Komorní psychologické drama Jako nikdy natočil Zdeněk Tyc podle scénáře divadelní dramaturgyně a dramatičky Markéty Bidlasové. Zaměřili se na mezilidské vztahy v souvislosti s vleklým umíráním v důsledku těžké nemoci. – Příběh se odehrává především ve velkém chátrajícím venkovském stavení, kde žije výtvarník Vláďa Holas s mnohem mladší přítelkyní, malířkou Karlou. Spolu s ní se o něj v kritických chvílích stará umělcova někdejší příležitostná milenka a ošetřovatelka Jaruna. Péče o nemocného, vyžadující neustálé fyzické i psychické vypětí, se komplikuje složitými vazbami mezi zúčastněnými, k nimž posléze přibyde ještě Vláďův syn Tomáš a jeho dívka Šárka. Zatímco Jaruna je smířlivá a oddaná bytost, Holas se projevuje jako zaťatý egoista, popudlivý a nesnášenlivý pacient a podobně složitou osobností je i samostatná a energická Karla, střídající nálady stejně jako on a ulevující si popíjením v hospodě. Právě zvláštní polohou permanentního dusna, hádek a usmiřování, při nichž není daleko k drsnému slovníku, se Tycův snímek odlišuje od podobných titulů, akcentujících naopak odevzdanost a smíření (srv. např německý snímek Konečná uprostřed cesty – 2011; r. Andreas Dresen). – Vzniklo dílo, jež se hereckými výkony, zvláštní atmosférou a „kompaktností“ nesporně řadí k nejlepším titulům nejen letošního roku. -tbk-
Šedesátník Vláďa Holas se vrací se svou přítelkyní, asi pětatřicetiletou Karlou (Kájou), po příjemném pěším výletu do starého velkého chátrajícího venkovského stavení. Oba jsou výtvarníci. Před domem na ně čeká mužova kamarádka a ošetřovatelka Jaruna. Vláďa je těžce nemocný a ona se o něj s Kájou stará. Mezi ženami je cítit napětí. – Karla vyrazí na kole do hospody, kde vydatně popíjí a hraje karty se štamgasty. V noci se cestou domů vykoupe nahá v rybníku. Jaruna se na ni zlobí: Vláďovi bylo zle. – Brzy ráno se malíř pracně dostane do půdního ateliéru, ale nedokáže už pracovat. U snídaně vynadá Káje, že udělala bublaninu z třešní, které chtěl sníst jen tak. – Karla opět vyrazí do hospody. Opije se a vrazí facku právě tak opilému Lubošovi, s nímž se kdysi ve stejném stavu vyspala a jenž si na ni teď dělá nárok. Zase se vykoupe. – Kája a Jaruna si uspořádají malý mejdan. Vláďa jim dělá diskžokeje. Ženy mu pak připraví koupel z bylin a uloží ho do postele. Karla pochopí, že nové léky nazabírají; podle Jaruny pomáhá jen morfin. Konec se blíží… Starší žena přizná, že kdysi byla Vláďovou příležitostnou milenkou. Seznámili se, když vodila do „lidušky“, kde učil, svého syna Petra. – Při snídani vyčte Karla příteli, že před ní hraje divadlo. On chce, aby se na něj vykašlala. – Karla se v „lidušce“, kde teď učí, pohádá s ředitelkou, když chce odvézt malířovy barvy. – Jaruna se stará o nemocného a nesměle mu nabídne, aby se pobavil s farářem, který je prý tak trochu psychoterapeut. Vláďa se na ni rozkřičí, že jich má obou už plné zuby. Dostane záchvat. – Kája se vrátí do prázdného stavení a začne panikařit. Vynadá pak do telefonu Jaruně, že nechala odvézt Vláďu do nemocnice, když ví, jak to tam nesnáší. Později se pohádá s doktorem, který jí nechce pacienta svěřit, protože není jeho příbuzná. Proto musí přijet Holasův syn Tomáš, který se s otcem už léta nebaví a netají se svou antipatií k němu. – Mladík po nátlaku obou žen neochotně souhlasí, že podepíše souhlas s otcovým návratem domů, i s tím, že se tam pár dnů zdrží. – Jarunin syn Petr je na obědě u rodičů s manželkou a dcerkou Aničkou. Vyčte matce, že dělá štrúdl pro Holase a ne pro ně, a že se stará o cizího místo o vnučku. Ženy se zastane její muž Václav, kterému to je ovšem také proti srsti; jen s velkým přemáháním se vyrovnává s tím, že manželka tak často odjíždí za nemocným. – Tomáš dorazí do domu s milenkou Šárkou. Jaruna je vřele přivítá. Mladík provede přítelkyni po stavení a stěžuje si na sobeckého otce, pro něhož bylo vždy nejdůležitější jeho malování, a rodinu zcela zanedbával. Šárka dá místo něj Jaruně peníze na polohovací postel a štrúdl, který posílá Vláďovi jeho bývalá žena Magda. – Pacient ráno chce, aby Karla namalovala místo něj jeho sen, ale milenka to odmítne. – Vyděšená Šárka volá na Tomáše, že otec spadl. Oba mu pomohou a on pak dívku záměrně urazí. Nešťastná Šárka chce odjet. Nechápe, proč jsou tu všichni na sebe stále zlí. – Karla ve svém ateliéru maluje Tomášovu milenku. Ta se jí ptá, jak může s Holasem vůbec vydržet. – Jaruna s Václavem přivezou polohovací postel. S nemocným se baví jejich vnučka Anička o smrti. – V kuchyni se Karla nespravedlivě osopí na Šárku, když si myslí, že mladým jde jen o dědictví. Dívka pak musí sama připravit ryby a úmyslně se řízne. Pomůže jí Vladimír. – Na kole dorazí farář, s jehož návštěvou nemocný nakonec souhlasil. Ale Vláďa si s ním nemá co říct, a tak kněz zase odjede. – Otec řekne Tomášovi a Šárce, že slíbil Káje umřít do konce prázdnin. Sdělí jim, že dům odkázal v závěti synovi, ale za obrazy asi moc peněz nedostanou. Tomáš konstatuje, že se mu jeho díla nelíbí, a pacient ztropí další scénu. – V kuchyni se pak s mladíkem pohádá Kája. Později se on sám nepohodne s milenkou. Odveze ji na autobus. Pak vyzvedne Karlu s nákupem a jde s ní do hospody. Žena tu odmítne dotírajícího zamilovaného Luboše. – Další večer přijde Tomáš opilý. Naváží se do Jaruny a rozhořčená Karla se jí zastane. Mladík se pak starší ženě svěřuje s nenávistí k otci, kvůli němuž matka často plakala. Pak se znovu pohádá s Karlou. Smutná Jaruna telefonuje Václavovi: stýská se jí po něm. – Ráno Tomáš odjede. Mladší žena odmítne peníze, které jim nabízí. – Osamělé a vyčerpané ženy se sblíží a začnou si konečně tykat. – Přijde mail s Tomášovým svatebním oznámením. – Kája je z Vláďova umírání na konci sil. Jaruna jí vyčte pití a kouření. Nadávají si. Mladší žena později přizná, že kdysi čekala s Vláďou dítě, ale kvůli němu šla na potrat. Od té doby se prý muže pokouší zbavit, ale nedaří se jí to. – Nemocnému je stále hůře. Už jen blábolí. – Jaruna ráno budí Káju: blíží se konec. Muž před oběma ženami zemře a ony se rozhodnou nejdříve zavolat Tomášovi. Ten dorazí, právě když pohřebáci vynášejí rakev. – Pro Jarunu přijede Václav a chce, aby se hned sbalila a odjela s ním. – Tomáš dovolí Káje, aby zatím zůstala v domě. Vyrazí spolu na kolech do hospody. Cestou zpět se vykoupou v rybníku. Tomáš se přitom k ženě jednoznačně má, ale ona ho rezolutně odmítne a odjíždí sama… -tbk-
Karla
Vladimír Holas
Jaruna
Tomáš
Šárka
Václav
Petr, syn Jaruny
Petrova žena
Luboš
hostinský
kamarád v hospodě
kamarád v hospodě
kamarád v hospodě
farář
holčička
doktor
zdravotní sestra
zdravotní sestra
ředitelka základní umělecké školy
Kazi Kopecká
Markéta Bidlasová, Zdeněk Tyc (spolupráce na scénáři)
Kristián Suda (ČT), Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg ČT)
Mikuláš Křepelka (operátor)
Ivan Šimůnek (ostřič), Lukáš Hradečný
Renáta Weidlichová
David Bartoň (obrazy), Pavel Holeček (sochy), Eva Štýbrová (akt, živé malování)
Miroslav Karmazín, Jiří Freml (rekvizitář), Miloš Kounický (rekvizitář), Jan Vyhlídal (rekvizitář), Jiří Charuza (rekvizitář), Mikuláš Cacara (vybavení ateliéru), Michal Klenecký (výzdoba ateliéru)
Kateřina Soukupová, Zuzana Mazáčová, Jan Nečas
Jan Barák
Jan Čeněk (zvuk a mix zvuku), Pavel Ridoško (mix hudby)
Boris Masník (supervize), UPP
Bystrouška, spol. s r.o. (zvuk), Petr Novák (produkce), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent), Ivo Marák (technologická supervize), Tomáš Pulc (technologická supervize)
Michaela Syslová Kuchynková (výkonná producentka), Jaroslav Kučera (výkonný producent FC ČT)
Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent ČT), Zuzana Mistríková (PubRes), Ľubica Orechovská (PubRes)
Martina Mücková (T.H.A.)
Luděk Valchář, Jiří Koštýř (ČT)
Jiří Fero Burda (ekonom), Zuzana Vrbová (ČT)
Alžběta Baráková (T.H.A.), Waly V. Kolman (ČT)
Helena Wernischová (Ryba), Michal Pěchouček (Dvojice), Zdeněk Macháček (Létavice), Lukáš Francl (grafika)
MUDr. Marie Goldmanová, Michal Tyc, Mgr. Michaela Chvalová
Bohdan Holomíček (fotograf)
Leoš Janáček (Listy důvěrné – smyčcový kvartet)
Indigo Quartet (Dirigent Zdeněk Král), Jan Bělohlávek /první housle/, Martin Flašar /druhé housle/, Martina Hilmerová /viola/, Pavel Borský /violoncello/
Hudba k písni Kazety
Text písně Kazety
Zpívá skupina Kazety
Hudba k písni Kazety
Text písně Kazety
Zpívá skupina Kazety
Hudba k písni Kazety
Text písně Kazety
Zpívá skupina Kazety
Hudba k písni Kazety
Text písně Kazety
Zpívá skupina Kazety
Hudba k písni Jiří Pátek
Text písně Jan Haubert
Zpívá skupina Visací zámek
Hudba k písni Jiří Šlitr
Text písně Jiří Suchý
Zpívá Eva Olmerová
Křivoklátsko
Jako nikdy
Jako nikdy
Like Never Before
Ako nikdy
film
hranýdistribuční
psychologický
Česká republika, Slovensko
2013
2012
začátek natáčení 4. 8. 2012
konec natáčení 30. 9. 2012
premiéra 19. 9. 2013 /přístupné bez omezení/
Film Zdeňka Tyce.
Filmová a televizní společnost Total Help Art T.H.A., Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), PubRes (koprodukce), HBO (spolupráce)
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Program podpory filmového průmyslu, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
Filmová a televizní společnost Total HelpArt T.H.A., s.r.o., Česká televize, PubRes s.r.o.
dlouhometrážní
93 min
DCP 2-D
barevný
zvukový
5.1, Dolby Digital
česky
bez titulků
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Patrik Hoznauer
Festival: 27. festival českých filmů – FINÁLE PLZEŇ 2014
2014
Plzeň / Česká republika
Zlatý ledňáček za celovečerní film
Zdeněk Tyc
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Ondřej Trojan
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Jan Čeněk
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší masky
Jana Bílková
Akce: Ceny Trilobit Beroun 2013, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby
2014
Beroun / Česká republika
Trilobity Beroun 2013
Zdeněk Tyc
Akce: 4. ročník, Ceny české filmové kritiky 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Petra Špalková
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Zdeněk Tyc
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Markéta Bidlasová
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Jiří Schmitzer
Akce: 4. ročník, Ceny české filmové kritiky 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Jiří Schmitzer
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší filmová scénografie
Adam Pitra
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Taťjana Medvecká
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Petra Špalková
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Zdeněk Tyc
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Vladimír Barák
Festival: 27. festival českých filmů – FINÁLE PLZEŇ 2014
2014
Plzeň / Česká republika
Cena studentů
(celovečerní film)
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Andrea Králová
Akce: Ceny Trilobit Beroun 2013, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby
2014
Beroun / Česká republika
Trilobity Beroun 2013
Markéta Bidlasová