dvou latrín milence, který si právě chtěl „šlehnout". Vztekle mu vynadá. Ona i Jiří chápou jeho jednání jako zradu. Jiří dívku utěšuje a přitom ji hladí a líbá, což se Gerardovi nelíbí. Trojice se pohádá. Marta se chce s Gerardem rozejít, protože sabotoval „odvykačku“, ten si to však vykládá tak, že mu ji přebral Jiří. Na toho se Marta také zlobí; zneužil situace, když jí bylo smutno. Přestože se Gerard omlouvá, Jiří a Marta jsou rozhodnuti odjet. Otevřou si ještě láhev, aby se posilnili na cestu. Hodiny ukazují půl desáté. Jiří a Marta si jdou sbalit, Gerard v kuchyni zpozoruje někoho za oknem a zařve na něj. – Do kuchyně přichází Marta a Jiří. Právě přijeli. Těší se na společný pobyt na chatě. Gerard se tedy domnívá, že mu odpustili. Pouštějí si desky a tancují. – Marta, Jiří a Gerard přicházejí ve tmě k chatě a vedou stejné řeči jako na začátku filmu. – Gerard se podívá do okna, z něhož vykoukne Gerard z prvního dne a odežene ho. Jde nahoru, kde si Marta a Jiří z prvního dne balí. Nechápe to. Má za to, že všichni právě přijeli. Nakonec však s nimi odchází. – Na nádraží trojice zjistí, že žádný vlak nejede, a tak se vrátí. V ložnici však někdo spí. Je to Gerard z prvního dne a Marta s Jiřím z druhého dne. Gerard z druhého dne jde do sklepa, kde najde totéž, co Gerard první den. Dávky heroinu jsou však dvě. Gerard je nechá být a nadává na kamaráda, který jim půjčil chalupu. – Marta a Jiří z prvního dne spí v kuchyni. Gerard si poslechne v mobilu vzkaz od Marty. Nerozumí mu; je to vzkaz z prvního dne, on však přijel až teď. – Jiří a Marta se znovu chystají k odjezdu. Marta jde ven na záchod. Za okamžik vychází druhá Marta z druhého záchodu. Gerard, který spal před pokojem, vstává, druhý Gerard v pokoji se probouzí a vidí své druhé já přes prosklené dveře. – Jiří a Marta z druhého dne jsou na zahradě. Gerard z prvního dne se chystá na nádraží. Druzí dva tomu nerozumí. – Jiří potká své druhé já na zahradě. Pak vevnitř najde Martu s Gerardem v objetí. Teprve teď všem dojde, že zde nejsou sami. – Gerard kouří před domem, Marta a Jiří odcházejí na nádraží. Naléhají, ať jede s nimi, ten však nechápe proč. Rozčileně vtrhne do chalupy, kde narazí na druhou Martu a druhého Jiřího. – Odcházející Jiří a Marta se ohlédnou. Vidí sami sebe, jak vycházejí z chaty. Jejich druhá já jim mávají. Marta a Jiří se k nim v rozpacích vrátí. – V kuchyni u čaje se sejdou všechny postavy. Je jich tam šest. Vesele se baví a pijí čaj. Později v místnosti zůstane jen Jiří a jeho druhé já. Hodiny ukazují půl desáté. Oba si uvědomí, že jejich skupinky dorazili na chalupu ve stejný čas. Jeden Jiří vysloví hypotézu, že další trojice se už možná blíží... -kat-
Filip Cenek (spolupráce), Tomáš Doruška (spolupráce)
Petr Marek, Tomáš Doruška (spolupráce)
Filip Cenek (technická spolupráce)
Hudba k písni Petr Marek
Text písně Zdeněk Hudeček
Zpívá Krásný stěhovák Gerard a Sexuální nábytek
Nebýt dnešní
Nebýt dnešní
Born Yesterday
film
hranýdistribuční
komedie, černá komedie
Česká republika
2005
2004
premiéra 17. 10. 2005 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kino Světozor, Praha)
Jedna chata, tři lidé, tři dávky. Realistické mystérium se sociálními prvky. Odvykací kůra trojice přátel, závislých na heroinu, se změní v příjemnou noční můru. Gerard, Marta a Jiří postupně zjišťují, že nejsou na světě sami.
dlouhometrážní
117 min
DVD
1:1,33
barevný
zvukový
mono, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české