Inscenovaný dokument Amerika je celovečerním autorským debutem Jana Foukala. Ten se jako průvodce Čechokanaďanky barbary (Báry) vydává na cestu českou přírodou, kudy putovali a putují trampové. Cizinka, která umí dobře česky, se zajímá o atypický fenomén trampingu, o to, co díky němu lidé nacházeli a nacházejí. Konstatuje, že ve Spojených státech ani v Kanadě nic podobného neexistuje, a fascinuje ji, že se Češi tak zhlédli v Americe. Podle Jana byla pro nás Amerika vždy spojována s představou svobody a dobrodružství, a právě to trampové každý víkend hledali na „čundrech“. Tvůrce se nezabývá historií tohoto svérázného trávení volného času (ta se objevuje jen v amaterských záběrech z minulosti). Dvojice (která se náhodou seznámila v expozici trampingu v muzeu v Jílovém u Prahy) se na své cestě setkává spíše jen se solitéry, například se starší ženou, žijící celoročně ve své chátrající chatě, nebo s podivínským bezdomovcem na kole. Prožije také typický osadní potlach s rituálem rozdělávání táboráku. Jeho účastníci jsou však většinou v důchodovém věku. Kromě rozhovorů Honzy a Báry, vedených při cestě nebo večer při ohýnku, se dostává ke slovu i kytarová hudba (ať už v podobě trampských písní nebo v doprovodu autora (vystupujícího jako muzikant pod pseudonymem Johannes Benz). Oba protagonisté zaujmou bezprostředností a neokázalým civilním projevem. Nemohou chybět ani náladové obrázky z přírody. Na první pohled se může zdát, že jde o jednu několikadenní cestu. Natáčelo se však na různých místech spjatých s trampingem (Posázavská stezka, Povltavská stezka, Brdy, Roverky na Kokořínsku, Katov). Film se od běžných dokumentů odlišuje i způsobem snímání; kameraman Jan Baset Střítežský totiž netočí dokumenty, ale jen hrané filmy. Dílo je výsledkem přemýšlivého a zároveň zaujatého přístupu tvůrce a vymyká se z běžných šablon dokumentárního filmu. – Pod stejným názvem byl u nás uveden hraný snímek podle Franze Kafky Amerika (1994; r. Vladimír Michálek). -tbk-
Honza a Bára (Barbara) vyrážejí vlakem na čundr. Bára pochází z českých emigrantů a žije v kanadském Vancouveru. Touží poznat, co u nás znamená trampování. Dvojice se zastaví v trampské hospodě. Pak v lese u ohníčku Honza hraje na kytaru svou anglickou písničku. Vykládá, jak chtěl odjet do New Yorku a uplatnit se tam podobně jako třeba Bob Dylan. Jako muzikant si říká Johannes Benz. – Ráno pokračují v cestě. Na zastávce jim nezastaví autobus z protisměru, a tak jdou pěšky. Seznámí se se starší ženou, která žije celý rok v chatě v lese nad řekou. Vypráví jim, že se tam cítí svobodná a nezávislá. S ní potkají starého muže ze zdejší osady, který vzpomíná na trampské mládí. – Svezou se autobusem a Honza v téměř prázdném voze hraje na kytaru. – Dvojice se na větším nádraží vyptává na cestu. Později dorazí k tábořišti, kde se chystá potlach. Vesměs dost staří trampové je přivítají. Hraje se na kytary, zpívá se a popíjí. Po obřadu zapálení táboráku zazní trampská hymna Vlajka a odbude se minuta ticha za zemřelé kamarády. – Honza ráno telefonuje z budky manželce, že si ještě prodlouží cestu. – Zajímavé je setkání s podivínským bezdomovcem na kole, který je také svérázným básníkem. Ráno s ním postaví vor z pet lahví, na němž nakonec i s jeho věcmi odplují jen Bára a Honza. Ti se pak suší pod přehradou. Jdou podle vody. Zkoušejí ve skalách nad řekou ozvěnu. Na chvíli se vzájemně ztratí. Honza objeví loďku, ale Bára při nastupování spadne do vody. Kamarád rozdělá v prázdné osadě Ztracenka oheň, aby se mohla usušit. Bára medituje o tom, proč se trampové tak upínali na Ameriku, o čemž svědčí nejen oblečení a písně, ale i jména míst či osad jako Dakota nebo Utah. Podle Honzy pro trampy představovala Amerika ideál svobody. Lidé vlastně každý týden „emigrovali do Ameriky“ a v neděli večer se vraceli. Bára konstatuje, že její rodiče se už ze skutečné Ameriky nevrátili. – Starý tramp pouští dvojici pětatřicet let staré amatérské filmy o své partě. Bára je dojatá. – Večer se dvojice utáboří pod velkým skalním převisem. Dívka hraje na akordeon, Honza na kytaru. Ona mu nabízí, že by s ní mohl do Ameriky, ale on je rozpačitý. Dvojice spí vedle sebe ve dvou spacích pytlech. – Honza se doma budí v posteli vedle manželky... -tbk-
ARCHIVNÍ ZÁBĚRY: Daniel Bernard (8mm archiv).
Martin Mareček, Klára Tasovská
Josef Krajbich, Havel Parkán
Michal Pajdiak, Michal Míček (záznam zvuku)
Ivo Marák (supervize), Petr Komrzý (supervize), UPP
Hanka Kastelicová
Johannes Benz and Ten Thousand Wolves
Johannes Benz and Ten Thousand Wolves
Josef Štěpánek /elektrická kytara, pedálová steel kytara/, Josef Landštof /bicí/, Jan Foukal /akustická kytara, elektrická kytara, foukací harmonika/
Hudba k písni Johannes Benz
Hudba k písni Johannes Benz
Hudba k písni Barbara Adlerová
Hudba k písni Aleš Bojanovský
Hudba k písni lidová americká píseň
Text písně Stanislav Mareš
Hudba k písni Jiří Ryvola
Text písně Jiří Ryvola
Hudba k písni lidová irská píseň
Text písně Antonín Hájek
Hudba k písni Ten Thousand Wolves
Hudba k písni František KordaVladimír Skoupý
Text písně Jan Korda
Hudba k písni Teddy WilburnDoyle Wilburn
Text písně Jan Vyčítal
Amerika
Amerika
Amerika
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2015
2015
konec distribučního monopolu 22. 10. 2017
premiéra 22. 10. 2015 /přístupné bez omezení/
Film o přátelství, svobodě a snění.
HBO Europe, Evolution Films
dlouhometrážní
70 min
DCP 2-D, DVD, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, Dolby Digital, digitální zvuk
česká
česky, anglicky
bez titulků