Komorní psychologické vztahové drama Prach debutanta a absolventa FAMU Víta Zapletala navazuje na filmy tvůrců pracujících s pomalým tempem vyprávění a se spiritualitou (například Robert Bresson). Snímek natočený na 35mm materiál vznikal jako absolventský studentský film již od konce srpna 2012. Původně byl plánován jako čtyřicetiminutový experiment. Kromě nedostatku finančních prostředků a více než půlročního přerušení se natáčení protáhlo i kvůli tomu, že nebylo možné pokračovat v původních interiérech, jež se proto musely postavit v ateliérech FAMU. – K mrtvicí ochrnutému otci a k těžce nemocné matce přijedou na samotu synové dvou rozdílných povah. Věřící učitel Libor s manželkou Janou a ateistický, nerozhodný a melancholický fotograf Jirka s malým synem Dominikem a mladou milenkou Nikol. Oba bratři se musejí kromě nemocí rodičů vyrovnávat i s partnerskými problémy. Vztah Libora a Jany je poznamenán marnými pokusy o početí. Rozvedený Jirka, uvažující o odjezdu za hranice, neví, jak se zachovat k Nikol, kterou navíc rodina přehlíží. Po třech dnech otec zemře, což přinese jisté usmíření, avšak problémy vzájemných vztahů zůstávají otevřené. – Ačkoliv Zapletal zajímavým minimalistickým snímkem (jemuž škodí rozvláčnost, chybějící dramatický oblouk a zejména přílišná „bezkrevnost“ a nerozhodnost většiny postav, z nichž zaujmou představitelé starých rodičů a malého Dominika v podání Filipa Truksy) v roce 2014 absolvoval FAMU, široké veřejnosti byl po FAMUfestu 2014 poprvé představen až 9. července 2015 na Mezinárodní filmovém festivalu Karlovy Vary v sekci Na Východ od Západu. Poté byl uveden na Febiofestu 2016 a na plzeňském Finále. Po drobných úpravách a z „provozních“ důvodů byla distribuční premiéra, původně plánovaná na jaro 2016, posunuta na srpen téhož roku. – Titul byl distribuován v tehdy nové ediční řadě projeku Cyklus Citrus, plánované Radimem Procházkou a dalšími producenty na podporu artových filmů, debutů a druhých filmů začínajících tvůrců. –jl–
Starý muž ráno doprovodí manželku z osamělého domku ve stráni na cestu k sanitce, která ji odváží do lázní. Doma ho u stolu se snídaní raní mrtvice. – Učitel Libor sdělí manželce Janě, která marně shání práci, že si udělají výlet do Čáslavi, vyzvednout polohovací postel pro matku, jíž postupně ochabují svaly. Vzápětí mu zavolá matka, že otce ranila mrtvice; našel jej soused, kterého za ním po telefonu poslala. Manželé ji vyzvednou v lázních. V nemocnici se dozvědí, že otec zůstane zcela ochrnutý a kdykoliv může zemřít. Rodina jej dá převézt domů. – Liborův bratr, fotograf Jirka, žije s mladou milenkou Nikol. Jeho bývalá manželka Eva je na dovolené, proto má u sebe desetiletého syna Dominika. Když se od Libora doví o otcově stavu, vydá se tam s chlapcem. Nikola se k nim téměř proti jeho vůli přidá. – V domku panuje chmurná nálada. Matka se stará o manžela, Jana se věnuje vaření. – Libor přiveze faráře, který otci udělí poslední pomazání. Kněz chce, aby učitel šel za kmotra jednomu místnímu chlapci. – Nikol se v novém prostředí cítí osamocená, Jirka se rodiny straní. – Janě je jasné, že se Jirka o otce a matku, která brzy také bude nepohyblivá, nepostará a že to tedy budou muset udělat Libor a ona. Současně ji trápí, že doposud nemají dítě a že je bez práce. V noci se baví s manželem o situaci. Věřící muž je rozhodnutý postarat se o rodiče, protože „všechno má nakonec nějaký smysl“. Když se nepohodnou, jde Libor do kuchyně a tam se potichu modlí. – Čiperný Dominik dědu přikryje bundou. Chce mu dát napít, ve tmě zakopne a probudí babičku, jež stále sedí u dědy. – Jirka ráno vyzdobí otcův pokoj svými starými kolážemi. U bezvládného nemocného pustí z gramofonu jeho oblíbenou muziku. – Nikol se snaží navázat s rodinou kontakt, ale nikdo se s ní příliš nebaví. Jana je podrážděná. Za pacientem přijde kamarád a připije mu vínem. – Matka požádá Libora, aby otce oholil. Druhému synovi vyčte, že přivezl Nikol. Ta jde s Janou na švestky do sadu u domu. – Dominik si hraje venku. – Libor se nezúčastní rodinného oběda a v ložnici si prohlíží knihy o umění. Jana mu řekne, že není v manželství spokojená. – Jirka se jde s Nikol projít do lesa. Vyčte jí, že sem jela, a má pochybnosti o jejich vztahu. Dívka ho upozorní, že podle Dominika má tatínek kvůli jeho narození zkažený život. Jirka tomu nevěří a nechá partnerku v lese. Po návratu do domu řekne bratrovi, že s Dominikem bez rozloučení hned odjede. Na autobusové zastávce si to u čekajícího autobusu rozmyslí a vrátí se. – Doma se dozví, že otec zemřel. – Při západu slunce sedí v sadu na svahu matka a Jirka s Nikol opět v objetí. Jana jde odtud do domu. Dominik na gramofonu pustí pohádku o Broučcích. K matce si přisedne Libor. –jl–
Film je věnován režiséru Miloši Horanskému a kameramanovi Petru Polákovi. Snímek je historicky posledním českým filmem, vyvolaným v barrandovských laboratořích před jejich uzavřením. Sto metrů dotáček muselo již být vyvoláno v laboratořích České televize. Ve filmu je použita zvuková nahrávka Supraphonu Broučci v interpretaci Karla Högera a Dismanova dětského souboru.
učitel Libor
Jana, Liborova žena
fotograf Jirka, Liborův bratr
Nikol, Jirkova přítelkyně
Dominik, Jirkův syn
matka Libora a Jirky
otec Libora a Jirky
kněz
lékař v nemocnici
otcův kamarád s vínem
zdravotní sestra v domě
zdravotní sestra na nemocniční chodbě
muž u autobusové zastávky
muž ve dveřích v lázních
hlas řidiče sanitky
Tomáš Janáček, Martin Jelínek, Jan Březina
Vít Zapletal, Václav Hrzina, Martin Jelínek (spolupráce na scénáři), Adam Hobzik (spolupráce na scénáři)
Radim Valak, Kristián Suda (ČT), Jaroslav Sedláček (hlavní dramaturg FC ČT)
Adam Elšík, Jan Chajewski, František Jakubec, Stanislav Adam, Philip Matoušek, Jarin Plvan, Leoš Vijačka (ostřič), Tomáš König (ostřič), Filip Rejč (ostřič), Simon Todorov (ostřič), Jan Hubáček (ostřič)
Jana Hauskrechtová, Anna Brotánková
Jana Hauskrechtová, Anna Brotánková
Jan Richtr, Pavel Matyáš (záznam zvuku), Jana Coufalová (záznam zvuku), Jan Richtr (záznam a mix zvuku a hudby), Štěpán Mamula (mix zvuku a hudby)
Jaroslav Kučera (FC ČT)
Ondřej Šejnoha (Studio FAMU)
Helena Uldrichová (vedoucí FC ČT), Tomáš Baldýnský (kreativní producent FC ČT), Petr Tichý (Barrandov Studio), Radim Procházka, Libor Sekerka
Bára Pokorná, Bára Kamarytová, Monika Králová
Kateřina Doležalová, Marek Jindra (Studio FAMU), Jiří Koštýř (FC ČT)
Zuzana Vrbová (FC ČT)
Jan Tobolak (malíř pozadí)
Petr Marek, David Jařab, Čestmír Kopecký, Jaromír Kallista, Vladimír Smutný, Jan Daňhel, Pavel Rejholec
Pavel Hapala, Pavel Kučera, Vladimír Mičúch, Martina Štruncová, Jakub Vrbík, Martin Tichovský
Hudba k písni tradicionál
Text písně tradicionál
Zpívá skupina Poutníci
Hudba k písni tradicionál
Text písně tradicionál
Zpívá skupina Poutníci
Hudba k písni Bedřich Nikodem
Text písně Erich Sojka
Zpívá Jiří Vašíček
Praha, Dejvice (Praha), Žižkov (Praha), Malá Strana (Praha), Nemocnice pod Petřínem (Malá Strana), Nové Město (Praha), Nemocnice sv. Alžběty (Nové Město), Bohnice (Praha), Římskokatolická farnost sv. Petra a Pavla (Bohnice), Cimbál u Semil, Dubá, okolí (Dubá), Doksy, autobusové nádraží (Doksy), Mšené–lázně, Lázně Mšené (Mšené–lázně), lázeňský dům Villa Kyselka (Lázně Mšené)
Prach
Prach
Dust of the Ground
Vyzpytatelné cesty / Jeden konec příběhu
film
hranýdistribuční
psychologický
Česká republika
2015
2012—2015
konec distribučního monopolu 12. 10. 2022
premiéra 11. 8. 2016 /přístupné bez omezení/
„...nebylo by snad lepší, kdyby umřel?“ Křehký film o zásadních věcech v kinech od 11. srpna 2016.
Studio FAMU, Česká televize (koprodukce), Filmové centrum (Česká televize), Barrandov Studio (koprodukce), Produkce Radim Procházka (koprodukce)
Nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových
Studio FAMU, ČESKÁ TELEVIZE, PRODUKCE RADIM PROCHÁZKA s.r.o., Barrandov Studio a. s., Libor Sekerka
dlouhometrážní
98 min
DCP 2-D, DVD
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
Tento týden má distribuční premiéru celovečerní debut Víta Zapletala Prach. Mladý režisér v rozhovoru pro Revue přibližu...
Psychologické drama Prach je dílem debutujícího režiséra Víta Zapletala. Svým duchovním přesahem a kontemplativní formou...