Scenáristický a režijní debut oblíbeného herce Jiřího Mádla Pojedeme k moři je klasickým rodinným snímkem se zajímavým tématem. – Jedenáctiletý Tomáš Hrobský, který chce být režisérem, se rozhodne natočit film o sobě, o kamarádu Harisovi a o své rodině. V jednoduché zápletce zároveň pátrá po příčinách otcova lhaní, a odhalí tak rodinné tajemství: sám je adoptovaný a má nevlastního postiženého bratra, který je v rehabilitačním centru, kde se o něj stará maminka fyzioterapeutka a kam za ním tatínek jezdí tak často, jak to jen jde. Zároveň se ve filmu řeší Tomášův problém se spolužačkou Stáňou, do níž je chlapec zamilovaný, a domácí násilí v Harisově rodině, jež dopadne tak, že kamarád s maminkou Chorvatkou a s bráškou opustí násilnického otce a odjedou do její rodné země. – Syžet zároveň určil koncepci filmu, spočívající v „syrovém“ záznamu Tomášovy zrcadlovky, často pracující se skrytými záběry i se záměrnými nedokonalostmi. Kromě těchto „přiznaných“ natáčecích postupů tu samozřejmě existuje i „objektivní“ profesionální záznam, snímaný rovněž digitální zrcadlovkou. Velkou předností nenápadného filmu jsou autentické výkony obou dětských představitelů a jeho osobitá spontánnost a svěžest pohledu, jež ho odlišují od běžné české produkce. – Snímek je uvozen nápaditou titulkovou sekvencí s konstatováním, že se jedná o „film Tomáše Hrobského“ a že v hlavních rolích vystupují taťka, mamka, babička Zdena nebo třeba pan taxikář. – Jiří Mádl napsal scénář jako studijní projekt na scenáristickém kurzu na Newyorské filmové akademii (NYFA). -tbk-
Jedenáctiletý Tomáš Hrobský chce být režisérem v Hollywoodu, ale ne jako Steven Spielberg, nýbrž jako Miloš Forman. Od rodičů dostal digitální zrcadlovku a jednoduchý digitální střihačský program a rozhodl se natočit film o sobě a o svém nejlepším kamarádovi Harisu Kubálkovi. Natáčí nejen sebe a přítele, ale i taťku a mamku nebo babičku Zdenu, která je nemocná a těžce se pohybuje. Oba kamarádi musejí chodit na fotbal do Jiskry České Budějovice. Tomáše to tam nebaví; kopání mu ostatně na rozdíl od Harise ani moc nejde. Oběma vadí, jak spoluhráči šikanují slabší kluky i jak trenér Šafránek nasazuje hráče podle toho, jak se kamarádí s jejich otci. – Tomáš chce vědět, co dělá otec, který prodává nábytek přes internet, během dne. Mamka pracuje jako fyzioterapeutka v rehabilitačním centru pro postižené. Chlapec zjistí, že mu otec lže; bojí se, že má táta milenku a že se rodiče rozvedou. Ví ovšem, že spolu spí, protože je při tom jednou v noci viděl. Podle Harise se tedy nerozvedou. – Kluci se natáčejí jako ženich (Tomáš) a nevěsta (Haris). Tomáš miluje spolužačku Stáňu. Aby zjistil, zda má ona ráda jeho, pověří Harise, aby ji nafilmoval při fingované anketě. Kamarád s ním pak o tom, jak to dopadlo, nechce mluvit. Popře však vehementně, že na něj žárlí, protože Stáňu miluje sám. – Kluci cestou autobusem na zápas zasáhnou proti šikanujícím spoluhráčům a za trest je trenér (jako obvykle) nepostaví. Z pomsty dají fotbalistům do svačiny žrádlo pro psy a načůrají jim do lahví. – Tomáš předstírá, že je mu špatně. Zůstane doma a díky skryté kameře zjistí, že otec telefonuje nějakému „miláčkovi“. Večer taťku provokuje. Stále mluví o tom, že mu rodiče slíbili cestu k moři a že chce sourozence. Vadí mu, že mamka ani babička nic netuší o tátově lhaní. – Tomáš požádá Harise, aby skrytě natáčel jeho rande se Stáňou. To však skončí neslavně, když po návštěvě cukrárny a letního kina dívka ctiteli přizná, že se jí líbí Haris. Odmítnutý nápadník považuje kamaráda za zrádce. – Haris, který dlouho nechtěl natáčet u sebe doma, pustí kameru, jež zaznamená divokou hádku jeho rodičů. Otec přišel pozdě v noci a zase napadl matku. Haris na popud brášky Pavla zasáhne. Druhý den pustí záznam Tomášovi, s nímž se usmíří. – Při velké rodinné oslavě babiččiných osmašedesátých narozenin vnuk s babičkou tančí. – Příště Haris natáčí doma další rvačku. Otec to zjistí a honí ho. Zmlátí jej, ale zrcadlovku nenajde. Chlapec ráno natočí poničený byt, zbitou matku i sám sebe s modřinami. Maminka, která je Chorvatka, mu řekne, že se chce vrátit domů. – Kamarádi si najmou kupodivu ochotného taxikáře a sledují auto Tomova tatínka. Zjistí, že otec jezdí za mamkou do rehabilitačního centra Alpida. – Kluci se vzájemně natáčejí (Haris má také foťák) na různých místech a večer jdou za babičkou Zdenou. Tomáš jí řekne, co zjistili o otci a o matce, ale ta mu nechce nic prozradit, jen mu v rozpacích poradí, aby pátral dál. – Haris se kamarádovi zmíní o tom, že jeho matka chce odjet do Chorvatska. – Tomáš je rozhodnut zjistit u večeře pravdu. Nejdříve rodičům oznámí, že končí s fotbalem. Pak chce říct, co zjistil, ale vyruší ho telefon: babička umřela. – Po pohřbu jde chlapec nakrmit labutě, což s babičkou nestihli. – Při Tomášově posledním zápase trenér postaví do hry Harise. – Kluci s foťáky osloví otce před Alpidou. V tu chvíli vyjde maminka a rozhodne se. Vezme je dovnitř a Tomáš si vynutí, že tu budou moci natáčet. Mamka pak představí Tomášovi jeho nemohoucího postiženého nevlastního bratra Ondru. Je to jejich pravý syn, zatímco mladší Tomáš je adoptovaný. Chlapec uteče. Tatínek vyběhne za ním. – „Režisér“ komentuje další události. Vypráví, jak šel za Harisem, ale otevřel mu jeho zlý otec s tím, že syn není doma. Tomáš pochopil, že Haris odjel k moři. Dostane od kamaráda videozáznam. Chlapec bydlí s matkou u moře u babičky a dědečka. – Tomáš už ví, že s ním rodiče nemohou k moři kvůli Ondrovi, ale nevadí mu to. Třeba se tam vypraví sám. Je rád, že má brášku. Natočil film a teď už dokáže cokoliv... -tbk-
Tomáš Hrobský
Haris Kubálek
Tomášův táta
Tomášova máma
Tomášova babička
Stáňa
taxikář
Tomášův bratr
Harisova máma
Harisův táta
Harisův bratr
trenér Šafařík
pokladní v letním kině
Romana Karlíková, Eva Josefíková (asistentka), Tereza Voříšková (asistentka)
Jaroslav Kučera (ČT)
Pojedeme k moři
Pojedeme k moři
To See the Sea
film
hranýdistribuční
komedie, rodinný
Česká republika
2014
2013
konec natáčení 07/2013
začátek natáčení 07/2013
premiéra 10. 4. 2014 /přístupné bez omezení/
Režijní debut Jiřího Mádla.
Bio Illusion, Česká televize (koprodukce)
Státní fond kinematografie, statutární město České Budějovice
dlouhometrážní
91 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
Akce: 22. výroční ceny Český lev 2015 za filmovou tvorbu roku 2014
2015
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Miloslav Šmídmajer
Akce: 22. výroční ceny Český lev 2015 za filmovou tvorbu roku 2014
2015
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Jiří Mádl
Akce: 5. ročník Ceny české filmové kritiky 2014
2015
Praha / Česká republika
Cena RWE pro objev roku
Jiří Mádl
Akce: 22. výroční ceny Český lev 2015 za filmovou tvorbu roku 2014
2015
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Jiří Mádl
Akce: Trilobit Beroun 2014, ceny Českého fimového a televizního svazu
2015
Beroun / Česká republika
Cena dětské poroty Berounský medvídek
Jiří Mádl
režisér a scenárista
Akce: 22. výroční ceny Český lev 2015 za filmovou tvorbu roku 2014
2015
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Jiří Mádl
Festival: 27. festival českých filmů – FINÁLE PLZEŇ 2014
2014
Plzeň / Česká republika
Zvláštní uznání poroty
Jiří Mádl
Festival: 54. mezinárodní festival filmů pro děti a mládež – ZLÍN FILM FESTIVAL
2014
Zlín / Česká republika
Cena města Zlína za nejlepší dětský herecký výkon
Petr Šimčák
Festival: 54. mezinárodní festival filmů pro děti a mládež – ZLÍN FILM FESTIVAL
2014
Zlín / Česká republika
Hlavní cena dětské poroty
Akce: 5. ročník Ceny české filmové kritiky 2014
1899
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Jiří Mádl
Akce: 5. ročník Ceny české filmové kritiky 2014
1899
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Miloslav Šmídmajer
Festival: 55. mezinárodní festival filmů pro děti a mládež – ZLÍN FILM FESTIVAL
1899
Zlín / Česká republika
Cena města Zlína za nejlepší dětský herecký výkon
Petr Šimčák
Akce: 5. ročník Ceny české filmové kritiky 2014
1899
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon
Petr Šimčák
Akce: 5. ročník Ceny české filmové kritiky 2014
1899
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Jiří Mádl