Producent a režisér divácky úspěšných filmů Miloslav Šmídmajer získal původní scénář Formanova spolupracovníka a tvůrce homolkovské trilogie Jaroslava Papouška (1929–1995), nazvaný tehdy Jedním slovem tě miluje modře, od Miroslava Ondříčka v roce 1993. Slavný kameraman uvažoval kdysi o tom, že by jej natočil sám, ale z toho sešlo, stejně tak jako z dalších pokusů o realizaci. Šmídmajerovi se podařilo projekt dotáhnout do konce až po mnoha letech, přičemž originální scénář musel projít četnými úpravami. Vznikla jednoduchá letní romantická komedie Miluji tě modře, která je věnována právě rodině Jaroslava Papouška a Miroslavu Ondříčkovi. Ve filmu kromě milostného příběhu s běžnými zápletkami mají mimo jiné dominovat atmosféra pražského Starého Města a Malé Strany a pak také výtvarné pojetí, spjaté zčásti s profesemi protagonistů. Třiatřicetiletý „mamánek“ David Bárta je výtvarník a kurátor v Národní galerii. Zároveň spolupracuje s otcem, známým fotografem aktů. Seznámí se s půvabnou aranžérkou Terezou, protože ho zaujme nejen dívka samotná, ale i její způsob aranžování výloh. Dívka současně vystupuje v představení nového cirkusu a chodí s impulzivním artistou Igorem. Zatímco o ni David nesměle usiluje a žárlivý Igor si ji hlídá, ocitá se Tereza v obtížné situaci, protože neví, koho z nich si vybrat. Navíc má odjet se souborem do New Yorku. Nakonec se samozřejmě rozhodne pro romantického Davida a na zájezd neodcestuje. Kromě ústřední trojice sehrají své party též Davidovi rodiče, bonvivánský a sukničkářský fotograf Karel a matka, která na stáří propadla józe a učení gurua Svamidžiho. Další vedlejší zápletku tvoří chystaná výstava (smyšleného) holandského výtvarníka Van Berkelena, na níž pracuje David jako kurátor a na niž dorazí sám Mistr. – Kromě Prahy se natáčelo také v Olomouci. Ve filmu se objevuje řada výtvarných děl, od velkého objektu Čestmíra Sušky Satelit až k obrazům Josefa Doláka a autora scénáře Jaroslava Papouška nebo fotografie Alžběty Jungrové. – Nevynalézavý snímek, v němž se poněkud samoúčelně objevují nahá dívčí těla a jenž je přetížený product placementem, sice možná plní svůj účel oddechové komedie, avšak zcela postrádá půvab a originalitu Papouškových původních prací z 60. let. -tbk-
Matka budí třiatřicetiletého syna, výtvarníka a kunsthistorika Davida Bártu, z příjemného snu, v němž jej na louce v řízách i bez nich obletovaly krásné dívky. Mladík zaspal, a tak ho matka veze do práce. Když zjistí, že David dělá se svým otcem, který ji před dvaceti lety opustil, vysadí ho. – David pracuje jako kurátor v Národní galerii a chystá výstavu holandského výtvarníka Van Berkelena. Kvůli stávce však přišla jen část exponátů, a tak mladík vyrazí za otcem Karlem, známým fotografem aktů. Zaměřili se spolu na projekt parafrází klasických slavných obrazů s nahými ženami, ale momentálně si nevědí rady s Boticelliho Zrozením Venuše. – Davida zaujme pohledná aranžérka v luxusní parfumerii a její kreace z papírů. Netroufne si však dívku oslovit. Jen ji ve výloze vyfotí a později jí přinese vytištěnou a na modro vybarvenou fotku s její výlohou. Chvíli se spolu baví, ale pak jej dívka opustí, aniž mu řekne své jméno. – Mladík má kvůli matce, která se vrhla na jógu podle gurua Svamidžiho a zve si domů i další jeho obdivovatele, potíže se sousedem Čapkem. – Krásná aranžérka Tereza vystupuje se souborem nového cirkusu, s jehož principálem Igorem také chodí. Po představení se na milence zlobí, protože ji málem upustil ze strapsů (artistických gum). Manažer skupiny přijde s dobrou zprávou: odjíždějí vystupovat do New Yorku. Všichni jsou nadšení, jen Tereza si není jistá, zda má odjet. – Druhý den se David dozví v práci od sekretářky, že mu ředitel chce dát kvůli nuceným škrtům výpověď. Na rozdíl od ostatních zaměstnanců je mladý, nezadaný a navíc se může živit jako výtvarník. Mladík v sále starého umění potká náhodou Terezu. Vezme ji k sobě do kanceláře a vybalí před ní jeden Van Berkelenův artefakt. Záhy vyběhne ven, protože vidí Igora balancovat na nádvoří galerie na kulatém železném objektu. Artista před ním, před vrátným Říhou a před ochrankou prchá a přitom proskočí velké Van Berkelenovo plátno, které nesou zřízenci do budovy. – Igor doma přiměje rozzlobenou Terezu (která neví, co se stalo), aby ho ostříhala. – David se setká s Van Berkelenem, jenž dorazil do galerie a shání se po svém obrazu. Před tím se právě dohaduje ředitel s restaurátory, co se dá s protrženým plátnem dělat. Když umělec vidí škodu, je na omdlení. David dostane spásný nápad: dá za díru zlatou fólii a tvrdí Mistrovi, že by takto mohl své dílo ozvláštnit. Mluví o tzv. Van Berkelenově řezu. Výtvarník to akceptuje a nakonec je nadšený. – Ředitel sice kolegu pochválí, jak vyklouzl z ošemetné situace, nicméně mu výpověď stejně dá. – Tereza přiměje Igora, aby se šel do galerie omluvit. Jenže mladík odtamtud znovu uteče, když vidí na místě vyšetřující policisty. David pak dívce řekne, co se stalo. Daruje jí origami, které pro ni vyrobil z výpovědi, a ona mu dá svůj originální náramek s tím, aby ho daroval své případné slečně. – Mladík ji vezme do ateliéru k otci, který zrovna řeší nedostatek nahých modelek a který proto neomaleně vyzve dívku, aby se svlékla. Ta se urazí a odejde. David jde za ní. Otec ho později přemluví, aby se vrátil k práci v ateliéru. S náhradními modelkami nafotí, co potřebují. Když pak dorazí další dívky, které byly na castingu, vypukne v ateliéru mejdan se šampaňským. – Tereza se zlobí na Igora, že kvůli němu dostal Bárta výpověď. – Do matčina a Davidova bytu přivezou velkou zásilku knih o józe, jež chce matka se skupinou rozprodávat. Záhy se však paní Bártová dozví, že je Svamidži neschválil, takže je může vyhodit. – David hledá azyl u otce, který tvrdí, že na ženy platí nejvíc něžnost, a který ho opije. Syn se pak doma snaží být na matku něžný. - David dostane od vrátného Říhy origami od Terezy. Setká se s ní a řekne jí, jak to dopadlo s protrženým obrazem. Mluví také o svém nápadu na knihu, kterou by chtěl dělat s ní, protože se mu líbí její invence. Ona mu zase řekne o zájezdu. – Igor, žárlící na Davida, s nímž dívku viděl, musí kvůli Tereze přiznat manažerovi, co provedl v galerii. – Otec pozve syna na večeři do Žižkovské věže, ale záhy odtud nenápadně zmizí kvůli bývalé milence, která sem přišla se společností. David tedy zavolá Tereze a pozve ji, ale místo ní tam vyrazí žárlivý Igor. – Mladík se dívky nedočká a musí zavolat matce, aby přijela zaplatit. Ta dorazí v autě se sousedem Čapkem. Všichni tři odjedou, právě když taxíkem přijede Igor. – Další den otec přiměje syna, aby o svou lásku bojoval. Vydají se za Terezou na představení. David se tu přihlásí jako dobrovolník a Igor ho obhazuje noži. Jedním ho záměrně lehce škrábne na uchu. Tereza zraněného ošetří. Otec ho odveze. Pak se sem vrátí pro další ze svých milenek, Terezinu kolegyni Nelu, a odjede s ní k sobě domů. – V divadle se strhne spor mezi manažerem, Terezou a Igorem. – Skupina odletí do New Yorku. – David marně hledá Terezu doma. Chodí sem každý den. – Nakonec se dívky dočká. Ta mu přizná, že neodjela s ostatními. Nabídne mu tykání a až teď mu řekne své jméno. David s ní mluví o smlouvě na knihu a přemluví ji, aby s ním na ní pracovala. Dvojice se pomiluje. – Matka shání syna, který nepřišel domů, a otec ji uklidňuje. – David a Tereza jsou spolu šťastní. Mladík dívce řekne, že ji miluje modře... - (Pod titulky) David představí Terezu matce a ta děkuje Svamidžimu, protože se teď možná dočká svých vysněných vnoučat. Zároveň se matka sblíží se sousedem Čapkem. – Milenci pracují s otcem v ateliéru. – Van Berkelen se marně pokouší prokopnout či protrhnout svůj další obraz. -tbk-
David Bárta
Tereza
Davidova matka
Davidův otec Karel
manažer
Nela
vrátný Říha
ředitel galerie
Van Berkelen
soused Čapek
otcův asistent Petr
Irena
starší restaurátor
mladší restaurátor
Romana
sekretářka
Jan Duplinský
Jan Wodiz Vodák
Jaroslav Papoušek, Pavel Brycz (spolupráce na scénáři), Lucie Bokšteflová (spolupráce na scénáři)
Mária Dufková, Kristina Žantovská (dramaturgická spolupráce), Miloš Zahradník (dramaturgická spolupráce)
Petr Hašek, Václav Kareš (ostřič)
Alžběta Jungrová (fotografie Venuše)
Pavel Chalupa, Petr Votava (vedoucí rekvizitář), Jan Panda Rovinský (rekvizitář), Tomáš Lehovec (rekvizitář), Pavel Erben (rekvizitář), Martin Huml (rekvizitář), Martina Hladíková
Jana Konečná (vedoucí kostymérka), Andrea Konečná
Eva Hrušková, Veronika Šorfová, Jan Tölg, Martina Klímová, Markéta Feigel /ž/
Ivo Heger (zvuk, střih dialogů a postsynchronů), Robert Dufek, Sturla Mio Thorisson (záznam a mix hudby), Lukáš Chyška (zvukové efekty)
Jan Skála, Robert Gumala, Karel Jahelka
Michal Křeček (supervize)
Adéla Kotěšovcová (koordinátorka), Magiclab (obraz), Sound4Film (zvuk)
Radek Kašpar, Jan Semlbauer, David Trsek
Miloslav Šmídmajer, Pavla Šindlářová (zástupkyně producenta Bio Illusion)
Barbara Lukešová, Bohdan Kločurek
Petr Hašek (klapka), Renáta Foltysová (fotografka)
Markéta Irglová, René Rypar (spolupráce)
Hudba k písni Markéta Irglová
Text písně Markéta Irglová
Zpívá Markéta Irglová
Hudba k písni Luděk Fiala
Text písně Luděk Fiala
Zpívá Michael Foret
Česká republika, Praha (Česká republika), Olomouc (Česká republika)
Miluji tě modře
Miluji tě modře
I Love You Heavenly
Jedním slovem tě miluji modře
film
hranýdistribuční
komedie, romantický
Česká republika
2016
2016
začátek natáčení 05/2016
konec natáčení 06/2016
premiéra 26. 1. 2017 /nevhodné pro děti do 12 let/
Romantická komedie Jaroslava Papouška a Miloslava Šmídmajera.
Bio Illusion, K Film Plus (výkonná produkce)
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
Donna Hair (generální partner), Skyr (hlavní partner), Prima (hlavní partner)
dlouhometrážní
91 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků