Čtyři komorní povídky (Syn, Maraton, Kanárek a Otec) v atmosféře čtyř ročních období tvoří celovečerní hraný debut Děti uznávaného slovenského dokumentaristy Jara Vojteka, který tu pokračuje ve stálé spolupráci se scenáristou Markem Leščákem (nar. 1971). Tématem je komplikovanost vztahů, ovlivněných běžnými, ale emočně vypjatými situacemi a viděných pohledem malých jedinců, pečujících partnerů nebo potomků, jimž naopak již „dětinští“ stárnoucí rodiče. Tvůrci zdařile reflektují sociální poměry lidí v současném středoevropském regionu, autenticky zachycují proměňující se lidské role, ale i osobní selhání, odrážející se v křehkých rodinných svazcích. Generačně odlišní protagonisté svými rozhodnutími hledají cestu, jak dál, někdy však před aktuálními problémy pouze unikají, narušené poměry a vyhrocené okamžiky nicméně nemohou „smáznout“ jednou provždy danou rodinnou přízeň a osobní zodpovědnost. – Slovensko-český koprodukční snímek s pečlivě zvoleným civilním hereckým obsazením měl premiéru v české distribuci jako součást přehlídky Současný slovenský film 2014. -kk-
Syn. Otec se snaží s pomocí personálu zvládnout autistického syna Maťa, bránícího se ošetření v zubní ordinaci. – Otec se dozví, že ve škole komplikovaného a nekomunikujícího žáka nechtějí. Vezme syna na kopec pouštět model letadla. Maťo nespolupracuje. Když je muž zabrán do pozorování konečně se vznášejícího modelu, chlapec se mu ztratí. – Večer doma Maťo sleduje televizi se stimulující blikající helmou na hlavě. Otec ho uloží do postele. Poté se kvůli němu nepohodne s manželkou. Je vyčerpaný. – Muž vezme syna do Brna. Během cesty se dítě chová nevhodně v restauraci. – U léčitele probírá otec možnosti chlapcova vývoje. Na zpáteční cestě se dvojice ubytuje v motelu. K fyzickým kontaktům nevstřícný syn se nechá obejmout od opilého odevzdaného a mlčícího otce, jemuž na hlavě bliká světlo helmy… – Maraton. Nervózní vězeň Martin obchází celu. Po kázání se svěří faráři s obavami: žena mu nepíše, neví nic o rodině, kterou má rád. Nezvládá odloučení. Kněz mu domlouvá, ať nepřestává bojovat. – Vězni pracují na bouračce. Martin po parťákovi pošle dalšímu trestanci cigarety. Ten vyleze po řetězech pod střechu a provokuje bachaře. V nastalém zmatku Martin prchá. Prodírá se sněhovými závějemi. Vyčerpán vnikne do opuštěné chaty. Najde jen cukr a otevře si láhev vína. Ráno má bolesti břicha. Když dorazí do romské osady, vzdálené od vězení skoro sto kilometrů, narazí ve své chatrči na nevstřícného bratra. – Utečenec má v noci horečku. Je s ním syn a pečuje o něj žena Margita. Martin ostatní vyhodí z cimry, chce být se ženou sám. Mezitím ho bratr udá mobilem policii. Vyhrocené zatýkání sleduje celá vesnice… – Kanárek. Chlapec Arny si pořídí vytouženého žlutého kanárka. Ráno jej budí nenaložený partner matky Richard. Pošle kluka roznášet letáky. Kanárek mu vadí. – Arny nepřinese do školy peníze, protože mu je doma nedali, a ani nevyplní dotazník, čím chce být. Přizná však svůj zájem o chov kanárů. – Matka s otčímem se chystají vyrazit si, žena láká i syna. Ale ten chce být sám doma. Sleduje televizní přírodopisný film a učí kanára Cyrila zpívat. – Na taneční zábavě se Richard opije a předvádí se. Domů jej matka dotáhne s pomocí Arnyho. Syn matce přizná, že otčíma nesnáší. Chce, aby ho vyhodila. – Ráno jede Arny místo školy s Cyrilem na soutěž pěvců. Opeřenec nezazpívá, a tak není hodnocen. Zpátky do Dobšiny jej autem sveze vítěz klání, věnuje mu i získanou medaili. Muž je vážně nemocný a chystá se chovné ptactvo vypustit ze zajetí. – Po návratu domů se Richard na chlapce oboří, protože byl za školou. Vyhrožuje mu, že kanára rozmáčkne. Chlapec ho musí prosit o odpuštění, ale muž pustí kanára z okna. – Ráno Arny přivolává Cyrila pískáním. Spolužáci si ho dobírají. Chlapec sbírá ptačí pírka. Vyleze na vysoký tovární komín… – Otec. Rozrušená žena vyzvedne syna Marka před školou. Jdou za její sestrou Zuzou. Matka jí líčí své trable: střetla se s milenkou, kterou si manžel přivedl domů. – Utrápená žena jde do bazénu a pak do hospody. Nevázaně se baví se štamgasty až do chvíle, kdy jí začnou agresivně obtěžovat. Ženy se zastane číšník, ta se pak mezi sudy své situaci hystericky směje. Ráno se probudí s kocovinou na pohovce u Zuzy. Syna večer vyzvedl manžel. Ženy se baví o hospitalizovaném otci, který po úraze mluví jenom maďarsky. Při návštěvě nemocnice se podváděná žena rozhodne, že „unese“ otce do Bulharska, kde se prý cítil v životě nejlíp. Cestu autem zvládá odevzdaný muž lépe než jeho labilní dcera. Ráno dvojice dorazí na opuštěnou mořskou pláž. V bistru žena oznámí otci, že se chce dát rozvést. – Když muž vratce kráčí ve vlnách, uloží jej dcera na plovoucí matraci, kterou dotáhne na hloubku. Vrátí se na břeh; při pohledu zpět je matrace prázdná… -kk-
Erika Gadus, Erik Ivančík, Jozef Griač
Erika Gadus, Erik Ivančík, Jozef Griač
Dušan Kozák, Petr Kapeller (mix zvuku)
Ekran, Peter Košťál, Palo Ďurák
Šuli Rakický, Gabika Macková, Michal Homola
Martina Agricolová
Mátyás Prikler
Děti
Děti
Children
Deti
film
hranýdistribuční
balada, povídkový
Slovensko, Česká republika
2014
2014
premiéra 16. 10. 2014 /nevhodné pro děti do 12 let/
MPhilms, Duracfilm (koprodukce), Rozhlas a televízia Slovenska (koprodukce)
dlouhometrážní
100 min
DCP 2-D, DVD
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital, digitální zvuk
slovensky, maďarsky, romsky
bez titulků
Festival: Mezinárodní filmový festival v Pekingu 2015
2015
Peking / Čína
Cena za vedlejší ženský herecký výkon
Éva Bandor
Akce: Ceny slovenské filmové kritiky
2015
Bratislava / Slovensko
Nejlepší dlouhometrážní slovenský hraný film pro kina
Akce: 26. ceny IGRIC 2015, výroční národní tvůrčí ceny Slovenského filmového svazu, Unie slovenských televizních tvůrců a Literárního fondu SR za audiovizuální tvorbu roku 2014
2015
Bratislava / Slovensko
Cena Jána Fajnora
Tomáš Stanek
Festival: Mezinárodní filmový festival v Pekingu 2015
2015
Peking / Čína
Cena za kameru
Tomáš Stanek
Festival: Mezinárodní filmový festival v Pekingu 2015
2015
Peking / Čína
Cena za scénář
Marek Leščák