Děj filmu bratrů Šimona a Michala Cabanových Don Gio je slovy prakticky nevyjádřitelný. Na pozadí společenské situace začátku 90. let v Československu se tu spojují dva mýty – mozartovský a donjuanovský. Klasické dobrodružství sevillského svůdce se prolíná s příběhem Režiséra, který se u příležitosti mozartovských oslav snaží o nové pojetí proslulé opery Don Giovanni. Protipólem postavy idealistického Režiséra, obdivujícího Mozarta pro jeho geniální dílo, je Ředitel divadla, vnímající slavného skladatele jako zboží. Don Gio, hlavní postava filmu, je hereckým představitelem a současně vtělením Dona Juana, muže posedlého zlem i vášnivou a nespoutanou touhou po svobodě. Dona Gia fascinují především temné stránky Mozartovy osobnosti, zajímá ho více proces tvorby a bytost génia, než nesmrtelné dílo a oprašovaná busta. V jeho postavě se mísí tvůrčí duše s láskou k penězům, zlo s vnitřní velikostí a nenapodobitelností. A peklo, kam je nakonec odveden komturem, má podobu bohatství a zavržení umění a tvorby, podobu odporného kabaretu pro zbohatlíky. – Díky choreografické zkušenosti bratří Cabanů a vynikající kameře Martina Duby je film především velikým baletem obrazu a barev na pozadí Mozartovy hudby. Jednotlivé scény se prolínají bez ostrých předělů v jednolitý celek, scéna z opery se mění v realitu a naopak, postavy se zdvojují a proměňují. – Film Don Gio je (i díky deklamovaným dialogům) proklamativní úvahou na téma morálky, peněz a umění. Je také první skutečnou (a nemoralizující) reflexí stavu československé společnosti po roce 1989. Stylizovanost, užívání citací, přiznaná umělost a studiovou dělaly ve své době z filmu spolu s některými motivy (televizní médium, užití titulků v obraze, reklamní a klipové postupy a tak dále) první důsledný manifest české mutace postmoderny, k níž mladí filmaři podobné krevní skupiny (Tomáš Vorel, Ondřej Trojan) už nějaký čas směřovali. -oz-
"Na pozadí současné společenské situace se dobrodružství známého svůdce prolíná s příběhem Režiséra, který se u příležitosti mozartovských oslav snaží o nové pojetí proslulé opery Don Giovanni. Protipólem postavy Režiséra, obdivujícího Mozarta pro jeho geniální dílo, je Ředitel divadla, který vnímá slavného skladatele jako zboží. Don Gio, hlavní postava filmu, je hereckým představitelem a současně vtělením Dona Juana a také tím, kdo platí inscenaci. Je posedlý zlem i vášnivou a nespoutanou touhou po svobodě. Fascinují ho především temné stránky Mozartovy osobnosti, zajímá ho víc proces tvorby a bytost génia, než jeho nesmrtelné dílo." (Podle FP č.11, 1992, str.9). Na tiskové konferenci k nové inscenaci mluví Gio a Režisér o umění a pohledech na pravdu, dobro a zlo. Před vraty divadla vykládá Ředitel novinářům o byznysu a o nemravnosti Mozartových současníků. Tiskovka je násilně přerušena vpádem komtura. Don Gio pobízen Leporellem, přijme komturovu nabízenou ruku a tím propadne peklu. Peklo má podobu odpudivého kabaretu a herny. - První reflexe stavu československé společnosti po roce 1989. Formální stránkou je film prvním důsledným manifestem české mutace postmoderny.
Giovanni
Leporello
Elvira
Režisér
Ředitel divadla
Anna
Zerlina
Ottavio
syn Giovanniho
Komtur/cizinec-obchodník
Masseto
otec
dcera
Kristus
slečna
inspicient
dirigent
violoncellistka
člen orchestru
člen orchestru
člen orchestru
člen orchestru
člen orchestru
člen orchestru
člen orchestru
člen hereckého souboru
člen hereckého souboru
členka hereckého souboru
členka hereckého souboru
sluha Giovanniho
tlumočník
cizinec
reportér CNN David
redaktor
novinář
novinář
novinář
novinářka
novinářka
soudce da Ponte
produkční
člen hnutí Greenpeace/fotograf
mladík
přítel Ředitele divadla
služka Zerliny
muž Elviry
členka společnosti ze 30. let/bruslící servírka/tanečnice na diskotéce
členka společnosti ze 30. let/tanečnice na diskotéce
členka společnosti ze 30. let
členka společnosti ze 30. let
členka společnosti ze 30. let
člen společnosti ze 30. let
skinhead a anarchista
skinhead a anarchista/tanečník na diskotéce
skinheadka a anarchistka
fotograf
fotograf
fotograf
fotograf
bruslící servírka
bruslící servírka
bruslící servírka
tanečnice na diskotéce
tanečnice na diskotéce
tanečník na diskotéce
chlápek
žena s knihou
muž s vlajkou
opilý šlechtic
revolucionář
hosteska
hosteska
návštěvník divadla
barman
barman
osobní strážce
osobní strážce
žena mnoha rolí
muž mnoha rolí
Lorenzo da Ponte (Don Giovanni – operní libreto)
Jan Jirák, Robert Zalay (steadicam), Peter Šutovský (steadicam)
Vladimír Houška, Lukáš Máslo, Petr Tříska, Michal Šup, Pavel Švebiš, Karel Zach
Hafan film, Miloslav Špála, Jan Balej, Bedřich Glaser, Josef Hrudka (počítačová animace), Jana Kaňanská (počítačová animace)
Olga Svobodová (fotografka), Jan Vaculík, Miroslav Kratina, Petra Holeštová
Wolfgang Amadeus Mozart (Don Giovanni)
Orchestr Národního divadla v Praze (Dirigent Josef Kuchinka), Česká filharmonie (Dirigent Libor PešekPavel Vaněk), Martin Němec, Pavel Nedoma
Don Gio
Don Gio
Don Gio
film
hranýdistribuční
podobenství
Československo
1992
1992
konec distribučního monopolu 4. 11. 1997
slavnostní premiéra 31. 10. 1992 (Stavovské divadlo, Praha)
premiéra 5. 11. 1992 /doporučená přístupnost od 15 let/
Expresivní hudební, morálně kulturní horor. Karel Roden v aréně duchovních vztahů a tělesných styků.
dlouhometrážní
96 min
2 800 metrů
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
Dolby Stereo
česká
česky, anglicky, německy, italsky
bez titulků
české