Posledním filmem režiséra Martina Friče se stala ironická komedie o cynickém zloději, který nedokáže uskutečnit svůj smělý bankovní podvod. Kvůli náročné druhé ženě jej vymyslí bezvýznamný pražský úředník Láďa Winter v podání Jiřího Sováka. Na maloměstské poště se vydává za specialistu hledajícího padělané bankovky. Ty, které označí, si pak samozřejmě chce vzít s sebou „na ústředí“. Sympatická vedoucí pošty (Milena Dvorská) ovšem není osobou, kterou by Láďa dokázal chladnokrevně okrást... Skrovná moralita o zloději, ve kterém se probudí svědomí, vznikla v roce 1968 podle scénáře Jaroslava Dietla. Ve vyprávění proto nechybějí rázovité figurky podléhající vlastní touze po dokonalosti i neschopnosti řešit akutní partnerské problémy. Titulní „nejlepší ženskou“ hrdinova života je jeho bývalá manželka Jiřina (Jarmila Smejkalová).
Čtyřicetiletý úředník Láďa se před časem rozvedl a znovu se oženil s atraktivní ženou. Mladá manželka neumí hospodařit, ale chce se hezky oblékat a bez starostí žít. Láďa je často bez peněz a musí si půjčovat.Vymyslí proto rafinovaný plán jak přijít k penězům. V práci si vezme dovolenou a odjede do malého města. Zde navštíví vedoucí všech prodejen a přikáže jim, aby odevzdali tržbu na poště do dvanácti hodin. Jako důvod uvede nutnou kontrolu bankovek, neboť ve městě a okolí se prý objevily padělané stokoruny. Kontrolu má s pomocí mikroskopu provést na místní poště. Zde jeho plán dostane první trhlinu. Starý poštmistr onemocněl a zastupuje ho mladá energická žena, paní Kaplanová. Láďa svým vystupováním vzbudí v nové poštmistrové důvěru a může začít. Prohlíží bankovky s nefunkčním mikroskopem a odděluje „falešné“ peníze od pravých. Hromádka těch, které si hodlá odvézt, už dosahuje devadesáti tisíc, ale Láďa není schopen důvěřivou ženu okrást. Rozhodne se, že si peníze zaopatří od obchodníka, který svých sto tisíc nezískal poctivou cestou. S tím se však dostane do rozporu a Láďa před ním a před SNB musí utéci. Zdrceně se vrací do Prahy, ale jak si opatří potřebné peníze? Pomůže mu jeho bývalá manželka, „nejlepší ženská jeho života“.
technolog Vláďa Winter
vedoucí pošty Kaplanová
Jiřina, bývalá Láďova žena
servírka Blanka
Marta, nynější Láďova žena
vedoucí samoobsluhy Kadeřábek
penzista Koula
poštovní úřednice Zouharová
Honzíková
rotný VB
strážmistr VB
učitel Zbyněk Kaplan, manžel vedoucí pošty
ředitelka školy
pokladník
referent Karel
kolega-komik
květinářka
kolegyně Jindřiška
laborantka
cestující ve vlaku
cestující ve vlaku
poštovní úředník
prodavačka v samoobsluze
vedoucí prodejny koženého zboží
listonoška
Miloslav Čech
Daniela Eckertová, Karel Lukáš, Václav Zavřel
Karel Prchal, Ctibor Novotný
Kateřina Reimanová (klapka), Jana Exnerová (fotografka)
Georges Bizet (Carmen /árie Toreadore smělý/ – opera)
FISYO (Dirigent František Belfín)
Nejlepší ženská mého života
Nejlepší ženská mého života
The Best Woman in My Life
Podvod na paní poštmistrové
film
hranýdistribuční
komedie
Československo
1968
1967—1968
schválení literárního scénáře 1. 9. 1967
začátek natáčení 17. 11. 1967
konec natáčení 10. 4. 1968
schválení první kopie 25. 6. 1968
promítání povoleno 28. 6. 1968
vyřazení z distribuce 31. 7. 1976
slavnostní premiéra 2. 10. 1968 (kino 64 U Hradeb, Praha)
premiéra 3. 10. 1968 /nepřístupný mládeži/ (kina Jalta /6 týdnů/, Kotva /3 týdny/, Kyjev /1 týden od 24. 10./ a Mír /1 týden od 7. 11./, Praha)
premiéra 11. 10. 1968 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
Český film. Příběh geniálního amatéra. Jiří Sovák.
Tvůrčí skupina Feix – Brož, Miloš Brož (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Karel Feix (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
84 min
2 375 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 20. filmový festival pracujících – léto '69
1969
39 měst / Československo
Cena města Liberce za nejúspěšnější film československé produkce 1968
udělena v Liberci jako cena místní poroty