Filmový záznam úspěšného divadelního představení Jaroslava Duška Čtyři dohody ze 14. a 15. května 2006 podle stejnojmenné kultovní předlohy Mexičana Dona Miguela Ruize (nar. 1952) tvůrci doplnili o četné ilustrativní černobílé filmové materiály ze soukromých rodinných archivů. Čtyři naučné kapitoly Nehřešme slovem, Neberme si nic osobně, Nevytvářejme si žádné domněnky a Vždy dělejme vše, jak nejlépe dovedeme mají být inspirací k pozitivnímu postoji k životu, navedením na cestu za osobní svobodou, štěstím a harmonií a objevováním hodnotných duchovních aspektů skrze moudrost starých Toltéků. Zapálená přednáška a především lingvistická show Jaroslava Duška, jenž je známý jako neúnavný hledač duševní rovnováhy, vtipně a s nadsázkou transformuje nakumulované rady z předlohy, převrací a zpochybňuje běžně zažité stereotypní vzorce významu slov, myšlení a tedy i chování. Nedílnou součástí je hudební doprovod (písně jsou předehrami jednotlivých kapitol), jehož tvůrci zapojují do produkce i strohou scénu (reliéf pyramidy, světla atd.). Díky Duškovu charismatu a osobní invenci, s níž tlumočí text, divák nepropadne dojmu, že jsou mu předkládány až příliš zjednodušené teze. – Snímek byl vydán na DVD a do distribuce byl uvolněn pouze do konce ledna 2014. – Don Miguel Ruiz se synem Josem, kteří společně navázali na bestseller mj. knihou Pátá dohoda, uskutečnili na podzim roku 2012 na pozvání Jaroslava Duška „dohodový“ seminář v pražském Kongresovém centru. -kk-
Rituál účinkující trojice v šatně přeruší telefonát nervózního technika, jenž ji posílá na jeviště. – Jaroslav Dušek upozorní diváky, že se představení natáčí, a uvede kolegy. První informace patří autorovi knižní předlohy: Miguel Ruiz se narodil do rodiny šamanů. Nechtěl pokračovat v rodinné tradici a stal se lékařem. Po těžké autonehodě se však začal zabývat odhalováním dřímajícího vědění, k němuž se lze dostat díky tzv. transu. Lidstvo se obrací ke starým učením, neboť touží po návratu harmonie a humanismu. – Základním kamenem představení je Ruizova oblíbená indická legenda o bohu Brahmovi, resp. o všudypřítomném neutrálním „Brahma“, jež bylo rozřezáno na kousíčky a vloženo do lidí. Setkají-li se pohledem dvě cizí bytosti, spatří něco povědomého, neboť se rozpoznaly dva díly „Brahma“. Začnou si povídat, vyměňovat si ojedinělé zkušenosti a tím znovu vytváří Brahmu. – Nehřešme slovem (aneb Miřte slovem přesně). Když se narodí člověk, je „čistý“. Má dva chytré bohy, mámu a tátu. Ti na něj mluví a tím mu tvoří svět. Jak narůstá počet slov, vzniká v dítěti chaos. Ani bohové se ve všem neshodnou. Dítě objevuje svoji dobrou a špatnou stránku. Zavádějící pokyny (tak už spi, vystřel, zmiz, jdi mi z očí) a sdělení (roztrhnu tě jako hada nebo nechci tě vidět) v něm vyvolávají pochybnosti. Snaží se zorientovat. Chce pomoci rodičům, kteří o něj pečují. Naučí se samo sebe hlídat, vytvoří si v hlavě soupeřícího soudce a oběť. Má více energie, než oba bohové dohromady. Pohybuje se v prostoru plném nástrah. Vše monitoruje, slyší a vidí i to, co nemá. Když dospěje, naopak si cíleně buduje mentální ohrádku, ze které pryč nechce. Jeho jednání ovlivňují hlasité ego a tichá duše. Záleží jen na jedinci, které stránce naslouchá. – Dítě se snaží utéct dozorcům, kteří vydávají rozkazy. Naučí se „mizet“ a schovávat zlobivou tvář. Když doroste, prohodí svoji hodnou a špatnou stránku a autority jej najednou nepoznávají. – Význam slov a jejich moc je třeba mít neustále na paměti a odklonit se od dlouhodobě preferované výchovy strachem. – Neberme si nic osobně. Lidé si budují pocit vlastní důležitosti, ctí pravidlo něco za něco. Jsou vychováváni sebestředně (pilně se uč, ať z tebe něco je). Ego jde proti duši, vnitřní mechanismus ztrácí rovnováhu. – Dítě nechápe na něj uplatňovaný systém ochočování. Potlačování kreativity mu nedovoluje dělat chyby, z nichž se může poučit. Později vynakládá energii dle doporučení bohů k získání papíru, který má dokázat, že je někdo. V dospělosti se prezentuje vizitkou. Vypovídají o něm vizáž a majetek. Svět mu zkreslují móda a trendy, systém má vady a šíří jed. Nepatřičné reakce okolí jej urážejí, stane se „nekompletním“ a musí se dávat dohromady. Kumulují se v něm nedorozumění, křivdy a citová zranění, jeho ego se otřásá v základech. Číhající šikulové pak jedincem lehce manipulují. – Je třeba umět odpouštět, jinak by jedinečná bytost vedla vyčerpávající život s nahromaděnými úrazy. – Člověk nechává osobní moc institucím a pak z toho má „ne-moc“. Odevzdáním hlasu je umlčen. – Půlku života děláme nesmysly a zbytečnosti kvůli mínění okolí. Už od dětství, spjatým s přirozenou touhou po poznání, se setkáváme s hodnocením. Člověk se vyvíjí i bez něho. – Nevytvářejme si žádné domněnky. Chybná interpretace reality přináší zavádějící palčivé domněnky, jež ovlivňují důležité aspekty bytí. Lidé vnucují představy druhým a vyžadují něco, co mají především dávat. Nejzásadnější domněnky produkuje zamilovanost. Probuzená energie je univerzální, nekonečná láska. Po čase energie zdánlivě ubývá, dochází k nedorozuměním, prkotiny vyvolávají hádky. Láska se mění na „kšeft“, vymáhanou či odpíranou komoditu. V lidské kompetenci je pouze lásku dávat, ne ji „brát“. Falešné domněnky lidstvo brzdí. – Vždy dělejme vše, jak nejlépe dovedeme. Čtvrtá zásada stačí k tomu, aby se život lidí odvíjel ke spokojenosti. Když se narodí dítě, vše tady je: země, vzduch, voda, vítr, slunce. Nerozlišuje dobré a zlé. Věří světu. Je jak nejlépe dovede. Lidstvo by se mělo naučit uchopit štěstí a „roztáhnout“ ho na celý život... -kk-
Ve filmu jsou použity archivní filmové materiály Jana Šikla, Miroslava Janka a Jana Špáty.
Olga Špátová, Miroslav Janek, Jaroslav Dušek (režie divadelního představení)
Don Miguel Ángel Ruiz (Čtyři dohody – Kniha moudrostí starých Toltéků /The Four Agreements: A Practical Guide to Personal Freedom. A Toltec Wisdom Book/ – kniha)
Miroslav Janek, Olga Špátová, Jakub Sommer, Richard Němec
Radka Kalabisová
Daniel Němec, Viktor Zborník (zvuk divadelního představení)
Viktor Zborník (světelný design)
Viktor Zborník (vrchní osvětlovač)
Pjér la Šé’z, Alan Vitouš
Pjér la Šé’z
Čtyři dohody
Čtyři dohody
The Four Agreements
Film o 4 Dohodách Jaroslava Duška
film
dokumentárnídistribuční
záznam divadelní inscenace
Česká republika
2013
2013
konec distribučního monopolu 31. 1. 2014
premiéra 26. 12. 2013 /nevhodné pro děti do 12 let/
Divadelní průvodce životem doplněný o rodinné filmové archivy.
Verbascum Imago
dlouhometrážní
118 min
DCP 2-D, DVD
1:1,78
barevný, černobílý
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české