V tragikomedii Muž na Měsíci navázal režisér Miloš Forman na linii svébytných životopisných snímků Amadeus (1984) a Lid versus Larry Flynt (1996). Protagonista příběhu, legendární americký televizní komik Andy Kaufman (1949–1984), je u nás prakticky neznámý (v televizi jsme mohli vidět jen sitcom Taxi, v němž ztělesnil přitroublého automechanika Latku Gravase). Od konce 60. let až do předčasné smrti (zemřel na rakovinu plic v pětatřiceti letech) Kaufman v televizi i na jevišti bavil Ameriku provokativními skeči, založenými na absurdním humoru, dráždivých parodiích a mystifikacích, zahrnujících i jeho vlastní soukromí. – Autoři scénáře Scott Alexander a Larry Karaszewski, kteří se podíleli už na předchozím Formanově filmu, si životopisný žánr vyzkoušeli také u jiné svérázné osobnosti amerického showbyznysu, u režiséra Eda Wooda ve stejnojmenném snímku Tima Burtona (1994). Podobně jako on nebo pornomagnát Larry Flynt zůstává i Andy Kaufman pro diváky „neproniknutelným“ charakterem, skrývajícím se za proměnlivou maskou bytostného provokatéra. Od improvizovaného klukovského představení pro mladší sestřičku k velkolepé vánoční show na pódiu nabité Carnegie Hall zůstává hrdina vlastně stále týž: je mužem, který skutečně existuje jen v prostoru mezi reakcí publika a vlastní akcí. Jevištěm pro něj ovšem nejsou pouze pódia zábavních klubů či uzavřený prostor televizní show, ale i wrestlingový ring, televizní interview či obyčejná ulice. Součástí této mystifikační hry bylo Kaufmanovo alter-ego, nadutý a vulgární zpěvák Tony Clifton, umožňující filmařům rozehrát originální hru kolem hrdinových neustálých převleků. – Filmový Kaufman je šťastný, jen když si nasadí nějakou „masku“. Ve světě showbyznysu však naráží na rozpory mezi požadavky publika a vlastní touhou po sebeprosazení. Podobně jako jiné formanovské postavy tak poznává, že masku si sami nevybíráme, ale že je nám vnucována zvenčí. I v Muži na Měsíci se tak prosazuje formanovské téma jedince, jehož společnost vmanipuluje do rebelské role a potom ho zničí.– Znamenitého představitele proměnlivého hrdiny našel režisér v Jimu Carreym. Specifickou obojetnost vyprávění, formanovsko-carreyovské show a zároveň „skutečného příběhu“, který nás má dojmout, zvýrazňuje i to, že se ve filmu objevují lidé, kteří s Kaufmanem přišli do styku. Naopak Danny DeVito, který hraje hrdinova agenta Shapira a který se do diváckého povědomí skutečně zapsal právě v souvislosti se sitcomem Taxi, se ve Formanem inscenovaných scénách ze seriálu neobjeví. – Název filmu si autoři vypůjčili z písničky Man on the Moon, již komikovi na svém albu Automatic for the People věnovala skupina R.E.M. -ap-
Andy Kaufman odrazuje diváky od sledování filmu, který je podle jeho názoru jednak stupidní a jednak jeho život zkresluje. Když zjistí, že z kina neodešli, představuje dům v Great Neck na Long Islandu, kde vyrůstal, a své rodiče a sourozence Carol a Michaela. – Otec kárá malého Andyho, který tráví čas osamělými hrami na televizní pořady. Andyho prvním „skutečným“ publikem se stává sestřička, jíž zpívá písničku o zvířátkách. – Tutéž písničku dospělý Andy zpívá na pódiu v baru. Majitel podniku Besserman mladíkovi doporučí, aby dělal raději vtipy o manželkách jako ostatní. Andy však odmítá bavit lidi stejně jako druzí. – V klubu Improvizace zaujme neznámý komik svobodomyslné intelektuálské publikum imitacemi prezidenta Cartera a Elvise Presleyho. Reakce diváků přiměje přítomného uměleckého agenta George Shapira, aby Andyho oslovil. – U oběda zaujme výstřední mladík Shapira svým sebevědomím: je si jistý, že jednou bude vystupovat v Carnegie Hall. – George zařídí Andymu angažmá v hollywoodské televizní show Saturday Night Live. Kaufmanova dětinská písnička o myšáku Pašákovi a jeho absurdní humor, nerespektující žádná pravidla, strhnou i ukázněné studiové publikum. – Andy váhá přijmout nabídku účinkovat v sitcomu společnosti ABC Taxi. Nelíbí se mu pokleslost televizních situačních komedií, předtočený smích diváků ani role přitroublého litevského imigranta Latky. Nakonec práci přijme pod podmínkou, že před natáčením bude moci věnovat hodinu a půl svým oblíbeným duchovním meditacím a že se v pořadu čtyřikrát objeví Tony Clifton. – Ze společnosti ABC nemá nikdo ponětí, kdo je Tony Clifton. Zmateným šéfům se uleví, až když Shapiro zjistí, že vulgární a nadutý zpěvák z Las Vegas je Andyho další „rolí“. Andy představí agentovi svého spolupracovníka Boba Zmudu. – Taxi má úspěch. Kaufmanovi však stereotypní role brzy začne jít na nervy. Marně se pokouší přesvědčit šéfy z ABC, že by si zasloužil vlastní pořad. – Ani vystupování v univerzitních klubech nepřinese komikovi očekávané uspokojení: publikum si žádá jen Latku. Andy provokativně reaguje „číslem“, v němž znechuceným fanouškům přečte za večer a noc celého Fitzgeraldova Velkého Gatsbyho. – Aby se stresovaný komik uvolnil, vezme ho Bob do bordelu. Ukáže se však, že „vystrašený nováček“ je tu častým hostem. Andy zaplatí dvěma prostitutkám, aby mu pomohly zničit Taxi. Přijde s nimi na natáčení v masce Tonyho Cliftona, všechny urazí, porve se a je vyhozen ze studia. V inscenovaném telefonním rozhovoru se šéfem show Andy svolí, aby byl Clifton vyhozen. Se Shapirem se pak radují z bouřlivé odezvy v novinách: Tony Clifton získává vlastní identitu. – Andy a Clifton vystoupí společně. K podráždění publika nadutý zpěvák (jehož tentokrát hraje Bob) vyžene populárního komika z pódia. – Shapiro si není jistý, jestli jsou podobné experimenty ještě legrační. Andy a Bob se však skvěle baví. Vzápětí začnou realizovat další dráždivý nápad: komik se rozhodne své show inscenovat jako zápasy ve wrestlingu. Soupeří v ringu se ženami z publika, což vyvolává divoké protesty veřejnosti, především feministek. Během jednoho zápasu Andy pozná energickou Lynne Marguliesovou. – Shapiro komika marně žádá, aby nebezpečné „zábavy“ nechal. – Andy se rozhodne, že se s Lynne ožení v „hlavním městě wrestlingu“, v Memphisu. Na jednom ze zápasů naoko vyhlásí, že si vezme ženu, která ho porazí. Plán však selže a Andy se musí utkat se skutečnou wrestlingovou přebornicí Foxy Jacksonovou. – Komik má problémy se svým výstupem v show Fridays. Během živého vysílání způsobí chaos. Jeho výstup šéfové raději přeruší reklamou. – Andy se v aréně utká s populárním zápasníkem Jerrym Lawlerem, který ho nesnáší. Vyhecuje nenávistně naladěný dav a nakonec skončí v nemocnici. Odnášejí ho však jako vítěze: vyprovokovaný protivník byl diskvalifikován. – Komik se musí Lawlerovi veřejně omluvit v show Saturday Night Live. Místo toho však zápasníka znovu vyprovokuje k útoku. Nikdo netuší, že tentokrát už Lawler patří mezi Andyho spolupracovníky. – Televizní diváci v přímém hlasování potvrdí, že už o komika ve „své“ show nestojí. Andy je navíc vykázán i z meditačního centra, kde hledá klid. – Útěchu nachází u Lynne. Nabídne jí, aby se k němu nastěhovala. – Když Shapiro telefonuje Andymu do nového domu, že je zrušen sitcom Taxi, nahmatá si komik vzadu na krku bulku. – Ještě při vystoupení v poloprázdném klubu Improvisation si z ní dělá legraci a za dolar dovoluje divákům, aby si na ni sáhli. Brzy však musí oznámit přátelům, že má rakovinu. Vzácný velkobuněčný karcinom napadl jeho plíce a rozšiřuje se do levé paže. I Bob si nějakou dobu myslí, že jde o další mystifikaci. Andy přece nepije, nekouří a je vegetarián... – Také Andyho rodina považuje schůzku s lékařem za mystifikaci. – Muž se podrobí ozařování. Úlevu hledá i v meditacích a v léčbě krystaly. Navzdory špatnému zdravotnímu stavu se rozhodne vrátit se k práci. Shapiro mu pomůže uskutečnit jeho dávný sen: vystoupení v Carnegie Hall. Andy s kamarády se hned pustí do příprav: půjde o velkou vánoční show. – Jedním ze zlatých hřebů vystoupení je stařičká herečka, již komik donutí, aby zopakovala svůj dávný westernový tanec. Během vyčerpávajícího čísla zlomyslně popohání orchestr a ženu na pódiu raní mrtvice. Diváci jsou šokováni, vzápětí se však ukáže, že jde jen o další komikův drsný gag. Na závěr Andy pozve všechny na mléko a sušenky. – Pacient marně bojuje s nemocí. Hraje si s Lynne na Tonyho Cliftona, protože ten je přece zdravý. – Ví, že mu pomůže už jenom zázrak. V doprovodu přátel odjede na Filipíny, aby se podrobil „operaci bez krve“. Zjistí však, že „operatér“ své zázraky inscenuje jako podvodnou show pro nadějeplný dav. Andyho smyslu pro humor to konvenuje... – Tryzny za Andyho Kaufmana se v obřadní síni zúčastní jeho přátelé a obdivovatelé. Komik zpívá z plátna veselou písničku a všichni se k němu musejí přidat. – Po roce vystupuje v klubu za velkého zájmu publika Tony Clifton. Bob Zmuda to však není; ten je mezi diváky, stejně jako Shapiro a Lynne. – Andy Kaufman se zájmem sleduje závěrečné titulky. -ap-
CENY:
Zlaté glóby: nejlepší herec v komedii/muzikálu (Jim Carrey), (nominace) nejlepší komedie/muzikál.
50. MFF v Berlíně 2000: Stříbrný berlínský medvěd za režii (Miloš Forman).
Český lev: (nominace) nejlepší zahraniční film.
Andy Kaufman/Tony Clifton
George Shapiro
Lynne Marguliesová
Bob Zmuda/Tony Clifton
Maynard Smith
producent Ed Weinberger
on sám, komentátor
Stanley Kaufman, Andyho otec
Janice Kaufmanová, Andyho matka
on sám, herec
Jack Burns
psychiatr
Andy Kaufman jako chlapec
Michael Kaufman
Carol Kaufmanová
Michael Kaufman jako chlapec
on sám, herec
on sám, herec
on sám, herec
ona sama, herečka
on sám, herec
ona sama, herečka
on sám, komik
on sám, herec
on sám, scenárista
komentátor
fotograf na stadionu
tanečnice
Scott Alexander, Larry Karaszewski
Anastas Michos
Patrizia von Brandenstein /ž/
Jeffrey Kurland
Ve Neill /ž/, Yolanda Toussieng /ž/ (účesy), Bob Zmuda (původní maska Tony Cliftona)
Christopher Tellefsen, Lynzee Klingman /ž/
Christopher Newman, Ron Bochar
George Shapiro, Howard West, Michael Hausman, Bob Zmuda
Danny DeVito, Michael Shamberg, Stacey Sher /ž/
R.E.M.
Richard Strauss (Tak pravil Zarathustra /Also sprach Zarathustra/)
Anita Camarata /ž/ (supervize)
Spojené státy americké, Kalifornie (Spojené státy americké), Los Angeles (Kalifornie), New York (Spojené státy americké), New York City (New York), Filipíny
Man on the Moon
Muž na Měsíci
Man on the Moon
film
zahraničníhranýdistribuční
tragikomedie, životopisný
Spojené státy americké
1999
1999
původní premiéra 7. 12. 1999 (New York, USA)
premiéra 9. 3. 2000 /doporučená přístupnost od 12 let/
Dostal se až na vrchol. Ale osud tomu chtěl jinak.
Jersey Films, Cinehaus, Universal Pictures (zadavatel), Mutual Film (zadavatel)
dlouhometrážní
118 min
35mm
1:2,39
barevný
zvukový
Dolby Digital, Digital Theater System, Sony Dynamic Digital Sound
anglická
anglicky
české
anglické