Režisér Pavel Jurda původně plánoval natočit snímek o hluchoslepém rakouském básníku, filozofovi a novináři Heinrichovi Landesmannovi (1821–1902), známém pod pseudonymem Hieronymus Lorm, který byl tvůrcem dodnes užívané dotekové abecedy pro hluchoslepé. Přes sdružení Lorm se však seznámil s nevidomým a špatně slyšícím čtyřicátníkem Janem Pavlíčkem. Rozhodl se splnit mu životní sen a zaznamenat jeho prožitek. V dokumentární road movie Jmenuji se Hladový Bizon sleduje, jak se Jan, který od dětství obdivoval indiány a byl mu blízký jejich způsob života, za nimi vydá do Ameriky. Navíc doufá, že by mu indiánský šaman mohl pomoci od hrozící hluchoty. Jako „zapálený český indián“ Hladový Bizon si promyšleně zvolí vyprahlý stát Nové Mexiko, kde v rezervaci žijí potomci Navahů. U nich chce v doprovodu manželky Zuzany (a podpůrného štábu) hledat přátelství. V minimálně zalidněné krajině je konfrontován s dnes už standardně žijícími indiány; realita by pravděpodobně nesplňovala jeho romantické představy, tu však „naštěstí“ nevidí a i přes převážně chladné přijetí (k němuž přispívá i jazyková bariéra) se cítí šťastný. – První minuty snímku jsou opatřeny audiopopisem, aby si vidoucí diváci ozkoušeli, jak slepí lidé sledují filmy. Část kopií je vybavena českými titulky pro neslyšící a zároveň kompletním audiopopisem pro nevidomé. Plánují se i experimenty, kdy se pustí divákům pouze zvuková stopa a poté by měli diskutovat s hlavním hrdinou o svém zážitku či jej porovnávat s následným zhlédnutím snímku. – Vznik filmu podpořil workshop dok.incubator. V předpremiéře byl titul uveden na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava 2016 v sekci Česká radost. Současně s dokončením snímku vyšly stejnojmenné beletristické deníkové záznamy Pavla Jurdy s fotografiemi Romana France. Publikace byla nominována na Nejkrásnější knihu roku 2016. -kk-
Nevidomý Jan Pavlíček je na vyšetření u foniatra, neboť ztrácí sluch. – V Brně navštíví prodejnu se zbraněmi. Nechá si předvést různé „hřmící hole“. Je zvědavý, jak vypadá puška na bizona, tu však na skladu nemají. Ve vlakovém kupé se dá do hovoru se spolucestujícím. Mluví o své slepotě, o problémech se sluchem a o dobrodružné manželce Zuzaně, ve které našel životní oporu. – Pavlíčkovi vyrazí starým autem na výlet. Muž si zkusí na asfaltovém prostranství řídit, jenže nabourá do stromu. Pár musí dojít na koupaliště pěšky. Energická a stále optimistická Zuzana manželovi předčítá z knihy Miry Holzbachové Amerika, země indiánů. O ty se Jan celý život intenzivně zajímá. Oba pak v kovbojských kloboucích střílejí na odlehlé louce z nabitého revolveru. V občerstvení u vody se Jan svěřuje náhodným cyklistům, farářovi a jeho manželce, že se modlí o zachování svého sluchu. U ohně v lese hraje Jan na kytaru a s manželkou zpívají. – Doma na počítači pro nevidomé si muž skenuje knihu o Navazích. Znovu navštíví foniatra. Před plánovanou cestou do Ameriky potřebuje nová naslouchadla. Vyptává se lékaře, zda by mu mohl pomoci obřad u navažského šamana v oblasti kultovní hory Shiprock (navažsky Tsé Bitʹaʹí, tedy Okřídlená skála), která hraje významnou roli v náboženství a historii Navahů. – Zuzana a Jan se učí anglická slovíčka a fráze. Na plastické mapě hledají oblasti, jež patřily různým indiánským kmenům. Zuzana Janovi „tlumočí“ informace z encyklopedie. – Pár letí do Nového Mexika. Autem s řidičem směřují napříč státem k Arizoně. Zastaví se v modlitebně. Po příchodu indiánů si zde zazpívají s kapelou, ale kvůli extatickému hlasitému kázání odejdou. – Pokračují přes rozsáhlou prérii. Zuzana lituje, že nemá dalekohled; nepozná tak, zda pasoucí se dobytek nejsou bizoni. Na další zastávce navštíví indiánské tržiště. Jan se místním představuje jako Hungry Buffalo/Hladový Bizon. Projedou kopcovitou skalnatou oblast. Muž se setká se zaměstnancem autosalonu, indiánem Georgem. Čech přirovnává postavení postiženého v Evropě k pozici indiána v Americe: obě menšiny majoritní společnosti přehlíží. Svěřuje se, že ho k Navahům vede touha po přátelství. – Manželé po setmění dorazí do cíle, na farmu navažské rodiny Blackhorse Mitchella. Ta chová ovce a žije už „moderně“. Mizernou angličtinou jim Češi vysvětlují důvody své návštěvy. Hladový Bizon vycítí, že osazenstvo domu je zdrženlivé a asi zaskočené jeho otevřeností. Při procházce v téměř opuštěné krajině Jan bubnuje na obrovský barel. – Muž se dá oholit u místní výřečné kadeřnice Diane a koupí Zuzaně dalekohled. Po návratu s Blackhorsem diskutují o svých vírách. - Jan s Blackhorsem urazí kus cesty autem a pak se pěšky vydají na dlouhou pouť otevřenou krajinou na místo, kde se bez svědků odehraje obřad za zlepšení jeho zdraví. Pavlíček o duchovním zážitku nechce mluvit. Sám jde pouští a dorazí k samotě. Chce si osahat psy starousedlíka Thomase, který právě přijel. Komunikují rozpačitě, ale přátelský muž pozve Jana na víno, které pijí až do tmy. – Hladový Bizon vyrazí k majestátnímu Shiprocku. Prašná cesta se u úpatí skalního suku změní v pěšinu, ztrácející se v balvanech. Jan odhodlaně tápe vzhůru. – Po návratu domů Pavlíčkovi chystají Vánoce. Jan vysvětluje Zuzce Lormovu abecedu (jeden z ručních systémů k dorozumívání hluchoslepých). Stále doufá, že mu Bůh zachová sluch. Na dlaň píše Zuzce vyznání... -kk-
hlas audiopopisu
Hladový Bizon
Pavel Jurda, Michal Kuchař (audiopopis)
Dora Kaprálová (dramaturgická spolupráce), Klára Tasovská (dramaturgická spolupráce)
Jiří Kubík (zvuk a mix zvuku), Jan Kalužný, Filip Sedláček, Petr Lenděl (mix zvuku), Michal Szlávik (mix zvuku audiopopisu), Petr Mašek (záznam zvuku audiopopisu)
Pavel Jurda, Roman Franc, Augustina Micková (koordinátorka)
Kateřina Kovářová (výkonná producentka ČT)
Petr Kubica (kreativní producent ČT)
Václav Kuropata, Kristýna Květová, Petra Kupková, Barbora Foglová (ČT)
Milan Nedvěd (grafický design)
Roman Franc (fotograf), Apogeum o.s. (audiopopis)
Pavel Theiner
Česká republika, Brno (Česká republika), Kunštát (Česká republika), USA, Nové Mexiko (USA), indiánská rezervace – hora Shiprock (Nové Mexiko)
Jmenuji se Hladový Bizon
Jmenuji se Hladový Bizon
My Name is Hungry Buffalo
Jmenuji se Hladový Bizon
Lormovy prstoklady
film
dokumentárnídistribuční
medailon
Česká republika, Slovensko
2016
2013—2016
premiéra 5. 10. 2017 /přístupné bez omezení/
Film Pavla Jurdy. O muži slepém jako láska.
Česká televize, Produkce Radim Procházka, Pavel Jurda, Filmotras, Filmium
Produkce Radim Procházka, Česká televize, Pavel Jurda, Filmium, Filmotras
APK Cinema Service
dlouhometrážní
83 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česky, anglicky, španělsky, navažsky
české