Stylizovaný dokument Víta Klusáka Svět podle Daliborka sleduje život a názory „obyčejného“ českého neonacisty. – Lakýrník Dalibor K. z Prostějova natáčí amatérské horory a klipy se sebou v hlavních rolích, skládá nenávistné a sexistické písně, „nesnáší svoji práci, cikány, židy, uprchlíky, homosexuály, Angelu Merkelovou, pavouky a zubaře“. Neměl plnohodnotný partnerský vztah, stále žije ve svém „dětském“ pokoji vyzdobeném nacistickými symboly v bytě matky Věry, která o něj starostlivě pečuje. Vše se změní, když si žena najde přítele, neméně rasistického Slováka Vladimíra, jenž se k nim nastěhuje. Přes počáteční odpor se oba podobně naladění muži sblíží. Situace Dalibora donutí najít si přítelkyni Janu, ještě nerozvedenou matku dvou dětí. – Kromě rodinného a pracovního zázemí a zálib (mj. ukázky ze siláckých videí a z písňové „tvorby“) tvůrci v propracovaně vygradovaném snímku s důrazem na detaily zdůrazňují Daliborovo bizarní chování a scestné názory na holocaust, nacismus a druhou světovou válku. „Děj“ vrcholí cestou ústřední čtveřice do vyhlazovacího tábora v Osvětimi a setkáním s přeživší vězeňkyní. Paradoxně vyznívá závěrečná scéna, kdy štáb Daliborovi prozradí, že i on má židovské předky. – Po dokončení snímku se Věra se synem ohradili vůči výsledné podobě s tvrzením, že řada scén vznikla na přání tvůrců a jsou zinscenované a že navíc podepsali smlouvu na hraný film. To režisér popřel, podle něj jsou postavy autentické, hovoří a jednají za sebe. Pouze některé situace byly znovu rekonstruovány. Záběry s hajlujícími návštěvníky koncertu skupiny Ortel byly vyšetřovány policií pro podezření z propagace nacismu (proto mají někteří diváci rozostřené tváře). – Titul nepodává obraz o české neonacistické scéně, ale vypovídá o extrémním jedinci a o jeho rodině, jež se viditelně pro kameru „předvádí“ a zbytečně dotahuje své chování ad absurdum. To výpovědi ubírá na věrohodnosti. Předkládané názory vyžadují značnou diváckou trpělivost a otrlost. Režisér průběh událostí nekomentuje, ale v Osvětimi překvapivě a v rozporu s dosavadním stylem rozhorleně vystoupí a protagonistu nevybíravě seřve za nemístné chování. – Na dokončení snímku se finančně podíleli i přispěvatelé z webového portálu Hithit. Před finální realizací byl prezentován na CPH:Forum (CPH:DOX) a podporován projektem Britdoc Foundation Good Pitch. Krátce před premiérou byl poprvé uveden na 52. MFF Karlovy Vary 2017 v soutěži dokumentárních filmů. Při kontroverzním přijetí filmu vznikla též diskuse o hranicích dokumentu. –jl–
Prostějov. Časně ráno vypravuje Věra šestatřicetiletého syna Dalibora (Daliborka) do práce. Poté sleduje a komentuje telenovelu Esmeralda a surfuje na sociálních sítích. Odpoledne syna vyhlíží. Má už nachystané jídlo. – Dalibor se fotí v různých pozicích s různými věcmi (s potravinami, sportovní výživou, v posteli s plyšákem, s obuškem, s pistolemi a s činkou). Pak nahrává jednu ze svých sexistických písní. Na stole má vedle sovětské knihy Neználek na Měsíci Hitlerův Mein Kampf. Večer hraje s kamarádem Petrem PlayStation. Oba se opijí a zpívají českou hymnu, než je Věra napomene. – Dalibor v kuchyni natáčí video: zezadu matku „podřízne“ nožem. – V práci ve staré lakovně se do muže naváží přiopilý kolega Marek. Dalibor vzpomíná na otce, který byl prý „na ženský“, hodně pil a dělal excesy. - Věra uklízí synův pokoj. Na stěně visí německé a neonacistické vlajky. – Dalibor si z fotografie na velké obrazovce obkreslí ženský rozkrok. Matka vede zamilovaný telefonát s přítelem Vladimírem. Když oznámí synovi, že nápadník přijede k nim, Dalibor zuří a vyhrožuje, že od ní nadobro odejde. Věra se s ním jde usmířit do koupelny. Radí mu, aby si našel partnerku, která by se o něj postarala, kdyby se jí něco stalo. Současně na něj apeluje, aby zbytečně neutrácel za její pohřeb. - Vladimír doveze Věře kýčovité dary. Hrají spolu Člověče, nezlob se! Podrážděný syn je na matku drzý. – Dalibor si na facebooku dopisuje s korpulentní Janou. Začnou spolu chodit. Svěří se jí, že se mu hnusí pavouci stejně jako cikáni. – Dalibor se natáčí, jak ztřeštěně pobíhá v řepkovém poli a odříkává chvalozpěvy o matce přírodě. Jana odmítne jít s ním domů. Diskutují o holocaustu, který Dalibor popírá. Koncentrační tábory pokládá za pouhé pracovní lágry. Jana mu doporučí, aby se tam jel podívat. Muž závidí otci, který byl za války v Německu totálně nasazen, že viděl Říši před rozbombardováním. – Dalibor nasdílí na facebook, kde zveřejňuje nenávistné příspěvky, projev Miroslava Sládka proti islámu. Upraví si fotku, na níž pózuje se samopalem. – Vladimír dá Daliborovi prsten s křížem. Následně si notují, jak by z cikánů „nejraději udělali asfalt“. Starší muž nadšeně vypráví, jak se zúčastnil brutálního útoku dvou autobusů neonacistů na slovenskou romskou osadu. Neodbytně nutí Dalibora, aby nějakého cikána napadl. – V dílně s Daliborem pracuje drobný Rom Robert. – Doma při sledování zpráv matka, syn i Vladimír nenávistně komentují záběry uprchlíků a německé kancléřky Merkelové. – V lese oba muži trénují rozbíjení cihel karatistickými údery. – Dalibor si doma Janě stěžuje na špatně placenou práci, ale za lepší do Brna jít nechce. Partnerka si myslí, že má strach ze života bez maminky. Věra s Vladimírem ve vedlejší místnosti dovádí. Jana se odmítne s Daliborem pomilovat. – Na hřbitově natáčí Jana další Daliborovu exhibici. Večer opět odmítne nápadníkův návrh, že by se spolu mohli po půlroční známosti vyspat. Vadí jí přítomnost jeho matky v bytě. – Na setkání s bývalými spolužáky Dalibor rozumuje o uprchlících, vlastenectví a Hitlerovi. Diskuse přeroste ve rvačku jeho dvou spolužáků. – Vladimír vzpomíná na další útoky na Romy v devadesátých letech a na své pochybné podnikání. V lese se při střelbě z pistole do lahví oba nenávistně hecují. – U nočního natáčení násilnického videa o přepadení cikánů Daliborovi sekunduje načerněná matka i Vladimír. – Jana si s partnerem notuje, přizná se k rasistickým předsudkům. Baví se o volbách, kterých se Dalibor nikdy neúčastnil. – Muž natáčí i při pauze v práci. Rom Robert si Markovi stěžuje, že nesmí kvůli astmatu dál v dílně pracovat, a že ho jinde nechtějí. Doma Dalibor tvrdí Vladimírovi, že se s cikánem v práci nebavil. Slovák ho překvapí zmínkou o svém bezproblémovém soužití s muslimy při práci v Itálii. V lakovně během alkoholické rozlučky s Markem ventiluje Dalibor nesmysly o nacistech a druhé světové válce, kterou prý začalo v roce 1933 mezinárodní židovstvo. Strhne se hádka a Dalibor se raději odmlčí. – Na koncertu kapely Ortel ve Frýdku–Místku se neonacista cítí jako ryba ve vodě. Někteří skini hajlují a on by se k nim rád přidal. Židy prohlašuje za největší „nácky“, kteří si myslí, že jsou nadřazená rasa. Shodně vystrojená nakvašená Jana mu vyčítá, že jen tlachá a nejde na demonstraci. – Vánoce. Vladimír zabije kapra a u sváteční večeře trvá na dodržení aspoň některých zvyků. Dalibor u sebe nahrává nesnášenlivou zdravici. Vyruší ho matka. Syn jí dá v obálce pětistovku, zatímco ona jemu dala dva tisíce. Muž natáčí video s ironickým vánočním „pozdravem“ pro uprchlíky. – Epilog. Dalibor, Věra, Vladimír i Jana se zúčastní zájezdu do Osvětimi. Prohlídku lágrem si Dalibor natáčí. Historik přivede paní Liškovou, která přežila zdejší věznění. Dalibor před všemi zpochybní její vzpomínky – on má své „správné“ zdroje. Žena jeho nesmysly nemůže poslouchat, právě tak jako režisér Klusák, který Dalibora seřve. Klusáka podpoří nejenom účastníci zájezdu, ale i Věra s Vladimírem, ti na veřejnosti „obrátili“. Dotčený syn odejde. – V podvečer se rodina na rampě u kolejí baví s režisérem. Ten se Věry ptá, proč Daliborovi neřekla, že jejich předci byli podle matrik židovského původu. Žena to považuje za „podraz“. Dalibor tomu nevěří. Vladimír najednou tvrdí, že je jedno, jakého jsou původu, odsuzuje nacismus a Němce, ač je předtím vyzdvihoval. Věra spokojeně kvituje, že nemají v rodině cikána. Jana si z kolejiště po transportech vezme kámen pro dceru do terária. Dalibora štve, že má zaprášené boty... – Dalibor po natáčení odstranil ve svém pokoji nacistickou výzdobu, vymazal si z přátel na Facebooku takřka sto sympatizantů krajní pravice a autorovi filmu napsal: „Vite, budu k tobe uprimny... jsem uz starej a unavenej na to abych se nervoval jestli me kvuli tvemu filmu budou tahat po soudech... ty vis ze jsem nikdy nikomu neublizil a nejsem zadny zlosyn... mam Janicku... mam PS4 a zvedli mi plat... a to mi staci ke spokojenosti.“ – Daliborova přítelkyně Jana se rozvádí a nezvládá sama platit nájem. Přestože začala pracovat v pekárně, má strach, že bude i s dcerkami vyhozena z bytu. Daliborova matka Věra s Vladimírem jsou stále spolu. Věra se nadále v kuchyni oddává facebooku, už má 5 profilů. Vladimír vzkázal, že by rád točil „dvojku“, protože ještě neřekl všechno. –jl–
Použité materiály: Archiv Dalibora K. Česká televize – archivní materiály redakce zpravodajství ČT, Silvestr 79 aneb Hrajeme si jako děti (TV–1979; r. Ján Roháč). TV JOJ – dabing seriálu Esmeralda (1997). YouTube – video Miroslav Sládek: Islám ne.
Daliborek
Věra, matka Daliborka
Vladimír, Věřin přítel
Jana, Daliborkova přítelkyně
režisér
Daliborkův kamarád z práce
Daliborkův spolužák ze základní školy
Daliborkův romský kolega z práce
Daliborkův kolega z práce
Daliborkův kolega z práce
Daliborkův spolužák ze základní školy
Daliborkova spolužačka ze základní školy
Daliborkův spolužák ze základní školy
Daliborkova spolužačka ze základní školy
dcera Jany
průvodce v Osvětimi
přeživší Osvětimi
historik s deštníkem
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastník zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastník zájezdu do Osvětimi
účastník zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastník zájezdu do Osvětimi
účastnice zájezdu do Osvětimi
účastník zájezdu do Osvětimi
Vít Klusák, Marianna Stránská, Adéla Elbel /ž/ (spolupráce na scénáři)
Adam Kruliš, Filip Brázdil (letecké záběry), Antonín Nevrlý (letecké záběry)
Adam Sejk, Oliver Beaujard, Matej Šmelko, Ondřej Nemejovský (steadicam)
Marianna Stránská /ž/ (výtvarná koncepce)
Michal Gábor, Richard Müller (design a mix zvuku), Jan Čeněk (spolupráce a mix hudby), Štěpán Mamula (mix zvuku), Otto Nopp (záznam hudby)
Jan Duben
Universal Production Partners (obraz), Vít Komrzý (producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Iva Pohanková (produkce UPP), Obrazová postprodukce ČT (obraz), Miloslav Čemus (vedoucí oddělení Obrazová postprodukce ČT), Richsound (zvuk)
Jiřina Budíková (kreativní producentka ČT), Peter Kerekes, Karel Janeček, Michal Samir (Room One Films), Mahdi Yahya (Room One Films), Peter Engel (Wingman Media)
Zdenka Pepel /ž/ (Peter Kerekes s.r.o.)
Kristýna Chalupová, Martina Štruncová, Jitka Chaloupková (ČT)
Jakub Rálek, Markéta Janečková
František Polák (grafika), Martin Poláček (grafika)
Joshua Oppenheimer (konzultant Britdoc Foundation)
Milan Jaroš (fotograf)
Gregor Narholz (The Shower), Ludwig van Beethoven (Pro Elišku /Für Elise/ – klavírní skladba a moll)
orchestr Solamente Naturali, Miloš Valent /housle, viola/, Michal Palko /cimbál/, Ján Kružliak /housle/, Peter Dvorský /viola/, Peter Királ /violoncello/, Zoltán Janikovič /kontrabas/, Martin Krajčo /kytara/, Ján Klíma /baskytara/, Petra Noskaiová /vokály/
František Poul
Hudba k písni Dalibor K.
Text písně Dalibor K.
Zpívá Dalibor K.
Text písně Dalibor K.
Zpívá Dalibor K.
Hudba k písni skupina Debustrol
Text písně skupina Debustrol
Zpívá Marek Stančík
Hudba k písni skupina Nile
Text písně skupina Nile
Zpívá skupina Nile
Hudba k písni Charles Aznavour
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá Karel Gott
Hudba k písni Petr OrmPavel Orm
Text písně Zdeněk Borovec
Zpívá skupina Cocotte Minute
Text písně Milan Lasica
Zpívá Marcela Laiferová
Hudba k písni skupina Buldok
Text písně skupina Buldok
Zpívá skupina Buldok
Hudba k písni Jan Lstibůrek
Text písně Robin Král
Hudba k písni František Škroup
Text písně Josef Kajetán Tyl
Zpívá Dalibor K.Petr Procházka
Hudba k písni tradicionálKamil Hála /úprava/
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Waldemar Matuška
Česká republika, Prostějov (Česká republika), Frýdek–Místek (Česká republika), Polsko, vyhlazovací tábor Osvětim (Polsko)
Svět podle Daliborka
Svět podle Daliborka
The White World According to Daliborek
Svet podľa Daliborka
film
dokumentárnídistribuční
sociální, společenský, politický, sociologický
Česká republika, Slovensko
2017
2015—2016
festivalová premiéra 2. 7. 2017 (52. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary)
předpremiéra 11. 7. 2017 (kino Metro 70, Prostějov)
premiéra 13. 7. 2017 /nevhodné pro děti do 12 let/
Portrét něžného neonacisty. Dokumentární film Víta Klusáka.
Hypermarket Film, Česká televize (koprodukce), Peter Kerekes (koprodukce), Karel Janeček (koprodukce), Britdoc Foundation (koprodukce), Room One Films (koprodukce), Wingman Media (koprodukce)
Hypermarket Film s.r.o., Česká televize, Britdoc Foundation, Peter Kerekes s.r.o., Karel Janeček, Wingman Media, Room One Films
dlouhometrážní
113 min
DCP 2-D, DVD, BRD
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, slovensky
bez titulků
české
Krátce po svém uvedení na karlovarském festivalu vstupuje do kin nový film Víta Klusáka. Dokumentární portrét prostějovs...