Inspiraci dokumentárně laděnému dramatu režiséra Václava Borka z roku 1986 poskytly skutečné události – požár pražské Lokomotivky ČKD a zajištění náhradní výroby. Přestože požár ohrozil výrobu exportního zboží do Sovětského svazu, oslovené podniky váhají náročnou práci navíc převzít. Ředitel Landa z Karlova se rozhodne pražským kolegům pomoct. Všechno však nejde tak hladce, jak by divák Výjimečné situace od filmových budovatelů očekával: akci totiž sabotuje náměstek Marenčík, který se dokonce postaví proti Landovi. Čestný ředitel mu však odmítne oplatit stejnou mincí… Hlavních rolí v nenáročném budovatelském dramatu se ujali osvědčení herci: Landu ztvárnil František Řehák, tajemníka KSČ Josef Větrovec a kapitána VB Zdeněk Hradilák. Role padoušského Marenčíka připadla polskému herci Jerzymu Zelnikovi.
Noční požár zničil lokomotivku, vyrábějící především drážní motory EM 310, které se vyvážely do SSSR a dalších zemí. Generální ředitel naléhá na ředitele jednotlivých závodů, aby převzali výrobu motorů a splnili exportní závazky. Nikdo se však k tomuto úkolu nehlásí. František Landa řídí továrnu na lodní motory v Karlově. Jejich motory jsou již zastaralé a ve světě je už nikdo nechce. Landa se proto rozhodne převzít výrobu moderních motorů. Svolá poradu vedení a odmítne všechny návrhy proti. Jeho náměstek Marenčík nemůže odjet na dovolenou. Je třeba připravit řešení různých problémů včetně prostorových a kádrových. Na celozávodní schůzi ředitel odvolá dovolenou. V Praze probíhá nábor pracovníků do Karlova. Marenčík po odjezdu své rodiny na dovolenou přespává u své milenky Evy. Bojí se možných následků, kdyby celá akce zkrachovala. Spojí se s Jakobcem a náměstkem Ulmanem, který povolá do závodu hygienika. Sabotuje i přípravy ubytovacích prostor tím, že tuto práci svěří neschopnému Hromádkovi. Landovi začnou lidé anonymně vyhrožovat: telefonem, kameny do oken i přeřezanými pneumatikami. Dojde k otevřenému sporu mezi Landou a Marenčíkem, který Landu obviní z hospodářské kriminality. Revize je však negativní a Marenčík ztratí Landovu důvěru. Kriminalisté odhalí žháře, Eva se rozejde s Marenčíkem, protože nesouhlasí s jeho podrazy vůči Landovi. Nakonec se podaří vyřešit všechny obtíže a výroba je spuštěna. Marenčík dává výpověď, ale Landa ji nepřijme, stále v něm vidí svého nástupce. První série motorů je exportována do SSSR. Středem pozornosti reportérů je Marenčík jako budoucí ředitel závodu.
Podkladem filmu byla skutečná událost – požár pražské lokomotivky ČKD a následné zajištění náhradní výroby. Námět byl původně autory a spoluscénáristy zpracován ve formě čtyřdílné rozhlasové hry faktu. Příspěvek Filmového studia Barrandov k XVII. sjezdu KSČ.
ředitel továrny František Landa
Mluví Boris Rösner
náměstek Leoš Marenčík
Mařenka, Landova žena
inženýrka Eva Benešová, místopředsedkyně ZV ROH
předseda ZO KSČ Ledecký
ředitel lokomotivky Vávra
náměstek Ulman
sekretářka Anička Krátká
důchodce Arnošt Pacina
Pacinova žena
Irena, Marenčíkova žena
generální ředitel Ertl
dílenský mistr Josef
závodní požárník Zítek
předseda ZO ROH Jakobec
montér Martínek
tajemník KV KSČ Navrátil
dílenský mistr Arnošt Šťovíček
kapitán VB Machata
hygienik František Kalivoda
montér Zdeněk Lenfeld
kádrovák na generálním ředitelství
kádrovák lokomotivky
Syrový
Steiner, Landův zeť
Michaela, Landova dcera
vyšetřovatel Adamec
poručík
Jirka, syn Marenčíkových
Pavel, syn Marenčíkových
sekretářka u Ertla
vyšetřovatel hospodářské kriminálky Trojan
dělník
úředník Hromádka
Martin, Landův vnuk
Petra, Landova vnučka
Ludvík
dělník
Mluví Jan Pohan
náměstek generálního ředitele Bárta
Kalousek
ředitel energetických závodů
matka Ledeckého
sekretářka Marenčíka
sekretářka Vávry
vyšetřovatel
montér
montér
montér
muž s knírem
zástupce ÚV KSČ
řidič u Vávry
předseda KSČ
Ondřej Balík
Jiří Novotný (2)
Jaromír Borek, Martin Benoni, Ondřej Balík
Tomáš Hampl
Lubomír Kafka, Petr Matouš, Richard Staněk
Ivan Helcl, Olga Zelenská
Karel Lupoměský
Vladimír Divecký, mjr. Ing. Ladislav Čadský
Marika Wasserbauerová (klapka), Josef Řezáč (fotograf)
FISYO (Dirigent Mario Klemens)
Výjimečná situace
Výjimečná situace
An Exceptional Situation
Motory
film
hranýdistribuční
drama
Československo
1985
1985
schválení literárního scénáře 6. 6. 1984
začátek natáčení 15. 4. 1985
schválení technického scénáře 26. 4. 1985
konec natáčení 14. 11. 1985
promítání povoleno 21. 11. 1985
vyřazení z distribuce 30. 6. 1990
premiéra 1. 2. 1986 /přístupný mládeži/
Český film. O lidech, kteří začínali na konci jedné cesty.
2. dramaturgicko-výrobní skupina, Josef Císař (vedoucí 2. dramaturgicko-výrobní skupiny)
dlouhometrážní
87 min
2 494 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 24. festival českých a slovenských filmů Mariánské Lázně
1986
Mariánské Lázně / Československo
Cena Československého filmu