Čtyři roky po závěrečném dílu volné tetralogie Malý kapitalista, nazvané Kdo bude hlídat hlídače? Dalibor aneb Klíč k Chaloupce strýčka Toma (2002) přišel Karel Vachek s dalším opusem. Ten navzdory složitému názvu Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918–1992) měl být podle autora jakýmsi divertimentem s metráží sto čtyřiceti sedmi minut. Jedná se opět o dokumentární esej, v němž tvůrce zůstává věrný své poetice, svým tématům i svému pojetí humoru. Zatímco v předcházejících dílech „animoval“ dění před kamerou a vstupoval do něj svými dotazy či komentáři, nyní navíc rámuje „děj“ vlastní přednáškou, v níž v posluchárně před studenty rozvíjí své teorie (jež zaznamenal i v knize Teorie hmoty, vydané v roce 2004). Změnil se také obraz, poznamenaný v předchozích filmech „divokou“ ruční kamerou Karla Slacha: je teď překvapivě statický, přičemž dlouhé celky jsou ze stativu často opět snímány širokoúhlým 8mm objektivem. – Středobodem díla je tentokrát Vachkovo úsilí o nalezení hranice mezi autentickými a neautentickými existencemi (podle Heideggera přijímá autentická existence odpovědnost za své bytí a starost o toto bytí). Dobová společenská situace však odráží převládající neautentickou existenci, nahrazující zmíněnou odpovědnost povrchním konzumem a přijímáním i vyžadováním mediálních hrátek. Proto Vachek se svým citem pro bizarnost natáčel velké závody v motokrosovém freestylu, konané nesmyslně ve sportovní hale, nebo zvířecí hřbitov na hoře Říp. Do jeho diskursu mu neodmyslitelně opět vstupovala politika. Snímek je uvozen čtyřmi mapami Československé/České republiky od roku 1918 (stejný motiv je i na plakátu). Hned v prvních záběrech je vidět přírodní sněhová „mapa" naší země na krkonošské stráni. Ta odtává právě tak, jako se vlivem historických událostí zmenšovaly hranice Československa. Režisér komentuje vznik a vývoj země prostřednictvím úvah o Edvardu Benešovi, Jaroslavu Haškovi, Ladislavu Klímovi a Alexandru Dubčekovi a zároveň se baví s několika lidmi, vyjadřujícími vyhraněné názory na vývoj české společnosti po listopadu 1989. V archivních televizních záběrech jsou zachyceni různí politici i jejich aféry. Obvyklá je práce se zvukovými přesahy a nescházejí ani leitmotivy: ty tentokrát představují třínohý pes, procházející celým natáčením, známá díla Davida Černého (svatý Václav na obráceném koni, batolata na žižkovské věži, Saddám Husajn v akváriu a další) a Kryštofa Kyntery, fotografie z projektu skupiny Pode Bal, nazvaného Flagelanti (Art Wall 2006), malý monitor, umísťovaný do atypických prostředí či artefaktových sestav, Vachkovy koláže, předěly pomocí tympánů či různé zcizovací efekty (půvabná je například kratičká hádka s Karlem Slachem). Novinkou jsou umělcovy úvahy o filmu (viz název). Vše rámuje sedm písní originálního písničkáře („moudrého uživatele hrubých slov“) Milana Záviše Smrčky. – Natáčení probíhalo od března 2005 do srpna 2006, takže zachytilo mimo jiné i známý povolební projev Jiřího Paroubka. -tbk-
V klubu zpívá Záviš píseň Starý kokot. – Karel Vachek přednáší v posluchárně o významu obrození. Československo podle něj "vyúřadoval" Edvard Beneš, kterého "našla" Charlotte Masaryková. Ten později několikrát "zachránil" republiku dosti svérázným způsobem, jenž se mu osvědčil už v dětství. – Vachek si nasadí velký „límec“ pro psy (hlavní cenu jihlavského filmového festivalu), jenž jim má zabránit, aby sami sebe pokousali. Obdivuje třínohého psa, jemuž vůbec nevadí jeho handicap. – V prázdné místnosti nad městem mluví reportér Respektu Jaroslav Spurný o prorůstání zločinu s politickou sférou, především s vládnoucí sociální demokracií. - Vachek připomíná Haškova Švejka. – Premiér Gross vystupuje v parlamentu se svou trapnou obhajobou (na malém monitoru v lékárně). – Lidé se v kostele modlí. – Kluci jezdí na bikrosovém hřišti u silnice, zatímco ve sportovní hale se koná velká motokrosová show ve freestylu, během níž čtrnáctiletý chlapec Pilník skočí s motorkou salto vzad. - Režisér chtěl natočit ledního medvěda, jenže ten právě pošel. A tak filmaři postupně zachytí aspoň jeho preparaci v dílně úpravce kožešin. – Podle Vachka přináší dokonalý popis naší situace Melvilleova Bílá velryba. Dokonce ani množství vody tu neschází, jen oceán nahradila v Praze velká povodeň. – Režisér si cení čtyř mystiků v českých dějinách: Ladislava Klímy, Jaroslava Haška, Edvarda Beneše a Alexandra Dubčeka. – Záviš zpívá vulgární písničku o Anděle. Přes Karlův most běží maratonci. - V jakémsi skladu, kde jsou mj. exponáty z Cow Parade Prague 2004, hovoří Vachek s ekologem Ivanem Dejmalem o udržitelném rozvoji. – Epizoda z TV zpráv o přepadení banky důchodkyní. – Vachek vzpomíná na bohatý společenský život v rodném Tišnově. Podle Dejmala se dnes lidé nesdružují pro něco, ale vždy až proti něčemu. – Štáb u Krejčířovy vily. Zatímco policie nechala zločince utéct, na technoparty zakročila velmi tvrdě a ještě to trapně zdůvodňuje na tiskovce. – U lesního památníku T.G. Masaryka diskutuje Vachek s levicovým publicistou Jaroslavem Šabatou a se šéfredaktorem Literárních novin Jakubem Patočkou. Přiznává, že volil sociální demokraty. Konec konců, dokud se ve stínu jejich moci neztratí čtyři sta miliard jako ve stínu Klausových pravicových vlád, mají jisté právo vládnout. Oba muži mají jiný názor než Spurný. Podle Patočky vše zavinila špatná privatizace a rozprodej majetku do ciziny. Mluví se o neuskutečněné pluralitě vlastnických forem, jež by údajně vyřešila řadu problémů. – Do toho jeden tramp vypráví historku o tom, jak se zázrakem dostal k repelentu proti komárům. – Vachek připomíná Beneše v souvislosti s Mnichovem a s Únorem 1948. Mluví o Ladislavu Klímovi a poté o Griffithovi, v jehož filmech je prý obsaženo všechno. Známý americký tvůrce dobře věděl, že film nemá vyrábět emoce. Následuje vyprávění o Alexandru Dubčekovi, o jeho anarchistické, sociálně demokratické a komunistické rodině. – Ve stanu na jakési slavnosti ve městě "balí" bublinář do bubliny děti a později i režiséra. Filmař Martin Řezníček sleduje na monitoru fackovací scénu Miroslava Macka a Davida Ratha. – Preparovaný lední medvěd je hotov. – Vachek vypráví, jak se Dubček stal prvním tajemníkem KSČ místo Antonína Novotného díky tomu, že se mu podařilo střelit na Slovensku medvěda. Přiznává, že je to blbá historka, ale bez blbosti, bez utopičnosti, bez mystického momentu není možné doopravdy dělat nic. - Reklama Komerční banky s režisérem Janem Hřebejkem. – Vachek pokračuje v rozhovoru s Dejmalem. Mluví o bombách a válce, jež je "trvale neudržitelným stavem". - Do rozpravy se Šabatou a Patočkou se zapojí majitelka památníku, jíž se nelíbí jejich řeči. Ze sochy TGM zůstaly po vládě komunistů jen boty. – Příslušníci naší armády vynášejí ze skladu truhličky s ostatky německých vojáků z druhé světové války. – Na jezu v Českém Krumlově vládne vodácká idyla. – Dejmal tvrdí, že podle Václava Klause je posláním ekonomiky vytvářet prostředky na kulturu a na životní prostředí. – Záviš zpívá o vlastní lenosti. – Tři dámy a třínohý pes jsou na smutečním obřadu za mrtvého psa, který je potom pohřben na zvířecím hřbitově na Řípu. – Na jakési letní slavnosti probíhá velká rajčatová bitva, později následují souboje v bazénu s kečupem. – Vachek se baví s účastníky CzechTeku 2005 o zásahu policie. Pouštějí si záznamy z policejní akce. – Majitel zvířecího hřbitova mluví o tom, jak tu lidé vysazují různé stromy u hrobů a jak tu pohřbívají své miláčky i celebrity. Záviš zpívá píseň o zabití a snědení psa. – Režisér konstatuje, že způsob, jakým jednají mladí lidé z technoparty a podobných akcí, jednou může nahradit zanikající odbory. Na monitoru zpívá Oldřich Nový. – Záviš zpívá písničku o rorýskovi. Sokolník vypouští u povrchového velkodolu dravce, který zahání ostatní ptáky, jimž tu hrozí otravení z odpadů. – Na monitoru mladistvý vrah bez známky emocí popisuje vraždu spolužačky. – Vachek se baví o potížích muže, který si postavil dům z konopí a který musí bojovat s úřady. – Na Václavském náměstí probíhá happening proti věznění disidentů na Kubě (politici v trestaneckém jsou zavřeni v cele-kleci). – U Slavkova rekonstruují slavnou bitvu, jíž se účastní stovky vojáků v historických uniformách a tisíce diváků. – Televizní záběry ukazují likvidaci krav zabitých kvůli hrozbě epidemie. – Vachek mluví o Haškově ruské anabázi, potom o Dubčekovi u jeho pomníčku na místě jeho tragické dálniční autonehody a také o Napoleonovi. – Záchranáři předvádějí na figurínách umělé dýchání. – Jiří Paroubek pronáší svůj známý povolební projev. – Ve velké zpustlé továrně zpívá starý muž (Kapitán Kid) trampskou písničku. Ale zpívat v tomto prostředí trampskou hymnu se podle něj nehodí. Vachek si při rozhovoru s ním vzpomene na Liznerovu aféru. – Pod záběrem venkovského betléma režisér vykládá o kinematografii, o Chaplinovi, o vlastním filmu: ten musí být z věcí, nad nimiž tvůrce žasne, a také z věcí směšných, tedy z věcí, do kterých je vidět. Zmiňuje se o tom, jak Klaus nechtěl, aby ho natáčel při tenise, neboť je to prý příliš intimní. – (Viz začátek) Záviš v klubu zpívá píseň Starý kokot a v Krkonoších taje republika ze sněhu. -tbk-
šéfredaktor časopisu Puchejř
majitel firmy na činění kůží
ekolog a politik
duo bublinářů
sokolník se sokolem Tomem
sokol
smuteční řečník na psím pohřbu
bývalý premiér České republiky
prezident České republiky
herečka se psem Sydneyem
pes
majitel zvířecího hřbitova
politik
majitel psa
premiér České republiky
šéfredaktor Literárních novin a ekolog
nejmladší muž na světě, který skočil na motorce backflip
majitelka sochy T. G. Masaryka v Rudce u Kunštátu
mladistvý vězeň
ministr zdravotnictví České republiky
kníže pornofolku a básník
redaktor Respektu
publicista a politik
trampský zpěvák a spisovatel
majitel domu z marihuany
Anna Becková, Petr Beneš, Milan Furman, Dana Havelková, Tomáš Hejduk, Jitka Hejtmanová, František Heusler, Ladislav Hrbáček, Vít Janeček, Petr Lenděl, Pavel Štverák, Darja Macáková, Irena Machová, Vlasta Malíková, Daniela Matějková, Janka Mulinowá, Alena Müllerová, Ivana Prchalová, Juliana Sedláčková, Veronika Sobková, Lucie Svobodová, Ivo Špalj, Jana Velčická, David Černý, Magdalena Jetelová
Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918 – 1992)
Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota aneb Vznik a zánik Československa (1918 – 1992)
Záviš, the Prince of Porn Folk under the Influence of Griffith's Intolerance and Tati’s Mr Hulot’s Holiday, or the Rise and Fall of Czechoslovakia /19
Obrozenci a obroditelé
film
dokumentárnídistribuční
politický, esej
Česká republika
2006
2005—2006
začátek natáčení 03/2005
konec natáčení 08/2006
konec distribučního monopolu 2. 11. 2011
slavnostní premiéra 30. 10. 2006 (kino Aero, Praha)
distribuční premiéra 2. 11. 2006 /doporučená přístupnost od 15 let/
Film Karla Vachka.
dlouhometrážní
147 min
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
české