Thriller Taxi 121, inspirovaný případem sériových vražd tří pražských taxikářů z roku 2014, je distribučním debutem režiséra Dana Pánka, natáčejícího dosud amatérské filmy a reklamy. – Minimalistický film nejen rozpočtem, ale i nevelkým příběhovým záběrem a omezeným množstvím postav se neúspěšně snaží najít rovnováhu mezi věrohodným psychologickým portrétem hlavního hrdiny a thrillerovou hrou s diváckým očekáváním. Jeho jádrem je dlouhá jízda dočasného taxikáře Matěje se zákazníkem, jenž se záhy promění v hledaného vraha taxikářů. Napínavé situace s vrahem a jeho obětí ztrácejí na působivosti vinou paralelně rozvíjené vztahové linie, vyznačující se banálními dialogy a nepřirozenými hereckými výkony. Náznaky, že navzdory stylistickým postupům thrilleru a melodramatu sledujeme seriózní existenciální drama, ještě víc narušují semknutost díla. Inspirace skutečnými událostmi je natolik volná, že budí dojem reklamní vábničky bez výraznějšího opodstatnění v příběhu. -mrš-
Noční hlídač překvapí skupinu maskovaných mužů při nakládání tašek do dodávky. Je postřelen. – O deset měsíců později. Bývalý manažer cestovní kanceláře Matěj Pokorný se před odchodem do práce loučí s manželkou Lucií; jde o jeho poslední měsíc taxikaření, než si najde jiné zaměstnání. Prvním zákazníkem je fotbalový agent Příhoda, směřující na letiště. Muži se baví o fotbale, o penězích a o neudržitelnosti šťastného manželství. – Po krátké pauze na kávu, při níž se Matěj baví s kolegou o zavražděném taxikáři, veze Matěj z letiště amerického turistu. Povídají si anglicky o New Yorku a o Praze a společně si zazpívají Sinatrův hit New York, New York. – Matěj během dne nabírá další zákazníky a představuje si, jak stráví večer s manželkou. – V přístavišti zastaví černé taxi. Muž na zadním sedadle zamíří na taxikářovu hlavu. Ozve se výstřel. – Druhý den. Matěj veze ženu se psem. Protože podle zákaznice nejede správnou trasou, pohádá se s ní. Lucie slyší v kadeřnictví, kde pracuje, zprávu o vraždě taxikáře. Přeladí na jinou stanici. – Matějovým posledním zákazníkem je muž, úspěšně předstírající opilost, aby se vyhnul placení. – Doma se manželé baví o dítěti, o jehož početí se již delší dobu snaží. Lucie má obavy o Matějův život. – Třetí den. Policistka objeví v černém taxíku na ulici mrtvolu. – Matěj veze k Vrchnímu soudu mladou advokátku. Žena s ním flirtuje a on si ji představuje jako manželku, s níž vychovává dceru. Zákaznice mu dá vizitku a zaplatí víc než štědře. – Noc. Matěj zastoupí indisponovaného kolegu. Pošle SMS Lucii, která se těšila na romantický večer. Zastaví ho starší muž s kšiltovkou (noční hlídač z prologu filmu), který se označí za jeho posledního zákazníka. Po chvíli jízdy vytáhne pistoli. Taxikář má pokračovat v jízdě podle jeho instrukcí. Slovensky hovořící řidič na taxík zamává. Matěj zastaví. Když ho muž požádá o benzin, je zastřelen. Taxík zastaví kvůli dotankování u pumpy. Při placení Matěj nesmí promluvit nebo „zákazník“ zastřelí ženu za kasou. Vrah zatím postává před bezpečnostní kamerou. Když se ozve dispečer, aby se mu Matěj ohlásil, ujme se vrah vysílačky a vyhrožuje dispečerovi smrtí. Pak taxikáře přiměje, aby jeho slova označil za pouhou hru ke zkrácení dlouhé chvíle. Matěj si představuje, jak ho kvůli překročení rychlosti zastaví dvojice dopravních policistů. – Lucie čeká doma na manžela. Začíná bouřka. Vrah se s Matějem baví o jeho ženě, podle jeho slov by jí mohl ublížit. Muži konverzují o smrti, o osudu, o rodině… Matěj v duchu vidí Lucii, sedící s těhotenským testem v ruce na kraji vany. V kukuřičném poli má řidič zastavit. Představuje si, jak je tu živý ponechán, zatímco vrah odjíždí jeho taxíkem. Ve skutečnosti je doveden na místo, kde mezi klasy leží mrtvý kolega. Dostane možnost zatelefonovat manželce. Oznámí jí, že už se domů nevrátí; žena má prý pokračovat v životě bez něj. Matěj po zásahu z vrahovy pistole padne k zemi. Vidí svou budoucnost: těhotnou manželku, kočárek s dítětem, chlapce učícího se chodit, chlapce v předškolním věku. Smějící se Matěj ve své vizi zvedá syna nad hlavu. – Plačící Lucie marně volá manželovi. Mobil vyzvání u jeho hlavy. Matěj otevírá ústa, ale není nic slyšet. – Na nočním stolku leží manželčin těhotenský test s dvěma proužky. – Vrah zalévá květiny na zahradě. Vnučka Kája se ho ptá na babičku. Ta prý spí a on si také půjde lehnout. Dá dívce jablko a vejde do domu. Než zatáhne záclony, podívá se z okna. -mrš-
Matěj Pokorný
Lucie Pokorná
vrah Otto Bleier
agent Příhoda
americký zákazník
advokátka Jánská
Pavel
žena se psem
plačící pasažérka
taxikář
dívka u pokladny
stopař
Karla
rozčílená dívka
opilý zákazník
policistka
mladík
dispečer
moderátor
Karel
mladík
mrtvola
zloděj
zloděj
zloděj
Matěj
Matěj
Ondřej Pech, Barbora Ulrychová, Tereza Petrásková
Denisa Marešová
Matěj Kovárník, Petr Braun, Vishal Vittal, Tereza Váchová, Dominik Bröstl, Petr Holeček
Lukáš Coufal (rekvizitář), Patrik Hejda (rekvizitář)
Paulína Bočková
Lukáš Neufuss
Kateřina Kavanová, Marek Capoušek, Nikol Pánková
Filip De Pina
Jana Průšková, Jan Vlček
Daniel Schmid, Mojo Post (obraz), Jaroslavv Fryš (zvuk)
Jan Kuchař
Eduard Prokhasko
Petra Otáhalová
Jan Kuchař (grafika)
Prague Symphonic Ensemble, Kateřina Krejčová /houslová sóla/, Anna Kalhousová /violoncello/
Jérôme Kuhn
Hudba k písni Jan ŽampaDavid Šmídt
Text písně Jan ŽampaDavid Šmídt
Hudba k písni John Kander
Text písně Fred Ebb
Hudba k písni Eddie Stoilow
Text písně Jan Žampa
Hudba k písni Eddie Stoilow
Text písně Jan ŽampaDavid Šmídt
Praha a okolí
Taxi 121
Taxi 121
Taxi 121
film
hranýdistribuční
psychologický, thriller
Česká republika
2016
2016
premiéra 1. 9. 2016 /nevhodné pro děti do 12 let/
Inspirováno skutečnými událostmi. Film Dana Pánka.
Bandi Vamos s.r.o., Medac, spol. s.r.o., Citytaxi s.r.o.
dlouhometrážní
90 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, anglicky
bez titulků
české
Komorní psychologický thriller o třech dnech v životě jednoho pražského taxikáře představuje další z chvályhodných pokus...