Režisér Jiří Sádek po hraném debutu na motivy K. J. Erbena Polednice (2015) přichází s celovečerním časosběrným dokumentem Nejsledovanější, v němž rok zaznamenával dění na špičce české youtuberské scény. Šestice sebevědomých a vlivných mladých lidí provozuje různé video blogy (vlogy), kde komentuje vybraná témata, odhaluje soukromí, dělí se o názory, zážitky, zkušenosti a udílí milionovému publiku rady, z čehož zároveň profituje. Protagonisté stanuli na youtuberském trůnu a fanoušci každodenně „konzumují“ jejich příspěvky. Pro firmy, využívající internetovou platformu k reklamě, se youtubeři stali vyhledávanými obchodními partnery a z původně amatérského on-line působení mají obě strany lukrativní živnost. „Síť“ je nejjednodušší cestou ke komunikaci, hlavním zdrojem informací a zábavy, ale zároveň se stala vlivným médiem pro manipulaci. – Tvůrci zachycují názory aktérů, pozitiva a úskalí virtuálního prostředí a zákonitosti novodobého fenoménu (včetně youtuberského jazyka). Snažili se o nezaujatý pohled a pokusili se osvětlit problematiku starším generacím, zvyklým převážně na tradiční kanály. Využili vstřícnost a otevřenost protagonistů i jejich fanoušků a mezi výpovědi na kameru zařadili ukázky videí; samozřejmě nechybí ani product placement. -kk-
Kovy, 482 000 odběratelů. Populární blogerský bavič předvádí a vysvětluje, jak natáčí videa pro YouTube. Novodobá platforma mu zaručuje tvůrčí svobodu, s níž se snaží o humor (sketch) a zároveň o určité poselství či o seriózní obsah. – A Cup of Style, 167 000 odběratelů. Videopohledy o módě, životním stylu a cestování (daily vlogs, haul, tutorialy) sestry Lucka a Nicole směřují k pozitivní motivaci fanoušků. Zastupují platformu na Pochodu proti rakovině prsu kosmetické firmy Avon, zajímá je propagace zdraví. Užívají si být celebritami. Fotí se s příznivci. Doma se pak Lucka učí na státnice a Nicole zpracovává aktuálně natočený materiál. – Pedro, 720 000 odběratelů. Mladý muž nahrává duely v počítačových hrách, které v komentářích dokresluje reálnými příběhy ze života. „Partie“ sledují příznivci na internetu (letʹs play). Začal s tím náhodou a zjistil, že dokáže zaujmout a být vzorem pro masy diváků. - Gabrielle Hecl, 189 000 odběratelů. Gabče je osmnáct let a studuje hudebně-dramatický obor na pražské konzervatoři. Vlogy sleduje od základky, pro vlastní tvorbu se rozhodla na střední škole. Baví ji točit výzvy (challenge). Cení si podpory bratra a mámy. Otec (obchodní zástupce) se postupně smířil s její aktivitou; shledává ji plytkou a alarmující. Oba rodiče překvapuje dceřina popularita. Otce zaráží, kolik času „znuděná“ mladá veřejnost věnuje této zábavě, a mluví o střetu generací. – Na velkou akci youtuberingu přišly tisíce fanoušků a stojí fronty, aby se s tvůrci mohli vyfotit či je obejmout (Kovy). Pedro lituje, že odhalil identitu a přišel tak o soukromí. Masové setkání končí pěveckým vystoupením Gabči. – Shopaholic Nicol, 413 000 odběratelů. Nikola Čechová (Nikča) má vstřícné ohlasy především od matek dcer, které údajně inspiruje. Rodina na chatě rozebírá, co její vlogování obnáší. Pro lidi bylo vždy přitažlivé nakukovat do soukromí. Bonusem jejích videí jsou prý přirozenost a nápady. – Sára, fanynka. Dívku baví produkce youtuberů, ale sama by se nenatáčela. Každodenně sleduje na internetu A Cup of Style a Shopaholic Nicol. Předávají jí prý pozitivní energii a zároveň ji motivují: konkrétně teď díky nim každé ráno běhá. – Lucka a Nicole studují vysokou školu. Natáčení pečlivě plánují. Při autogramiádě knihy …krása a životní styl si v knihkupectví Luxor užívají přízně fanoušků. – E̶Eva, aktivní na instagramu, 47 000 odběratelů. Maminka sester Lucky a Nicole plánuje opustit úřednickou kariéru a věnovat se naplno prezentaci kulinářství na sociálních sítích. Dcery i manžel ji podporují. – Nikola bagatelizuje svůj úspěch. Zároveň tvrdí, že do tvorby vkládá srdce a snaží se lidi kolem sebe udělat šťastnější a spokojenější. – Pedrovu partnerku udivuje, že manžel, původně záchranář, sklízí úspěch „takovou blbostí“: začal ve správný čas, je vtipný a navíc tím uživí rodinu se dvěma dětmi. Muž je překvapený, když si spočítá, kolik času stráví v „práci“. Relaxuje u rybaření. – Kovy absolvuje zápis na fakultě sociálních věd Karlovy univerzity, obor marketingová komunikace a PR. – Gabča chápe youtuberství a herectví jako dva odlišné světy, mající různé „potřeby“. Doma natáčí „polemiku s Gabčou“ a divákům oznamuje, že začal prodej ponožek se samolepkami a s kartičkami s jejím vlastnoručním podpisem. Podstatně ji omezuje akutní zánět hlasivek. – Kovy se stěhuje do garsonky v Praze. Otec i matka věří, že se o sebe postará. Mladík chce členy rodiny (až na výjimečné záběry pro tento dokument) ušetřit mediálního zájmu. Apeluje na fanoušky-stalkery, aby se zdrželi této aktivity. Přesto dovolí natočit sekvence, jak pečuje o neteř. – Pedrův malý syn nechápe, proč se s tatínkem touží fotit cizí děti. – Nikola Čechová jako Copata Nicol zorganizovala pařbu youtuberingu pro „18+“ v Radlické kulturní sportovně. Převahu mají slečny „vystajlované“ podle ní. Mladý obdivovatel organizátorku přesvědčuje, aby se zaměřila i na informace pro kluky. Účastníci ji „hltají“ a hromadně se s ní fotí. Nikola se svěřuje, že by potenciální partner měl mít pochopení pro její aktivitu. – Extrovertní Lucie nemá problém se zveřejňováním videí, v nichž figuruje partner Kuba, na rozdíl od zdrženlivé sestry, která přítele Jonáše neukazuje. – Nicole se rozešla s Jonášem, s nímž dva roky bydlela. Situaci neřeší „na síti“, aby se vyvarovala diskusím. Nemá zájem mít kluka „na kameře“, v tom se liší od sestry. Předvádí zaplněný šatník: firmy, jejichž značky obě prezentují, jim „kousky“ věnují jako odměnu. – Pedro rekapituluje možnosti výdělku (finanční profit, barter) youtuberů (merch, propagační videa, účast na akcích atd.) a zažité mechanismy spolupráce se značkami (přímé oslovení, přes agenturu nebo vyhledání společnosti youtuberem). – Nicole odjíždí z autosalonu s propůjčeným vozem seat. – Shopaholic Nicol pověsila na instagram svoji fotografii z hračkářství Hamleys a firma jí nabídla spolupráci. Zásobu paštik Májka, jež dostala od výrobce za zmínku, že je často jí na akcích, odnese do Armády spásy. – V rámci akce Pomáhej s humorem rozdávají Nikča a Gabča knihy a Pedro počítačové hry po nemocnicích. – Kovy natočí video Ztracená generace, aby vyvrátil negativní názory na vrstevníky. Podle Nikčy starší lidé novodobé komunikační „sítě“ nechápou a odsuzují je. – Kovy přednáší o vzniku, podstatě, možnostech a dopadech youtuberingu. Generace rodičů měla jiné hrdiny. Podle nich v současnosti panuje větší otevřenost a mladí nejsou svázaní morálkou. – Z poměrů na českém YouTubu zklamaná Gabča apeluje na autory závadných videí. Sestry své prezentace „hlídají“, ale nemohou nijak ovlivnit, kdo je sleduje. I Pedro je obezřetný, nechce dětské fanoušky „kazit“. – GoGo, 1 630 000 odběratelů. Slovenskou hvězdu mrzí, že je internetové prostředí spojováno s šířením negativity. Na sítích působí špičky, ale i tzv. trash. On sám se nechce později stydět za svá dřívější videa. Na české platformě sleduje hodně konfliktů. – Pedro je na scéně nejstarší. Někteří z těch, co „vystřelili“ závratnou rychlostí, však dost často tlak neustojí. – Obezřetnou Nikču negativní odezvy dřív demotivovaly. Dnes se dokáže se záludnostmi vyrovnat. Tvoří pro lidi, co mají youtuberství rádi, a nelituje, že svůj život propůjčila internetové realitě. – Úspěšné hvězdy vyrazí společně do světa. Zaskočí je, když je např. v New Yorku někdo pozná. – Při vyhlašování cen Czech Blog Awards bodují A Cup of Style, Schopaholic Nicol i Kovy. – Šestice navštíví YouTube Space v Londýně. Studio poskytuje zdarma nejmodernější vybavení a experty s cílem podporovat „novou generaci mladých vypravěčů“. Nikča se s youtuberstvím setkala právě v Londýně a po návratu do Čech rozjela vlastní činnost. Polemizuje s Kovym, zda by české fanoušky zajímala videa z ciziny. – Na Youtuberingu 2017 jsou nejuznávanější vlogeři opět v obležení. Podle fanoušků je youtuberství oproti televizi přístupnější a srozumitelnější. Většina rodičů je však nechápe. Mladí diváci si natáčí na své mobily Nejsledovanější… - Gabriela Heclová přestala vystupovat jako youtuberka. Věnuje se herectví a zpěvu. Během ročního natáčení filmu získala 5 000 nových odběratelů. Nikola Čechová se začala kromě tvorby videí věnovat i moderování a zpěvu. Během ročního natáčení filmu získala 89 000 nových odběratelů. Petr Florián i nadále živí rodinu hraním a komentováním počítačových her. Během ročního natáčení filmu získal 42 000 nových odběratelů. A jeho mladší syn se naučil chodit. Sestry Ehrenbergerovy nadále točí videa a píšou na svůj blog. Během ročního natáčení získaly 48 000 nových odběratelů. Jejich maminka Eva odešla ze zaměstnání a věnuje se online receptům. Karel Kovář se na několik měsíců odstěhoval do Los Angeles, kde točí videa v angličtině pro celosvětové publikum. Během ročního natáčení filmu získal 210 000 nových odběratelů. -kk-
Ve filmu byly použity záběry České televize, internetové televize Stream.cz, záběry a vlogy ze serveru YouTube.com a záznamy Instastories.
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
fanoušek
Jan Látal (režie druhého štábu)
Jan Dark
Antoan Pepelanov (hlavní kameraman), Petr Braun, Marek Čihař, Filip Kaleta, Jan Košč, Tomáš Koucký, Filip Rejč
Dana Jeřábková
Ludvík K. Bohadlo, Jan Paul, Lukáš Ujčík, Stanislav Abrahám (záznam zvuku), Jiří Čupr (záznam zvuku), Stanislav Kejval (záznam zvuku), Lukáš Kosek (záznam zvuku), Radim Lapčík (záznam zvuku), Jiří Pazdera (záznam zvuku), Martin Stýblo (záznam zvuku), Štěpán Trčka (záznam zvuku), Lukáš Ujčík (záznam zvuku), Daniela Vaníčková (záznam zvuku)
Vít Ureš
Magiclab s.r.o. (obraz), Michal Křeček (producent Magiclab), Markéta Šalátová (vedoucí produkce Magiclab), Pavel Bicek (produkce Magiclab), Barbora Bártová (produkce Magiclab), Kristýna Bartošová (produkce Magiclab), SLEEPWALKER, s. r. o. (zvuk), Ludvík K. Bohadlo (producent Sleepwalker), Lukáš Ujčík (zvuk Sleepwalker), Jan Paul (zvuk Sleepwalker)
Jindřich Trčka
Petr Belák (grafika)
Jan Hromádko (fotograf), Michal Nepovím (fotograf), David Turecký (fotograf)
Česká republika, Praha (Česká republika), Radlická kulturní sportovna (Praha), Armáda spásy Praha 7 (Praha), nemocnice Motol (Praha), Palác kultury (Praha), Kolín (Česká republika), oblastní nemocnice (Kolín), Velká Británie, Londýn (Velká Británie), YouTube Space (Londýn), Camden Market (Londýn), Spojené státy americké, New York (Spojené státy americké), San Francisco (Spojené státy americké), Los Angeles (Spojené státy americké), Maďarsko, Spojené arabské emiráty, Dubaj (Spojené arabské emiráty), Itálie, Řím (Itálie)
Nejsledovanější
Nejsledovanější
Following
film
dokumentárnídistribuční
sociální, časosběrný, sociologický
Česká republika
2017
2015—2017
slavnostní premiéra 13. 9. 2017 (multiplex CineStar Anděl, Praha)
distribuční premiéra 14. 9. 2017 /přístupné bez omezení/
Youtubeři, jak je neznáte. Celovečerní vlog.
Cofilm
Cofilm
dlouhometrážní
90 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky
české
české