Nedlouho po oceňovaném hraném snímku Cesta ven (2014) uvedl režisér Petr Václav do distribuce dlouho připravovaný dokument Zpověď zapomenutého, věnovaný skladateli Josefu Myslivečkovi (nar. 1737, Praha – zem. 1781, Řím), jenž ve své době patřil zejména jako tvůrce oper k nejslavnějším osobnostem evropské hudební kultury. Hlavní dějová linka dokumentu sleduje přípravu inscenace opery Olimpiade (L’Olimpiade), kterou Mysliveček zkomponoval (jako i jeho mnozí předchůdci) na populární libreto básníka Pietra Metastasia z roku 1733 ve vrcholné době tzv. opery séria. Orchestr Collegium 1704 s českými a zahraničními sólisty pod vedením dirigenta Václava Lukse během zkoušek (2012-2013) trpělivě hledá interpretační klíč k vrcholnému opernímu dílu, jež mělo původní premiéru 4. listopadu 1778 v neapolském Divadle sv. Karla při příležitosti narozenin a svátku španělského krále Karla III. Novodobá inscenace v původním italském znění na základě originální partitury, kterou Luks vyhledal a uvedl v život po 235 letech, byla poprvé uvedena 30. dubna 2013 ve Stavovském divadle, měla dvě reprízy, a stala se velkou událostí mezinárodní operní scény. Vznikala v koprodukci Národního divadla v Praze, divadla v Caen, dijonské opery a lucemburských městských divadel v režii Ursel Hermannové. Záznamu intenzivní práce souboru sekunduje Václavova zaujatá, ale zároveň uvážlivá interpretace Myslivečkova života a geneze rozsáhlého hudebního díla, jejíž podstatu tvoří čtené deníkové zápisky (v podání Karla Rodena) a nemnohé další prameny. Náladu dotváří střízlivé momentky z míst, která kdysi Mysliveček ve svém hektickém „angažmá“ prošel (vesměs natočené režisérem ruční kamerou). Detailní záběry jakoby hledají otisky hudebního génia, jež mohly přetrvat dodnes. Do poetiky snímku příliš nezapadají detaily z výstavy The Human Body, podkreslující pasáž o Myslivečkových fatálních neduzích. - Natáčení předcházelo autorovo pečlivé bádání a několikaleté hledání skladatelových „stop“ v Čechách, především však v Itálii (Francouzská akademie v Římě, neapolský archiv) a v Německu. Některé skutečnosti nejsou příliš známé, jako např. fakt, že Wolfgang Amadeus Mozart u staršího Myslivečka několikrát hledal podporu při své nakonec neúspěšné snaze prorazit v Itálii. – Sekvence ze zkoušek vášnivě zaujatých muzikantů a zpěváků pod vedením zapáleného dirigenta přinášejí strhující zážitek a zdůrazňují motto dokumentu: nejvíce se o tajemném Myslivečkovi, v Itálii přezdívaném Il divino Boemo (stejnojmenný název nese i krátký životopisný snímek Jaromila Jireše z roku 1974), dozvíme z jeho hudby. – Petr Václav na základě svého tříletého studia připravuje o skladateli celovečerní hraný film. -kk-
Sopranistka Raffaella Milanesiová soustředěně „piluje“ náročný hudební part v roli tajemné postavy nerozhodného a osamělého Megaklése (Megacle) z opery Olimpiade. Dirigent Václav Luks zaníceně hovoří o partituře a o své představě interpretace. – Mysliveček se narodil v roce 1737 v Sovových mlýnech na Kampě v rodině zemských přísežných mlynářů. V šestadvaceti letech odešel proti vůli zemřelého otce do Itálie za svým snem stát se skladatelem. Opustil matku, dvojče Jáchyma i další sourozence a jistotu měšťanské rodiny vyměnil za dobrodružství. Nejdříve zakotvil v Benátkách. Po čtyřech letech je pozván do Neapole. Postupně plní zakázky po celé Itálii. I přes pracovní zaneprázdněnost pociťuje finanční tíseň, proto bere zakázky na příležitostné skladby a opery. – Dirigent Luks si všímá i drobných nesrovnalostí v přednesu hráčů proti svým představám, jež trpělivě vysvětluje. Posléze orchestr doprovází „herecké“ zkoušky, sólisté po dvouměsíčních individuálních korepeticích konečně zpívají za doprovodu všech muzikantů. – V osmnáctém století vystupovalo na italských scénách mnoho kastrátů. Právě Raffaella Milanesiová zpívá roli, kterou při původní premiéře zpíval kastrát Luigi Marchesi, Myslivečkův blízký přítel a spolupracovník. Skladatelé tehdy komponovali pro konkrétní osobnosti. – Neapolský archiv shromažďuje unikátní dokumenty, díky nimž badatelé mohou stále upřesňovat skutečnosti o historických událostech; dokážou i vysledovat, kolik který skladatel vydělával a jak s prostředky naložil. Vzhledem k absenci Myslivečkových účtů z banky předpokládají, že výdělky vždy „rozfofroval“. Archivář Eduardo Nappi se domnívá, že skladatel žil prostopášně a vyhledával společnost u hazardu. Velké výdaje měl vzhledem k podlomenému zdraví a možná i kvůli omamným látkám. – Raffaella je zcela pohlcena dramatickou rolí. O poloze přednesu diskutuje s dirigentem. – Třiatřicetiletý Mysliveček se setká s třináctiletým Mozartem, který touží uvést se v Itálii a složí operu pro Milán. Otec Leopold Mozart chce synovi s pomocí Myslivečkových intervencí zajistit lepší budoucnost, ale neuspějí. – Dirigent vysvětluje orchestru rozdíl mezi tím, co je napsáno v notách, a tím, jak to chce ve finále slyšet on. – Nemocný Mysliveček přesídlí do Florencie, kde má lepší práci a skvělé přijetí, nicméně se poddává nemoci. Léčba je drahá. Z Florencie po čtrnácti letech odjíždí na pozvání bavorského vévody Maxmiliána I. Josefa do Mnichova. Po nehodě kočáru muž stráví rok v nemocnici. Po propuštění z léčení se naposledy setká s Mozartem, kterému chce předat zakázky. Mozart přes všechna doporučení ani tentokrát v Itálii neuspěje, zřejmě i kvůli vlivu Marie Terezie. – Mysliveček se o Velikonocích vrací do Neapole. Má znetvořený obličej, možná v důsledku nákazy syfilidou. Zkomponuje poslední, úspěšnou operu Antigonos (Antigono). Po závratné kariéře a nezávislém životě umírá osamocený a chudý jako štvanec v Římě (1781). – Inscenace Olimpiade spěje k premiéře... -kk-
sopranistka
dirigent
archivář
sopranistka
mezzosopranistka
mezzosopranistka
tenorista
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslista, člen orchestru Collegium 1704
houslista, člen orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
houslistka, členka orchestru Collegium 1704
violistka
violistka
violista
violista
violoncellista
violoncellistka
violoncellistka
kontrabasista
kontrabasista
kontrabasista
cembalista
cembalista
cembalista
flétnistka
hobojista
hobojista
hobojista
fagotista
fagotista
fagotista
hráč na trubku
hráč na trubku
hráč na lesní roh
hráč na lesní roh
tympánista
koncertní mistryně
režisérka
Florent Vassault, Florent Mangeot (dodatečný střih)
Michael Míček (záznam zvuku), Daniel Němec (design a mix zvuku)
Jan Macola (Mimesis Film), Ondřej Šrámek (kreativní producent ČT)
Alena Markvartová (ČT)
Tomáš Hnyk
Josef Mysliveček (L’Olimpiade – opera )
Česká republika, Praha (Česká republika), Itálie, Neapol (Itálie), Benátky (Itálie), Florencie (Itálie), Bologna (Itálie), Německo, Mnichov (Německo)
Zpověď zapomenutého
Zpověď zapomenutého
Confession of the Vanished
Olimpiade / Zpověď zmizelého / Mysliveček: L'Olimpiade
film
dokumentárnídistribuční
hudební, životopisný
Česká republika
2015
2015
premiéra 2. 4. 2015 /přístupné bez omezení/
Dokumentární film o hudebním skladateli Josefu Myslivečkovi.
Mimesis Film, Česká televize, Cinéma Defacto (koprodukce), Tom Dercourt (koprodukce), Sophie Erbsová (koprodukce), Opera Národního divadla (spolupráce)
dlouhometrážní
79 min
DCP 2-D, DVD
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, Dolby Digital, digitální zvuk
česká
česky, německy, italsky
české
Festival: Mezinárodní festival audiovizuálních programů FIPA Biarritz 2016
2016
Biarritz / Francie
FIPA d’or v sekci hudba a představení
Akce: TRILOBIT Beroun 2016, ceny Českého fimového a televizního svazu
2016
Beroun / Česká republika
Cena TRILOBIT
Petr Václav