Nejsledovanější

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2015—2017

Premiéra

14. 9. 2017

Minutáž

90 min

Kategorie

film

Žánr

sociální, časosběrný, sociologický

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Nejsledovanější

Český název

Nejsledovanější

Anglický název

Following

Anotace

Režisér Jiří Sádek po hraném debutu na motivy K. J. Erbena Polednice (2015) přichází s celovečerním časosběrným dokumentem Nejsledovanější, v němž rok zaznamenával dění na špičce české youtuberské scény. Šestice sebevědomých a vlivných mladých lidí provozuje různé video blogy (vlogy), kde komentuje vybraná témata, odhaluje soukromí, dělí se o názory, zážitky, zkušenosti a udílí milionovému publiku rady, z čehož zároveň profituje. Protagonisté stanuli na youtuberském trůnu a fanoušci každodenně „konzumují“ jejich příspěvky. Pro firmy, využívající internetovou platformu k reklamě, se youtubeři stali vyhledávanými obchodními partnery a z původně amatérského on-line působení mají obě strany lukrativní živnost. „Síť“ je nejjednodušší cestou ke komunikaci, hlavním zdrojem informací a zábavy, ale zároveň se stala vlivným médiem pro manipulaci. – Tvůrci zachycují názory aktérů, pozitiva a úskalí virtuálního prostředí a zákonitosti novodobého fenoménu (včetně youtuberského jazyka). Snažili se o nezaujatý pohled a pokusili se osvětlit problematiku starším generacím, zvyklým převážně na tradiční kanály. Využili vstřícnost a otevřenost protagonistů i jejich fanoušků a mezi výpovědi na kameru zařadili ukázky videí; samozřejmě nechybí ani product placement. -kk-

Obsah

Kovy, 482 000 odběratelů. Populární blogerský bavič předvádí a vysvětluje, jak natáčí videa pro YouTube. Novodobá platforma mu zaručuje tvůrčí svobodu, s níž se snaží o humor (sketch) a zároveň o určité poselství či o seriózní obsah. – A Cup of Style, 167 000 odběratelů. Videopohledy o módě, životním stylu a cestování (daily vlogs, haul, tutorialy) sestry Lucka a Nicole směřují k pozitivní motivaci fanoušků. Zastupují platformu na Pochodu proti rakovině prsu kosmetické firmy Avon, zajímá je propagace zdraví. Užívají si být celebritami. Fotí se s příznivci. Doma se pak Lucka učí na státnice a Nicole zpracovává aktuálně natočený materiál. – Pedro, 720 000 odběratelů. Mladý muž nahrává duely v počítačových hrách, které v komentářích dokresluje reálnými příběhy ze života. „Partie“ sledují příznivci na internetu (letʹs play). Začal s tím náhodou a zjistil, že dokáže zaujmout a být vzorem pro masy diváků. - Gabrielle Hecl, 189 000 odběratelů. Gabče je osmnáct let a studuje hudebně-dramatický obor na pražské konzervatoři. Vlogy sleduje od základky, pro vlastní tvorbu se rozhodla na střední škole. Baví ji točit výzvy (challenge). Cení si podpory bratra a mámy. Otec (obchodní zástupce) se postupně smířil s její aktivitou; shledává ji plytkou a alarmující. Oba rodiče překvapuje dceřina popularita. Otce zaráží, kolik času „znuděná“ mladá veřejnost věnuje této zábavě, a mluví o střetu generací. – Na velkou akci youtuberingu přišly tisíce fanoušků a stojí fronty, aby se s tvůrci mohli vyfotit či je obejmout (Kovy). Pedro lituje, že odhalil identitu a přišel tak o soukromí. Masové setkání končí pěveckým vystoupením Gabči. – Shopaholic Nicol, 413 000 odběratelů. Nikola Čechová (Nikča) má vstřícné ohlasy především od matek dcer, které údajně inspiruje. Rodina na chatě rozebírá, co její vlogování obnáší. Pro lidi bylo vždy přitažlivé nakukovat do soukromí. Bonusem jejích videí jsou prý přirozenost a nápady. – Sára, fanynka. Dívku baví produkce youtuberů, ale sama by se nenatáčela. Každodenně sleduje na internetu A Cup of Style a Shopaholic Nicol. Předávají jí prý pozitivní energii a zároveň ji motivují: konkrétně teď díky nim každé ráno běhá. – Lucka a Nicole studují vysokou školu. Natáčení pečlivě plánují. Při autogramiádě knihy …krása a životní styl si v knihkupectví Luxor užívají přízně fanoušků. – E̶Eva, aktivní na instagramu, 47 000 odběratelů. Maminka sester Lucky a Nicole plánuje opustit úřednickou kariéru a věnovat se naplno prezentaci kulinářství na sociálních sítích. Dcery i manžel ji podporují. – Nikola bagatelizuje svůj úspěch. Zároveň tvrdí, že do tvorby vkládá srdce a snaží se lidi kolem sebe udělat šťastnější a spokojenější. – Pedrovu partnerku udivuje, že manžel, původně záchranář, sklízí úspěch „takovou blbostí“: začal ve správný čas, je vtipný a navíc tím uživí rodinu se dvěma dětmi. Muž je překvapený, když si spočítá, kolik času stráví v „práci“. Relaxuje u rybaření. – Kovy absolvuje zápis na fakultě sociálních věd Karlovy univerzity, obor marketingová komunikace a PR. – Gabča chápe youtuberství a herectví jako dva odlišné světy, mající různé „potřeby“. Doma natáčí „polemiku s Gabčou“ a divákům oznamuje, že začal prodej ponožek se samolepkami a s kartičkami s jejím vlastnoručním podpisem. Podstatně ji omezuje akutní zánět hlasivek. – Kovy se stěhuje do garsonky v Praze. Otec i matka věří, že se o sebe postará. Mladík chce členy rodiny (až na výjimečné záběry pro tento dokument) ušetřit mediálního zájmu. Apeluje na fanoušky-stalkery, aby se zdrželi této aktivity. Přesto dovolí natočit sekvence, jak pečuje o neteř. – Pedrův malý syn nechápe, proč se s tatínkem touží fotit cizí děti. – Nikola Čechová jako Copata Nicol zorganizovala pařbu youtuberingu pro „18+“ v Radlické kulturní sportovně. Převahu mají slečny „vystajlované“ podle ní. Mladý obdivovatel organizátorku přesvědčuje, aby se zaměřila i na informace pro kluky. Účastníci ji „hltají“ a hromadně se s ní fotí. Nikola se svěřuje, že by potenciální partner měl mít pochopení pro její aktivitu. – Extrovertní Lucie nemá problém se zveřejňováním videí, v nichž figuruje partner Kuba, na rozdíl od zdrženlivé sestry, která přítele Jonáše neukazuje. – Nicole se rozešla s Jonášem, s nímž dva roky bydlela. Situaci neřeší „na síti“, aby se vyvarovala diskusím. Nemá zájem mít kluka „na kameře“, v tom se liší od sestry. Předvádí zaplněný šatník: firmy, jejichž značky obě prezentují, jim „kousky“ věnují jako odměnu. – Pedro rekapituluje možnosti výdělku (finanční profit, barter) youtuberů (merch, propagační videa, účast na akcích atd.) a zažité mechanismy spolupráce se značkami (přímé oslovení, přes agenturu nebo vyhledání společnosti youtuberem). – Nicole odjíždí z autosalonu s propůjčeným vozem seat. – Shopaholic Nicol pověsila na instagram svoji fotografii z hračkářství Hamleys a firma jí nabídla spolupráci. Zásobu paštik Májka, jež dostala od výrobce za zmínku, že je často jí na akcích, odnese do Armády spásy. – V rámci akce Pomáhej s humorem rozdávají Nikča a Gabča knihy a Pedro počítačové hry po nemocnicích. – Kovy natočí video Ztracená generace, aby vyvrátil negativní názory na vrstevníky. Podle Nikčy starší lidé novodobé komunikační „sítě“ nechápou a odsuzují je. – Kovy přednáší o vzniku, podstatě, možnostech a dopadech youtuberingu. Generace rodičů měla jiné hrdiny. Podle nich v současnosti panuje větší otevřenost a mladí nejsou svázaní morálkou. – Z poměrů na českém YouTubu zklamaná Gabča apeluje na autory závadných videí. Sestry své prezentace „hlídají“, ale nemohou nijak ovlivnit, kdo je sleduje. I Pedro je obezřetný, nechce dětské fanoušky „kazit“. – GoGo, 1 630 000 odběratelů. Slovenskou hvězdu mrzí, že je internetové prostředí spojováno s šířením negativity. Na sítích působí špičky, ale i tzv. trash. On sám se nechce později stydět za svá dřívější videa. Na české platformě sleduje hodně konfliktů. – Pedro je na scéně nejstarší. Někteří z těch, co „vystřelili“ závratnou rychlostí, však dost často tlak neustojí. – Obezřetnou Nikču negativní odezvy dřív demotivovaly. Dnes se dokáže se záludnostmi vyrovnat. Tvoří pro lidi, co mají youtuberství rádi, a nelituje, že svůj život propůjčila internetové realitě. – Úspěšné hvězdy vyrazí společně do světa. Zaskočí je, když je např. v New Yorku někdo pozná. – Při vyhlašování cen Czech Blog Awards bodují A Cup of Style, Schopaholic Nicol i Kovy. – Šestice navštíví YouTube Space v Londýně. Studio poskytuje zdarma nejmodernější vybavení a experty s cílem podporovat „novou generaci mladých vypravěčů“. Nikča se s youtuberstvím setkala právě v Londýně a po návratu do Čech rozjela vlastní činnost. Polemizuje s Kovym, zda by české fanoušky zajímala videa z ciziny. – Na Youtuberingu 2017 jsou nejuznávanější vlogeři opět v obležení. Podle fanoušků je youtuberství oproti televizi přístupnější a srozumitelnější. Většina rodičů je však nechápe. Mladí diváci si natáčí na své mobily Nejsledovanější… - Gabriela Heclová přestala vystupovat jako youtuberka. Věnuje se herectví a zpěvu. Během ročního natáčení filmu získala 5 000 nových odběratelů. Nikola Čechová se začala kromě tvorby videí věnovat i moderování a zpěvu. Během ročního natáčení filmu získala 89 000 nových odběratelů. Petr Florián i nadále živí rodinu hraním a komentováním počítačových her. Během ročního natáčení filmu získal 42 000 nových odběratelů. A jeho mladší syn se naučil chodit. Sestry Ehrenbergerovy nadále točí videa a píšou na svůj blog. Během ročního natáčení získaly 48 000 nových odběratelů. Jejich maminka Eva odešla ze zaměstnání a věnuje se online receptům. Karel Kovář se na několik měsíců odstěhoval do Los Angeles, kde točí videa v angličtině pro celosvětové publikum. Během ročního natáčení filmu získal 210 000 nových odběratelů. -kk-

Poznámka

Ve filmu byly použity záběry České televize, internetové televize Stream.cz, záběry a vlogy ze serveru YouTube.com a záznamy Instastories.

Účinkují

Karel Kovář/Kovy

Lucka Ehrenbergerová/A Cup of Style

Nicole Ehrenbergerová/A Cup of Style

Gabča Heclová/Gabrielle Hecl

Petr Florián/Pedro

Nikola Čechová/Shopaholic Nicol

Eva Ehrenbergerová/E̶Eva

Gogo

Granjacob

House

Jmenuji se Martin

Ment

My Cooking Diary

Sára Havlíčková

fanoušek

Sofie Draxlerová

fanoušek

Jan Dušák

fanoušek

Sára Fajtlová

fanoušek

Tereza Hodková

fanoušek

Nikola Jelínková

fanoušek

Anna Kaňková

fanoušek

Eliška Kaňková

fanoušek

František Kopáč

fanoušek

Vlaďka Kovbasyuk

fanoušek

Jessica Králová

fanoušek

Amálie Krčmářová

fanoušek

Naty Marešová

fanoušek

Amanda Murku

fanoušek

Tereza Nová

fanoušek

Miky Procházka

fanoušek

Aneta Rückerová

fanoušek

Magdaléna Soukupová

fanoušek

Niki Šmuljaková

fanoušek

Martin Vlasák

fanoušek

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Jan Látal (režie druhého štábu)

Scénář

Jiří Sádek

Dramaturg

Jan Dark

Asistent střihu

Dana Jeřábková

Zvuk

Ludvík K. Bohadlo, Jan Paul, Lukáš Ujčík, Stanislav Abrahám (záznam zvuku), Jiří Čupr (záznam zvuku), Stanislav Kejval (záznam zvuku), Lukáš Kosek (záznam zvuku), Radim Lapčík (záznam zvuku), Jiří Pazdera (záznam zvuku), Martin Stýblo (záznam zvuku), Štěpán Trčka (záznam zvuku), Lukáš Ujčík (záznam zvuku), Daniela Vaníčková (záznam zvuku)

Vizuální efekty

Vít Ureš

Postprodukce

Magiclab s.r.o. (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Barbora Bártová (produkce Magiclab), Kristýna Bartošová (produkce Magiclab), SLEEPWALKER, s. r. o. (zvuk), Ludvík K. Bohadlo (producent Sleepwalker), Lukáš Ujčík (zvuk Sleepwalker), Jan Paul (zvuk Sleepwalker)

Producent

Jindřich Trčka

Výtvarná spolupráce

Petr Belák (grafika)

Spolupráce

Jan Hromádko (fotograf), Michal Nepovím (fotograf), David Turecký (fotograf)

Hudba

Lokace

Česká republika, Praha (Česká republika), Radlická kulturní sportovna (Praha), Armáda spásy Praha 7 (Praha), nemocnice Motol (Praha), Palác kultury (Praha), Kolín (Česká republika), oblastní nemocnice (Kolín), Velká Británie, Londýn (Velká Británie), YouTube Space (Londýn), Camden Market (Londýn), Spojené státy americké, New York (Spojené státy americké), San Francisco (Spojené státy americké), Los Angeles (Spojené státy americké), Maďarsko, Spojené arabské emiráty, Dubaj (Spojené arabské emiráty), Itálie, Řím (Itálie)

Produkční údaje

Originální název

Nejsledovanější

Český název

Nejsledovanější

Anglický název

Following

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

sociální, časosběrný, sociologický

Země původu

Česká republika

Copyright

2017

Rok výroby

2015—2017

Premiéra

slavnostní premiéra 13. 9. 2017 (multiplex CineStar Anděl, Praha)
distribuční premiéra 14. 9. 2017 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

Youtubeři, jak je neznáte. Celovečerní vlog.

Výrobce

Cofilm

Nositelé copyrightu

Cofilm

Distribuce

BONTONFILM a.s.

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

90 min

Distribuční nosič

DCP 2-D

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

5.1, digitální zvuk

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky

Podtitulky

české

Úvodní/závěrečné titulky

české