Dřív než se adaptace děl Bohumila Hrabala staly doménou režiséra Jiřího Menzela, zaujal fenomenální spisovatel i další tvůrce československé nové vlny. V roce 1965 vznikl povídkový film Perličky na dně, v němž pětice začínajících režisérů přesvědčivě demonstrovala své autorské kvality. Vedle Jiřího Menzela, Jana Němce, Evalda Schorma, Věry Chytilové a Jaromila Jireše realizoval svou krátkou hrabalovskou povídku – Fádní odpoledne – v roce 1964 i Ivan Passer. Ta však byla do kin uváděna samostatně. Dalším obdobným počinem, jenž se do povídkového filmu nedostal, se stala půlhodinová hrabalovská etuda Sběrné surovosti, již natočil v roce 1965 debutující Juraj Herz. Novopečený režisér, který se spolu se spisovatelem podílel i na scénáři, se pokusil povídku Baron Prášil ze sbírky Perlička na dně pojmout jako nekonvenční, syrově surrealistickou etudu, která humorně morbidními rysy předznamenává Herzovu hororovou tvorbu. Bizarní vyprávění se odehrává ve sběrně starého papíru, jejímž agresivním, unikavým středobodem se stává svérázný výkupčí Hanťa. Užvaněný muž je svědkem i hybatelem řady humorných, trapných i jímavých příhod. Hlučný pábitel navíc svými výmysly trápí šéfa sběrny, zjemnělého pana Bohouška, a neváhá se pustit ani do likvidace nepotřebných soch z nedalekého kostela. Hanťovy výstřednosti nejdou naštěstí tak daleko, aby se starým papírem slisoval i malého rošťáka Pepíčka… V duchu postulátů československé nové vlny obsadil Juraj Herz do hlavních rolí svého filmu neherce. V autenticky působícím časoprostoru excelují Václav Halama jako Hanťa a František Ketzek coby soudruh vedoucí. Hrabalovský hrdina se znovu objevil ve filmu coby protagonista nostalgické tragikomedie režisérky Věry Caisové Příliš hlučná samota (1994). V uhlazeném koprodukčním snímku si ho zahrál populární francouzský herec Philippe Noiret. -ap-
Svérázný a hlučný zaměstnanec sběrny surovin Hanťa rád šíří o lidech ve svém okolí různé smyšlenky. V prostředí, kde mají dříve uznávané hodnoty halířovou cenu, dochází ale i bez toho k absurdním situacím. Hanťův kamarád - kostelník od svatého Tadeáška - snímá ze zdi děkovné cedulky věřících, aby je přišrouboval na jiném místě. Šéf sběrny - jemný pan Bohoušek - si stěžuje, co o něm zase Haňta navyprávěl. Přicházejí lidé se starým papírem. Malý Pepíček odevzdal se sběrem i matčinu účetní bilanci, na které pracovala dva dny. Hysterická žena střídavě fackuje synka a hledá v ohromné kupě papíru. Starou ženu pohorší, když jí za milostné dopisy z mládí nabídnou jedinou korunu. Kostelník pošle Bohouškovi vyřazené dřevěné sochy svatých. Hanťa ho přemluví, aby je rozřezali nejprve na malé části. Bohoušek obletuje útlou slečnu Hermínku. Hanťa dostane od postarší tlusté hostinské vynadáno, protože o ní roznesl, že je těhotná. Žena mu však za několik ženských románků odpustí. Ztratil se Pepíček a Hanťa ho málem vylisoval se starým papírem. Nastává večer, Hanťa se sprchuje, Bohoušek sestavuje rozřezané sochy...
Film byl uveden do distribuce v prosinci 1965 se západoněmeckým snímkem Tajemství čínského karafiátu. Snímek byl v listopadu 1990 opět uveden do distribuce v pásmu Sběrné surovosti spolu s filmy Dějiny na 8 (1968; režie Václav Táborský), Konec jasnovidce (1957; režie Vladimír Svitáček, Ján Roháč) a Věštec (1963; režie Ladislav Rychman). V další obnovené premiéře pro filmové kluby v červnu 1998 byl uváděn se slovenským filmem Juraje Herze Sladké hry minulého léta (1969).
Film byl v roce 2020 digitálně restaurován za spolupráce Národního filmového archivu, Státního fondu kinematografie a Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary ve studiích Universal Production Partners a Soundsquare v Praze.
zaměstnanec sběrny Hanťa
Mluví Ivo Gübel
vedoucí sběrny Bohoušek
zaměstnankyně sběrny Mařenka
zákaznice, maminka kluka Pepíčka
Mluví Ota Motyčka
kostelník
zákaznice Hedvika
zákaznice z kina
zákazník s koši
veterinář na kontrole koček
hlas starší zákaznice s dopisy
Bohumil Hrabal (Baron Prášil – povídka ze sbírky Perlička na dně)
Josef Calta (vedoucí výpravy)
Jordan Balurov
FISYO (Dirigent Štěpán Koníček)
Hudba k písni Eduardo di Capua
Text písně Giovanni Capurro
Zpívá mužský hlas
Sběrné surovosti
Sběrné surovosti
The Junk Shop
Cruelties of Life
film
hranýdistribuční
groteska
Československo
1965
1965
schválení literárního scénáře 30. 3. 1965
začátek natáčení 29. 4. 1965
konec natáčení 21. 5. 1965
promítání povoleno 24. 8. 1965
vyřazení z distribuce 31. 8. 1993
předpremiéra 10. 12. 1965 (kino Sevastopol /2 týdny/, Praha)
premiéra 17. 12. 1965 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 25. 12. 1965 /nepřístupný mládeži/ (kina Lucerna /8 týdnů/, Metro /3 týdny/, Flora /1 týden od 14. 1. 1965/, Revoluce /1 týden od 21. 1. 1965/, Oko /1 týden 28. 1. 1965/, Arbes /1 týden 4. 2. 1965/ a Dukla /1 týden od 11. 2. 1965/, Praha)
obnovená premiéra 1. 11. 1990 /přístupný mládeži/
obnovená premiéra 24. 1. 1998 /přístupný/ (Kongresové centrum, Praha)
obnovená premiéra 27. 5. 2021 /přístupné bez omezení/
bez sloganu (1965) / Čtyřikrát o lidech a věcech kolem nás. (1990) / Středometrážní film Sběrné surovosti patří mezi nejlepší filmové adaptace díla Bohumila Hrabala, přesto nebyl zařazen do povídkového filmu Perličky na dně a díky tomu se do širší distribuce vůbec nedostal. (1998) / bez sloganu (2021)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1965 a obnovená 1990), Asociace českých filmových klubů (obnovená 1998 /Projekt 100 – Zima 1998/), Národní filmový archiv (obnovená 2021)
Tvůrčí skupina Feix – Brož, Miloš Brož (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Karel Feix (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
středometrážní
31 min
866 metrů
16mm, 35mm , DCP 2-D, BRD
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české