Auto*Mat

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2003—2009

Premiéra

24. 9. 2009

Minutáž

90 min

Kategorie

film

Žánr

časosběrný

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Auto*Mat

Český název

Auto*Mat

Anglický název

Auto*Mate

Pracovní název

Automat / Auto Mat

Anotace

Časosběrný dokument Martina Marečka zachycuje vznik, vývoj a aktivity občanské iniciativy Auto*mat. Režisér „obrodný projekt za zdravou Prahu“ spoluzaložil, postupně však přešel z role organizátora do role pozorovatele a účastníka akcí, zatímco vedení Auto*matu převzali jiní lidé. Dokument, který hravým a sarkastickým způsobem kritizuje neřešitelnou dopravní situaci v Praze, mimo jiné přesvědčivě ukazuje postoj lidí z Magistrátu hlavního města Prahy, jimž jde navzdory krásným řečem nakonec vždy jen o vlastní prospěch a nikoliv o životní prostředí. Film vznikal v letech 2003–2009 a obsahuje jednoznačnou výzvu k aktivismu. Většina obyvatel Prahy je totiž se situací nespokojená, ale zároveň je pasivní a lhostejná. -mat-

Obsah

Režisér sleduje z okna svého bytu na Vinohradech hustý silniční provoz. Pak se snaží jet po ulici na kole, což je velmi obtížné. Chce o nešťastné dopravní situaci v Praze natočit film, ale uvědomuje si, že aby mohl své město změnit, musí udělat něco víc. – 2003. Vznik občanské iniciativy Auto*mat. První akcí je cyklojízda pražskými ulicemi, kterou přeruší svým zásahem policie a zabaví cyklistům kola s tím, že komplikují dopravu. – Režisér vypráví o svém sousedovi, který se z Vinohrad odstěhoval, protože neměl kde parkovat. – Urbanista Ivan Lejčar vysvětluje, že vpád motorismu do města je zapříčiněný špatnými projekty (Nuselský most a magistrála). – Režisér srovnává staré fotografie Prahy se současnou realitou. – Mareček jde na magistrát konzultovat projekt Auto*mat s radním pro dopravu Radovanem Šteinerem, ten však není vstřícný. Aktivisté měří šířku magistrály. Výtvarník připravuje pro happening iniciativy obrovský plakát. – Akce na Václavském náměstí opět končí zásahem policie. – Režisérova žena Tereza zpívá písničku Pocestný. – 2004: změna strategie. Auto*mat vydává tiskové zprávy a pořádá demonstrativní pochod kočárkářů a vozíčkářů. – Policista ukazuje přístroj na měření kvality ovzduší. Na Nuselském mostě policisté za den napočítali až 15 000 aut. – Československý týdeník: slavnostní dokončení Nuselského mostu. – Stavba tunelu Blanka. Režisér zpovídá kněze, který má stavbě požehnat. Navazuje kontakt s primátorem Pavlem Bémem. – Grafik Auto*matu ukazuje samolepky. – Režisér zastihne na magistrátu primátora a ten slíbí, že iniciativu podpoří. – Mareček se svými kolegy upravuje vlastní vůz do provokativní podoby pro potřeby kampaně a jede s ním na automobilový „tuning sraz“. Návštěvníci akce jejich protest nepochopí. – Auto*mat pořádá další cyklojízdu. – Na schůzi dopravního výboru se lidé z Auto*matu snaží nabídnout spolupráci, členové výboru však odmítají reagovat před kamerou. – Režisérovi se narodí syn. Z okna pozorují autonehodu. – Mítink ODS. Mareček se snaží připomenout primátorovi jeho sliby a domlouvají se na schůzce. Na dopravní situaci v Praze se ptá premiéra Topolánka. – Policista sděluje zdrcující výsledky testu pražského ovzduší. – 2005. Marečkovo „protestní“ auto opakovaně čelí útokům vandalů. – Po rozhovoru s generálním manažerem Škody Auto následuje návštěva veletrhu automobilů, kde akční lyrik předvede ironickou seanci. – Režisérův syn si hraje s autíčkem, Tereza konejší další dítě. – Z jednoho člena Auto*matu se stal uznávaný mezinárodní odborník na cyklostezky a pracuje v zahraničí. Jeho práci převzal Jan Bouchal. – 2006. Honzu srazilo cestou do práce auto. O několik dní později zemřel. – Při další protestní akci Auto*matu se Prahou pohybují postavy převlečené za anděly. – Iniciativě se podaří prosadit krátkodobé uzavření Smetanova nábřeží, jež se na pár hodin promění v korzo. Primátor akce zneužije a dělá si reklamu. Slíbí, že prosadí pravidelnou uzavírku nábřeží, ale nesplní to. – Režisérovo auto kdosi odtáhne. – Mareček už není organizátorem podzimní cyklojízdy, ale jen účastníkem. – 2007. Do Auto*matu přicházejí stále další lidé. – Slavnostní otevření zrekonstruovaného Švermova mostu. Má na něm být cyklostezka, ale není. – Před režisérovým domem zužují dělníci chodník, aby zde mohla parkovat auta. Mareček porovnává fotografii stejného místa ze svého dětství se současným stavem. – Otvírá se úsek ulice s cyklostezkou. Bém je spokojen. – Během budování tunelu Blanka se propadne část louky ve Stromovce. Stavbu a s ní spojenou propagandu ironicky komentuje urbanista: „Kdo seje silnice, sklízí auta.“ – Marečkovi se stěhují. – Při jednání zastupitelstva Bém aktivisty Auto*matu napadne a obviní je z demagogie. – Další cyklojízda má obrovskou účast. -mat-

Štáb a tvůrci

Produkční údaje

Originální název

Auto*Mat

Český název

Auto*Mat

Anglický název

Auto*Mate

Pracovní název

Automat / Auto Mat

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

časosběrný

Země původu

Česká republika

Copyright

2009

Rok výroby

2003—2009

Produkční data

konec distribučního monopolu 24. 10. 2010

Premiéra

premiéra 24. 9. 2009 /doporučená přístupnost od 12 let/

Distribuční slogan

Ráno vstanu a změním svoje město.

Výrobce

Bionaut s.r.o., ČESKÁ TELEVIZE (koprodukce), i/o post (spolupráce), Soundsquare, a. s. (spolupráce), Ondřej Ježek JÁMOR STUDIO (spolupráce)

Nositelé copyrightu

Bionaut s. r. o.

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

90 min

Distribuční nosič

DVD

Poměr stran

1:1,78

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Digital, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české