Český snímek Mrtvej brouk je celovečerním debutem režiséra Pavla Marka, který na sebe před několika lety upozornil surrealistickými švankmajerovskými snímky, vyrobenými ve vlastní nezávislé skupině Bulšitfilm s dnes již zesnulým kamarádem, kameramanem Romanem Včelákem. Projekt vznikl z iniciativy společnosti Whisconti, respektive jejího představitele Pavla Melounka. – Marek natočil film ve zcela jiné poetice, než jakou by mohli očekávat příznivci Bulšitfilmu. Mrtvej brouk je civilně pojatým, smutně laděným příběhem lásky mezi mladíkem Martinem, který je kvůli výtržnictví umístěn na pozorování v psychiatrické léčebně, a charismatickou Markétou, zotavující se z posttraumatického šoku po matčině sebevraždě. Dívka najde díky Martinovi odvahu z ústavu utéct. Po krátké době spokojenosti však vnitřně nejistý mladík, jenž se citově míjí ještě se dvěma dalšími dívkami, začne přenášet svou nervozitu na partnerku. Příliš pozdě pochopí, že tím křehkou bytost zcela zničil... – Pavel Marek osvědčil ve filmu cit pro výběr neokoukaných hereckých tváří i pro vedení neherců (jediným známým profesionálem je zde Jan Teplý v roli netrpělivého majitele bytu). Snímek se pro něj stal rovněž příležitostí „provést“ diváka několika charakteristickými a autenticky zachycenými prostředími (natáčelo se mj. v čajovně U Zlatého kohouta v Michalské ulici v Praze, v psychiatrické léčebně v Bohnicích a v klubu Roxy). Archetypální téma „rusalky“ však jakoby v této moderní verzi ztratilo naléhavost; selhává na dramaturgických nedotaženostech (nepřesvědčivé okolnosti Martinova umístění do léčebny, nejasná motivace mladíkova pozdějšího chování) a na zjevném, byť nedůsledném filmařském kalkulu (např. tradičně laskavý pohled na chovance psychiatrického ústavu). – Zřejmou náhodou, která poukazuje na možné společné inspirační zdroje, je takřka identické vyústění Markova filmu se závěrem melodramatu Giuseppe Tornatoreho Starman – Výrobce hvězd (1994). – Dalšího představitele společnosti Whisconti Marka Brodského nesmíme zaměňovat s autorem plakátu k Markovu filmu, výtvarníkem a hercem Markem Brodským, o němž jsme psali u filmů Mladí muži poznávají svět (1995; r. Radim Špaček) a Mňága – Happy End (1996; r. Petr Zelenka). – (Pro TV vysílání je film vyroben ve stereofonní verzi). -zk-
Mladík Martin se pokouší uspět v hereckém konkurzu. Pomocný režisér mu dá facku, aby ho přiměl ke spontánnímu projevu blázna, a dosud bezvýrazný adept jej zuřivě kousne do ruky. – Martin se po mejdanu probudí u kamarádky Heleny a jejího přítele Tekila. Hezká Dana, která se do něj zamilovala, ho nezajímá. – S Martinem se pohádá jeho dívka Klára, s níž pracuje v čajovně vyznavače zenové filosofie Karla. Práce ho ovšem zoufale nebaví, a tak do čajovny moc nechodí. – Mladík bydlí v suterénním bytě. Vyhýbá se majiteli domu Beranovi, který ho chce vystěhovat kvůli neplacení nájmu. – Povýšenecký Karel dá Martinovi okamžitou výpověď. Mladík naštěstí dostane pět tisíc od mladého producenta Kociana, s nímž podepíše černou smlouvu na neexistující roli (Kocianovi jde do kapsy pětadvacet tisíc). – V rockovém klubu zaplatí Martin dluh Heleně a rovnou si od ní půjčí další peníze. Pokouší se dohodit Danu kamarádovi Robertovi, ale posmutnělá dívka má oči jen pro něho. – Martin se po fasádě vyšplhá do Klářina bytu. Dívka přijde domů později, s Karlem. – Opilý mladík se v restauraci kvůli malichernosti krutě porve s jedním hostem, z něhož se vyklube policista v civilu. – Arogantní policisté nedovolí zadrženému Martinovi, aby se vymočil. On vykoná potřebu v hlídkovém voze a nakrátko jim uteče do fontány v parku. – Martin skončí na pozorování v psychiatrické léčebně. Pozná tu stárnoucí žárlivou Marii, trpící chorobnými představami, a mentálně zaostalého Františka, jenž miluje lentilky. Upoutá jej hezká dívka Markéta, která je tu tři měsíce. Při práci v zahradě se s ní dá do řeči. – V hypnóze si Martin nedovede vybavit žádné představy. – Při arteterapii Martin pomaluje Markétě obličej. Spustí tím spontánní zábavu ostatních pacientů. – Na Klářinu přímluvu půjčí nevrlý Karel při návštěvě Martinovi dva tisíce. – Ve vánočce, kterou poslal Robert, objeví Martin pilník jako symbolickou výzvu k útěku. Marně přemlouvá Markétu, aby odešla s ním. – Při jakési slavnosti v léčebně se Martin dozví od Marie, že Markétina matka spáchala sebevraždu plynem poté, co ji opustil manžel. – Martin odvede k doktorce Františka, který spolykal barevné prášky v domnění, že budou chutnat jako lentilky. – Protože žaloba na Martina byla stažena, čeká mladíka propuštění. – František se brzy zotaví. Zjistí, že jeho oblíbenkyně Markéta utekla z ústavu s Martinem. – Dvojice si užívá svobody a dovádí v kukuřičném poli a v rybníce. Cestou dívka vypráví, jak našla po návratu ze školy mrtvou matku. – Markéta začne žít u Martina. Seznámí se se sympatickým Robertem, v rockovém klubu pozná i Helenu a Tekila. – Martin, shánějící přes Kociana podezřelé kšefty, je časem nepochopitelně podrážděný. Bojí se lidí i sám sebe. Statuje jako oběť teroristického útoku (mrtvola s vyhřeznutými střevy) v brutální reklamě na plastickou trhavinu. Režisér si ho pamatuje z konkurzu. – S Tekilem, Robertem, Helenou a Markétou se Martin divoce projíždí po Letenské pláni v červeném volkswagenu broukovi. – Kocian konečně dohodí Martinovi hlavní roli v další režisérově reklamě. – Mladík přijde do čajovny vrátit peníze Karlovi a vzít si své věci. Zjistí, že Klára si s novým milencem přestává rozumět. – Markéta si půjčí peníze od Roberta a v automatu si udělá třicet fotografií v různých fázích pohybu jako překvapení pro Martina. Robert ji pak u železničního mostu baví historkami o náhradní parníkové dopravě v Praze. – Klára se svěří Martinovi, že jí s vyznavačem východního myšlení není dobře. Touží po obyčejném životě s ním. – Martin neprojeví žádný zájem o rozpohybované Markétiny fotografie. Žárlí na Roberta i na to, že si Markéta našla brigádu. Je pořád nevrlejší. – V klubu se k netečnému mladíkovi marně hlásí stále zamilovaná Dana. Robert za kamarádovými zády pozve Markétu, aby s ním šla na rozlučkový večírek k Tekilovi a Heleně. Spokojená dvojice totiž ráno odjíždí na výlet do Španělska. – Smutná Markéta cítí, že Martin ji nemiluje. Svěří se s tím Robertovi. Mladík si jde (jako obvykle) lehnout do koupelny. – Markéta odjede noční tramvají. Zdá se jí, že ji ze spánku budí Mikuláš (toho potkala na ulici poté, kdy našla mrtvou matku). Ale je to tramvaják. Dívka dojela až na konečnou. – Tekil s Helenou vyrážejí svým broukem do Španělska. Martin marně zve Kláru na víkendový výlet. Myslí si, že Markéta je s Robertem, a proto se o ni nestará. – Od Kociana se mladík dozví, že byl v reklamě přeobsazen jiným hercem. Prý má pro režisérův „estetický záměr“ příliš malou hlavu. Dostane jen vedlejší roli blázna. – Beran oznámí Martinovi, že zítra ho přijedou vystěhovat. Majitel hodlá jeho byt výhodně pronajmout, údajně aby mohl ostatním nájemníkům snížit činži. – Martin náhodou zjistí, že Robert o Markétě nic neví. V klubu se porve s Karlem a je vyhozen na ulici. Probere se v parku. Ráno spatří skupinu jogínů a podivínského běžkaře na kolečkových lyžích (stejného potkal s Markétou na útěku z léčebny). – Mladík najde Markétu v léčebně. Potká se s Robertem, který jej ani nepozdraví. Chce říct Markétě spoustu věcí, ale zjistí, že dívka nic nevnímá a s nikým nekomunikuje... -zk-
Martin
Markéta
Robert
František
Klára
Karel
Marie
Helena
Tekil
režisér
pomocný režisér
primářka
Beran
schizofrenik
Kocian
terorista
Lumír
stará sousedka
starý soused
čumil
hypnotizér
obří hlava
Mikuláš
Petr Beránek, Martin Dvořák, Zdeněk Bělohradský, Michal Pavlas
Pavel Melounek (Whisconti), Marek Brodský, David Prudký, Ondřej Šrámek (ČT), Jan Lederer (Krátký film)
Oldřich Holec a kol. (výtvarná realizace), Rajmond Richter a kol. (výtvarná realizace), Vlastimil Průša (výtvarná realizace)
Eduard Motyčka (umělecká spolupráce), David Černý (fotograf), Zbyněk Baránek, Daniel Baráni, Karel Bezděk, Filip Bobiňski, Dalibor Fencl, Jan Hausler ml., Jaroslava Hlavešová, Zdeněk Hofman, Marie Chvostová, Milan Jakl, Jiří Kašák, František Kölbel, Radovan Míchal, Dan Němec, Petr Rouče, Jaroslav Schreder, Miloš Starý, Jaromír Šedina, Jiří Šesták, Radovan Šubín (fotograf), Miloš Trnka, Josef Vančura, René Varga, Jiří Větroň, Viktor Vokjan, Gabriela Zajícová
Hudba k písni David KollerMichal Dvořák
Hudba k písni Lenka Dusilová
Hudba k písni Lenka DusilováMarek MinárikMarek ZelenýDavid Koller
Hudba k písni Martin Rusák Kadnár
Mrtvej brouk
Mrtvej brouk
Dead Beetle
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Česká republika
1998
1998
slavnostní premiéra 19. 2. 1998 (kino Blaník, Praha)
distribuční premiéra 26. 2. 1998 /doporučená přístupnost od 12 let/
O smutcích malé hlavy.
WHISCONTI s. r. o., ČESKÁ TELEVIZE, TS Ondřej Šrámek (ČESKÁ TELEVIZE), KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s.
dlouhometrážní
97 min
2 770 metrů
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 6. výroční ceny Český lev 1998
1999
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Alois Fišárek
Festival: Těrlické filmové léto '98
1998
Těrlicko / Česká republika
Cena diváků
Pavel Marek
Festival: Těrlické filmové léto '98
1998
Těrlicko / Česká republika
Hlavní cena Zlatý debut
Pavel Marek