Petr Zelenka se v poslední době věnuje jako autor i jako režisér více divadlu či televizi. Po snímku z roku 2008 Karamazovi, jenž byl mimo jiné i filmem o divadle, se vrací do kinematografie jako scenárista a režisér hořké komedie Ztraceni v Mnichově, která je z velké části filmem ve filmu. Od úvodních archivních záběrů s komentářem o Mnichovské dohodě jako o zradě na českém národu se přenáší děj do roku 2008, kdy novinář Pavel unese na tiskové konferenci papouška, který patřil francouzskému premiérovi Edouardu Daladierovi, jednomu ze signatářů Mnichovské dohody, a nechá ho promluvit do médií, čímž způsobí téměř mezinárodní skandál. Pták totiž cituje svého někdejšího pána, který si cenil Hitlera a naopak pohrdal Benešem a Čechy. Pavel si ptáka ponechá a zároveň řeší problém s nevěrnou manželkou. Zhruba po třetině se ukáže, že se jedná o sekvence z koprodukčního filmu Ztraceni v Mnichově. Ve formě hraného dokumentu nyní sledujeme ve výpovědích členů štábu i herců úsilí režiséra Tomáše Bambuška o překonání četných nástrah během natáčení, z nichž se zdá ta nejmenší alergie herce Martina Myšičky na peří a posléze na všechno. Režiséra zaujme „mnichovské téma“ a změní scénář původně jen lehké absurdní komedie. Přikloní se k verzi historika Jana Tesaře, jemuž je snímek věnovaný. V sedmiminutové pasáži vysvětlují Bambušek a Myšička produkčnímu Vladimírovi, že podle Tesaře byla Mnichovská dohoda naopak psychologickým vítězstvím Edvarda Beneše, který si sice nechal punc zrádce, ale pomohl národu přežít válku. Vyjde najevo, že došly peníze, což producent svede na neexistujícího francouzského koproducenta. Zloba lidí ze štábu, kteří nedostali zaplaceno, se obrátí proti dvěma francouzským hercům: česká povaha, mstící se za domnělou zradu, se tak naplno ukáže... – V mnohovrstevnatém ději s časovými posuny a s několika tématy se jeho autor pohybuje s nadhledem. Může se přitom opřít především o výborné herecké obsazení (ve filmu ve filmu vystupují čeští představitelé pod vlastními jmény). Kromě inteligentní zábavy přináší vnímavému divákovi mnoho podnětů k přemýšlení o různých historických souvislostech, o politických klišé a o národní povaze. Zároveň také ukazuje svůj vřelý vztah k filmu, k natáčení a k lidem kolem něj, přesně v duchu Truffautovy Americké noci (o níž ostatně ve snímku padne zmínka). – V kontextu letošní české tvorby se Zelenkův opus nepochybně ocitá na čelném místě. -tbk-
Podle archivních dokumentů a současného komentáře byla Mnichovská dohoda z 29. září 1938 osudovou událostí, která těžce poznamenala celý národ na dlouhou dobu. – 2008. Novináři Pavlu Liehmovi vynadá šéf za jeho článek o Klausovi, který způsobil redakci potíže. Pošle ho na tiskovku, pořádanou Francouzským institutem v rámci akce Mnichov 1938-2008: Nový pohled. Ředitel institutu Philip Lacroix představí speciálního hosta, získaného od jedné agentury: je to starý papoušek žako Sir P., který kdysi patřil francouzskému premiérovi Edouardu Daladierovi, signatáři Mnichovské dohody. Pavel, dotčený tím, že má asistovat na tiskovce s papouškem, ukradne klec s ptákem. V redakci zjistí, že právě dostal výpověď, a v mailu najde fotky své ženy Dany s milencem... – Pavel jde s klecí za kamarádem Jakubem: odešel z domova. Později zjistí, že přítel je na tom podobně jako on, neboť ho také opustila žena kvůli milenci. – Jakub ráno nahraje mluvícího papouška a řekne Pavlovi, že řeči Sira P. jsou novinářskou bombou. Tu nechá Pavel „vybuchnout“ v rozhovoru pro Svobodnou Evropu. S ptákem se dostane i do pořadu Jakuba Železného v České televizi. Sir P. totiž mluví Daladierovým hlasem a říká takové věci, jako že Hitler je super, Beneš je sráč a že Češi jsou zbabělci a pitomci. Novinář pak musí utéct před policisty, kteří mají nahlášenou krádež žaka. – Podle Jakuba je pták už pro média nezajímavý. On právě letí do Švýcarska kvůli zatčení Romana Polańského. – Lacroix dostane od velvyslance pokyn rychle uhasit hrozící mezinárodní skandál; ve hře je i zakázka na Temelín. Řediteli vynadá po telefonu i manželka Laura a vyjde najevo, že Philip byl přeložen do Prahy z Berlína za trest. – Pavel se setká v autě s Danou, aby se dohodli, co dál. Papoušek ženu napadne a schůzka skončí fiaskem. – Novinář zavolá Lacroixovi, na nějž má spojení díky jeho sekretářce Janě. Sejde se s ním později u hřbitova, kde jsou pohřbeni jeho rodiče. Podle dohody předá řediteli v kleci jiného žaka, Charlieho. Daladierova Sira P. si nechá, protože se s ním sblížil, ale slíbí, že pták už nikdy na veřejnosti nepromluví. – 2014. Na filmařském mejdanu se mluví o filmu. – V televizi je zpráva o smrti francouzského herce Gerarda Pierreta při autonehodě u Barrandovského mostu. Herec hrál ředitele Francouzského institutu ve snímku Ztraceni v Mnichově, jehož dokončení je tak ohroženo. O herci a o filmu mluví režisér Tomáš Bambušek, členové štábu i herec Martin Myšička, představitel Pavla. Původně měl v tomto koprodukčním filmu hrát roli Daladierova sekretáře Jean-Louis Trintignant, ten však pro nemoc odřekl. Bambušek přijde s absurdním nápadem „přeobsadit“ roli sekretáře rolí Daladierova (neexistujícího) papouška. Producent Kryštof to odsouhlasí a doporučí Jeana Duponta jako kouče, který má naučit českého žaka francouzské texty. – Začnou zkoušky. Bude se točit v kulisách, které na Barrandově zanechali Američané. Kryštof představí štábu francouzského herce Gerarda Pierreta pro roli Philipa Lacroixe. Nikdo ho nezná. Postarší muž kupodivu přitahuje herečku Janu Plodkovou v roli sekretářky Jany, kterou i na zkouškách hlídá žárlivý manžel Viktor. – Na tiskové konferenci tvrdí režisér (a také scenárista) Bambušek, že chce natočit absurdní komedii o novináři a papouškovi. – Při prvním natáčecím dnu se zjistí, že herec Martin Myšička, představující Pavla, je alergický na peří a nemůže tedy vůbec přijít do styku s ptákem. Tomáš tento velký problém vyřeší s pomocí šikovného rekvizitáře a dublera. Jenže se zjistí, že Myšička je náhle alergický úplně na všechno. Nějaký homeopat mu pak tvrdí, že je vlastně alergický pouze na Mnichov, což je dáno rodinnými důvody: Martinův děda, starý legionář, se s Mnichovem nikdy nesmířil. Myšička podstoupí léčbu na plzeňské psychiatrii, spočívající v holotropním dýchání. Může pak hrát. – Během třetího týdne natáčení, při scéně z tiskové konference Francouzského institutu (viz výše) prozradí papoušek Charlie, že Plodková spí s Gerardem, kterého se vzápětí žárlivý Viktor pokusí srazit autem. – Začnou být potíže i s Jeanem Dupontem, který si papouška oblíbil, koupil si ho a začal ho zastupovat jako agent, vymiňující si, kdy pták může hrát a kdy ne. – Tomáše Bambuška začne zajímat mnichovské téma. S Martinem Myšičkou se přikloní ke kontroverznímu tvrzení historika Jana Tesaře v knize Mnichovský komplex a snaží se jeho teze vysvětlit produkčnímu Vladimírovi Škultétymu. Podle Tesaře byla Mnichovská dohoda velkým diplomatickým vítězstvím Edvarda Beneše, v jehož důsledku jsme na konci války stáli na straně vítězů, hranice nám zůstaly zachovány (kromě Podkarpatské Rusi) a českých obětí nebylo relativně moc. Beneš, který předvídal válku i porážku Německa, totiž už v létě 1938 byl ochoten obětovat po dohodě s Francouzi část Sudet, o něž by republika při hlasování v československém parlamentu stejně přišla. Hitler ho však zaskočil Mnichovskou dohodou, podle níž zabral mnohem větší území, než Beneš chtěl dát. To však nic neměnilo na tom, že díky tomu Češi vyšli z neodvratné války relativně dobře. Beneš se stal vítězem psychologické války, když Francii vnutil zradu. A zároveň přijal roli zrádce národa, který se v osudný okamžik dějin nebránil a který od té doby trpí traumatem. Francouzi mají naopak trauma nikoli z Mnichovské dohody, ale z toho, že na ně v roce 1939 útočili německé tanky, vyrobené v Čechách. – Bambušek chce přepsat scénář a střetne se kvůli tomu s Kryštofem. Vyjde najevo, že mezinárodní koprodukce je jen finta kvůli penězům z fondu Eurimages. Ty ovšem Kryštof nezískal. – A tak musí Vladimír dvacátý třetí natáčecí den oznámit štábu „dočasně“ přerušení filmování, protože prý koproducent odmítl platit. Lidé to vidí tak, že Francouzi nás zase zradili. Odnese to Jean. Tomáš chce dokončit aspoň hrubé natáčení. Zůstane s ním jen pět lidí, kteří na place dělají vše, co je třeba. – Jean najde vykradený karavan a později zabitého papouška Charlieho. V odvetě zapálí motorku, patřící jednomu rekvizitáři. Skončí s popáleninami v nemocnici. – Na konci natáčení 2. září 2014 přizná Gerard režisérovi a dalším, že není žádný herec, ale paštikář. Má neprosperující krámek v Kryštofově domě. – Když 5. září 2014 vyklízí štáb prostory, dostane Tomáš zprávu o Gerardově smrti. V televizi se o Francouzovi mluví jako o známém herci. Paradoxně díky tomu se podaří nyní film dokončit, protože peníze se najdou. Někteří lidé ze štábu jsou přesvědčeni, že Francouzova nehoda byla českou mstou. – V kresleném storyboardu je vylíčena původní Bambuškova verze: Pavel s papouškem odjede do Francie, kde vystupují v cirkuse a sblíží se s akrobatkou... – Pod titulky běží archivní dokument z uvítání říšského protektora na Hradčanech 5.4.1939. -tbk-
ARCHIVNÍ MATERIÁLY: Národní filmový archiv, Critical Past. VÝŇATKY Z FILMŮ: V srdci Evropy (1968; r. Drahoslav Holub), To byl Mnichov (TV-1978; r. Václav Sklenář).
Pavel Liehm/Martin Myšička
režisér Tomáš Bambušek
Jakub/Marek Taclík
asistent papouška Jean Dupont
Philip Lacroix/Gerard Pierret
sekretářka Jana/Jana Plodková
produkční Vladimír Škultéty
Viktor
Dana/Jitka Schneiderová
kameraman Alexander Koch
producent Kryštof
rekvizitář
maskérka
rekvizitář
osvětlovač
kostymérka
skriptka/servírka
tlumočnice Edita
Alexej Bloch
runner/famák/dublér
zvukař
architekt
stavba
televizní moderátor
šéfredaktor
hlídač
terapeut
moderátorka ČT
moderátorka ČT
novinářka Pálková
sekretářka šéfredaktora/maskérka
Laura
velvyslanec
Pavlův kolega
Danin milenec
zástupce agentury
Matěj Leš
Pavel Tuček
Petra Zachová
Klára Lidová, Kristián Suda, Jaroslav Sedláček (FC ČT)
Michal Vojkůvka, Martin Polách, Simona Weisslechnerová, Stanislav Adam, Adam Mach, Filip Marek, Philip Matoušek
Tomáš Münzperger (ostřič první kamery), Libor Brůha (ostřič druhé kamery), Prokop Králíček (ostřič druhé kamery), Ivan Šimůnek (ostřič druhé kamery), Filip Šturmankin (ostřič druhé kamery), Jakub Brvík (ostřič druhé kamery), Jan Dvořák
Pavel Koch
Miro Gál (supervize), UPP
Milan Kuchyňka, Daria Špačková, Jaroslav Kučera (FC ČT)
David Ondříček, Helena Uldrichová (FC ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent FC ČT), Petr Tichý (Barrandov Studio)
Oldřich Havelka (koordinátor), Roman Kašparovský (koordinátor)
Martina Stránská, Jiří Koštýř (FC ČT)
Zdeněk Fibich (Pád Arkuna /předehra/)
Hudba k písni Jan P. Muchow
Hudba k písni Radůza
Zpívá Zdenka Trvalcová
Hudba k písni Radůza
Zpívá Zdenka Trvalcová
Osečná, Svatý Jan pod skalou, Praha
Ztraceni v Mnichově
Ztraceni v Mnichově
Lost in Munich
1938
film
hranýdistribuční
komedie, psychologický, hořká komedie
Česká republika
2015
2015
konec distribučního monopolu 21. 10. 2017
premiéra 22. 10. 2015 /přístupné bez omezení/
Film Petra Zelenky.
Lucky Man Films, Česká televize, Filmové centrum (Česká televize), Barrandov Studio
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Program Media EU, Nadace Český literární fond (scénář)
dlouhometrážní
104 min
DCP 2-D
1:2,35
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, anglicky, francouzsky
bez titulků
české
Akce: TRILOBIT Beroun 2016, ceny Českého fimového a televizního svazu
2016
Beroun / Česká republika
Cena Josefa Škvoreckého
Petr Zelenka
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší filmová scénografie
Ondřej Nekvasil
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší film
David Ondříček
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Marek Taclík
Akce: 6. ročník Ceny české filmové kritiky 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Petr Zelenka
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší masky
Jana Bílková
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší hudba
Matouš Hejl
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Vladimír Barák
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli
Tomáš Bambušek
Akce: 6. ročník Ceny české filmové kritiky 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší film
David Ondříček
Akce: Česká nominace na Cenu americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2016
2016
Praha / Česká republika
Oscar za nejlepší cizojazyčný film
kandidatura filmu podle návrhu České filmové a televizní akademie vyhlášeném 15. 9. 2016 v 89. ročníku Ceny americké Akademie filmových věd a umění Oscar 2016
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Jana Plodková
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší zvuk
Michal Holubec
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Petr Zelenka
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Jitka Schneiderová
Festival: 38. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2016
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší režii
Petr Zelenka
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Vladimíra Fomínová
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Petr Zelenka
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Alexander Šurkala
Akce: 6. ročník Ceny české filmové kritiky 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Petr Zelenka
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Martin Myšička
Festival: 21. mezinárodní festival východoevropských filmů Chotěbuz
2011
Chotěbuz / Spolková republika Německo
CoCo Best Pitch Award
Petr Zelenka