Celovečerní autorský debut absolventa FAMU Josefa Tuky Absence blízkosti je komorní minimalistickou studií lidských charakterů, pokřivených zděděnými i získanými vlastnostmi, a zároveň mezilidských a rodinných vztahů, ovlivněných povahou hlavních postav. Těmi jsou matka a dcera, mezi nimiž vládne permanentní disharmonie. - Třicátnice Hedvika se po ukončení dalšího nevydařeného milostného vzplanutí stěhuje načas do luxusní, právě dokončené lesní vily své matky, která tu krátce žije s partnerem Tomášem. Mladá žena si uvědomuje, že jí schází mateřský cit k tříměsíční dcerce, ale ani se příliš nesnaží situaci změnit. Asertivní a dominantní matka Světlana, úspěšná podnikatelka, se k ní po celý život chovala tvrdě a s odstupem. Zjevně podobně egocentrická dcera náhodou objeví deníky svého dávno zemřelého otce, jež psal pro ni. Zjišťuje, že matka nedokázala přenést přes srdce, když otec během jejího těhotenství podepsal Chartu 77, což pro ni znamenalo vyšetřování na StB i ztrátu kariéry. Hedvika se seznámí s otcovým podivínským bratrem Valdou a zvolna odhaluje rodinné pozadí. Zároveň začíná měnit vztah k miminku. Kromě matky s dcerou, matčina přítele Tomáše a strýce Valdy se v příběhu objevují nakrátko postavy Hedvičina milence a její kamarádky Janiny. Snad právě kromě Janiny jsou všichni nějakým způsobem pokřivení či přinejmenším pokrytečtí. K vytvoření zvláštním způsobem odcizené atmosféry příběhu slouží též prostředí hypermoderní, dosud nezabydlené vily s nábytkem zakrytým igelitem. – Prvotním impulzem k napsání synopse byl režisérův nález rodičovského deníku jeho dědy. Nízkonákladový snímek, dokončený s pomocí crowdfundingu, měl premiéru na 52. MFF Karlovy Vary 2017, kde byl uveden v sekci Na východ od Západu. -tbk-
Třicátnice Hedvika přijíždí s tříměsíční dcerkou Adélkou a s fenkou stafordširského bulteriéra Tarou taxíkem k moderní vile své matky Světlany. Dovnitř ji pustí matčin přítel Tomáš. Oznámí mu, že se rozešla s ženatým milencem Martinem. Chce tu bydlet, dokud si nenajde jiný byt. Luxusní vila, umístěná v lese u Karlových Varů, je dosud téměř nezařízená, nábytek je zakryt igelity. Tomáš montuje bezpečnostní kamery. Matka, která je schopnou podnikatelkou, se na dceru zlobí, že si upletla dítě se ženáčem a že se velmi brzy na to rozešla s dalším ženatým mužem. Mezi oběma panuje napětí. Světlana navíc nesnáší Taru. Večer si v posteli stěžuje Tomášovi na stárnutí. – Hedvika si uvědomuje, že má psa možná raději než své dítě, a vadí jí to. – Manipulativní a nekompromisní Světlana se druhý den setká s ředitelem velkého hotelu Martinem. Ten Hedvice zrušil pronájem hotelového kadeřnictví a vyhodil ji z hotelového pokoje, kde dosud bydlela. Matka se pomstí tím, že mu zakáže využívat parkoviště u tenisového klubu; pozemek patří jí. Pak z pokoje odveze dceřiny věci. – Hedvika hledá v lese ztracenou Taru. Zastaví u ní kamarádka Janina, která přivezla další její věci. Dá jí také své prášky na uklidnění. – Hedvika se dohaduje s matkou: podezírá ji, že se postarala o to, aby Tara zmizela. Zlobí se na ni také kvůli tomu, že byla za Martinem a že jí dovezla věci. – Mladá žena najde náhodou v banánové krabici deník svého otce, který začal psát po jejím narození v roce 1982. – Světlana je s Tomášem v galerii. Vzpomíná na manžela; zemřel, když bylo Hedvice šest let. Psal básničky a byl zdravotníkem. Zničil jí prý život. Umřel těsně před rozvodem na prasklou aortu. – Hedvika jde s Adélkou za Janinou. Řekne jí, že v lese našla Tařin obojek, a vrátí jí prášky. Svěří se jí s výčitkami kvůli dcerce. Později ve vile oznámí matce, že našla otcovy sešity, o nichž matka věděla. Světlana jí tvrdí, že jí otec vzal nejlepší léta života, protože v roce 1982 podepsal Chartu 77 a nebral ohledy na to, že byla těhotná. Dcera uštěpačně poznamená, že jí nezničil život, ale jen kariéru. Matka pak tahala balíky na poště. – Hedvika navštíví s realitní makléřkou nabízený byt. Dál si čte o sobě v otcových denících, kde jsou zaznamenány její dětské krůčky. Vydá se na zanedbaný hrob a pak i za otcovým bratrem, o němž se dočetla. Jenže chata s včelími úly je zamčená. – Hedvika se probere v nemocnici. Dostala žihadlo a projevila se u ní alergie, o níž matka ani ona neměly dosud ponětí. – Mladá žena uteče z nemocnice a vydá se znovu za strýcem. Tentokrát ho zastihne. Podivínský Valda si právě vzal prášky na spaní. Řekne jí, jaké měl bratr velké výčitky, že kvůli němu těhotnou Světlanu vyslýchala StB. Právě proto začal psát deníky pro dceru. – Tomáš odváží Hedviku od nemocnice a vyčítá jí, že utekla. Doma dcera zaslechne rozhovor matky a Janiny, která za ní přišla a přivezla její starší trofej z kadeřnické soutěže. Když potom kamarádka matku chválí, Hedvika se na ni utrhne, že podléhá jejím hrám, urazí ji a pošle ji pryč. Opět se pohádá s matkou, která jí během její nepřítomnosti zařídila pokoj. Odmítne Světlaninu nabídku na usmíření. Rozzlobená žena chce, aby dcera co nejdříve vypadla. – V noci Adélka pláče a maminka je na ni zlá. – Opilá Hedvika vylepuje v lese na stromy letáky o ztracené Taře. Najde psa mrtvého na cestě. – Tomáš objeví nešťastnou opilou ženu ve vile. Postará se o ni. Večer psa zakope na zahradě. Hedvika je na něj zlá. Nechápe, jak může žít s její matkou (jsou spolu tři roky). Muž přítelkyni obhajuje, ale posléze přizná, že má dluhy a že doufá, že mu Světlana pomůže. Když jí to však pod vlivem rozhovoru s Hedvikou řekne, vzteklá žena ho vyhodí z vily. Je pak nešťastná. Hedvika se jí omluví, ale matka prohlásí, že od ní nikdo neuvidí ani korunu. Dcera tvrdí, že otec psal deníky kvůli výčitkám, a ona má zase pocity viny kvůli Adélce. Matka přizná, že na otce donášela a že to bylo pro ni zadostiučinění. – Hedvika brzy ráno odjíždí s Adélkou a zavazadly z vily stejným taxíkem, kterým přijela. Podle zpráv na Karlovarsku pomalu odeznívají zemětřesné roje, které tu několik dnů měly zvýšenou aktivitu. Hedvika jede za Valdou, ale na brance u chaty je opět zámek. Zavolá jí makléřka, že byt je volný. – Světlana zjistí, že je ve vile sama. – V novém bytě začíná Hedvika psát deník pro svou dceru... -tbk-
Hedvika
Světlana
Tomáš
Janina
Martin
Valda
Adélka
hlas primáře
Milena Jelinek /ž/ (dramaturgická spolupráce)
Adam Stretti (švenkr)
Robert Jančík (ostřič)
Jan Cabalka (architektonické řešení), Josef Tuka (architektonické řešení)
Zoltán Tóth
Olga Horáčková, Kateřina Housková, Olga Petráková
Filip Slavík, Tomáš Kubec (supervize mixu zvuku)
Michal Křeček (supervize), Lucie Kostková (koordinátorka)
Magiclab (obraz), Dmitry Medinsky (vedoucí 2D oddělení Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Studio Gloriet (zvuk)
Asmara Beraki /ž/ (Cinema Belongs To Us)
Michal Křeček (Magiclab)
Šárka Tomanová
Adéla Leinweberová (grafický design)
Kateřina Zahradníčková (fotografka), Silvie Kořenková (fotografka), Adéla Leinweberová (fotografka)
Moin Moin, Vojtěch Procházka
Hudba k písni Moin Moin
Text písně Moin Moin
Zpívá Moin Moin
Hudba k písni Moin Moin
Text písně Moin Moin
Zpívá Moin Moin
Hudba k písni Moin Moin
Text písně Moin Moin
Zpívá Moin Moin
Hudba k písni Moin Moin
Text písně Moin Moin
Zpívá Moin Moin
Karlovy Vary a okolí, Ostrov nad Ohří, nemocnice (Ostrov nad Ohří), Jindřichovice, hřbitov (Jindřichovice), Slapy, vodní nádrž (Slapy)
Absence blízkosti
Absence blízkosti
Absence of Closeness
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Česká republika
2017
2016
začátek natáčení 29. 7. 2016
konec natáčení 15. 8. 2016
festivalová premiéra 3. 7. 2017 (52. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary /soutěž Na východ od Západu/)
distribuční premiéra 26. 10. 2017 /přístupné bez omezení/
O rodičovské lásce v hluku lesní samoty.
Cinema Belongs To Us, Magiclab (koprodukce)
dlouhometrážní
65 min
DCP 2-D, DVD
1:2,35
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky
bez titulků
české