K natočení hudebního dokumentu Děti flamenka přivedl Kateřinu Hager (nar. 1977) letitý zájem o flamenco (zejména o jeho hudební složku), jemuž propadla během delšího pobytu v Granadě a o němž psala mimo jiné bakalářskou práci v rámci studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Vyhledala dva mimořádně nadané dvanáctileté španělské hudebníky, Amóse a Abrahama, kteří se rozvíjejí ve zcela rozdílných prostředích. Přes své mládí je hudbě oddaný „uhlazený“ Amós i pro největší kytarové hráče (včetně Paca de Lucíi) již respektovaným umělcem. Vřelý Abraham je vyspělým pěvcem „autentických cikánských příběhů“. – Autorka originálně zaznamenala to podstatné, co je pro společnou vášeň chlapců důležité: dřina, kázeň, cílevědomost, nadání, tradice, emoce a dobré zázemí. Vyváženě proplétá oba osudy. Mimochodem zachycuje trend posledních desetiletí, kdy tradiční hudebně-taneční styl (zpěv, vyjadřující silné emoce, tanec, doprovázený hrou na kytaru, rytmickým doprovodem – tleskáním, případně hrou na cajón) španělských Cikánů vyvolal širší společenský zájem nejen ve Španělsku. – Snímek vznikal déle než rok na jihu Španělska a v Madridu, jeho součástí jsou záznamy z koncertů, mimo jiné i v Praze. Byl promítán v rámci XVI. ročníku festivalu Kytara napříč žánry v roce 2013. Tematicky navazuje například na filmové zpracování španělské tradiční kultury, mimo jiné na u nás uvedenou slavnou flamenkovou trilogii Carlose Saury s tanečníkem Antoniem Gadesem s názvy F. García Lorca: Krvavá svatba (1981, Bodas de sangre), Carmen (1983, Carmen) a Čarodějná láska (1986, El amor brujo). -kk-
Amós ze Salamanky se narodil jako talentované dítě v rodině matky s kořeny v Baskicku, kde nemělo flamenco žádnou tradici. Otec však hrál na kytaru, a byl tak jeho prvním učitelem. Abraham z madridské „flamenkové“ periferie Caño-Roto (Rozbité potrubí) pochází ze široké rodiny španělských Cikánů, kde se flamenco dědí z generace na generaci. Zatímco pilný Amós, podporován a opečováván cílevědomou rodinou od čtyř let, téměř denně cvičí i několik hodin a má proto individuální školní docházku, spontánní Abraham muzicíruje především na ulici, v klubech (napr. Caca Patas), při cikánských oslavách a setkáních. Flamenco je pro jeho komunitu životní styl, společenský rituál a způsob zábavy. Základem jejich hudebního projevu je improvizace. – Amóse vede ředitel Academia de Guitarra Flamenca. Hoch jezdí pravidelně od šesti let do čtvrti Pescadería v přístavním městě Almería, neboť mu je jasné, že nikde jinde duši flamenka nepochytí tak, jako v autentickém prostředí mezi tamními cikánskými hudebníky a zpěváky. – Amós s Abrahamem spolu koncertují v roce 2011 ve městě Ciudad Rodrigo. Oba se chtějí flamenku věnovat celý život. – Amós nahrává debutové autorské CD Cerro Negro. Ve svých třinácti letech účinkuje v roce 2012 na festivalu Kytara napříč žánry v pražském paláci Akropolis. Jeho otec mu dělá manažera. – Abraham se zapojí svým vřelým zpěvem k dospělým muzikantům při tradičním setkání juerga. Slavnost začíná ve tři ráno. Rodiče svému nejstaršímu synovi domlouvají: měl by hlavně studovat. Flamenco jako obživa je totiž nejisté. – Amós sklidí v Praze úspěch... -kk-
Aleš Blabolil, Jakub Šimůnek, Lukáš Milota (palác Akropolis), Radek Loukota (palác Akropolis)
Kateřina Hager, Petr Zavadil, Javier Badiola González
Amós Lora, Camarón de la Isla, Paco de Lucía, Antonio Jiménez Motos
Španělsko, Madrid (Španělsko), Salamanca (Španělsko), Almería (Španělsko), Las Negras (Španělsko), Česká republika, Praha (Česká republika), Žižkov (Praha), Kubelíkova ulice (Žižkov), palác Akropolis (Kubelíkova ulice)
Děti flamenka
Děti flamenka
Children of Flamenco
film
dokumentárnídistribuční
hudební
Česká republika
2013
2013
premiéra 16. 12. 2013 /přístupné bez omezení/
Dvě děti, dva světy, jedna hudba. Dokumentární film Kateřiny Hager.
středometrážní
52 min
DCP 2-D, DVD
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
španělsky
české