Po letech nuceného mlčení se režisér Antonín Máša vrátil k hranému filmu hned dvěma projekty – snímky Skřivánčí ticho a Byli jsme to my? První vznikl těsně před rokem 1989 a druhý reflektuje marasmus normalizační společnosti s polistopadovým odstupem. Hrdiny obou snímků jsou však postavy umělců, nesoucí do značné míry autobiografické rysy. Psychologické drama Byli jsme to my? vychází z Mášovy divadelní hry, kterou inscenoval v roce 1981 ceněný filmař Evald Schorm. Protagonistou introspektivně pojatého vyprávění je unavený a nemocný divadelní režisér (výborný Leoš Suchařípa), který naráží na profesionální i mravní letargii svého hereckého souboru. Poslední Mášův film zaujme naléhavostí autorské výpovědi i vynikajícím hereckým obsazením.
Pražský divadelní režisér Jan Jonáš, který se svým nekompromisním přístupem k umělecké práci dostává často do konfliktu se stranickými i státními autoritami, s úspěchem režíruje v Liberci Turgeněva. Jako obvykle se jeho avantgardní pojetí nesetká s pochopením ředitele divadla, a proto Jonáš dostane výpověď. Po svém návratu dostane na ulici srdeční záchvat a upadne. Lidé ho lhostejně míjejí, až se ho ujme neznámý mladík a přivolá sanitku. Po léčbě v nemocnici a pobytu v lázních je opět v Praze. Svou dceru Madlu v bytě nenajde. Od přítelkyně Alice se dozví, že jeho dcera žije s Aliciným mužem, hercem Josefem Válkem. Alice, kterou Jonáš kdysi miloval, se nastěhuje k Jonášovi. Ten přijme nabídku režírovat v Magickém divadle Othella. Už první zkouška skončí katastrofou. Herci nevkládají do inscenace všechnu svou erudici, víc se zajímají o „kšeftíky“ v televizi a rozhlase. A do Jonášovy práce neomaleně zasahuje stranická funkcionářka Jarmilka. Jonáše s obdivem přijímá jen onen neznámý mladík z ulice, který je kulisákem a pro všechny je Kandrdasem. Ale je to právě on, kdo miluje divadlo a v němž Jonáš rozpozná talent. Jonáš se nedá ve své práci odradit. Chodí za jednotlivými herci, rozmlouvá s nimi o smyslu života, divadla, vykonává za ně různé pochůzky. Při dalších zkouškách Jonáš pozoruje, že Madla, která hraje Desdemonu, se sbližuje s Kandrdasem. Posílá proto Alici za Válkem, aby se usmířili. Probíhá kostýmová zkouška. Jonášovi se podaří vybičovat herce a herečky k maximálním výkonům. Docházejí mu však síly a chce, aby ho zastoupil Kandrdas. Klesne k zemi se slovy:“Ať žije divadlo!“ Všichni mu tleskají. - Na manifestaci v listopadu 1989 lidé skandují: „Ať žijí herci!“
Divadelní hra Antonína Máši Noční zkouška, která byla velmi volnou předlohou tohoto filmu, měla v režii Evalda Schorma premiéru v Laterně magice 4. a 5. února 1981 a byla velmi úspěšná. Film je věnovaný památce Evalda Schorma a Pavla Juráčka.
divadelní režisér Jan Jonáš
herec Jiří Koval
Alice, Jonášova přítelkyně
herečka Madla, Jonášova dcera
herec Josef Válek, Alicin manžel
herečka a alkoholička Vendla
scénograf Karel
kulisák Petr zvaný Kandrdas
herec Karel Jaryš
inspicientka Jarmilka, stranická funkcionářka
inspicient Kábl
herec Kobr
ředitel oblastního divadla
ředitel Magického divadla
Kandrdasův kamarád
jevištní mistr
nápovědka
novinář, Jonášův přítel
asistentka produkce
Lída, Kovalova manželka
žena v tramvaji
žena v tramvaji
žena v tramvaji
žena v tramvaji
muž v tramvaji
muž v tramvaji
muž v tramvaji
muž v tramvaji
Váňuša
Táňuša
Pěrekatovová
Pěrekatov
divadelní herečka
fotograf
kostymérka
novinářka
filmový režisér
rekvizitář
muž v kupé
muž v kupé
vrátná
kameraman
vrátný ve filmovém studiu
režisér dabingu
zaměstnanec divadla
Michal Kraus, Vladimír Kvěch, Miloslav Dvořák
Eliška Sekavová, Jarmila Tomišková
Jana Jeřábková, Zdeno Kubina
Barbora Kropáčková (klapka), Jaroslav Trousil (fotograf)
Bedřich Smetana (Hubička), Julius Fučík (Marinarella)
FISYO (Dirigent Mario Klemens)
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Jiří VoskovecJan Werich
Zpívá sbor
Zpívá sbor
Byli jsme to my?
Byli jsme to my?
Were We Really Like This?
film
hranýdistribuční
psychologický
Československo
1990
1990
vyřazení z distribuce 31. 5. 1993
premiéra 1. 3. 1991 /přístupný mládeži/
Film z divadelního zákulisí vyznamenaný na XXVII. MFF v Karlových Varech Cenou poroty. O muži, jenž vede svůj poslední životní zápas.
5. tvůrčí skupina, Miloslav Vydra (vedoucí 5. tvůrčí skupiny), Dana Dudová (vedoucí produkce 5. tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
85 min
2 830 metrů
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 27. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1990
Karlovy Vary / Československo
Cena poroty