Podobně jako ve svém celovečerním debutu Zoufalci (2009) se režisérka Jitka Rudolfová (nar. 1979) i ve druhém snímku Rozkoš zamýšlí nad generačními pocity, životním stylem a partnerskými vazbami svých vrstevníků. Hlavním tématem nového filmu je podle její explikace posedlost v různých podobách: posedlost láskou, uměním, originalitou, napodobováním, úspěchem, penězi i posedlost sebou samým. – Půvabná filmová střihačka Milena udržuje vztah se starším tlumočníkem a překladatelem Vladimírem, přestože spolu komunikují většinou pouze prostřednictvím textových zpráv. Citově uzavřený muž se totiž na rozdíl od zamilované Mileny nechce vázat a své kontakty se ženou redukuje téměř jen na sex. Vladimírovy časté esemesky ale v Mileně vytvářejí iluzi lásky, a proto z neperspektivního vztahu hledá cestu ven jen pomalu a obtížně. Ta je o to komplikovanější, že se v Milenině bezprostředním okolí pohybují další vesměs problémoví muži... – Jitka Rudolfová ve svém psychologickém dramatu reflektuje velmi aktuální téma proměn mezilidských vztahů, které jsou zejména v případě tzv. facebookové generace zásadně ovlivněny prudkým vývojem nových informačních a komunikačních technologií. SMS zprávy se proto ve filmu stávají nejen klíčovou dramatickou součástí příběhu, ale i jeho hlavním vizuálním motivem. Textovky, jež se často objevují na plátně (a někdy nahrazují dialog), symbolicky „zhmotňují“ současný svět virtuálních vztahů, v nichž odosobněná technika (zde mobily) stále více nahrazuje přímou komunikaci „z očí do očí“. A to i v tak zásadních situacích jako je třeba partnerský rozchod. – Stejně jako v Zoufalcích autorka znovu spoléhá na civilní výkony představitelů hlavních rolí, jejichž autentičnost umocnila otevřením prostoru pro improvizaci přímo během natáčení. Navzdory tomu však některé situace ve filmu působí strojeně. Je to i důsledkem toho, že postavy (zejména mužské), z nichž většina ani nemá jméno, jsou pouze nositeli modelových vlastností nikoli plnokrevnými figurami. – Snímek, provázený leitmotivy „zpovědi“ protagonistů před psychologem a mikrozáběry spermií a vajíček, se dotýká ještě dalších témat. Mimo jiné i mateřství (sama režisérka dílo dokončovala v devátém měsíci těhotenství) nebo uměleckého světa, jenž je vykreslován jako „biotop“ nasáklý konformismem, sebestředností, přehnanými ambicemi, touhou po penězích či sebezničujícím úsilím po originalitě. Režisérčina ambiciózní snaha zahrnout do jediného filmu paletu individuálních i společenských problémů přispívá bohužel k jeho roztříštěnosti, paradoxně tak trochu v duchu sloganu „...příliš mnoho zajíců, myslivcova smrt...“ -tse-
Úspěšná filmová střihačka Milena je zamilovaná do zhruba o deset let staršího tlumočníka a překladatele Vladimíra, s nímž komunikuje převážně jen prostřednictvím esemesek. Po společně strávené noci Milena ráno odjede do herecké školy, kde je členkou přijímací komise, vedené jejím kamarádem, performerem Hynkem Valentýnem. Samorostlý umělec jí na fotkách ukáže svoji těhotnou ženu Pavlínu. – Milena pracuje na sestřihu dokumentu o představitelích travesty show s ambiciózním, ale průměrným režisérem. – Zatímco Milena zůstane ve střižně, Vladimír v kině simultánně tlumočí francouzský film Příběh Adély H. Pozdě večer osamělá žena dostane od muže opilecky nesrozumitelnou esemesku. – Vladimír se svěří svému psychologovi, že mu v životě sice nic nechybí, ale přesto se necítí šťastný. – Na prezentaci Hynkovy nové videoinstalace, promítané na fasádu domu, se střihačka setká s Vladimírem. Stráví spolu zase noc. – Po první projekci dokumentu o travestitech producenti žehrají, že film je příliš dlouhý a příliš perverzní. Milena vyčte rezignovanému režisérovi, že svou práci neobhajoval. Vadí jí jeho snadná „adaptabilita“. – Hynek sdělí psychologovi, že neví, co má dělat se životem. – Milena prostřednictvím textovky pozve Vladimíra na filmovou premiéru. Překladatel pozvání odmítne, ale nakonec se objeví na afterparty. Nepohodnou se a on odejde. Také Milena chce už jít, ale osloví ji „neznámý uchazeč B“, na nějž si střihačka pamatuje z přijímaček. Pětatřicetiletý muž se Hynkovi zdál pro studium už příliš starý. Milena s ním stráví večer, ale odmítne ho vzít k sobě domů. – Druhý den Vladimír nebere Mileně telefon. Když mu však ze svého mobilu zavolá uchazeč z přijímaček, který přišel ženu navštívit, překladatel hovor přijme a mladý muž předstírá, že je obchodní dealer. – Milena přestane reagovat na milencovy textovky. – Režisér se rozčílí, když se dozví, že jeden z travestitů nedovolí, aby byly použity záběry s ním (náhodou zahlédl kousek filmu ve střižně). Střihačka mu to chce na režisérovu prosbu rozmluvit. Muž pracuje jako letový dispečer a vysvětlí jí, že má novou partnerku, kvůli níž přestal travesty show dělat. – Krize vztahu mezi Milenou a Vladimírem se dál prohlubuje. Milenec jí opakovaně tvrdí, že nemá čas. Milena ho zahlédne, jak si čte v literární kavárně, a navrhne mu textovkou rozchod. Muž její návrh přijme a napíše jí, aby si našla někoho, kdo s ní bude ochoten vstoupit do plnohodnotného vztahu. – Osamělá mladá žena pozdě večer volá Hynkovi a ten jí tvrdí, že je v porodnici; zatím se však sám doma opíjí. – Hynkovi se narodí dcerka. Novopečený otec v opilosti ubezpečuje Milenu a hlavně sebe, že je šťastný. – Po nuceném vystřižení scén s bývalým travestitou jsou producenti spokojeni. – Vladimír v textovce napíše přítelkyni, že na ni vzpomíná. Své narozeniny však žena stráví sama. – Milena vyhoví produkční, která ji úpěnlivě požádá o záskok při sestřihu lukrativní komerční zakázky. Při práci vidí v pozadí jednoho záběru Vladimíra s nějakou dívkou. Točilo se to prý před dvěma týdny. – Režisér se rozhodne ukončit svá sezení u psychologa, protože se cítí dobře. – Milena sleduje v kině Příběh Adély H., který tlumočí Vladimír. Až příliš se vcítí do nešťastné titulní hrdinky, která se marně snaží přinutit milovaného muže k opětování jejích citů, a předčasně z biografu odejde. – Psycholog Mileně vysvětluje, že zdeformovaný vztah s Vladimírem, postavený na textovkách, podporovala ona sama svou závislostí na jeho vzkazech. – Žena se rozhodne odjet z města. Nereaguje na telefonáty kolegů a ani uchazeče z přijímaček. U pumpy se náhodou setká s bývalým milencem, s nímž se neviděla patnáct let. Úspěšný muž zbohatl na prodeji realit a nyní cestuje po světě. Dvojice se pomiluje v mužově autě. Jeho nabídku, aby s ním odjela, však Milena nepřijme. – Během další jízdy se Milena z autorádia dozví, že Hynek tragicky zemřel. Okamžitě se vrátí zpět. Na chodbě u Hynkova ateliéru zahlédne jeho partnerku Pavlínu, ta však před ní uteče. – Zdrcená Milena se opíjí v baru. Setká se tam náhodou s Vladimírem. Když odejde, muž ji následuje a vidí ji polozhroucenou na ulici. V bytě se pak pomilují. – Ráno Milenu vzbudí režisér. Pod záminkou, že potřebuje pomoci při sestřihu volebního spotu, se jí svěří, že chce natočit dokument o Hynkovi. Milena to příliš nechápe, neboť režisér kamaráda téměř neznal. Až teď se dozví, že právě on našel umělce mrtvého. Filmař jí pustí videonahrávku, na níž rozháraný performer zachytil svou vlastní sebevraždu (udusil se igelitovým pytlem), již zřejmě koncipoval jako své poslední umělecké dílo. Šokovaná Milena ze střižny uteče. – Po čase žena vychovává dvojčata. Každé z nich má zjevně jiného otce (bývalého milence a Vladimíra, s nimiž se vyspala brzy po sobě), což je sice výjimečné, ale možné. -tse-
Ve filmu byly v dialogu použity volné citace eseje a rozhovoru s Jeanem Baudrillardem.
filmová střihačka Milena Jánská
překladatel a tlumočník Vladimír
režisér
performer Hynek Valentýn
uchazeč B
cestovatel Adam, Milenin bývalý milenec
travestita
travestita
bezdomovec
Pavlínka, Hynkova žena
producent
producentka
dramaturgyně
produkční ve studiu
psycholog
reportér
mladý režisér
režisérka
Adéla H.
Jitka Rudolfová, Bruno Hájek (spolupráce na scénáři)
Kristián Suda (ČT), Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg ČT)
Prokop Králíček (ostřič), Jaromír Kalina (steadicam)
Pavel Šetka, Josef Raichl, Petr Kubalák (rekvizitář)
Marek Cpin
Richard Müller (zvuk, mix, střih a design zvuku), Michal Pekárek (mix hudby), Petr Lenděl (mix zvuku)
i/o post (obraz), Jordi Niubò (vedoucí i/o post), Libuše Martínková (produkce i/o post), Jaromír Pesr (supervize i/o post), Kavky Sound (zvuk), Richsound (zvuk)
Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent ČT), Jordi Niubò, Jiří Bareš, Richard Müller
Věra Ferdová, Jiří Koštýř (ČT)
Zuzana Vrbová (ČT), Dagmar Chudomelová (ekonomka)
Waly V. Kolman (ČT)
Jan Padyšák (videomapping a velkoplošné reklamy), Josef Lepša (videomapping a velkoplošné reklamy), Radka Pitrmucová (návrh na grafické zpracování sms zpráv, grafický design), Michal Volf (návrh na grafické zpracování sms), Věra Marešová (grafický design)
Hudba k písni Michal CimalaPavel Bidlo /remix/
Text písně Michal Cimala
Zpívá Jan Budař
Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Eva Olmerová
Hudba k písni Michal Cimala
Text písně Michal Cimala
Zpívá Ivanhoeskupina Roxxxor – Vysočany
Hudba k písni Filip Míšek
Text písně Yoko Honaga
Zpívá Yoko Honaga
Praha, Nové Město (Praha), Trojická ulice (Nové Město), Holešovice (Praha), přístav (Holešovice), Jablonec nad Nisou, Zákolany, Kladno, Sládečkovo vlastivědné muzeum (Kladno)
Rozkoš
Rozkoš
Delight
film
hranýdistribuční
melodrama, psychologický, tragikomedie
Česká republika
2013
2013
konec distribučního monopolu 5. 12. 2023
premiéra 5. 12. 2013 /nepřístupné pro děti do 15 let/
...příliš mnoho zajíců, myslivcova smrt...
CineArt TV Prague, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), i/o post (koprodukce), Richard Müller (koprodukce), Michael Samuelson Lighting Prague (koprodukce)
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Program podpory filmového průmyslu Ministerstva kultury České republiky, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
dlouhometrážní
111 min
DCP 2-D
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, anglicky, slovensky
bez titulků
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Jitka Rudolfová
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Jakub Hejna
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Jitka Rudolfová
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Viktor Schwarcz
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Jaroslav Plesl
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Richard Müller
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Jana Plodková
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Marek Cpin
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší filmová scénografie
Jan Novotný
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší masky
Jana Bílková
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Jitka Rudolfová
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Ferdinand Mazurek