Na osobitém dokumentárním eseji Na vodě, jenž byl poprvé uveden na Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě 2015 v sekci Česká radost a je uváděn pouze v alternativní distribuci, kterou zajišťují sami tvůrci, se podílelo stěžejní trio současné alternativní kultury, členové hudební undergroundové skupiny Bouchací Šrouby: biolog, dokumentarista a spisovatel Martin Ryšavý, kameraman a fotograf Jan Procházka a hudební skladatel a filmař Pavel Kopecký. Ti se kromě „odhalených štábních pozic“ (tedy filmových profesí) objevují také mezi protagonisty. I další přizvaní účastníci přijímají „role“, dotvářené při vzájemném setkávání a kontaktu se svéráznou krajinou. – Tvůrci snímku se více než na postavy zaměřují na jejich „existenci“ v krajině, která tak zásadně vystupuje do popředí. Komín, měsíc, stébla trávy, zvětralé zdivo, mohutné rozpadající se betonové stavby, plynoucí i stojatá voda, kanály a šachty jsou snímány švenkující kamerou v detailních, často podexponovaných či naopak přeexponovaných záběrech. Promlouvají o myšlence, která otevírá celý film: „Skutečně vážné zájmy jsou chimérické“ (Gaston Bachelard: Voda a sny, 1942). Poeticky uzpůsobená je také zvuková stránka snímku. Kopeckého „vodní hudba“ čerpá z postapokalyptické scenérie, vytváří hlukový smog. Tympánům, basběžkám či staroslověnskému liturgickému zpěvu proto „odpovídají“ tóny řečišť, elektráren, rypadel nebo lokomotiv. -xb-
Dokufikční snímek úmyslně opouští obvyklý způsob vyprávění. Představuje to, co filmový teoretik Carl R. Platinga (nar. 1957) v souvislosti s dokumentární kinematografií pojmenoval „otevřeným“ a „poetickým“ modem. Slučuje oba vyprávěcí způsoby do unikavého tvaru, odpovídajícího určujícímu motivu této vodní odysey: proměnlivosti. – Otevřený modus. Dokument pomocí výroků a obrazů ukazuje, provokuje a prozkoumává namísto výkladu či vysvětlování. Vyprávění se „rozlévá“ do třech hlavních proudů. – I. Vodáci a pes. Dvojice vodáků (Procházka, Kopecký), ke kterým se občas přidá pes, proplouvá nafukovacím člunem nerekultivovanou džunglí Podkrušnohoří. Útržkovitě rozjímají jadrným jazykem nad vztahem člověka a zdevastované krajiny („industriální buddhismus“), aniž nabízejí uspokojivé odpovědi na inspirativní otázky duše, pudovosti, životní a strojní energie, nebo konzumerismu. Tok jejich myšlenek neustále víří ve jménu proměnlivosti okolo jednoho a toho samého: pomíjivosti života, smrti coby pozitivní veličiny, umožňující dotek věčnosti... – II. Julie a poustevník Sep. Mladá žena z města (Julie Válková) při své pouti narazí v industriální zóně na asketického samotáře Sepa (Josef Kadeřábek). Dívka hledá zaběhlého psa a vytváří „senzorickou mapu“; dle cestovního plánu křižuje pustou měsíční krajinu, v níž umísťuje osobní věci, které mají přilákat nazpět ztraceného Falka. Bezdomovec Sep podniká výpravy do „nitra země“, kde se v polozatopených betonových šachtách a opuštěných strojních soupravách zavléká do přediva vzpomínek na odsuny Němců či zatopené vesnice; snaží se přitom najít rovnováhu mezi rolí „stopaře“ a „lovce“. Falko není nalezen, Sep dále bloumá rozvalinami, z nichž „doluje“ šrot kovových konstrukcí. Dvojice v závěru zjišťuje, že jejich konečný cíl možná představuje samotná cesta... – III. Moře klidu. Stejnojmenné občanské hnutí připravuje megalomanský projekt: zaplavení zrušených podkrušnohorských povrchových dolů od Kadaně po Ústí nad Labem slanou vodou z Baltu, přivedenou potrubím. Spolek tak chce naplnit dávné fantasma českého národa (zapsané už v Nerudových Povídkách malostranských) vlastnit moře. Ve jménu pomíjivosti aktéři Moře klidu (Jan Plíšek, Radim Neuvirt) předkládají develeporskou strategii záplavy coby nástroje revitalizace těžařského regionu. Moře v Čechách je však po letech snažení stále v nedohlednu... – Poetický modus. Dokumentární vyprávění pojímá námět či událost jako estetický objekt, který je sám o sobě významotvorným činitelem. Takový dokument se nezaměřuje na holé šíření informací a faktů, ale na smyslové a formální aspekty nahlížené látky. -xb-
Pavel Kopecký, Jan Procházka, Martin Ryšavý
Pavel Kopecký, Jan Procházka, Martin Ryšavý
Jan Procházka, Martin Ryšavý
Zdeněk Marek, Pavel Kopecký, Martin Ryšavý
Pavel Kopecký (zvuk a dramaturgie zvuku), Petr Vokál (zvuk a dramaturgie zvuku), František Šec
Ivo Marák (obraz UPP), Jiří Slavíček (obraz UPP), Pavel Marko (obraz UPP), Martin Sladký (obraz UPP)
Veronika Kührová, Jakub Pinkava, Tadeáš Trojánek, Vlaďka Poláčková
Jiří Pop, Prokop Ištvánek, Milan Pekky Bouška, Zdeněk Petřík, Petra Drahanská, Ivana Růžičková, Ivo Přikryl, Vít Zavadil, Jiří Wolf, Petra Wolfová, Milan Fred Pištěk, Tereza Zemanová
Pavel Kopecký, Petr Vokál
Hudba k písni Josef Olaf Kachlík
Text písně Josef Olaf Kachlík
Zpívá skupina Band starých pánů
Hudba k písni Vlastimil Tůma
Text písně Vlastimil Tůma
Zpívá skupina Band starých pánů
Česká republika, Podkrušnohoří (Česká republika), Strupčice (Česká republika), Duchcov (Česká republika), Ústí nad Labem (Česká republika), Kadaň (Česká republika), Chomutov (Česká republika)
Na vodě
Na vodě
On the water
film
dokumentárnídistribuční
road movie, esej
Česká republika
2015
2015
premiéra 4. 11. 2015 /přístupné bez omezení/
Metafyzická plavba po temných vodách zakleté krajiny
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Státní fond kinematografie (alternativní distribuce v severních Čechách)
Martin Ryšavý (alternativní distribuce v severních Čechách)
dlouhometrážní
91 min
High Definition Video
DCP 2-D
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
Do vybraných kin vstupuje po pěti letech nový film režiséra, scenáristy a spisovatele Martina Ryšavého. Autor v něm splé...