Dokument Pavla Štingla, nazvaný podle stejnojmenné Kafkovy povídky Popis jednoho zápasu, převzala po jeho dokončení ve zkrácené verzi k odvysílání Česká televize a na nosičích DVD jej uvedla společnost Bontonfilm v rámci snahy zpřístupnit veřejnosti původní české dokumentární filmy. – Časosběrný snímek zachycuje tříletý zápas výtvarníka Jaroslava Róny se ztvárněním pomníku Franze Kafky, přičemž začíná i končí oficiálním odhalením sochy. Otevřený tvůrčí „trialog“ mezi režisérem, výtvarníkem a vznikajícím pomníkem je veden poutavě a přitažlivě. Sochař, precizně formulující složitou tvůrčí pouť, se inspiroval literárním dílem svého nejoblíbenějšího autora Franze Kafky, konkrétně jeho ranou povídkou, kde si hlavní hrdina osedlá svého přítele. Vytvořil k ní paralelu ve formě monumentálního absurdního „jezdeckého“ pomníku. Film zároveň poodhaluje technologický postup a tvůrčí podíl štukatérů, kovolitců a dalších profesí. – V roce 2000 byla na popud Společnosti Franze Kafky vyhlášena soutěž na návrh sochy slavného pražského rodáka. Prostor pro umístění plastiky byl vybrán mezi Španělskou synagogou a kostelem Svatého ducha do bodu, kde se setkávají ulice Dušní a Vězeňská a kde probíhá katastrální hranice mezi Starým Městem (pravá noha sochy) a Josefovem – bývalým Židovským Městem (levá noha sochy). V této části Prahy strávil německy píšící židovský autor prakticky celý svůj krátký život (1883-1924). – Vítězem soutěže se stal sochař a malíř Jaroslav Róna. Sousoší dvou těl, mohutné dominantní kráčející figury – prázdného mužského obleku, jenž nese na ramenou postavu samotného Franze Kafky, jehož pravá ruka ukazuje „směr jízdy“, je zhotoveno z bronzu, měří 375 cm na výšku a váží 800 kg. Od vyhlášení vítězného návrhu k odlití a osazení uběhly dva roky a osm měsíců. Pomník byl odhalen 4. prosince 2003. Celý projekt (včetně úpravy okolí ve spolupráci se studiem architekta Davida Vávry – zábradlí, dlažba, park) stál čtyři miliony korun a financoval jej vyhlašovatel soutěže z různých zdrojů. Plastika je považována za jednu z nejzdařilejších realizací tohoto typu v Praze i v celé České republice po roce 1989.
Slavnostní odhalení pomníku. – Prolog. Na olšanském Novém židovském hřbitově obdivuje výtvarník Jaroslav Róna honosné náhrobky od architekta Jana Kotěry. – Květen 2000. Róna v ateliéru hovoří nad vybranými obrazy. Přízraky namaloval podle jednoho z Kafkových aforismů. – Interní sdělení. Září 2000. Pozvánka na tiskovou konferenci dokládá neoficiální zprávy, že Jaroslav Róna vyhrál výběrové řízení na návrh pomníku „svého“ spisovatele. – Ozvuky Franze „K“. Výtvarník přemítá nad vyslovenou důvěrou. Poodhaluje tok myšlenek a inspirací. Vše dokládá kreslenými skicami. Obsah povídky Popis jednoho zápasu, kde hlavní hrdina osedlá svého přítele, se stává klíčovým momentem pro výslednou podobu vysněné zakázky. – Léto 2001. V prostorném ateliéru ve vsi Roblín odkrývá výtvarník rozpracované hliněné sousoší ještě bez spisovatelovy hlavy, ale již v konečné velikosti. Postavu Franze Kafky musel oproti modelu upravit: vyšla by „podživotní“. – Mezi Španělskou synagogou a kostelem Svatého ducha. Ve vybraném prostoru pro plastiku rekapituluje architekt David Vávra letitou spolupráci s Jaroslavem Rónou. – Róna ctí tradice v sochařství. K úkolu zaplnit veřejný prostor přistupuje odpovědně. V ateliéru monumentálně vyhlížející plastika prý bude ve volném prostoru působit mnohem skromněji. – Ruka. Sochař pracuje v časové tísni a závidí Myslbekovi, který mohl tvořit sv. Václava třicet let. Při modelaci ruky poukazuje na dojem o nekonečnosti této konkrétní práce. Rekapituluje výtvarné zrání, jež ho vedlo od studií na sklářského výtvarníka až k sochařině. – Po 11. září 2001. Pod dojmem teroristických útoků v USA komentuje tvůrce limity bronzového materiálu: je to strategická surovina, ve formě sochy má životnost do nejbližší války. – Hlava a výraz. Po pěti měsících práce je dokončen i Kafkův obličej. Klobouk nahradil vlasy a nos má tvar „skoby“. Ústa tvaruje sochař dva dny. Při rozhovoru s režisérem upravuje tvář. Snaží se do ní vtisknout dvě podoby: upíra a krasavce. – Sádra. Konec zimy 2002. Róna nebyl tři týdny v ateliéru. Z dokončené sochy je sejmut sádrový otisk a štukatéři odlijí sádrový pozitiv. V mezidobí se umělec vrací k obrazům s námětem koncentráků. Jeho babičce tam zahynulo jedenáct sourozenců. – Róna ničí hliněnou sochu modelářským očkem. – Broušení hladkých tvarů. Předjaří 2002. Výtvarník brousí sádrovou sochu „dohladka“. Při tvůrčích pochybnostech vzpomíná na profesora Libenského a přemítá nad různými tvůrčími přístupy. – Narozeniny. 27. dubna 2002. Narozeninový mejdan je zároveň oslavou dokončení plastiky. Sochař s hlavou Kafky v ruce se s dílem loučí. Pomník je rozřezán na díly. – Léto 2002. Kovolitci odlévají do bronzu jednotlivé části. – Léto 2003. Bronzové fragmenty se sestavují, svářejí a dobrušují. – Podzim 2003. Deštěm smáčená socha čeká na „poslední“ cestu. – 4. prosince 2003. Při slavnostním odhalení Jaroslav Róna pronáší řeč a předává Kafku temnému přízračnému městu. -kk-
Film byl postupně uveden v několika různě dlouhých verzích. Kromě své nejdelší 90 minutové pro filmové kluby o délce 82 minut, pro televizní uvedení 57 minut a na nosiči DVD 70 minut.
Zdenek Patočka, Petr Svoboda (technický střih)
Daniel Němec (mix zvuku), Jiří Kubíček, Jan Valouch
Jan Valouch (technická spolupráce), Jiří Kubíček (technická spolupráce)
Popis jednoho zápasu
Popis jednoho zápasu
Description of a Struggle
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2003
2003
premiéra 3. 1. 2004 /přístupný/ (kino Aero, Praha)
nedistribuční premiéra 27. 11. 2004 (televizní uvedení ČT 2)
Bez komentáře.
dlouhometrážní
90 min
Digital Betacam
DVD
1:1,33
barevný
zvukový
stereo, 2.0, digitální zvuk
česká, anglická, německá, francouzská
česky
bez titulků
české