Architekt Jan Kaplický (1937 – 2009) odešel do Velké Británie v roce 1968 a brzy si tam získal renomé. Spoluzaložil studio Future Systems (1979), v němž se věnoval vizi architektury budoucnosti. Zkušenosti s kosmickým výzkumem (pracoval také pro NASA), znalosti materiálů a technologií dodnes ovlivňovaly jeho práci. Tvůrce, který od roku 1989 úzce spolupracoval především s Amandou Leveteovou, je autorem například aluminiové budovy obchodního domu v Birminghamu či Media Centra na kriketovém hřišti Lord’s. – Dokument Jan Kaplický: Portrét, který natočil mladý režisér Jakub Wagner, se prostřednictvím tvůrcových útržkovitých výpovědí, ale i jeho úvah z autobiografické knihy Confessions (2002), snaží o plastický medailon a zároveň i o zobecňující úvahu. Ačkoliv film je formálně zdařilý, záměr „pokorných“ tvůrců se střetává s introvertností protagonisty, za nějž tak „mluví“ především jeho dílo, vyznamenané řadou mezinárodních cen. -pp-
Jan Kaplický míří ze svého domova na Hillgate Street do kanceláře Future Systems a uvažuje o budoucnosti. Lidé zcela jistě zůstanou stejní. Přemítá o smyslu architektury. Vše se stále mění a přizpůsobuje novým možnostem. Nové podněty tomuto odvětví přinesl vesmír a kosmický výzkum. – Future Systems: Selfridges Birmingham 2004 (nedávno dokončený obchodní dům). Architekt prý musí často čelit výtkám, že se jeho stavby nehodí do urbanistického komplexu. Hájí moderní umění a pohrdá pseudostyly. On sám se inspiruje například u zvířat. Ve svém londýnském studiu Future Systems předvádí kovové disky, použité jako obklad na Selfridges. Dobře prý odrážejí světlo. – Na přednášce v pražské Národní galerii ukazuje tvůrce „dómy“, jež se často stavějí nad britskými supermarkety. Kopíruje se tak totalitní architektura. Předvádí svůj návrh památníku na Letné, který by rád zasvětil lidem, kteří zahynuli během čtyřiceti let komunistické diktatury. Jde o čtyřicet schodů s černým sklem a s vyrytými jmény obětí. Postěžuje si, že ministerstvo kultury návrh zamítlo a prostor je tak stále „nedotvořen“. – Kaplickému se současné pražské pomníky nelíbí. Například ten na Újezdu se mu zdá moc názorný. Future Systems: Skleněný dům/Glass House Hauer King House – 1995. Future Systems. Dům ve Walesu/House in Wales – 1992. Future Systems: Pontonový most/Ponton Bridge Docklands – 1996 (ukázky interiérů i exteriérů). – Tvůrce vzpomíná na své rodiče. Otec, výtvarník Josef Kaplický, jej nepřímo přivedl k architektuře. Maminka se zase zabývala kresbou rostlin. Architekt vypráví, jak se chtěl vždy věnovat výtvarnému umění. – Jan Kaplický: Rampa pro Jaroslava Dietla - 1965. Jan Kaplický: Dům pro Františka Dvořáka – 1967 (rané české projekty). – Kaplický zdůrazňuje, že jej na studiích nikdo o moderní architektuře neučil. Vždy se probíraly jen klasické směry. Třicátá léta mu z hlediska designu připadají modernější než dnešní výtvory. Nemůže se třeba smířit s novými pražskými lavičkami. – Architekt si prohlíží zpustošený Petřín. Kategoricky odmítá historizující styly. – V Technickém muzeu, kam kdysi chodíval každou volnou chvíli, si tvůrce se zaujetím prohlíží modely strojů. – Vzpomíná na válečné dětství. Ve škole byl tehdy protiletecký kryt. – K ukázce z filmu Jindřicha Poláka Nebeští letci, kde Kaplický hrál vedlejší roli anglického pilota, dodává, že si ho prý filmaři všimli v pražské kavárně. Vzápětí konstatuje, že to vlastně všechno zařídila maminka, která pracovala u filmu. – Londýn se Kaplickému zdá zajímavý spíše tím, co se zde děje, než tím, jak vypadá. A vzpomíná na nelehké emigrantské začátky a na obtížný kontakt s kolegy z oboru. Naštěstí měl s sebou ukázky své práce, což jej zachránilo. – Profesní partnerka Amanda Leveteová, s níž architekt spolupracuje od roku 1989, vypráví, jak mu pomohla nahoru. – Kaplický se věnuje také fotografování. – Budova podle něj musí mít sexuální náboj. – Tvůrce říká, že on sám nepoužívá žádné zvláštní moderní materiály. Není prý důležité, co použijete, ale jak to použijete. – Future Systems: Natwest Media Centre Paddington – 1994 (tiskové centrum na kriketovém hřišti Lord’s). – Na závěr proslulý architekt přemítá nad smyslem své práce a nad krásou, která málokoho zajímá. V Čechách prý jeho dílo vůbec neuznávají. – I přesto, že se mu lidé vysmívají, zůstává nevyléčitelným romantikem. Miluje ženy, syna, brandy, víno a Paříž. Je šťastný, že vidí to, co ostatní nevidí. -pp-
Jako rok copyrightu je v závěrečných titulcích uveden chybně rok 2005, premiéra však proběhla již 2. prosince 2004.
Jan Gogola ml., Alena Müllerová (šéfdramaturgyně)
Eliška Fuchsová, Michal Reitler (šéfproducent ČT)
Miroslav Janek (kreativní konzultant), Vratislav Hlavatý (kreativní konzultant), Jan Mikulka (kreativní konzultant), Ester Miluničová (kreativní konzultantka), Denisa Wagnerová (kreativní konzultantka)
Alžběta Jungrová (fotografka)
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jan WerichJiří Voskovec
Zpívá Jan WerichJiří Voskovec
Hudba k písni Karel Mareš
Text písně Rostislav Černý
Jan Kaplický: Profil
Jan Kaplický: Profil
Jan Kaplický: A Profile
Vyznání, Confessions Jan Kaplický / Confessions/Vyznání / Profil: Jan Kaplický
film
dokumentárnídistribuční
medailon
Česká republika
2004
2004
premiéra 2. 12. 2004 /přístupný/ (kino Světozor, Praha)
Filmový portrét zakladatele londýnského architektonického studia Future Systems.
SIMPLY CINEMA spol. s r. o., Česká televize, Centrum publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání (Česká televize), Sipral a. s.
středometrážní
52 min
Betacam
DVD
1:1,33
barevný
zvukový
stereo, 5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky
české
české