Životopisné drama Milada debutujícího režiséra Davida Mrnky pojednává o životě Milady Horákové (1901–1950), významné české političky, jež byla jako jediná žena popravena v politických procesech komunistického režimu. Snímek mapuje události let 1933 až 1950 (v prologu a v epilogu ohraničené rokem 1990, kdy dcera Horákové obdrží matčiny poslední dopisy, zadržované do té doby státní mocí). Zaměřuje se nejen na statečnou veřejnou, sociální, odbojovou a politickou činnost Horákové, která skončila její bezprecedentní justiční vraždou, ale též na láskyplný vztah k manželovi, k dceři a k dalším blízkým. – Režisér, scenárista a producent David Mrnka připravoval projekt téměř deset let za spolupráce odborných poradců a dcery Horákové, Jany Kánské, která poskytla materiály z rodinného archivu. Na spolufinancování se podílela i celosvětová videotéka Netflix, když zakoupila práva na streamové vysílání po celém světě a zařadila dílo do své nabídky. Natáčení proběhlo během jednatřiceti natáčecích dní od 5. listopadu 2016 do 7. května 2017. Ústřední postavu sehrála izraelská herečka Ayelet Zurerová (zvažovány byly Kate Winsletová, Maggie Gyllenhaalová, Annette Beningová, Meryl Streepová, Emma Thompsonová, Vera Farmigaová, Nicole Kidmanová nebo Cate Blanchettová). Snímek byl natočen na 35mm materiál v anglické verzi (prý i na přání Jany Kánské), kdy všichni herci mluví anglicky s českým akcentem. V distribuci je ovšem i česká jazyková mutace; záleží na rozhodnutí provozovatelů kin. – Rozsáhlý epický příběh se navzdory zjevné snaze a nesporné vůli tříští kvůli nezkušenosti tvůrce do jednotlivých epizod, což navíc zbytečně podtrhuje nadměrné užívání zatmívaček a roztmívaček. Rozhodující politický proces s Miladou Horákovou je v ději (v němž se nachází i několik historických nepřesností) omezen na minimum. Předchází mu delší pasáž z přinucovacích výslechů a mučení. Naopak je téměř pominuta děsivá nátlaková propagandistická kampaň, při níž „veřejnost“ požadovala pro „zrádkyni“ hrdelní trest. Ve filmu jsou použity také archivní záběry pro ilustraci dobových událostí. – Život Milady Horákové a politický proces s ní byly reflektovány v řadě televizních dokumentů, například Případ Dr. Horáková (TV–1990; r. Jan Mudra), v opeře Zítra se bude... a v jejím filmovém zpracování Jana Hřebejka (2010) a především v desetidílné dokumentární sérii Proces H (TV–2009; r. Martin Vadas), která stále zůstává nejlepším zpracováním tématu. – Snímek, mapující nesporně významnou historickou látku, vznikal i se záměrem přiblížit ji zahraničním divákům a zde svou roli patrně plní. Zůstal však jen jakýmsi „encyklopedickým heslem“ bez potřebného přesahu. –jl–
Po roce 1989 jsou v archivu nalezeny poslední dopisy Milady Horákové, které napsala těsně před popravou. – Praha 1990. Ministryně spravedlnosti Dagmar Burešová hodlá na tiskové konferenci veřejně předat Janě Horákové–Kánské poslední dopis, který jí matka napsala. Dcera si vymůže, že si dopis přečte o samotě předem. – Praha 1933. Těhotné JUDr. Miladě Horákové se na koncertu udělá špatně. Následně se zúčastní audience u prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Manželovi Bohuslavu Horákovi sdělí, že si státník přeje, aby vstoupila do politiky. I muž souhlasí. – Londýn 1933. Horáková je znepokojená z nástupu Adolfa Hitlera k moci. Snaží se Československo obhajovat i před zahraničními delegáty. – Do Prahy svým blízkým Horáková přiveze dárky z Londýna a z Paříže. – Po mnichovských událostech z podzimu 1938 organizuje pomoc českým uprchlíkům z pohraničí. Po okupaci zbytku Československa Německem v březnu 1939 se rozhodne zapojit se i s manželem do odboje. Oba jsou v roce 1940 zatčeni gestapem během pobytu na letním bytě ve Vršově u Chrudimi. Seznam odbojářů, jenž měli u sebe, se nedostane Němcům do rukou mimo jiné i zásluhou dcerky Jany. – Horáková je vězněna v terezínské Malé pevnosti. Jako doktorka práv je přidělena na ošetřovnu. Byla sice odsouzena k smrti, ale čeká ji nový soud. O dceru se zatím starají sestra Věra a Miladin otec Čeněk. Je jim povolena i návštěva u uvězněné. K Horákové se dostane moták a prstýnek z chleba od manžela. Strážci u ní moták objeví, skončí proto zmlácená na samotce. – Drážďany 1944. U soudu se Horáková obhajuje sama německy. Hrdelní trest je jí snížen na osm let žaláře ve věznici v Aichachu u Mnichova. – Praha 1945. Horáková se vrátí zpět do vlasti. V bytě nalezne na lůžku těžce nemocného manžela, který byl propuštěn krátce před ní. Dcera jí vyčte, že otec byl podle tetina tvrzení zatčený kvůli ní. Věra se sestře omluví, že Janě lhala o otcově zatčení. Po manželově uzdravení se rodina stěhuje do vlastního domu. Horáková opět začne pracovat v Ústředním sociálním úřadu pražského magistrátu s dávným kolegou Aloisem Schmidtem. Ve Francii je jí udělen Řád čestné legie. Na přání ministra Jana Masaryka i manžela se vrátí do politiky za Československou stranu národně socialistickou. V Národním shromáždění se snaží prosadit sociální zákony a ostře kritizuje počínání komunistické strany. Odmítne i slova uznání od komunistického předsedy vlády Klementa Gottwalda. Rigidní komunistka Anežka Hodinová–Spurná ji na Gottwaldovo přání opakovaně přemlouvá ke spolupráci. – Po komunistickém převratu v únoru 1948 se Horáková rozhodne dál bojovat za svobodu. Je sledována Státní bezpečností. Po tragické smrti ministra Jana Masaryka Horáková rezignuje na svůj poslanecký mandát. Gottwalda se provokativně zeptá, kdy ji hodlá zatknout. Jelikož je oblíbená, chce ji nový ministerský předseda stále ještě získat na svou stranu. Horáková se vrátí na pražský magistrát jako sociální referentka Ústředního národního výboru. V kanceláři tajně pomáhá lidem, kteří se rozhodli pro emigraci. Bohuslav je kvůli ženě propuštěn z rozhlasu. – Washington, D.C. 1949. V ústředí americké Ústřední zpravodajské služby dostane důstojník tajnou zprávu o počínání komunistů v Československu. – Manželé Horákovi se po delším váhání rozhodnou emigrovat do západní německé zóny. V den plánovaného odjezdu jsou však Bohuslav s Janou a s hospodyní Maruškou v bytě zajištěni Státní bezpečností. Podaří se mu utéct; chce varovat manželku. To se nezdaří a žena je zatčena v úřadě. – Při výsleších zná Horáková zákony i paragrafy lépe než komunistický vyšetřovatel Šváb. Ani po čtyřech měsících tvrdých výslechů se nepřizná ke zločinům, z nichž je křivě obviněna. Na cele s ní je bývalá novinářka Věra Hložková, která se o ni stará, ale zároveň na ni donáší. Vyšetřovatelé dostanou od sovětských poradců text, který se má žena naučit nazpaměť. V průběhu dalších výslechů a mučení jsou ostatní zatčení zlomeni a doznají svou „vinu“. – Manžel Bohuslav se úspěšně skrývá a podaří se mu utéct do Německa. O Janu se opět stará Věra s manželem Pepíkem Tůmou. – Nakonec se po sérii brutálních výslechů a ze strachu o rodinu podvolí i Horáková. Podepíše doznání a naučí se zpaměti výpověď pro soudní proces. – Praha 1950. Je zahájen monstrproces s Horákovou a dalšími obžalovanými. Ostatní se u soudu přiznají, žena se však snaží hájit sebe i je. Ostře proti ní vystoupí dělnická prokurátorka Ludmila Brožová–Polednová. – Rozhlas oznámí, že popravy odsouzených se uskuteční 27. června. Sestra Věra je šokována. - Horáková odmítne podat žádost o milost. Cítí se nevinná; žádný zločin nespáchala. Gottwald dostane kromě žádosti o milost od Věry a Jany i z ciziny desítky obdobných dopisů, mimo jiné od Alberta Einsteina, Winstona Churchilla, Eleanor Rooseveltové a Jeana-Paula Sartra. Milost však zamítne. – Horáková v cele smrti píše dopisy na rozloučenou. Naposledy se shledá s dcerou, se sestrou a švagrem. Evangelický farář dodá odsouzené v cele odvahu. Před popravou žena ještě pronese poslední slova. – Na tiskové konferenci v roce 1990 Jana cituje z matčina dopisu. – V roce 1953 přijíždí Bohuslav, po několika nepovedených pokusech o získání Jany, do Washingtonu. V roce 1968, po téměř 20 letech odloučení se Bohuslav a Jana konečně shledávají. V roce 1989 jsou komunisté svrženi v nenásilné revoluci. Československo je osvobozeno od komunistického režimu. Pravda zvítězí. –jl–
Film byl v distribuci uveden v české jazykové mutaci a také v anglickém znění s českými podtitulky. Je věnován památce režiséra Martina Dolenského (1970–2017), který se na něm podílel jako dramaturg, a boji za svobodu více jak dvou miliard lidí, žijících v totalitním zřízení. Ve filmu jsou použity archivní záběry Národního filmového archivu, Krátkého filmu Praha a Periscope Film LLC.
Mluví Lucie Trmiková
politička JUDr. Milada Horáková
Mluví Jan Vondráček
Ing. Dr. Bohuslav Horák, Miladin muž
Jana Kánská, dcera Horákových jako sedmapadesátiletá
Jana Kánská, dcera Horákových jako třináctiletá
Mluví Karina Rchichev /ž/
Jana Kánská, dcera Horákových jako šestiletá
Věra Králová, Miladina sestra
Pepík Tůma, později Věřin muž
Čeněk Král, Miladin a Věřin otec
politik Alois Schmidt, Miladin spolupracovník
Maruška Švehlová, hospodyně Horákových
ministr zahraničních věcí Jan Masaryk
politička Františka Plamínková
politička Anežka Hodinová-Spurná
předseda vlády, později prezident Klement Gottwald
vyšetřovatel Státní bezpečnosti Karel Šváb
vyšetřovatelka Státní bezpečnosti Marta
novinářka Věra Hložková, Miladina spoluvězeňkyně
sovětský poradce M. T. Lichačev
sovětský poradce N. I. Makarov
dělnická prokurátorka Ludmila Brožová-Polednová
JUDr. Karel Trudák, předseda senátu Státního soudu
agent Státní bezpečnosti
agent Státní bezpečnosti
Mluví Alena Štréblová
politička Fráňa Zemínová
politik Josef Nestával
Mluví Vlasta Žehrová
ministryně spravedlnosti Dagmar Burešová
Lída, Miladina sekretářka
Anděla, přítelkyně Horákových
německý důstojník, dozorce v Terezíně
lékař v Terezíně
evangelický farář Jiří Vojtěchovský
JUDr. Vladimír Martin, Miladin obhájce
starší muž
vedoucí důstojník gestapa
důstojník gestapa
mladá komunistka
německý delegát
italský delegát
rakouský delegát
vězeňský úředník v Terezíně
dozorce v ruzyňské věznici
dozorce v ruzyňské věznici
reportérka
reportérka
předseda senátu Lidového soudního dvora v Drážďanech
lékař ošetřující Bohuslava
Mluví Ondřej Kavan
asistent prezidenta Klementa Gottwalda
důstojník americké Ústřední zpravodajské služby
dozorce
Mluví Daniel Rous
asistent v prezidentské kanceláři
asistentka ministryně Dagmar Burešové
Janina učitelka
Janina spolužačka
dítě
dítě
dítě
hudebnice smyčcového kvarteta
hudebnice smyčcového kvarteta
hudebník smyčcového kvarteta
hudebník smyčcového kvarteta
hlas novináře Záviše Kalandry
hlas v Terezíně
hlas staršího muže
hlas nadřízeného
hlas ženy
hlas hlídače
hlas muže
Filip Moravec, Jan Gregor
Stáňa Hošková
David Mrnka, Robert J. Conant, Robert J. Gant
Martin Dolenský, Iva Klestilová, Rebecca Grabill /ž/, Ivo Trajkov
Filip Marek (operátor kamery A), Jiří Málek (operátor kamery B), Stanislav Adam (operátor kamery B), Gašper Šnuderl (operátor kamery B)
Libor Brůha (asistent kamery A), Martin Carda (asistent kamery A), Hynek Pantůček (asistent kamery A), Lukáš Král (asistent kamery A), Martin Dedek (asistent kamery A), Adam Vejvoda (asistent kamery B), Jan Chajewski (asistent kamery B), Jan Prokeš (asistent kamery B), Matouš Hruška (asistent kamery B)
Miroslav Karmazín (rekvizitář), Jiří Kotlín (rekvizitář), Jan Strnad (rekvizitář), Oliver Růžička (rekvizitář), David Tlustoš, Jan Kamenický
Simona Rybáková, Iveta Trmalová (supervize)
Jana Millerová, Vanda Exnerová, Mariana Kuchařová, Zuzana Máchová, Zuzana Bursíková, Kryštof Haničinec
Andrea McDonald /ž/, Lucie Kuprová, Linda Kvasničková, Jana McDonald /ž/
Jiří Klenka (zvuk, supervize a mix zvuku, záznam ruchů), Barbora Hovorková (design zvuku), Pavel Dvořák (zvuk, střih dialogů a finální mix české verze), Martin Večeřa (střih dialogů), Jiří Melcher (střih ruchů)
Boris Masník (supervize), Kristýna Řádková (koordinátorka)
Eva Machuldová (supervize), UPP (obraz), Vít Komrzý (producent a výkonný producent UPP), Ivo Marák (výkonný producent UPP), Jan Malíř (výkonný producent UPP), Viktor Müller (výkonný producent UPP), Martina Vaňkátová, Miroslav Sochor (vedoucí UPP), Tomáš Pulc (technologická supervize UPP), Jan Krupička (technologická supervize UPP), František Wirth (technologická supervize UPP), KlenkaSound (zvuk), Jiří Klenka (produkce KlenkaSound), Studio Virtual (zvuk)
David Mrnka (výkonný producent), Juan Mayne (výkonný producent), Huma Khan (výkonný producent), Nadine Luque /ž/ (EFB)
David Mrnka, Kristina Hejduková, Pavel Müller, Ayelet Zurer /ž/, Robert Gant
Martina Pálková, Kateřina Jindrová Zítková (česká verze), Lenka Gmitrová (česká verze)
Martin Pluhař
PhDr. Petr Blažek, Ph.D. (historie), PhDr. Aleš Kýr (soudnictví), Michal Chára (uniformy), Joy Ellison /ž/ (jazyková poradkyně amerických herců), Joe Weintraub (jazykový poradce českých herců)
Jiří Navrátil (vrchní osvětlovač), Vojtěch Hurych (fotograf), Josef Ouřada (historické automobily), David Ouřada (historické automobily), Petr Záruba (historický výzkum)
Vojtěch Kostiha
Vojtěch Kostiha
Ivana Slámová
Ivana Slámová
Aleš Březina, Drew Alan (dodatečná hudba), Martin Wiesner (aranžmá skladby Konstelace)
Antonín Dvořák (Smyčcový kvartet č. 12 F dur Americký op. 96), Ludwig van Beethoven (Pro Elišku /Für Elisse/ – klavírní skladba a moll), Joe Garland (V náladě /In the Mood/), Frédéric Bentayoux (Alsasko a Lotrinsko /Alsace et Lorraine/ – pochod)
Pražský metropolitní filharmonický orchestr (Dirigent David Švec), Vladimír Strnad /klavír/, Martina Bačová /koncertní mistryně/, Drew Alan, Kamila Hesová, Matěj Čapek, Klára Fajfrová, Dmitrij Večer
Hudba k písni Jacques Vogt
Text písně Běla Raichlová
Zpívá Armádní umělecký soubor Víta Nejedlého
Praha, panorama (Praha), Nové Město (Praha), Senovážné náměstí /interiér/ (Nové Město), Washingtonova ulice /interiér/ (Nové Město), Černá ulice (Nové Město), Opatovická ulice (Nové Město), ulice Politických vězňů (Nové Město), Petschkův palác (ulice Politických vězňů), Staré Město (Praha), ulice V Kotcích (Staré Město), Josefov (Praha), Břehová ulice (Josefov), ulice 17. listopadu (Josefov), Vinohrady (Praha), Vinohradská třída (Vinohrady), budova Českého rozhlasu (Vinohradská třída), Nusle (Praha), náměstí Hrdinů (Nusle), justiční palác Nejvyššího soudu /i interiér/ (náměstí Hrdinů), Vazební věznice Praha Pankrác (Nusle), Hradčany (Praha), ulice Ke Hradu (Hradčany), Hradčanské náměstí (Hradčany), Pražský hrad (Hradčanské náměstí), ulice U Kasáren (Hradčany), Loretánská ulice (Hradčany), Loretánské náměstí (Hradčany), Černínský palác (Loretánské náměstí), Břevnov (Praha), Břevnovský klášter (Břevnov), Střešovice (Praha), Pevnostní ulice (Střešovice), Dělostřelecká ulice (Střešovice), Smíchov (Praha), Kinského zahrada (Smíchov), Vltava (Praha), Karlův most (Vltava), okolí (Praha), Terezín, Malá pevnost (Terezín), Liberec, Liberecká radnice /interiér/ (Liberec), Hradec Králové, okolí (Hradec Králové), Šumava, Hartmanice, Zlenice, penzion Sázavka (Zlenice), Mladá Boleslav, Viničná ulice (Mladá Boleslav), věznice (Viničná ulice)
Milada
Milada
Milada
film
hranýdistribuční
drama, historický, politický, psychologický, životopisný
Česká republika
2017
2016—2017
slavnostní premiéra 15. 10. 2017 (kino Lucerna, Praha)
distribuční premiéra 2. 11. 2017 /přístupné bez omezení/
Bojovala za svobodu své země, za cenu svého vlastního života. Film Davida Mrnky.
Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek)
Netflix (investor), European Film Bonds EFB, DFG Deutsche FilmversicherungsGemeinschaft
dlouhometrážní
126 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, Dolby Digital
česká, anglická
česky, anglicky, německy, francouzsky, rusky
české