V osmdesátých letech ze spolupráce režiséra Karla Kachyni a herce Karla Heřmánka vzešly dva společensko-kritické snímky: psychologické drama Dobré světlo a tragikomedie Kam, pánové, kam jdete? (1987). (Heřmánek si ovšem zahrál i v režisérově adaptaci knihy Oty Pavla Smrt krásných srnců /1986/.) V Dobrém světle se Kachyňa znovu sešel i se scenáristou Karlem Čabrádkem, s nímž poprvé spolupracoval už na sklonku sedmdesátých let na poetickém dramatu Čekání na déšť. V řadě společných televizních a filmových snímků hraje příběh fotografa bojujícího s maloměstskou omezeností důležitou roli: spojuje totiž aktuální společenské téma s oblíbeným kachyňovským příběhem jedince hledajícího vlastní životní cestu. Protagonista vyprávění, Viktor Průcha, žije život úspěšného muže středních let. S čtyřicátinami však přijde krize středního věku, která Viktora donutí skoncovat s pokrytectvím a kompromisy: s prací městského architekta i s konfliktním soužitím s manželkou Soňou. Nový život chce muž najít prostřednictvím dávného koníčka – fotografování. S mladičkou romskou dívkou Arankou se do Viktorova života vrací žánr uměleckého aktu. Výstava ovšem pobouří hrdinovy maloměstské spoluobčany natolik, že se pokoušejí na svobodomyslného umělce poštvat policii… Vedle konvenční zubařky Soni (Jana Šulcová) a plaché, živočišné Aranky (Anna Tomsová) je další ženou protagonistova života vrstevnice Majka (Ivana Chýlková), která se z dávné kamarádky pokouší změnit v chápavou milenku. Trojice ženských postav tak ztělesňují různé životní cesty, kterými se Viktor Průcha může vydat. Tou jedinou správnou je ovšem cesta, kterou se hrdina vydá na vlastní pěst… V roce 1986 představovalo Dobré světlo zajímavý dodatek k narůstající společenské kritice. Snímek vyniká i na svou dobu odvážnými záběry nahoty, které však dobová cenzura tolerovala díky zastřešujícímu artovému stylu.
Městský architekt Viktor Průcha je znechucený kompromisy, ke kterým ho tlačí přátelé, vlivní lidé na maloměstě i jeho žena Soňa, úspěšná zubařka. Odmítne dát povolení k výstavbě garáží na parcele v centru, kde je plánována školka. K zamyšlení ho přiměje návštěva kamaráda, bohémského malíře Doška, jenž mu připomene jeho dávno nevyužívaný talent k fotografování, zvláště ženských aktů. Oslavu Viktorových čtyřicátých narozenin poznamená jeho opilost a následná hádka se Soňou. Viktor se odstěhuje do svého bývalého ateliéru s úmyslem znovu fotit. Na svých toulkách potká u řeky mladičkou cikánku Aranku a požádá ji o pózování. Dívka je nekonvenční ale plachá. Až zvláštní atmosféra lesa před bouřkou způsobí, že se nechá fotografovat nahá. Výstava Arančiných aktů ve foyeru divadla vyvolá rozruch. Jediní, kdo je otevřeně pochválí, jsou Došek a kamarádka Majka, provdaná za staršího ředitele stavebního podniku. Soňa se postará o likvidaci výstavy a roztržka mezi manžely je definitivní. Majka se stane Viktorovo modelkou k aktům i milenkou. Příslušníci VB prošetřují falešné udání, že je Aranka nezletilá. Sonin otec - advokát - se snaží zetě s dcerou smířit. Majka, původně plánující další život s Viktorem, se nakonec vrací do své „zlaté klece“. Viktor opouští své místo i město. Soňa ho na nádraží vyhledá a nabídne mu, že na něj rok počká.
architekt Viktor Průcha
zubařka Soňa, Viktorova žena
Olda Karas, náměstek ředitele stavebního podniku
Majka, Karasova žena
Mluví Taťjana Medvecká
romská dívka Aranka
JUDr. Tomášek, otec Soni
malíř Došek
komunální fotograf Přemek
sekretářka Katka
Zich, Viktorův kolega
vedoucí odboru výstavby Lamač
tajemník MNV
bufetářka Kvapilová
ředitel divadla
předseda MNV
Majčina matka
prodavačka hudebních nástrojů
Honza, nápadník prodavačky
úřednice Mottlová
sekretářka tajemníka
poručík VB Čihák
podporučík VB Váně
Pišta Varga
Vargova žena
MUDr. Pavel Uhlíř
Uhlířova žena
učitel Radek Dittrich
topič Žofka
místopředseda
lesák v radě
prodavačka Kácová
členka rady
uvaděčka
muž v mysliveckém klobouku
zájemce o garáž Zdeněk
hospodář bytového družstva
zarostlý muž v bufetu
matrona
družba na svatbě
družba na svatbě
matka
dívka od koní
dívka od koní
Zichova dívka
opilý ženich
těhotná nevěsta
pubertální dívka
dívka s paraplíčkem
osmiletá holčička
osmiletá holčička
osmiletá holčička
kluk
devatenáctiletá dívka
sekretářka advokáta
Petr Hojda (fotografie)
Josef Müller, Jaromír Šlápota, Milan Šilha, Miloslav Dvořák
Petra Barochová (vedoucí kostymérka), Zuzana Bursíková, Iveta Rosenbergerová
Iva Šetková, Tomáš Baloun
Zdena Junková, Antonín Pražský
Jana Nečasová (klapka), Miloslav Mirvald (fotograf), R. Soldát
Johann Strauss ml. (Cikánský baron)
FISYO (Dirigent Mario Klemens)
Hudba k písni Johann Strauss ml.
Zpívá Ivana Chýlková
Dobré světlo
Dobré světlo
A Good Light
Fotograf amatér
film
hranýdistribuční
psychologický
Československo
1986
1985
schválení literárního scénáře 14. 11. 1984
začátek natáčení 10. 12. 1984
schválení technického scénáře 22. 2. 1985
konec natáčení 10. 12. 1985
promítání povoleno 22. 4. 1986
vyřazení z distribuce 1. 10. 1993
premiéra 1. 10. 1986 /nepřístupný mládeži/
Český film. Příběh mladého architekta, který v objektivu našel krásu i odvahu k rozhodnutí.
1. dramaturgicko-výrobní skupina, Jiří Blažek (vedoucí 1. dramaturgicko-výrobní skupiny)
dlouhometrážní
90 min
2 578 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 13. mezinárodní filmový festival Santarém
1987
Santarém / Portugalsko
Cena za nejlepší mužskou roli
Karel Heřmánek
Vyprávět pomocí obrázků – to je krédo vysoce ceněného kameramana, který právě slaví pětasedmdesáté narozeniny. Kamera po...