V sedmdesátých letech se i Juraj Herz musel přizpůsobit požadavkům na natáčení „realistických“ filmů ze současnosti. Po komedii Holky z porcelánu (1974) a krimi Holka na zabití (1975) realizoval i psychologické drama Den pro mou lásku (1976). Před obdobně pojatými Křehkými vztahy (1979) se však už v roce 1978 vrátil ke své zálibě v silně stylizovaných příbězích díky pohádkám Panna a netvor a Deváté srdce. Den pro mou lásku je civilním vyprávěním o mladé manželské dvojici, která vinou zákeřné choroby přijde o malou dcerku. Matka – Marie Stašková – se potýká s depresemi. S manželem Petrem se marně snaží o početí dalšího dítěte. Nakonec však vše končí šťastně… První filmový scénář úspěšné televizní autorky Markéty Zinnerové se Herzovi povedlo zcela izolovat od normalizační reality: natočil křehký, čistě komorní příběh, který se obešel bez exprese příznačné pro jeho dosavadní nejznámější projekty typu Spalovače mrtvol (1968). Nadčasově působící snímek vypráví o tom, jak bolestně do života dokáže zasáhnout smrt v rodině. Zrcadlem hlavní hrdinky se stává stará sousedka, která v Marii po manželově smrti doufá najít partnerku pro společné zoufalství. Aktivní životní přístup manžela a posléze i samotné Marie však posléze pomůže všechny problémy překonat… Psychologické drama má lehce lyrický nádech, kterému napomáhá kamera Jiřího Macháněho zohledňující hrdinčino povolání fotografky i křehký herecký projev Marty Vančurové. Právě pro Marii a její stav projevil režisér větší pochopení než pro postavu Petra, který je poněkud nevýraznou postavou (tanečníka Vlastimila Harapese pak ovšem Herz úspěšně obsadil do role ptačího monstra v Panně a netvorovi). Postavy sousedky se ujala Jiřina Šejbalová. Coby svatebčany, kteří oslavu sňatku vnímají jako happening, obsadil Herz členy divadelního Studia Ypsilon.
Mladí manželé Staškovi - fotografka Marie a student stavební fakulty Petr - žijí se čtyřletou dcerou Maruškou v útulném podkrovním bytě. Petr jde občas s ostatními studenty na pivo a jednou jich pár - hladových a hlučných - přivede k ránu k Marině nelibosti domů. Oba mladí lidé mají ale silný a láskyplný vztah, a když Maruška náhle onemocní, velmi je to zasáhne. Povídavá okatá holčička je oblíbená i mezi sousedy a dělnicemi z výrobny věnců ve dvoře. Dívenka je hospitalizována a prudký zánět mozkových blan končí tragicky - dítě umře. Marie se ponoří do bezbřehého smutku. Zdrcený Petr jí pomáhá odstranit z bytu vše, co připomíná Marušku - spousty jejích fotografií na zdech, hračky, oblečení i sbírku starožitných hodin... Marie chce za každou cenu další dítě, ale špatný psychický stav jí nedovolí otěhotnět. Petr končí studia a někdy nemá už sílu stále svoji ženu utěšovat. Stará paní Bernardová ze sousedství čerstvě ovdověla a chce, aby truchlily s Marií společně. To mladou ženou otřese. Rozhodne se vrátit do práce. Do ateliéru přicházejí různí zákazníci a Mariiny vzpomínky už nejsou tak drásavé. Začíná léto - Petr úspěšně ukončil studium a manželé se vydají na pěší túru. Chvíle v přírodě jsou pro jejich trápení léčivé. Marie po čase otěhotní a nakonec porodí chlapce.
fotografka Marie Stašková
Mluví František Němec
student Petr, Mariin manžel
Maruška, dcera Staškových
vdova Bernardová
Petrova matka
Mluví Taťána Fischerová
Hanka
vedoucí květinářství Kabát
Helena
Mirek
pomocnice v nemocnici
lékařka v dětské nemocnici
lékařka v porodnici
Richard Bernard
gynekoložka
zedník v hospodě
nevěsta
ženich
lékař
lékař pohotovosti
zdravotní sestra
zdravotní sestra
zdravotní sestra
matka dítěte v ateliéru
uklízečka
sousedka
studentka
studentka
studentka
studentka
dívka
student
student
student
student
student
student
student
zákaznice, členka skupiny Schovanky
zákaznice, členka skupiny Schovanky
zákaznice, členka skupiny Schovanky
zákaznice, členka skupiny Schovanky
zákaznice, členka skupiny Schovanky
zákaznice, členka skupiny Schovanky
pacientka
dívka
dívka
dívka
dívka
dívka
svatebčan
svatebčanka
svatebčan
svatebčanka
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčan
svatebčanka
svatebčanka
svatebčanka
zpěvák, zákazník v ateliéru
zákazník v ateliéru
baletka v ateliéru
žonglér v ateliéru
plachá zákaznice v ateliéru
poloakt
zaměstnankyně květinářství
Milena Kropáčková, Kateřina Lukášová
Daniela Horníčková
Josef Pavlík, Zdenka Neškrdová, Miloš Sršeň
Květuše Kovářová
Věra Lukášová, Petra Havlínová
Pavel Mangl
doc. MUDr. Zdeňka Kuncová, CSc.
Eliška Moulisová (klapka), Karel Ješátko (fotograf)
Den pro mou lásku
Den pro mou lásku
The Day for My Love
Koupím ti krásný den
film
hranýdistribuční
psychologický
Československo
1976
1976
vyřazení z distribuce 31. 12. 1991
premiéra 3. 6. 1977 /nepřístupný mládeži/
Český film. Citové proměny mladého manželství.
Dramaturgická skupina Karla Copa, Karel Cop (vedoucí dramaturgické skupiny)
dlouhometrážní
88 min
2 450 metrů
16mm, 35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 27. mezinárodní filmový festival Berlinale Berlín
1977
Západní Berlín / Německá spolková republika
Uznání Mezinárodního katolického filmového ústředí
Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava
1977
Bratislava / Československo
Cena za scénář
Markéta Zinnerová
Festival: 15. filmový festival mladých Špindlerův Mlýn
1977
Špindlerův Mlýn / Československo
Cena Mladé fronty za kameru
Jiří Macháně
Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava
1977
Bratislava / Československo
Cena za režii
Juraj Herz
Festival: 15. filmový festival mladých Špindlerův Mlýn
1977
Špindlerův Mlýn / Československo
Cena Mladé fronty za režii
Juraj Herz
Festival: 15. festival českých a slovenských filmů Bratislava
1977
Bratislava / Československo
Cena filmových diváků
Akce: Soutěž k Mezinárodnímu roku ženy
1977
Praha / Československo
Cena za scénář
Markéta Zinnerová
Festival: 15. filmový festival mladých Špindlerův Mlýn
1977
Špindlerův Mlýn / Československo
Malé zlaté slunce – cena za ženský herecký výkon
Marta Vančurová