Respektovaná dokumentaristka Jana Ševčíková po šesti letech dokončila svou metodou soustředěného a neuspěchaného pozorování reality časosběrný autorský dokument Opři žebřík o nebe, jehož název odkazuje na biblický Jákobův sen o setkání s Bohem. V Institutu Krista velekněze v Žakovcích ve slovenském okrese Kežmarok, kde nacházejí přechodné útočiště bezdomovci, bývalí vězni, mladiství z dětských domovů, tělesně postižení, týrané matky s dětmi, bývalé prostitutky, alkoholici, feťáci i gambleři, natáčela pět let spolu s blízkým spolupracovníkem, kameramanem Jaromírem Kačerem. Centrum přes dvě desetiletí buduje charismatický farář Marián Kuffa (nar. 1959) s lidmi z okraje společnosti, kteří zde dostali příležitost začít znovu, pokud však respektují jasně daná pravidla. I přes skryté touhy je přímočarý a chlapský kněz ve své víře pevný, nezápasí s Bohem, ale s neustálým přílivem potřebných. Několik silných osobních příběhů klientů, kteří se občas ocitnou kvůli prohřeškům mimo komunitu, a zaměstnanců centra (vesměs bývalých „hříšníků“), odráží Kuffovo úsilí, jeho nevyčerpatelnou energii a odhodlání jít pořád kupředu, přestože zažívá častá zklamání a musí překonávat mnohé překážky. Farář věří, že i ti nejhorší se mohou napravit a dílčí výsledky jej obohacují. Muž regeneruje ve vzácných chvílích samoty při jízdě na koni v okolní krajině, jež ho naplňuje mírem ve všech ročních obdobích. – Na provoz farnosti a nekončící stavební činnost při rozšiřování centra svépomocí přispívá katolická církev, Evropská unie, dárci i stát. – Autorka nepodléhá fascinaci inspirativní osobností, avšak podobně jako protagonista i ona vyniká empatií, přičemž zároveň klade důraz jak na vizuální zpracování, tak na zvukovou stopu s pozoruhodně pojatou hudební složkou. Dílo věnovala své matce. – O působení Mariána Kuffy vznikly již dva dokumenty režiséra Ladislava Kaboše: Kde končí naděje, začíná peklo (2003) a Všechny moje děti (2013), jenž byl uveden i v kinech. -kk-
Vesnice Žakovce v okrese Kežmarok. Marián Kuffa buduje ve spišské obci na místě původní fary (jež sloužila i jako sklad obilí) rozlehlé útočiště pro lidi v nouzi. Na začátku netušil, do jakých rozměrů se jeho aktivita rozroste. V současnosti centrum pojme kolem dvě stě padesáti uživatelů; vše bylo postaveno svépomocí, díky práci Kuffy i obyvatel azylu, kteří se samozřejmě podílejí také na jeho provozu. - Klienti mají různé problémy, kvůli nedisciplinovanosti odcházejí, často se však vracejí. Jsou při pravidelných sezeních neústupně vedeni knězem k víře, pokoře a k vědomí, že „nesmějí brát, ale musejí dávat“. – Marián Kuffa se zřekl světského života po vážném úrazu v horách a odevzdal se Bohu. Shromažďuje kolem sebe potřebné a plně se věnuje charitě, kterou ovšem pojímá po svém. – Farář obyvatelům ráno rozdělí práci (na stavbě, v lese, v centru). Ženy bydlí sedm kilometrů od farnosti, kam denně docházejí pečovat o postižené a nemohoucí. Azyl funguje i jako hospic. Ošetřovatel Rosťa se zde chce vymanit ze závislosti na alkoholu. – Obyvatelé „nemocnice duše“ se pravidelně shromažďují na bohoslužbách a rozpravách s Mariánem. Ten se jim snaží vštípit základní morální principy a podnítit v nich snahu o nápravu. Je mezi nimi i farář mimo službu Peťa, který propadl drogám. – Duchovní podporuje Romy, žijící v okolních osadách, jimž dováží oblečení nebo materiál na opravy chatrčí či na stavbu lepších obydlí. Občas ovšem narazí na hádky a na nevděk. – Mezi klientkami je bývalá prostitutka Pavla. Přestože má k centru výhrady, pobývá zde už pět let. – Marián řeší pořád dokola provozní problémy, rozmíšky a selhání uživatelů. – Sociální pracovnice Gábi nastoupila na faru hned po škole. Kolegu Rosťu práce nenaplňuje. Nechce se vrátit zpět k manželce, a tak zatím nemá kam jít. – Kuffa nedoporučuje vztahy mezi klienty. Na invalidní vozík upoutaný muž (pan Koki) chce následovat partnerku, ta se však musí starat o děti, a tak ho opustí. Pavla má z minulosti špatné zkušenosti: pobývala mezi narkomany, prožila znásilnění, násilí, závislosti. Touží po blízkém člověku. – Věčnému útěkáři Petrovi, opakovaně slibujícímu nápravu, Kuffa mnohokrát zachránil život. Kdysi muž podnikal a měl se dobře, pak mu kvůli jeho alkoholismu zkrachovalo manželství. – Rosťovi nevyhovuje zdejší všudypřítomný tlak na víru. – Ošetřovatel Váša si za loupež, při níž zemřelo pět policistů, odseděl devatenáct let. Nemá doklady ani občanství. Farnost je zatím jeho jediná šance. - Marián neodmítá ani zábavu, někdy si s uživateli zahraje bigbít nebo zájemce vezme na projížďku na koni. Nejraději však jezdí přírodou sám. – Petr znovu zklamal, po návratu z „výletu“ má skoro dvě promile. – V létě během dalšího útěku Petr s kamarádem „spokojeně“ přebývají v opuštěném zaneřáděném domě. – Farář apeluje na obyvatele během bohoslužby a vyznává se ze své lásky k Bohu. – Peťa byl aktivní agent pro Slovenskou národní protidrogovou jednotku. Chtěl se stát policistou, ale stal se farářem. – Marián poskytne poslední pomazání nemocnému otci Romky Růženky. – Ošetřovatel Boris byl gauner a protloukal se sedmnáct let po věznicích. – Farář klienty bez vůle neustále směřuje k polepšení. – Peťa nelichotivě hodnotí obyvatele útulku. Sám neví, kam by se zařadil. Vzpomíná na setkání s papežem v Nitře. – Marián relaxuje s klienty v termálech, večer si opékají buřty u ohně. – Invalida na vozíku skončí na noc na nádraží. Stále se brání návratu na faru. – Kuffa si uvědomuje, že mnozí klienti nedokážou žít „venku“ ani u něj, ale musí se chtít změnit, jinak je jejich pobyt v komunitě zbytečný. Nikoho z nich dopředu nehodnotí ani nezatracuje, „dostal“ je od Boha. – Pavla čelí přestupku: je zamilovaná do ženy, což kněz v centru netoleruje. – Kuffa doveze dřevo do romské osady. Je osočen neurvalým Romem. Má-li se do místa vrátit, očekává omluvu. – „Recidivista“ Petr jde na pohovor k Mariánovi. Čeká ho léčení na psychiatrii. – Kuffa vzpomíná na rodiče. Občas mívá postranní myšlenky, ale ty si hlídá. – Rosťa po dvou letech služby cítí, že by měl odejít. Pavla má strach zázemí centra opustit. – Marián ještě neshledal faráře Peťu schopným služby a nedoporučil ho biskupovi. - Vaša se vydává vlastní cestou, nesmí nic provést, okamžitě by šel do vězení. – Na nádraží se potulují muži z centra, kteří se rozhodli být na ulici. – Kuffa se pro vzácné chvíle samoty a rozjímání vydává na koni k blízkému kostelu. – Napravený Petr dostal novou šanci: rozváží jídlo a žije u bývalé manželky. – Ošetřovatelka Gábi na faře končí, našla si jiné místo. Odjíždí s Rosťou. Mladík doufá, že se sem už nevrátí... -kk-
Jana Ševčíková, Ivan Arsenjev (spolupráce na scénáři)
Jaromír Kačer, David Šachl (letecké záběry)
Jaroslav Jehlička, Michal Míček, Michal Gábor, Adam Bezděk, Jan Paul, Jana Ševčíková (dramaturgie), Pavel Dvořák (mix zvuku)
Studio Virtual (zvuk), i/o post (obraz), Jordi Niubò (obraz), Libuše Martínková (obraz), Jaromír Pesr (obraz), Michal Černý (obraz)
Martin Vadas, Tomáš Daliman, Ondřej Kačer, Natalie Ostrouchová, Agnieszka Critchov, Katka Pinosová
Jakub Sitár, Ivan Arsenjev, Tereza Schrijversová
Vladimír Martinka, Alan Vitouš (spolupráce)
Deep Purple (Smoke on the Water)
Hudba k písni Clarinet FactoryAlan Vitouš
Zpívá skupina Clarinet FactoryAlan Vitouš
Hudba k písni Clarinet FactoryAlan Vitouš
Zpívá skupina Clarinet FactoryAlan Vitouš
Hudba k písni Oldřich Říha
Text písně Ladislav Vostárek
Zpívá skupina Katapult
Hudba k písni Deep Purple
Text písně Deep Purple
Zpívá skupina Deep Purple
Slovensko, okres Kežmarok (Slovensko), Žakovce (okres Kežmarok), Poprad (okres Kežmarok), Huncovce (okres Kežmarok), Veĺká Lomnica (okres Kežmarok)
Opři žebřík o nebe
Opři žebřík o nebe
Lean a Ladder Against Heaven
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2014
2009—2014
konec distribučního monopolu 31. 12. 2015
premiéra 22. 1. 2015 /přístupné bez omezení/
Jana Ševčíková, i/o post (koprodukce), Studio Virtual (koprodukce)
dlouhometrážní
100 min
DCP 2-D, DVD, MP4
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
slovensky
české
Akce: 6. ročník Ceny české filmové kritiky 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší dokumentární film
Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015
2016
Praha / Česká republika
Nejlepší dokument
Jana Ševčíková
Akce: 9. ročník Cena Pavla Kouteckého
2015
Praha / Česká republika
Cena Pavla Kouteckého za osobitý dokumentaristický počin
Jana Ševčíková
Akce: 10. ročník Cen ARAS, udílená českou Asociací režisérů a scenáristů
2015
Praha / Česká republika
Cena ARAS za výrazný tvůrčí, organizační nebo producentský čin
Jana Ševčíková
Akce: Trilobit Beroun 2014, ceny Českého fimového a televizního svazu
2015
Beroun / Česká republika
Cena Pavla Kouteckého za osobitý dokumentaristický počin
Jana Ševčíková
režie