V pořadí druhou filmovou adaptaci historického románu Aloise Jiráska Psohlavci natočil zkušený režisér Martin Frič (1902–1968) v roce 1954. Záměr zfilmovat příběh chodské rebelie z konce sedmnáctého století vyšel z takzvané jiráskovské akce, vyhlášené po únorovém převratu prezidentem Klementem Gottwaldem. Produkční historie filmu sahá až do roku 1949. Při tvorbě scénáře se postupně vystřídali hned čtyři autoři, Jiří Mařánek, Jan Kloboučník, Otakar Kirchner a režisér Frič. Natáčení filmu bylo několikrát odloženo a do kin tak Psohlavci vstoupili až na jaře roku 1955. – Snímek se předlohy drží poměrně věrně. Zachycuje nárůst útlaku Chodů, kdysi svobodných strážců hranic a zemských cest, ze strany jejich nového pána Wolfa Maxmiliána Lamingena z Albenreuthu zvaného Lomikara. Do čela odporu se staví Jan Sladký Kozina. Chodové se pokoušejí domoci spravedlnosti u soudů, ale jejich snaha je vytrvale mařena Lamingenem, který neváhá císařské úředníky uplácet. – Na rozdíl od jiných jiráskovských adaptací první poloviny padesátých let se Psohlavci dopouštějí jen minimální ideové aktualizace předlohy. Film zdůrazňuje úlohu Chodů jako obránců země proti vnějším nepřátelům, čímž implicitně vyzdvihuje poúnorovou Pohraniční stráž, která mimo jiné přejala s chody tradičně spojovaný emblém, psí hlavu. Výraznější ideologické zásahy však Psohlavci postrádají. Ze zápisů z jednání tehdejší Filmové rady naopak vyplývají obavy, aby v době probíhající kolektivizace československého venkova nebyl příběh o boji venkovanů za jejich stará práva vnímán protirežimně. Snímek se setkal s výrazným zájmem diváků. Kritika však v době začínajícího kulturního rozvolňování film, ještě náležející k tendenci konzervativního historismu, přijala spíše s rozpaky. Na konci dubna 1955 byli Psohlavci uvedeni v soutěži 8. mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Žádnou z cen však nezískali. – Roli Jana Sladkého Koziny přesvědčivě ztvárnil Vladimír Ráž. Kromě něj vystupuje do popředí zejména distingovaný výkon Miloše Nedbala v roli nenáviděného Lomikara. Ve vedlejších úlohách se ve filmu objevuje řada známých herců a hereček, mimo jiné Jana Dítětová, Jarmila Kurandová, Zdeněk Štěpánek, Marie Brožová, Miloš Kopecký, František Kovářík, Jaroslav Průcha, František Smolík, Ladislav Pešek, Radovan Lukavský, Jaroslav Vojta, Jiřina Steimarová, Bohumil Švarc, Jana Štěpánková nebo Ladislav Boháč. Pozoruhodnou kuriozitou je krátké cameo Jana Wericha jako jednoho z rychtářů. – Fričova režie, barevná kamera Jana Stallicha a historicistní výprava Bohuslava Kuliče a Josefa Pavlíka vytvářejí vizuálně výrazný a atraktivní film. Umělecky silným prvkem je také hudební doprovod Emila Františka Buriana, jenž rozsáhle využívá motiv husitské písně Ktož jsú boží bojovníci. -je-
Šumavské hranice střežili od nepaměti Chodové, kteří za tuto službu získali svobodu. Podléhali přímo králi. Po bitvě na Bílé hoře však byli prodáni říšskému radovi Lamingenovi zvanému Lomikar, který jejich práva neuznal a nutil je do roboty. Chodové se bouří, spoléhají na pergameny, které jim v minulosti zaručovaly svobodu. Po boji o staletou lípu se Lomikar zmocní pergamenů a spálí je. Dva nejdůležitější však předtím uschovala matka Jana Sladkého Koziny. S nimi se chodská deputace vypraví hledat spravedlnost nejprve do Vídně. Když neuspějí, obrátí se k pražskému apelačnímu soudu. Ani tady se nedovolají a navíc Kozina, Čtverák a Hrubý jsou uvězněni. Ostatní jsou přinuceni podepsat přísahu poslušnosti Lomikarovi. Na Chodsku Matěj Příbek zorganizuje povstání, zradou rychtáře Syky jsou však Chodové poraženi. Jejich vesnice je vypálena a Chodové, žalářovaní v Praze, jsou odsouzeni k smrti. 27. listopadu 1695 byla poprava vykonána. Kozina před smrtí vyzve Lomikara na boží soud – do roka a do dne. Po roce se na hostině Lomikar vysmívá Kozinově kletbě, při přípitku však klesne mrtev.
Wolf Maxmilian Lamingen z Albenreuthu (* 20. 11. 1634 Chodský Újezd – † 2. 11. 1696 Trhanov) – v Jiráskově předloze je uváděn jako Laminger, lidově nazýván Lomikar – bavorský šlechtic z rodu, kterému byly v letech 1621 a 1630 dány do držení chodské vsi. V důsledku toho byli doposud svobodní Chodové roku 1668 prohlášeni za poddané. Tento námět byl již v českém filmu zpracován pod stejným názvem (1931; režie Svatopluk Innemann).
Jan Sladký zvaný Kozina
Hančí, Kozinova žena
rychtář Kryštof Hrubý z Draženova
Kozinova matka, Kryštofova sestra
Kozinův děd
dudák Jiskra Řehůřek
Dorla, Jiskrova žena
Matěj Příbek
starý Příbek, Matějův otec
Manka, Matějova dcera
Pavel Šerlovský, Mančin ženich
rychtář Adam Ecl zvaný Čtverák
rychtář Syka
Pajdár z Pocínovic
Wolf Maxmilian Lamingen z Albenreuthu zvaný Lomikar
Lomikarova žena
Barbora, Lomikarova dcera
Marie, Lomikarova dcera
správce Koš
trachtýř Just
hrabě Šternberk
rychtář z Pocínovic
rychtář z Postřekova
hrabě z Vrtby
prokurátor JUDr. Strauss
purkrabí
plukovník Stambach
Chod
Chod
Chod
přísedící Paroubek
soudce
úředník s listinou
soudce
Psůtka z Postřekova
úředník čtoucí rozsudek
Josef Němec z Medákova
Lomikarův voják
dráb
sekretář u soudu
důstojník
dítě
kurýr
císařský úředník
šlechtic
setník
správce
prokurátor
soudní úředník
říšský dvorní rada Wolf Vilém Lamingen z Albenreuthu, Lamingenův otec
host
domažlický konšel
přísedící
tříletá Hanálka
Alois Jirásek (Psohlavci – román)
PhDr. Jaroslav Kramařík, mjr. Jan Pulkrábek (vojenství), J. M. Gottlieb
E. F. Burian, Vlastimil Pinkas (instrumentace)
FISYO (Dirigent Milivoj Uzelac)
Oldřich Stodola, Zora Šemberová
Zpívá Jana Dítětová
Psohlavci
Psohlavci
The Dog-heads
film
hranýdistribuční
drama, historický
Československo
1954
1953—1954
začátek natáčení 1. 10. 1953
schválení první kopie 30. 12. 1954
promítání povoleno 03/1955
vyřazení z distribuce 1. 11. 1993
premiéra 25. 3. 1955 /přístupný mládeži/ (kina Alfa /7 týdnů/, Aero /1 týden/, Oko /1 týden od 1. 4./, Revoluce /1 týden od 8. 4./, Kyjev /1 týden od 15. 4./, Bystrica /1 týden od 22. 4./, Arbes /1 týden od 29. 4./ a Mír /1 týden od 6. 5./, Praha)
Český barevný historický film podle stejnojmenného románu Aloise Jiráska.
dlouhometrážní
94 min
2 674 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české