Umělecký dokument Jany Chytilové The Plastic People of the Universe zachycuje různé etapy ve více než třicetileté existenci legendární rockové kapely, spjaté i s politickým vývojem naší země. Ve snímku, koncipovaném jako ohlédnutí do minulosti, se objevují unikátní archivní záběry, fotografie, dobové tiskové materiály apod., jež jsou spojeny výpověďmi samotných hudebníků i lidmi z jejich okruhu (včetně Václava Havla a Loua Reeda). Nezbytnou součástí jsou i hudební ukázky. Jádro celovečerního dokumentu tvoří zejména období postupného zrání skupiny pod vlivem Martina Jirouse a Egona Bondyho a doby represí proti českému undergroundu. Snímek nijak neglorifikuje ani kapelu ani její jednotlivé členy, mimoděk však zachycuje růst osobností typu Milana Hlavsy a zasazuje tvorbu The Plastic People of the Universe do širšího kontextu. -tbk-
Americký muzikant Lou Reed vzpomíná na setkání s kapelou The Plastic People of the Universe (PPU), která znala jeho písně lépe než on sám. – Představují se členové skupiny Milan Mejla Hlavsa (basová kytara, kytara, zpěv), Vratislav Brabenec (saxofony, zpěv), Josef Janíček (klávesy, zpěv), Jiří Kabeš (viola, zpěv), Joe Karafiát (kytara), Jan Brabec (bicí). – Hlavsa mluví o tom, že v roce 1997 to vypadalo kvůli sporům tak, že se kapela už nedá dohromady. Vše změnil koncert k výročí Charty 77 ve Španělském sále Pražského hradu. – Na koncertu ve Spojených státech hraje s PPU také Garry Lucas, který později mluví o tom, jak se k Plastikům dostal. – Podle Hlavsy měla na vznik skupiny největší vliv americká kapela Velvet Underground a česká Primitives Group. Původní břevnovská kapela (ve složení M. Hlavsa, Michal Jernek, P. Števich a Pavel Zeman) se začala scházet od září 1968 a měla zájem o hudební performance. K těm patřilo vystoupení s názvem Dělá chybu, kdo nejí rybu. – Martin Magor Jirous se ujal Plastiků, když je viděl na jednom koncertu. Přivedl do skupiny Josefa Janíčka. – Kapela začala být známá a profesionalizovala se. Po potížích se zřizovateli se však rozpadla. Někteří členové šli pracovat do lesa u Humpolce. Po návratu do Prahy se k nim přidal Jiří Kabeš a později i Vratislav Brabenec. Koncerty tenkrát uváděl Pavel Zajíček. – Dana Němcová vzpomíná na osudné vystoupení v Rudolfově u Českých Budějovic v roce 1974. Policejní komando tehdy tvrdě zasáhlo proti „špinavým máničkám“. O surovém zákroku mluví Martin Bezouška. – Magor pak vymyslel vystoupení na „soukromých“ akcích, zejména svatbách. – Plastici začali hrát zhudebněné verše Egona Bondyho z padesátých let. Básník a filozof na to vzpomíná. – Známý byl koncert v Postupicích a potom také Magorova svatba v Bojanovicích. Tehdy pronásledování státní mocí vyvrcholilo. Na okolnosti procesu vzpomínají tehdejší obhájci obžalovaných Otakar Motejl a Karel Stome. – Václav Havel mluví o tom, proč se tehdy postavil za Plastiky. Díky značné podpoře Plastiků se komunisté zalekli a z chystaného monstrprocesu sešlo. Několik lidí však bylo odsouzeno. Ti vzpomínají v ruzyňské věznici na tehdejší dobu. – Vznikla Charta 77, k níž se připojil i nový člen skupiny, Jan Brabec. – Po vyčerpání legálních možností mohli PPU hrát jen v soukromí. Jejich příznivci kupovali velké zchátralé venkovské domy. Konspirativní koncerty měly charakter komponovaných tematických programů. – O vystoupení v Nové Vísce pro tři sta lidí mluví František Stárek. Koncert byl věnován Ladislavu Klímovi. – Květa Princová vypráví o koncertu v červenci roku 1977 na rozloučenou se členem kapely, Paulem Wilsonem. Dům v Rychnově nad Kněžnou byl brzy po vystoupení Princovým vyvlastněn a zbourán. – Plastici jsou na návštěvě na Hrádečku a s Václavem Havlem vzpomínají na provedení Pašijí velikonočních ve zdejší stodole. – Jan Velát mluví o koncertech v Kerharticích u České Lípy. Plastici tu vystupovali v roce 1981 s pásmem Co znamená vésti koně. Po dvou měsících dům vyhořel. Následovala další tvrdá protiakce StB, jejímž důsledkem byly výslechy, vyhazovy z práce a emigrace z donucení. – Podle Jana Brabce byly ústrky státní moci cenou za vnitřní svobodu, v níž underground žil. – Mejla Hlavsa se na závěr koncertu z devadesátých let loučí s publikem... -tbk-
Ve filmu jsou použity archivní materiály Josefa Dlouhého, Aleše Havlíčka, Tomáše Lišky, Ondřeje Němce, Pavla Prokeše, Petra Prokeše, Jana Ságla, Emila Voráče a Miroslava Vránka.
člen skupiny The Plastic People of the Universe
člen skupiny The Plastic People of the Universe
člen skupiny The Plastic People of the Universe
člen skupiny The Plastic People of the Universe
člen skupiny The Plastic People of the Universe
člen skupiny The Plastic People of the Universe
prezident České republiky
Josef Dlouhý (FATE), Alexej Guha (ČT)
The Plastic People of the Universe
The Plastic People of the Universe
The Plastic People of the Universe
Z Bojanovic do Španělského sálu
film
dokumentárnídistribuční
hudební
Česká republika
2001
2001
premiéra 1. 3. 2001 /přístupný/ (Divadlo Archa, Praha)
Příběh kapely, která proti své vůli tvořila dějiny.
Česká televize, TS Antonína Trše (Česká televize), Video 57
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Soros Documentary Fund, Open Society Institute New York, Open Society Fund
dlouhometrážní
74 min
35mm
1:1,37
barevný, černobílý
zvukový
mono
česká, anglická
česky, anglicky
české
české